Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Розділ 3. Освіта дорослих у загальноцивілізаційному контексті




Питання для роздумів і дискусій

1. Назвіть специфічні характеристики, притаманні дорослій людині.

2. Як ви розумієте поняття “дорослість”, “зрілість”?

3. Якою мірою освіта допомагає людині усвідомлювати проблеми дорослого життя?

4. Охарактеризуйте етапи, на які ділиться життя дорослої людини.

5. Основні психофізіологічні закономірності розвитку дорослих і можливості їх урахування у діяльності андрагога.

6. Проаналізуйте освітні орієнтації дорослих.

7. Опишіть кризи розвитку особистості дорослої людини.

8. Кожна людина іноді знаходиться в кризовому стані. Пригадайте, будь ласка, один із таких етапів. Що Вам допомогло подолати кризу? Які елементи у змісті і методах освіти дорослих будуть сприяти подоланню кризи розвитку?

 

Література

1. Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания. – Л.: ЛГУ, 1968.

2. Бердяев Н.А. Самопознание. – Л.,1991. — С. 90.

3. Вайнцвайг П. Десять заповедей творческой личности. – М.: Прогресс, 1990.

4. Висневска-Рошковска К. Новая жизнь после шестидесяти. – М.:Прогресс, 1989.

5. Життєві кризи особистості: У 2 ч. – К., 1998. — Ч.1.

6. Кон И.С. В поисках себя: Личность и её самосознание. – М., 1984.

7. Кулюткин Ю.Н. Психология обучения взрослых. – М.: Прогресс, 1985.

8. Майерс Д. Социальная психология. – СПб.: Питер, 1997.

9. Моргун В.Ф., Ткачева Н.Ю. Проблема периодизации развития личности в психологии. — М., 1991.

10. Образование взрослых: Междисциплинарный словарь терминологии. – СПб., 1995.

11. Образование взрослых в России на рубеже XXI века: проблемы и перспективы. – СПб., 1995.

12. Рабочая книга андрагога / Под ред. С.Г. Вершловского). — СПб., 1998.

 

 

3.1. Освіта у структурі людської діяльності

 

Розгляд освіти у контексті людської діяльності пов’язаний з необхідністю уточнити найбільш загальні, стратегічні проблеми людської активності під впливом усіх тих знань, що накопичило людство.

Освіта – важливий фактор суспільного прогресу: виступаючи універсальним засобом передачі соціального і культурного досвіду, своєрідним “перекладачем” соціальних вимог до особистості, вона водночас обов’язково присутня майже у всіх видах людської діяльності.[22]

Освіта – одна з одвічних проблем, які хвилюють людство. Найбільш гострим для всіх часів було і залишається питання про те, наскільки вона здатна поліпшити людську природу і наскільки сама людина відчуває потребу в освіті. Відповіді на ці питання взаємопов’язані.

Серед основних духовних потреб освіті належить чільне місце. Можна сказати, що процес наполегливого здобуття знань упродовж життя в умовах динамізму сучасного суспільства – це своєрідний соціально необхідний вияв глибинної потреби людини у саморозвитку і самореалізації.

Освіта – поняття, яким визначають, по-перше, суму знань, набутих людством за всю його багатовікову історію; по-друге – спосіб передачі знань і культурних цінностей. Зміст освіти черпається і поповнюється з культурного і наукового спадку, а також із життя і практики людини. Тобто освіта є соціокультурним феноменом і виконує соціокультурні функції.[23]

Тому освіта стає необхідним і важливим фактором розвитку як окремих галузей (економіки, політики, культури), так і всього суспільства.

Освіта виконує соціокультурні функції:

· є одним з оптимальних та інтенсивних способів залучення людини до світових цінностей, досягнень науки і техніки;

· є способом соціалізації особистості і спадковості поколінь;

· прискорює процес розвитку і становлення людини як особистості, суб’єкта та індивідуальності;

· забезпечує формування духовності в людині, її світогляду, ціннісних орієнтацій і моральних принципів.

Освіта входить до контексту людської діяльності і визначає єдність думок, почуттів і вчинків. Досягнення хоча б формально високого рівня освіти – безперечна умова формування особистості, здатної “управляти собою” в різних умовах життєдіяльності. Освіта певною мірою визначає соціальний статус суспільства, спосіб життя різних категорій населення, міру соціальної активності в широкому розумінні. Стан освіти суттєво визначає можливості передбачити майбутнє і тим самим розширити рамки вільної діяльності людини.

Цінність освіти усвідомлюється тим більше, чим складнішою і різноманітнішою є людська активність в усіх галузях і сферах життєдіяльності.

Специфіка освіти як одного з видів людської діяльності полягає в тому, що її “орієнтовна сутність” не засвоюється безпосередньо як сума готових знань, а підлягає значній особистісній переробці. Закони, за якими це відбувається, і є головним “таїнством” впливу освіти на людську практику.

Освіта впливає на саморегуляцію особистості лише як цілісність і лише тоді, коли усвідомлюється доцільність і життєва необхідність тих чи інших знань. Вона стимулює людську активність в умовах розумної і необхідної діяльності. Відрив освіти від діяльності, консервація знань небезпечні на всіх етапах життєдіяльності, як відрив узагалі будь-якого навчання від життя, суспільної та історичної практики.

У самому предметі діяльності людини міститься необхідність освіти як своєрідного способу заміни індивідуального досвіду досвідом, нагромадженим попередніми поколіннями.

Освіта містить потенційні ресурси діяльності. Її фонди тією чи іншою мірою не збігаються з тим, що в даний момент “експонується” (засвоюється, переосмислюється). У даному випадку можна говорити про те, що освіта належить до “нерозмінних” (тих, що зберігають свою цінність) фондів людської культури в цілому і окремої особистості зокрема. Цей нерозмінний фонд є потенціалом, що дає підстави для прогнозування і самопрогнозування людської діяльності.

Чим більше практичних можливостей використання знань бачить людина, тим з більшим діапазоном повсякденних потреб пов’язує вона ці знання, тим вищою є суб’єктивна цінність і більш нагальною — потреба в освіті. І чим далі просувається індивід по шляху пізнання, тим сильнішим є його вдячне ставлення до того, що ще може дати йому освіта.

Для того, щоб освіта реально виконувала роль соціального регулятора, зокрема і в царині людських потреб, вона має бути спрямована на особистість. Це означає, по-перше, необхідність включення до змісту сучасної освіти проблем, пов’язаних із вивченням людини у всіх аспектах її життєдіяльності. По-друге, визначення мети і завдань навчання, які передбачають формування орієнтації на освіту як багатофункційну цінність. По-третє, необхідне активне включення особистості у пізнавальний процес, що означає, з одного боку, вивчення соціально-психологічних особливостей даної аудиторії (зокрема ставлення до освіти), а з іншого – застосування таких методів і прийомів навчання, при яких, по можливості, забезпечується прийняття самостійних рішень.

Соціальна політика суспільства невід’ємна від змін соціально-освітньої ситуації, самого погляду на освіту, принципів побудови освіти, моделі освіти.

Повсюди присутня ідея загального навчання — права, політики, мов, дискусій, демократії, гласності… У загальному вигляді ця ідея реалізується у неперервній освіті. Реально ж – у самодіяльних формах взаємної освіти, у навчанні шляхом “спроб і помилок”, “у гущі подій”. Інститут освіти як соціальний інститут відстає від темпів суспільних перетворень. А значить, відстає людина.[24]

Предмет освіти як науки полягає у вивченні структури досвіду людського пізнання і діяльності, її змісту і взаємовпливу, освітнього процесу, освітньої ситуації і соціально-освітніх інститутів. Слід підкреслити надситуативність освіти, її самоцінність, її місце серед глобальних історичних і соціальних процесів, її загальнолюдську сутність. Об’єктивно освіта – цінність поліфункційна, інтегральна. Ні досвід пізнання, ні “чиста” діяльність, ні спілкування, ні залучення до культури не існують у структурі освіти самі по собі в їх чистому вигляді. Зміст освіти – перетворені свідомістю людини образи живого життя, продуктивної діяльності, взаємодії людей.

Соціально-освітній процес – цілеспрямоване накопичення і передача людського досвіду у всій його багатоманітності. Соціально-освітній процес неперервний, оскільки він відображає реальну неперервність життя, наступність поколінь. Разом з тим, цей процес суперечливий, неоднозначний, що відображає динаміку суспільного розвитку. Соціально-освітній процес – складна розгалужена система, в якій переплітаються, борються, доповнюють чи відкидають один одного безліч течій, напрямків, тенденцій.

У соціально-освітньому процесі начебто матеріалізується “поліфункційна” сутність освіти. Це можуть бути процеси, адекватні соціально-економічним умовам, і навпаки, ті, які протистоять їм, регульовані і саморегульовані, “накопичення” і “розтрати” освітніх фондів. Соціально-освітні процеси можуть бути орієнтовані на особистість чи на систему, можуть розкріпачувати чи поневолювати людину, ставати перманентними чи одноразовими, переривчатими, сприяти прогресу чи, навпаки, регресу.[25]

Соціально-освітній процес і соціально-освітній інститут – явища не тотожні. Їх зв’язок опосередкований освітньою ситуацією.

Соціально-освітній інститут – певна організація, за допомогою якої суспільство регулює взаємовідносини людей, соціальних груп, трудової, громадської і професійної діяльності. Соціально-освітній інститут виступає посередником у соціалізації, адаптації і реадаптації людини на різних стадіях розвитку, а також забезпечує саме той рівень знань і в тому обсязі, в якому це необхідно.

Що ж таке “модель освіти”? Модель освіти – це універсальний спосіб, за допомогою якого здійснюється “запис”, “інтерпретація” і “передача” загальнолюдського досвіду у всій його багатоманітності. Свою роботу “модель” здійснює завдяки закладеному в ній механізму “наслідування і примноження”, тобто притаманному суспільству прагненню передавати свій досвід наступним поколінням, які у свою чергу передадуть примножене багатство своїм нащадкам. Використання “моделі освіти” державними системами відбувається в рамках тих соціальних завдань, які держава вважає необхідними і достатніми. Так, “модель освіти”, за своєю природою поліфункційна, стає монополією, орієнтованою на відтворення робочої сили. А соціальні інститути освіти, які повинні були б реалізувати ідею наслідування і примноження, поставлені на “конвеєр”, в якому загальна освіта здійснюється лише на початковій стадії, а потім замінюється професійною – і так упродовж усього життя людини. До тих пір, доки не відбудеться переорієнтація у поглядах на освіту як самоцінність, яка реалізується в поліфункційній моделі, відповідно—поліфункційних процесах, ситуаціях, суспільство лише умовно можна називати суспільством освічених людей.[26]

Перехід від “мономоделі” до поліфункційної моделі освіти – складний еволюційний процес. У ході заміни мономоделі поліфункційною поступово формуються і нові уявлення про призначення освіти дорослих у контексті загальноцивілізаційних процесів. Визначимо лише деякі з них.

По-перше, йдеться про те, що освітні процеси за своєю суттю еволюційні. По-друге, сфера освіти дорослих об’єктивно еклектична. По-третє, всі прогнози і рекомендації в цій галузі мають відносний характер. По-четверте, освіта дорослих “космологічна”.

Освіта дорослих – єдиний цивілізований шлях піднесення особистості і вивільнення її потенційних творчих можливостей.

 

3.2. Освітні орієнтації дорослих людей

 

Дорослій людині доводиться вирішувати різноманітні проблеми. Але вона може не усвідомлювати своєї причетності і відповідальності за те, що відбувається, може стверджувати, що від неї нічого не залежить, але будь-яку її позицію визначає реальність.

Об’єктивно-суб’єктивна зумовленість соціально значущої поведінки дорослого в галузі освіти – основа розробки комплексу заходів, спрямованих на формування його потреби в знаннях. Ця система, з одного боку, має спиратись на аналіз зв’язку освіти з найважливішими аспектами життя суспільства, з іншого – на особливості статусу і позиції дорослого, його ставлення до навколишнього світу, самого себе, освіти.

Дослідження з вивчення орієнтації дорослих у сфері освіти показали, що ставлення дорослого до освіти визначається не лише зміною його статусу, але й глибиною усвідомлення змін, які відбулися в його соціальному становищі.

Трудова діяльність є не просто новою, а першою виробничою соціальною роллю, пов’язаною зі зміною провідного типу діяльності, яка зумовлює “головні зміни в психічних процесах і психологічних особливостях особистості на даній стадії її розвитку”[27]. Формування нового ставлення до навколишнього світу і самого себе зумовлене на цьому етапі розвитком реальних процесів, розмахом діяльності, мірою залучення людини до життя і рівнем її активності. Цим багато в чому зумовлена глибина усвідомлення кола нових обов’язків, певна перебудова досвіду і його структурних компонентів.

Це означає, що потреба в освіті – наслідок розвитку базових, фундаментальних потреб людини, які необхідно розглядати як єдину систему, всі елементи якої знаходяться у відношеннях взаємозв’язку і взаємовпливу. Це положення розкриває шляхи та методи формування і регулювання потреби дорослої людини в освіті. Тільки через вплив на всю систему потреб дорослого і можна збуджувати й спрямовувати його потребу в освіті. Разом з тим, потреба в освіті має і відносно самостійний характер. Вона не може бути розглянута в будь-якій діяльності і виявляється необхідним компонентом будь-якого її виду. В структурі потреб людини потреба в освіті є найближчою до пізнавальної потреби і є її конкретним вираженням.

Але пізнавальна діяльність є ширшою від освітньої, оскільки вона “не нормована” і міститься в будь-якому виді діяльності. Освітня ж діяльність має спеціально організований і регламентований характер, хоча ця регламентація видозмінюється залежно від етапу життєдіяльності дорослого і завдань освітнього циклу. З точки зору внутрішнього змісту потреби в освіті освітню діяльність можна розглядати як мету, у якій реалізується потреба. З точки ж зору всього комплексу потреб людини цю ж діяльність можна розглядати як засіб реалізації інших потреб. При цьому між засобом і метою здійснюються постійні взаємопереходи. Засіб, удосконалюючись, переходить в мету, а мета полягає у виробленні найбільш вдалого засобу. Важливу роль у подібній перебудові відіграє досвід особистості, в якому навчальний досвід є не простим компонентом, а умовою інтеграції особистості, цілісності її життєдіяльності.

У свою чергу перебудова досвіду, збагачення потреби в освіті визначається новим становищем суб’єкта діяльності в суспільстві, його місцем у системі суспільного розподілу праці. Широкий спектр стосунків, в які включається людина з початком трудової діяльності, – основа для оцінки необхідності освіти, її корисності, цінності.

Тому мотивація навчання дорослих виводиться з осмислення ними невідповідності між рівнем наявних знань і знань, необхідних для трудової діяльності, для усвідомлення змін у соціумі, у самому собі (Ю.М. Кулюткін, Л.М. Лесохіна, Г.С. Сухобська, С.Г. Вершловський та ін.). По суті підкреслюється здатність освіти задовольняти дві групи потреб: у фізичному і соціальному існуванні людей (Г.Г. Диліченський). Переживання зростання власних можливостей, які виникали при цьому в особистості, розглядаються як рушійна сила її активності (Л.І. Анциферова). Навіть в умовах досить жорсткого зовнішнього регулювання освітньої діяльності вважається, що рішення дорослого навчатися – результат вільного вибору.

В умовах соціальних змін, що відбуваються в суспільстві, виникає необхідність у педагогічному осмисленні нової ситуації і розробці нової парадигми освіти дорослих.

Диференціація суспільства приводить до появи соціально-професійних груп дорослих, які характеризуються своїм ставленням до освіти. Це – працюючі (фахівці, зайняті в різних галузях народного господарства, — інженери, лікарі, вчителі, працівники науки та діячі мистецтва, держслужбовці і т. ін.); безробітні (ті, хто втратив роботу, непрацевлаштовані випускники вузів і т. ін.); військовослужбовці, звільнені в запас, пенсіонери, інваліди та ін.

Можна припустити, що визначальним в орієнтації дорослих у сфері освіти (чого і як навчатись) є субкультура кожної соціально-професійної групи. Найбільш значущим компонентом змісту освіти в даному випадку стане комплекс проблем, пов’язаних із життєвим і професійним самовизначенням представників цих груп.

“Проблемний” підхід до освіти потребує більш-менш чіткого визначення значущого у змісті освіти. Гіпотетично можна окреслити таку структуру проблем:

● за змістом — суспільні, природні, особистісні;

● за масштабом – глобальні, регіональні, локальні;

● за рольовою ознакою – професійні, батьківські, статеві, подружні і т. ін.;

● за етнічною ознакою – інтернаціональні, міжнаціональні, національні;

● за рівнем вирішення – здоровий глузд, емпіричний досвід, теоретичний аналіз;

● за сферами життєдіяльності – соціально-політичні, сімейно-побутові, виробничі та інші проблеми.

У цьому контексті освіта виступає як засіб самореалізації дорослих, як процес формування досвіду вирішення значущих для них проблем на основі використання соціального досвіду й осмислення власного життєвого досвіду.

Освіта дорослих втрачає жорсткі інституційні рамки. Важливо з¢ясувати роль і місце формальних, неформальних та інформальних інститутів освіти, особливо відзначивши спілкування як один із найважливіших “каналів” самоосмислення, реалізації потреби людини в передачі власного досвіду і створення середовища розвитку.

Що ж особливо важливо врахувати, щоб прогнозувати тенденції освіти дорослих у нашій країні?

Із позиції соціально-психологічної, як вказує Г.С. Сухобська, можна виділити принаймні кілька типів орієнтацій дорослих людей.[28]

Соціально-прогресивний тип характеризується прагненням людини до самореалізації себе як члена соціуму. В яких формах проявляється така самореалізація? Через загальний стиль поведінки (доброзичливе ставлення до людей), через професію (прагнення досягти найвищого професіоналізму), через благодійність у різних її формах тощо.

Соціально-аморальний тип самореалізації особистості характеризується вузькою орієнтацією на власну вигоду, накопичування (для себе, для сім¢ї, вузького кола друзів і т. ін.) безвідносно до інтересів інших людей (чи на шкоду їм).

Соціально-обмежений тип самореалізації характеризується прагненням знайти себе, самоствердитися в непримиримості до всіх, хто живе “за правилами”. Частіше за все такий тип характеризує людей з невисоким рівнем освіти й культури.

Соціально-злочинний тип самореалізації особистості характеризується прагненням самоствердитися, отримати вигоду виключно за рахунок здоров¢я, достатку, життя інших людей.

Природно передбачити, що соціально-психологічні типи різняться не лише цілями і способами самореалізації, але й ставленням до освіти. Якщо людина за своїм світосприйняттям і моральними критеріями не усвідомлює потреби освіти, то освіта навряд чи “достукається” до її дому.

У сучасній ситуації особливо гостро усвідомлюється відсутність готових відповідей на питання, що хвилюють людину. Все частіше дорослій людині доводиться самій іти на пошук ефективних шляхів вирішення життєво важливих проблем, вступаючи у взаємодію з тими освітніми та інформаційними джерелами, які видаються їй найбільш надійними.

Ієрархія взаємообумовленості загальнолюдських, соціальних і особистісних інтересів фокусується в життєдіяльності окремої людини у вигляді її освітніх потреб та орієнтацій і визначає освітні уподобання і вибір дорослих.

Вивчення освітніх потреб і орієнтацій дорослих[29] фіксує високу зацікавленість у знаннях, що сприяють збереженню здоров¢я людини, вихованню і розвитку дітей, ефективному спілкуванню з іншими людьми, самореалізації у професійно-трудовій сфері життя (табл.2.).

Таблиця 2




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-10-23; Просмотров: 989; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.034 сек.