КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Розвиток етичної думки Нового часу
Мораль Нового часу, її особливості Мораль Нового часу виникла в умовах капіталістичної суспільно-економічної системи. Станове ділення феодального суспільства було зруйноване. На відміну від Середньовіччя людина перестала належати до певного стану, позбувся корпоративного заступництва. Мораль приймає індивідуалістичний характер: економічна незалежність людей викликала їх моральну автономію. У своїй діяльності люди керуються не тільки становим моральним кодексом, думкою громадськості, але і совістю, особистим боргом. У суспільстві виникає переконання, що етичні норми і цінності, чесноти мають загальнолюдський характер, обов'язкові і однакові для всіх. В умовах конкуренції, що росте, цінуються такі якості, як працьовитість, професіоналізм, прагнення до самовдосконалення. Матеріальний достаток, гроші стають мірилом моральності, оскільки: • вважалося, що багатій людині легше бути добродійним, бідність штовхає на відступи від норм моралі; • багатство визначає авторитет людини, зокрема етичний; • чесність, вірність слову сприяють комерційному успіху; • завданої моральної шкоди отримує грошову компенсацію і т.д. Моральність отримує раціональне осмислення. Люди переконані в корисності моральності (наприклад, заповідь "не вкради" стоїть на варті накопичених багатств). Чеснотами вважаються ощадливість (що іноді доходить до аскетизму), прагнення до накопительству. Етика Нового часу: • долає вплив Середньовіччя і звертається до ідеалів античної етики (спирається на емпіризм, стоїцизм і ін.); • виявляє натуралістичні підстави моралі; • відстоює суверенність морального суб'єкта, його право на задоволення високих потреб; • погоджує інтереси і ідеали індивіда із загальними інтересами і цінностями. Моральність розглядається як громадський обов'язок, як сукупність мотивів діяльності людини (потреб, ідеалів і т. д.). На початковому етапі розвитку етика Нового часу зберігала зв'язок з етичною думкою Середньовіччя. Способом затвердження нових етичних ідеалів є скептицизм. Томас Гоббс (1588 - 1679) в працях "Про свободу і необхідність", "Основи філософії" затверджував, що людина за своєю природою зла і егоїстична, прагне до панування над іншими людьми ("Людина людині вовк"). Тільки інстинкт самозбереження примушує людей: 1. організувати державу; 2. обмежувати природжений егоїзм і агресію; 3. дотримувати "золоте правило моралі". Мораль є засобом зв'язку егоїстичних індивідів в суспільстві і є системою взаємної корисності. Всі моральні прояви засновані на егоїзмі (зокрема громадський обов'язок, милосердя і ін.). Згідно Гоббсу моральність заснована на прагненні людини до влади над іншими людьми: • морально цінним є те, що викликає пошану; • пошана - це покора, визнання влади; • з владою пов'язані всі моральні властивості індивідів (любов, справедливість і т. п.). Гоббс вважав, що "двигуном" діяльності людини є емоції, пристрасті, прагнення до вигоди, власті, багатству. Жан-Жак Руссо (1712 - 1778) був ідеологом Великої французької революції. Основні праці: "О суспільному договорі", "Міркування про походження і підстави нерівності між людьми". Порядок і дисципліна в суспільстві підтримуються: жорстким примушенням, вірою в Божу відплату, добровільною угодою громадян. Основа моральності – природне прагнення людини до свободи і щастя, прихильність і співчуття. Мораль відображає відносини людей, які виникли в результаті суспільного договору. Руссо вважав, що: • людина за своєю природою істота не розумна, а емоційна, чеснота передує роздуму; • етичні уявлення, що склалися під впливом культури, є помилковими; • цивілізація руйнує природна доброзичливість і милосердя людей. Велике значення мислитель надавав вихованню: • відчуттям і чеснотам можна навчити; • до особи дитини необхідно відноситися з повагою, прагнути розвивати його природні здібності і інтереси; • етичне виховання потрібно поєднувати з фізичним; • егоїстичне себелюбство повинне бути замінене на любов до вітчизни. Головною нагородою для людини є суспільне визнання його чеснот, пошана. Французькі просвітителі стверджували, що в результаті морального вдосконалення людини можливі об'єднання егоїстичних інтересів в загальний інтерес, гармонія людини і суспільства. Німецький філософ Іммануїл Кант (1724 - 1804) засновник критичної філософії, першим здійснив теоретичний аналіз моральності. Праці Канта, присвячені етичним проблемам: "Основи метафізики моральності", "Релігія в межах тільки розуму", "Критика практичного розуму", "Метафізики вдач". Кант виділяв імперативи: • гіпотетичні - укази, що зв'язують практичні цілі індивідів з умовами їх досягнення ("якщо хочеш бути поважаним, будь чесним" і т. п.). Вони залежать від обставин і періодично міняються. Вчинки, здійснені по велінню гіпотетичних імперативів, Кант називав легальними. Вони можуть приносити людині користь, але не є моральними; • категоричний (безумовний) імператив заснований на апріорному (доопытном) законі моралі. Цей закон: 1. носить безумовний і загальний характер, не є конкретним розпорядженням, а тільки задає спрямованість свідомості і діяльності; 2. не залежить від конкретних обставин і приватних емпіричних цілей, реалізується в будь-яких обставинах; 3. є регулятивним принципом, диктує образ поведінки в будь-яких обставинах; 4. затверджує необхідність виконання довга по відношенню до інших людей; 5. є самоцінним. Кант дав декілька формулювань категоричного імперативу. 1. " Поступай згідно такій максимі, яка... сама може стати загальним законом" (максима - суб'єктивний принцип поведінки). Це означає, що людина повинна поводитися так, щоб його поведінка була: а) схвалено всіма людьми; б) відтворено всіма людьми. На відміну від "золотого правила моралі" категоричний імператив не концентрує увага на вигоді людини. Вищою метою моральної поведінки Кант вважав благо всього людства. 2. " Поступай так, щоб ти завжди ставився до людства і в своїй особі, і в особі всякого іншого так само, як до мети, і ніколи не ставився б до нього тільки як до засобу". Кант стверджував, що будь-яка людина: а) володіє гідністю; б) абсолютно цінний; в) є метою сам по собі, а значить, не може бути засобом. Кант закликав людей не втрачати гідності і не дозволяти іншим ущемляти його. Всі якості людини, зовнішніх благ набувають моральні характеристики тільки завдяки добрій волі. Вона безумовна, не схильна до впливу зовнішніх мотивів, є здатністю розумної істоти поступати згідно законам. Суб'єктивним принципом моральності є борг, який полягає в: • чистоті етичного мотиву (мотивом діяльності є етичний закон); • твердості етичних переконань. Через борг затверджуються загальність морального закону і гідність особи. У праці "Основоположення до метафізики вдач" Кант сформулював аксіому своєї етичної теорії: • моральний закон заснований на абсолютній необхідності; • етичні норми категоричні, безумовні, їх не можна порушувати нікому і ні за яких обставин. Вони задають межі, переступивши які, чоловік втрачає гідність. "Дві речі наповнюють душу завжди новим і все більш сильним здивуванням і благоговінням, чим частіше і продолжительнее ми роздумуємо про них, - це зоряне небо наді мною і моральний закон в мені". И.Кант Георг Вільгельм Фрідріх Гегель (1770 - 1831) розвивав теорію діалектики, визначив значення етики в системі суспільних відносин. Свої етичні погляди філософ виклав в працях "Філософія має" рацію, "Феноменологія духу", "Енциклопедія філософських наук". Гегель розмежував поняття "мораль" і "моральність". Моральність - це об'єктивний аспект вчинків людини, то, якими вони є насправді. Моральність: 1. співпадає з вдачами суспільства на даному етапі його розвитку, є суспільною природою людини; 2. об'єднана з політичною свідомістю людей; 3. не пов'язана з волею індивіда; 4. це подолання людиною своєї природної природи, підпорядкування індивідуальності інтересам держави. Формами розвитку моральності є: сім'я, суспільство, держава. Основними етичними цінностями Гегель вважав працю і силу духу, виражену в діяльності людини. Зміст моральності - моральні закони, якими керуються члени суспільства. Мораль - суб'єктивний аспект вчинків людини, якими він їх бачить. Це сфера особових переконань, оцінок, переживань. Мораль є результатом сучасного суспільства, в якому люди роз'єднані, відчужені від держави, повинні керуватися юридичними нормами і виконувати певні обов'язки. Поза юридичним примушенням можливі моральна свідомість (воля і борг) і моральний вибір. Моральність - це форма співвідношення індивіда і суспільства, властива даному історичному періоду, ступінь розвитку суспільства. Зло Гегель вважав рушійною силою історичного розвитку і розглядав як позитивний чинник. Гегель розмежовує поняття "свобода" і "свавілля". Свавілля - свобода дій, що суперечить моральності. Свобода - це: • з'єднання розуму і волі; • пізнана необхідність; • заміна егоїстичних інтересів загальними. Людвіг Андреас Фейєрбах (1804 - 1872) був одним з опонентів Гегеля. Етичні проблеми Фейєрбах розглядав в роботах "Думці про смерть і безсмертя", "Суть християнства", "Евдемонізм", "Основи філософії майбутнього". Фейєрбах стверджував, що природа існувала раніше, ніж дух ("...Не Бог створив людину, а людина створила богів"). Релігія має земне коріння і є ілюзорним баченням миру. А людина вклала в ідею Бога кращі сторони свого духу. Людина повинна поклонятися тільки людині ("Людина людині Бог"). Людина - істота природне, психофізичне, страждаюче і охоче. Прагнення людини на щастя є: • головним його прагненням; • природним прагненням; • моральним прагненням, основою моралі. Бажанням людини досягти щастя можна пояснити співчуття, аскетизм і навіть самогубство. Фейєрбах вважав, що: • людина завжди знаходиться у відносинах з іншими людьми; • у основі співтовариства людей лежить зв'язок двох людей ("Я і Ти"); • основою соціального життя є міжособові відносини; • борг людини - піклуватися про щастя людей, з якими він знаходиться у відносинах, тобто щастя може бути тільки обопільним; • кращою формою відносин між людьми є любов. Фейєрбах вважав статеву любов прообразом, зразком будь-якої любові: батьківською, братською і т.д. Любов (будь-яку) Фейєрбах вважав ознакою буття, виразом творчості людей, прагненням до самовдосконалення (любов, направлена на себе). Відчуття любові - це самовідчуття людства, єдність людей, загальний принцип філософії. Головним завданням філософії Фейєрбах вважав допомогу людству в досягненні щастя.
Дата добавления: 2014-01-11; Просмотров: 789; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |