Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Лекція 37




Мистецтво Іспанії 18 ст.. Франсіско Гойя

У 18 сторіччі Іспанія продовжувала залишатися відсталою країною, на чолі якої як і раніше стояли реакційні феодальні сили. Однак у другій половині 18 століття в зв'язку з частковим економічним підйомом, деяким ростом буржуазії і поширенням ідей французької просвітительської філософії - для іспанського суспільства відкривалися можливості більш вільного прилучення до досягнень передової думки і мистецтва Європи того часу. Але якщо для представників прогресивної буржуазної інтелігенції це прилучення сприймався як стимул відродження національної культури, те іншою спрямованістю відрізнялася художня політика правлячих класів. Вона ґрунтувалася на придушенні національної самобутності, сліпому наслідуванні іноземним зразкам і широкому залученню до королівського двору іноземних майстрів.

В другій половині 18 сторіччя в іспанському мистецтві переважне значення придбав класицизм, що пропагувала заснована в 1774 р. Академія мистецтв Сан Фернандо в Мадриді. Академія стала диктатором художніх смаків і в архітектурі й у скульптурі, і в живописі. Її очолив працював з 1761 р. в Іспанії німецький художник Антон Рафаель Менгс.

Однак іспанське мистецтво другої половини 18 сторіччя було лише тлом, на якому особливо рельєфно виступило могутнє дарування Франсиско Гойї.

Творчість цього художника, що розвивалося на рубежі 18-19 сторіч, подібно творчості Луи Давида, відкриває мистецтво нової історичної епохи. У якій би області ні працював Гойя, завжди його образні рішення були відзначені особливим, відмінним від минулого, художнім баченням світу. З новим часом Гойю зв'язують пряме відображення й оцінка в його мистецтві реальних подій життя, сучасної йому дійсності. Звернувшись у своїй творчості до зображення історичної діяльності народних мас, Гойя поклав початок розвиткові історичного реалістичного живопису нового часу.

Великий іспанський художник Франсиско Гойя народився в містечку Фуэнтетодос, біля Сарагоссы, 30 березня 1746 року. Батько Гойї, виходець із селянського середовища, був "позолотником вівтарів". Коли Франсиско Гойї виповнилося тринадцять років, він був відданий на навчання в Сарагоссу до художника Луциану. Це був не дуже видатний майстер, але гарний педагог. Протягом шести років, що провів у нього Франсиско, він навчився добре малювати і звертатися з фарбами, ознайомився з добутками старих художників по гравюрах, що давав Луциан своїм учням для копіювання. Але головне, що захоплювало молодого Франсиско, - навколишнє його життя. Гойя відрізнявся надзвичайно живим характером, великою фізичною силою, був спритним гімнастом, музикантом і співаком.

Бурхливими, насиченими пригодами молодість Гойї пройшла в Сарагоссі, потім у Мадриді і, нарешті, в Італії. В Італії, де так багато пам'ятників мистецтва епохи Відродження, Гойю, знову потягнуло до мистецтва. Завжди й усюди він залишався гарячою, нестриманою, прямою і чесною людиною. В Італії він, може бути, уперше, серйозно задумується про художню майстерність. У 1771 році він одержує на конкурсі другу премію за історичну картину (вона до нас не дійшла) і в тому ж році повертається в Іспанію. Працює спочатку на батьківщині, у Сарагоссі, над розписами церков, а з 1775 у Мадриді, де він і залишається майже на все життя.

Гойя - складний і дуже нерівний художник. Своєрідність і складність його мистецтва полягає в тому, що воно позбавлено чіткої політичної програмності і більш безпосередньо зв'язане зі стихією реального життя, що служила для Гойї джерелом різноманітних творчих імпульсів. Сприйняття життєвих протиріч носило в Гойї характер стихійного протесту проти соціальної несправедливості. Значне місце у творчості майстра займають гротеск, алегорія, іносказання. Однак твори, із працею що піддаються розшифровці, у такій же мері овіяні гарячим подихом життя, як і його роботи з активно вираженим соціальним початком. Як жоден з великих майстрів Іспанії, Гойя втілив у своєму мистецтві трагедію і героїчні сподівання іспанського народу, що переживав у цей час один із самих бурхливих періодів своєї історії. Його творчість відрізняється правдивістю, історичною конкретністю і глибоко національним характером.

Як художник Гойя складається порівняно пізно. Його рідке мальовниче дарування проявилося в серії картонів для шпалер королівської мануфактури Санта Барбара в Мадриді. Перша серія картонів, виконана в 1776- 1780 р., зображує сцени з народного життя: гри у свята, прогулянки, вуличні сценки. Вони скоряють безпосередньою життєрадісністю, яскраво вираженими національними рисами в зображенні особливостей побуту, характеру пейзажу, різноманітних народних типів. У картонах другої серії (1786 - 1791), де художника цікавить не стільки декоративно-видовищна сторона народного життя, скільки виразність персонажів, напруженість емоційного стану ("Поранений муляр"; Прадо). І в мальовничому рішенні цієї серії переважають більш стримані тональні співвідношення.

Робота над картинами приносить Гойї велику популярність у столиці. Він виконує замовлення придворної знаті (серія панно для замка Аламеда, 1787), затверджується членом Академії мистецтв Сан Фернандо, а в 1789 р. одержує звання придворного художника. У 80-і роки він пише багато замовлених парадних портретів і одночасно створює добутку, що передбачають наступні досягнення його портретного мистецтва.

90-і роки є роками своєрідного перелому у творчості Гойї. Важке особисте переживання - хвороба, у результаті якої він стає глухим, - ще більш підсилюється в цей час напруженою суспільною ситуацією. Період ліберальних реформ змінюється в Іспанії періодом феодальної реакції. Кращі люди країни - багато хто з них друзі Гойї - піддаються переслідуванням і вигнанню.

У творчості Гойї з'являються нові теми і настрої. Трагічною виразністю образів відрізняються картини 1794 р. "Трибунал інквізиції", "Будинок божевільних". Змінюється і сама манера художника, що прагне створити загальної, повний підвищеної емоційності мальовничий образ, що будується на напруженому колірному звучанні єдиної коричнювато-сірої тональності і спалахуюючих червоних, жовтих, синіх плям, на русі стрімких коротких мазків.

Те, що хвилює тепер Гойю, викликаючи його різке викриття і гнівний протест, знаходить втілення в знаменитій складається з вісімдесятьох трьох офортів графічної серії "Капричос" (1793 - 1797, видані в 1799)

Графіка "Капричос" так багатошарова по своїй структурі, що її важко аналізувати. в неї ввійшов життєвий досвід художника, плоди його зорової пам'яті і фантазії, велика його ерудиція. У "Капричос" можна знайти відзвуки тих стилів, що існували тоді в Іспанії: не тільки бароко і рококо, але і караваджизму і класичного смаку, що проникнув в Іспанію з Рима і з Парижа.

Найпоширеніша думка про всю серію "Капричос" - ця сатира на іспанське суспільство 18 століття, особливо на його верхівку, на знать, на духівництво. Дійсно, нещадна сатира, гнівне викриття як би пульсує в кожнім штриху художника. Це угадували вже сучасники, і це викликало невдоволення влади і перешкоджало поширенню гравюр.

Серія Гойї поділяється на двох частин: на світ денний, людський, повсякденний і світ фантастичний, диявольський, нічний. У світі денному люди ступають по землі, у світі нічному - літають по повітрю. Ці два світи різні, полярні, але художникові відкрилася велика таємниця їхньої фатальної подібності, споріднення. Ця страшна правда переслідує художника як мара, щоб позбутися від її гніта, він повідав своїм сучасникам цю правду.

У світі денному у вигляді людей переглядає щось звірине, диявольське; відьми і домовики по своєму вигляді і по звичках дивно схожі на людей. Вони обманюють один одного, сваряться між собою, бовтають, розпусничають. Виродки, напівлюди, напівзвірі в Гойї до чудності схожі те на знатних вилупків, то на важливих прелатів, на безжалісних суддів з величезними окулярами на хижому носі. Вони займали художника ще і тому, що, по його власному визнанню, створюючи них, він вправляв свою фантазію, підкоряв цю темну силу законам Аполлона.

Щоб розібратися в похмурому світі, створеному уявою художника, нам приходиться напружувати всі наші розумові здібності. Однак в аркушах Гойї залишається дещо незрозуміле, чого, видимо, і він сам не зміг би пояснити. Він дійсно торкнувся в "Капричос" таких темних шарів буття, куди не проникнути ні розумові, ні логіці, ні світла.

Не можна забувати, що положення освітян в Іспанії 18 століття було іншим, чим у Франції. Це була усього лише невелика горсточка людей, що протистояла дворові і церкві і разом з тим відділена прірвою від неосвіченого народу. Біднота Іспанії не вірила в прогрес, не бажала реформ, бунтувала, коли влади відступали від старовини. Гойя співчував трудовому народові, з яким був кровно зв'язаний. Розтлінний монархією народ являв собою інертну масу, від нього не можна було чекати підтримки. У "Капричос" Гойя представив свою країну у виді царства безпросвітного пекельного мороку і безроздільного панування всякої погані.

Серія "Капричос" раздріблена на дрібні шматки, фрагменти, осколки, що швидко переміняють один одного. Гойя виразив у цьому свою відчуженість стосовно навколишнього його світу, відчуття безглуздості людського існування.

Лист № 62 "Хто б повірив" - це більше чим просте зображення двох злісних відьом, що озвіріли, що зчепилися в боротьбі за першість. Дивовижно величезний кіт замахнувся на них лапою. За ними видніється ще якийсь звір, щось схоже на величезну тінь, що скидають сплетені тіла бабів.

У листі № 28 нічого зворушливого, ніякий літературності. В одному листі два жанри: жалюгідна, скорчена і разом з тим удавано шахраювата старуха -трагикомічна. У маху, закутаної в чорне покривало, з кокетливо виставленою туфелькою, - ні трагічного, ні комічного. Їхня розмова, перешіптування як би перебиває контраст білого на чорному і чорного на білому майже без проміжних відтінків. Цей вишуканий і разом з тим могутній контраст багато значить. У ньому позначаються напруженість сприйняття, скнарість засобів, рішучість художника. Чорного і біле в Гойї - це відверте визнання того, що зримий світ складається з плям. Це крок до подолання сірості європейського живопису нового часу. Чорний колір Гойї буде пізніше захоплювати Едуарда Мане.

Відчуття повнозвучної краси життя ніколи не залишало Гойю, навіть у самі важкі роки. Закінчивши роботу над "Капричос", у три місяці, у пориві творчого натхнення він створив чудові розписи в церкві св. Антонія Флоридського в Мадриді (1798).

Сюжетом розписів купола церкви є середньовічна легенда, що оповідає про те, як святий Антоній Флоридський змусив заговорити убитого, котрий назвав ім'я свого убивці і тим врятував безвинно засудженого. Художника потягнула задача створення складної декоративної композиції і тут він зробив сміливий крок уперед. Його величезним досягненням було те, що він зумів внести в монументальну купольну фреску відчуття безпосередньої передачі життя, елементи жанру. Зображені Гойєю більш ніж у натуральну величину сорок фігур - це живі, сучасні йому типи вуличної іспанської юрби, відбиті у всій розмаїтості їхніх почуттів, що охопили, перед особою чуда, що відбувається. Не випадково, тому кожен персонаж фрески, у якому відсутній відтінок ідеальності і відчувається близькість до натури, скоряє закінченістю і живою тремтливістю образа. Але образотворча мова розпису Гойї багато в чому зв'язаний з особливостями монументального живопису. Він прибіг тут до підвищеної виразності образів, їх загостренню, укрупненню, застосував складні і ракурси, наситив усю фреску рухом, писав її вільними широкими мазками. Композиція фрески будується не стільки лініями і пластичними обсягами, скільки кольором, сполученням різноманітними, насиченими найбагатшими відтінками барвистих плям дивної краси. Разом з тим Гойя зумів усю цю різноголосу толпу персонажів зв'язати воєдино і злити з простором інтер'єра. Своєрідну роль грає зображення балюстради, її обрису стискають усе, що відбито на плафоні, подобою міцного обруча.

Значне місце у творчості майстра в 90-і рр. зайняв портрет. Разючий розмах творчої еволюції Гойї від парадних портретів у дусі традицій 18 століття до добутків, що передбачають самі сміливі досягнення реалістичного портрета 19 сторіччя. Гойї - портретистові властиве надзвичайно яскраве почуття особистості - уміння із силою, що захоплює, відтворити реальний вигляд людини й індивідуальні особливості його щиросердечного складу, що володіє завжди якоюсь підвищеною напруженістю.

Мало хто із сучасників Гойї може зрівнятися з ним по широті образного діапазону, по різноманіттю характеристик і винятково гострому, особистому сприйняттю моделі. Не всі портрети Гойї рівноцінні. Деякі його офіційні портрети, особливо 80-х рр., написані настільки в'януло і недбало, що важко навіть припустити, що вони належать його кисті. І це, видимо, не випадково, тому що портрети Гойї завжди несуть відбиток особистого відношення художника до людей, яких він портретує. Особливо цікавий груповий портрет королівської родини - не має аналогій у традиціях парадних зображень добуток, у якому зовнішня показність поступилася місцем сміливому, що здобуває характер об'єктивного викриття баченню натури. Вже в цій нерухомості відверто позують, що вишикувалися в ряд представників королівської родини є щось заціпеніле, туп і відстале. Ще більш дивне враження роблять їхні виродливі особи, що виявляють риси фамільної подібності і разом з тим гостро індивідуалізовані. І хоча начебто фігури не зв'язані між собою, атмосфера взаємної ворожості і ворожості немов розлита на полотнину.

Настільки властивому Гойї здатність черпати імпульси з реального життя, із усією пристрастю темпераменту відгукуватися на події сучасності знайшла своє вище вираження в грізні роки французької навали.

Спаленілого 2 травня 1808 року в Мадриді народне повстання, жорстоко подавлене французькими військами, послужило початком драматичної боротьби іспанського народу за свою незалежність. Гойя пережив зі своїм народом цю героїчну і трагічну сторінку його історії. Розстріл іспанських повстанців французькими солдатами він запам'ятав у своїй знаменитій картині "Розстріл у ніч з 2 на 3 травня 1808 року". Лиховісне жовте світло ліхтаря вириває з темряви притиснуту до схилу високого пагорба групу повстанців, на яких спрямовані підкинуті рушниці безликої групи французьких солдатів. Зображений гранично напружений момент перед залпом. Він зумів розкрити тут прояву безвихідної приреченості і жагучого протесту, що граничить з божевіллям жаху і вольової зібраності, тихого розпачу прийняття смерті і спопеляючої ненависті до ворога. Основний зміст картини майстер вклав у центральний образ повстанця в білій сорочці, що підняли руки і немов виклик, що кидає, катам. Уміння Гойї знайти емоційний вплив образів у різному за змістом і по ритму динамічному русі відрізняє всю композицію картини.

Ту ж тему страждань і подвигу народу він розвив у вісімдесяти п'ятьох офортах серії "Нещастя війни" (1810-1820). По своєму змісті серія Гойї багатопланова. Народна трагедія показана їм у всій її нещадності, це гори трупів, пожежі, страти партизан, борошна голоду, каральні експедиції, що осиротіли діти. Усі тут тверда, страшна правда. Війна для Гойї - це катастрофа все гуманне, розумне, людського, торжество огидної звіриної твердості. Як істинно іспанський художник, він вирішує цю тему з приголомшливе, зухвале здригання виразністю. Однак основний пафос серії, її нев'янучу сучасність складає віра Гойї в сили народу, що відстоює свою честь і волю. Майже скрізь Гойя вибирає момент драматичної кульмінації події, протиставляючи убитим - образи живих людей, стражданням умираючих від голоду - тупе самовдоволення ситих, жертвам - жорстока безпристрасність катів. Він іноді скупо вводить в офорти елементи пейзажу, що підсилює трагічне фарбування події: голі пагорби, порожня безкрайнє небо, різкі обриси зламаних війною дерева.

Творчість Гойї в передреволюційні роки і в роки революції відрізняється складним різноманіттям тим, образів, настроїв. Це час трагічних роздумів художника про життя, його особистої самітності, що підсилюється хвороби, щиросердечної збентеженості і разом з тим надій і пошуків прекрасного світлого початку.

Життя в Іспанії ставала для Гойї нестерпної. У 1824 р. під приводом необхідного для його здоров'я лікування він їде у Францію і поселяється в Бордо - центрі ліберальної іспанської еміграції, відкіля, повний жвавого інтересу до життя, робить поїздку в Париж. Зовсім глухий, що втрачає зір художник продовжує працювати. У Бордо він створює поетичний образ селянки, так називаної "Молочарки з Бордо", пише чудесні портрети своїх друзів-вигнанців - поета Леонардо Моратина, що був міра Мадрида - Пио де Молина. Гойя вмер у 83-літньому віці 16 квітня 1828 р.

Важко переоцінити значення Гойї для мистецтва 19 сторіччя. Його вплив відчувається у творчості Жерико, Делакруа, Домье, Едуарда Мане. І донині твору Гойї зберігають хвилюючу сучасність, надихаючи багатьох передових художників світу.

В іспанському мистецтві 19 в. фігура Гойї коштує самотньо. Іспанський живописець Висенте Лопес (1772-1850) у його портретних роботах почувається деякий вплив Гойї. Саме портрети Лопеса, небагато сухуваті, бездоганні по малюнку, що іноді тяжіли до ефектної парадності, були кращою областю його творчості. І серед них один із самих правдивих - портрет старого Гойї, якого Лопес написав у 1826 р. під час короткого перебування Гойї в Мадриді.

У творчості молодого талановитого Леонардо Аленси (1807-1845), позначався зв'язок із традиціями Гойї. Аленса писав у вільній манері невеликі жанрові картини, правдиві портрети, створював повні гумору і спостережливості малюнки пером. Але його творчість у відмінності від творчості Гойї, було занадто камерним, випадковим по охопленню тим, не мало ні широке суспільне звучання, ні глибиною образів. Ще менш значним, спізнілим явищем іспанського романтизму були добутку Эухенио Лукаса (1824-1870), що був наслідувачем Гойї. Роботи Лукаса створюють враження більш-менш удалих підробок "під Гойю", що не мають, власне кажучи, самостійній цінності.

Творча біографія Гойї - це звичайна історія. Спочатку гнівний протест проти зла і каліцтва, пізніше - глибоке проникнення в життя, готовність до всепрощення. Якби художник не випробував святого гніву, він не зміг би так глибоко співчувати людині. Розвиток Гойї був цілісним розвитком думки і почуттів художника і його графічної мови і майстерності. Після смерті художника пройшло майже двісті років. Гойю один час забули. Потім стали звеличувати в його творчості такі речі, що були по смаку мистецтву і критиці упадочного часу: у гравюрах Гойї цінували похмуру фантастику. Нам зараз найбільш близький Реаліст, мужній художник, що чуйно відгукується на події своєї епохи, разом з народом переживаючий жахи інтервенції, що бичує неправду і марновірство. Цей Гойя не вмре; протест проти насильств, загарбницького нападу на мирне населення робить його мистецтво особливо живим у наші дні.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 377; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.007 сек.