КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Арабо-мусульманські культурні орієнтації
Формування культурних орієнтацій арабського світу визначається ісламом, світовою релігією, що зумовлює характер діяльності суспільства, ціннісні пріоритети як громадського, так і приватного життя людей. Ця релігія виникла в першій половині VII ст. Родоначальником ісламу був Маго мет, який став головним пророком Аллаха. І хоч за переказами вже від самого народження доля Магомета була визначена, до свого служіння він пройшов нелегкий життєвий шлях. Він був пастухом, займався торгівлею, був торговим посередником багатої вдови Хатіджі, з якою потім одружився. У мить осяяння йому з'явився ангел, який оголосив волю Аллаха щодо магометового призначення і показав йому письмена на свитку. Ці тексти згодом стали основою Корану - головної священної книги ісламу. Після цієї події Магомет став пророком-проповідником, який закликав до покірності волі Аллаха. Покірність - основа віри в Аллаха, визначальна риса віруючих цієї релігії. Власне тому вони звуться муслімами або мусульманами, що в перекладі означає "покірні". Магомет проповідував також про певний спосіб життя, якого вимагає від мусульман Аллах. Іслам виник в Аравії, де здавна жили араби-скотарі. Поширеною була торгівля, центром якої була Мекка. Там почалася проповідницька діяльність Магомета, хоч згодом він вимушений був переселитися в Медіну, де і прожив до кінця життя. Пізніше на цих землях виникає велика держава - Арабський халіфат, який вели активну завойовницьку політику. Підкорені народи (від Іспанії д Середньої Азії") приймають іслам, більшою мірою не через насильницьку ісламізацію, а через економічні стимули з боку арабських правителів - халіфів. Не мусульмани повинні були платити більї.'1 високі податки, ніж вірні Аллаха. В такий спосіб відбувалася ісламізація різних народів, які, маючи власні, іноді значно витонченіші форми релігійних віросповідань (Єгипет, Персія та ін.), вимушені були приймати іслам. Існує думка про те, що ці народи вже були підготовлені до прийняття монотеїстичної релігії і тому процес ісламізації не був занадто болючим для них. Проте серед підкорених були і ті, що вже прийняли християнство, але також мусіли перейти до ісламу. Нині спостерігаємо певне повернення в середовищі не мусульман в ісламських країнах до своїх автохтонних релігій. Так, в Ірані збільшується число прибічників зороастризму. Вірних мусульман, які вірно служили Аллаху, терпіли, молилися, давали подаяння, чекає рай - сади вічності. Людину створено Аллахом з глини після ангелів і джиннів. Створивши людину, Аллах наказав ангелам впасти на землю, щоб поклонитися їй. Ангел Ібліс з погорди відмовився і був покараний Аллахом. Адам і Хава, яку було створено для нього, мали перспективу щасливого життя, але Ібліс спокусив Хаву. Люди скуштували від дерева вічності і скоїли гріхопадіння. Після цього на шляху до радісного життя людей чекали неймовірні муки. Пройти достойно цей шлях можна лише зберігаючи вірність Аллаху і ретельно дотримуючись всіх правил, встановлених для мусульман. Викладені вище положення містяться в Корані, священній книзі, яка є основою культури ісламського світу. Коран (в пер. з араб, "кур'ан" - читання) створено на межі - VII - VIII ст. н. є. В ньому містяться проповіді, обрядові і юридичні установлення, заклинання, молитви, повчальні розповіді і приповідки, виголошені Магометом в містах Мекка і Медіна. Коран заборонялося перекладати іншими мовами, тому всі народи, які прийняли мусульманство, повинні були засвоїти арабську мову. З мовою поступово відбувалася арабізація, яка стала додатковим фактором формування культурних орієнтацій ісламського світу. Відбувалося формування менталітету і способу життя арабізованого світу, характерними рисами якого є активність, войовничість, здатність до ризику і наполегливість у досягненні мети. Другою священною книгою є Сунна, зібрання священних переказів про дії і висловлювання Магомета, створені пізніше. Важливим джерелом культурних орієнтацій мусульман є також Шаріат (в пер. - належний шлях) - зведення мусульманських правових і теологічних нормативів, що проголошені ісламом вічним і незмінним наслідком божих установлень. Шаріат було створено в VII -XII ст. Згідно з релігійно-етичними приписами, що містяться в ньому, всі мусульмани є рівними перед Аллахом і кожен покірний волі Аллаха є воїном ісламу. Священні тексти відіграють велику роль в ісламській культурі. З цим пов'язане культивування знання, вивчення текстів, розвиток науки та філософії, які в певний час випереджували західну культуру. Художня культура відзначається тим, що в ній розвивалося лише те, що пов'язане з текстом. Засуджувалося ідолопоклонство, тому не постали зображувальні мистецтва. В ісламі заборонено зображувати Аллаха і все божественне, людину і навіть тварин. Дозволені лише рослинні орнаменти. Тому живопис не міг розвиватись. Каліграфія, поезія головні види мистецтва. Храми, па відміну від західних, прикрашаються не скульптурою, а майстерно виконаними текстами. Соціальна структура ісламського суспільства безпосередньо пов'язана з теологічними засадами, викладеними в священних книгах. Аллах керує всім світом, але будучи поза світовою сутністю, не спілкується з людьми безпосередньо, він звертається до людей через посередників - махді (обрані). Ці месії час від часу з'являються, щоб покращити життя людей, проте справи на землі йдуть все гірше, наближуючись до кінця світу. Втілення сили Аллаха відбувається в уммі - мусульманській громаді, яка контролює життя, мислення, побут кожного індивіда. Поза уммою неможливе благочестиве життя і спасіння. Мусульманська культура виключає встановлену згори соціальну нерівність, закритість і недоторканість привілеїв окремих прошарків суспільства. Всіляко заохочується і теологічно обґрунтовується ^активність, підприємливість, Асоціальна мобільність. Таланти, сміливість, ризик, випадок - все це праведні шляхи, що можуть допомогти людині досягти успіху у житті. Невипадково надзвичайно популярний нині в світі бразильський письменник Паоло Коельйо відправляє свого молодого героя християнина Сантьяго з Андалузії, який прагне здійснити свої мрії, знайти свої скарби, у мандрівку арабськими країнами. Там Сантьяго зустрічає людей, які надихають його на здійснення задуму, заохочують до ризику і допомагають, коли він хоче зупинитися або втрачає надію. Цілком у дусі фаталістичного оптимізму мусульманської культури є такі думки Паоло Коельйо з його твору "Алхімік": Мусульманська культура виробила систему правил і регламентацій, які є обов'язковими для нормального життя в спільноті. Недотримання або порушення цих засад загрожує позбавленням соціального захисту, а іноді і фізичним знищенням. Прийнято го ворити про 5 стовпів ісламу, тобто п'ять головних і необхідних засад мусульманського віросповідання. Першим є символ віри під назвою шахада ("Нема Бога, крім Аллаха..."). Це також молитва {салат), яку здійснюють п'ять разів на день. Молитвою правовірний мусульманин засвідчує своє поклоніння Богові і вдячність йому. Молячись, віруючі час від часу торкаються чолом землі, визнаючи в такий спосіб велич Бога. Час молитви регламентовано, і людина молиться в будь-якому місці, де в цей час перебуває. В людних місцях, особливо в містах, де є мечеті, особливий служитель муедзин закликає з мінарету людей до молитви. Важливим установленням є піст (саум), якого дотримуються протягом цілого місяцю рамазан. Постити починають на світанку і закінчують після заходу сонця. В цей час не можна їсти, пити, курити, мати статеві стосунки. Ці заборони не обов'язкові для дітей, хворих і старих людей, мандрівників, вагітних жінок, які можуть перенести саум на інший час. Піст привчає людей до дисципліни і нагадує про місяць, в який було повідомлено перші вірші Корану. Принаймні один раз в житті мусульманин повинен здійснити паломництво {хадж). Ця традиція йде від Авраама. Хадж відбувається з 7 по 10 день останнього місяця мусульманського календаря. Хадж полягає в наступному: вірні прибувають до Мекки і там перш за все обходять сім разів навколо чорного каменю Кааби, після цього двічі вклоняються місцю Авраама і йдуть до священного колодязю Замзам, згодом переходять між двома пагорбами на знак терпіння і наполегливості Хаджар, матері Ізмаїла. Паломники виголошують в цей час слова: "Підкоряюсь 'Гобі, Господи, підкоряюсь". Потім вони приєднуються до тих, хто йде в долину Арафат, відпочивають там і йдуть» долину Міна, щоб кинути камені у три стовпи, що символізують шайтана. Пісня цього паломники здійснюють жертвоприношення тварини і повертаються до Кааби, щоб зробити прощальний обхід. М'ясо жер-твенної тварини роздають бідним умми. На завершення паломники відвідують гробницю пророка Магомета в Медині. Правовірний мусульманин має також давати закят (милостиню, податок для бідних). Розмір закяту становить 2,5 відсотки від розміру капіталу. Віра в Бога, за мусульманськими уявленнями, має виявлятися через добрі діяння, головним різновидом яких є цей податок. Важливим положенням мусульманського віровчення і способу життя є також джихад (в пер. - зусилля, наполегливість), який означає боротьбу за віру, священну війну. В першу чергу, це боротьба з собою задля морального та релігійного вдосконалення. Інший принцип джихаду - боротьба, що передбачає застосування зброї, з метою захистити іслам чи поширити його. Цей припис ісламу допускає застосування будь-яких засобів для поширення ісламу, в тому числі війну проти невірних. Невірних розглядали в мусульманських державах як нерівних із правовірними. Стосовно до невірних допустимими були хитрість, жорстокість, підступність. Разом з тим, джихад передбачав терпимість до послідовників релігій Святого Писання, християн та іудеїв людей Біблії. З викладеного вище можна зробити певні висновки про характер культурних орієнтацій мусульманських суспільств. Мусульманська культура теоцентрична, світське життя в усіх його проявах підпорядковано релігії. На чолі ієрархії цінностей перебуває Аллах, який в своєму слові - Корані повідомив вищі істини через пророків, головним з яких був Магомет. Бог також визначив той шлях, яким має йти правовірний. Сила Аллаха на землі виявляється через громаду віруючих - умму. Окрема людина, індивід, протягом всього життя підкоряється волі Аллаха і регламентаціям, встановленим для умми на основі Корану, Сунни і Шаріату. У мусульманському світі не відбувалося секуляризації, не було також достатньо впливового руху, подібного до гуманізму в Європі. Тому цінність життя звичайної людини є порівняно низькою, її найбільшими чеснотами є покірність і терпіння. В мусульманстві не забороняється, навіть у певних випадках заохочується самогубство. І досі жінка є особою значно менш вартісною, ніж чоловік. Вона має повністю підкорятися чоловікові, що становить її головну чесноту. Жінки обмежені в своїх правах, у деяких мусульманських країнах повинні носити чадру, хоч це є не припис Корану, а традиція. За релігійними уявленнями, невідомо, чи жінка має душу. Разом з тим, правовірний мусульманин, за порадами пророка Магомета, повинен вести себе благородно з дружиною.
Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 635; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |