КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Феофан Прокопович 8 страница
Наречение ...якою повина бути та сила, котрій міг би підкоритися дух? Напевне такою (силою) є красномовство. Багато благ як громадських, так і приватних, а також божественних, вигід людського життя походять з красномовства. Феофан Прокопович Хай не буде в тебе софістичних прикрас у слові... промов гордовитих і рішучих, але у всьому відсікай величність, будь добрим з другом, не злопам'ятним до зухвалих, людинолюбним до смиренних, утішай злощасних, відвідуй хворих, зовсім ні до кого не стався презирливо, вітай з приємністю, відповідай зі світлим обличчям, до всіх будь прихильним, доступним, не хвалися сам, не змушуй інших говорити про тебе, приховуй, скільки можеш, свої переваги, а в гріхах сам себе звинувачуй та не чекай звинувачень від інших. Не будь тяжким у виговорюваннях, звинувачуй не скоро і не з пристрасним рухом, бо це — ознака зарозумілості; не засуджуй за малозначаще, ніби сам ти суворий праведник... Василь Великий Сказання про сім вільних мудрощів (фрагменти) Риторика: Бачать мене багато хто, та не слухають мене, але я, як благий і мудрий друг, усіх з добротою люблю і усіх в красу бажання мого закликаю. Але ви мене, чесної науки, віддаляєтесь і звикнути до мене не бажаєте... ...Всюди й завжди, коли пишете або говорите, то все це мною здійснюєте й прикрашаєте... ...Коли що у письменах, або у віршах, чи в посланнях, або у якихось бесідах і розмовах без моєї риторичної пристрасті створюється, тоді ви і самі не можете зрозуміти сказаного, оскільки зневажаєте мене, свою мудрість — риторику, яка може вас краще єлею умастити, й краще червлениці прикрасити, і краще рослинних квіток і благовонних ароматів здивувати ваш розум моїм вченням. Бо мною Демостен, давньогрецький чесний філософ, прославився, оскільки перший мене знайшов і здобув, а після нього — й інші ритори, які з'явилися людям чудовим розумом і були главами «хитромовленню» (красномовству), — вони ж мене риторикою і назвали, бо «риси» по-еллінськи значить мовлення або говоріння, а той, хто у мені вправляється, називається ритор. ...Бо я є чесна й велика вільна мудрість, риторикою прозиваюсь, тобто джерело красномовства. А тому прийміть мене з любовним бажанням, я ж дамся вам із швидким світломовленням, бо я — мудрість солодкомовного говоріння, я — солодощі чудового й стрункого сказання, я — доброта не зменшуваного багатства, я — скарб неокраденої корисливості, я — велемовність, яка не обтяжує слух, я — від людей ворогування темне відгоню і замість нього світлу любов в них вселю. Я гнів відганяю й лайку відкидаю, благостиню ж ввожу й посаду складаю, я нещирі слова відсікаю й неправду викриваю, лестощі відсікаю, а чесноту стверджую. Я — світла слава й розумна сила. Хто шукає мене, не стомиться, а хто знайшов, скоро без печалі буде. Бо я молодих навчаю й старих умудряю... оскільки у всі думки порядок слова 1 Спафарий Николай. Эстетические трактаты.—■ Л., 1978.— С. 144—145. виливаю, щоб знали й уміли у всіх практичних і духовних справах і на судах — за звичаями й законами держави, де хто народився, ясно розповідати й до всякої промови світлості словесної додавати, наповнити промову солодощами й здивувати всіх слухачів жвавістю суджень... ' РИТОРИКА1 ' (1620 p., автор невідомий, фрагменти) Риторика єсть яже (та, что) научает пути правого и жития полезнаго до-брословия. ...Сию науку называют также сладкогласие и краснословие, поскольку она учит красиво и удобно говорить и писать. «Про винайдення справ» (фрагменти) Рисис по-грецькому означає мовлення або висловлювання, грецькі ж мудреці називають риторикою течію слів. Латинські мудреці також називають цю науку риторикою, а від неї почав йменуватися ритор, тобто вчитель бла-гословія. Ця наука була чудовим способом прикрашена мистецьким у промовах грецьким ритором Демосфеном і главою латинського красномовства («начальником латинського хитрословія») Марком Туллієм Цицероном. І тому цією наукою ніхто з філософів не нехтував, через те що від неї виникав незліченний розум. Ритор... досить мистецький у науці мовлення... (вміє говорити) доречні й похвальні промови в справах і на міських судах за звичаєм і законом тієї держави, де народився (добирає) необхідні слова до усякої справи... безславної чи слави достойної, багатої чи бідної, праведної чи нечестивої... великі справи стислими словами... (щоб були присутні) світлість й сяяння словесне... Пам'ять створюється вивченням і читанням божественного писання, а також літописів — для зміцнення розуму мовця й слухача. Гласомірна промова (мовлення) буває поширеною чи стислою: в одних випадках вона подібна до того, як приховуване світлом на середину винесли й виявили, а других же — за ревністю ораторів, мовлення розгорається, 1 Див.: Аннушкин В. И. Первая русская «Риторика»,— М.: Знание, 1989. наче світлоповітряне полум'я від іскри; інша промова (мовлення) пливе, наче корабель морем; або — виливається, наче якесь джерело чи солодкопив-на ріка; або — наче мед, усолоджує і світлорозумно просвіщає; і то розширюється, то скорочується і багато мисленого розуміється. Скільки є родів справ? Чотири: навчальний, судовий, дорадчий, показовий. Навчальний рід («научающий») описує способи й прийоми навчання, чого також діалектика вчить... навчальний рід промов є метод (спосіб) навчання чи тлумачення простих питань і цілих фраз, чого навчає діалектика. Рід судовий описує суперечки чи спірні промови двох суперників на суді. Рід дорадчий («рассуждающий») вчить дбати й радити комусь у справах, а також відмовляти від протилежного, щоб чогось недоброго й недоречного не вийшло. Рід показовий («показующий») має похвальні справи чи хулу. Що є збудження? Збудження є показ обставин справи, які збуджують милосердя чи гнів або якесь інше почуття. Збудження виникає від різних бажаних місць: від честі, користі, безчестя, шкоди або благі й корисні люди домагаються милості й любові, безчесних же і огидних за природою, несправедливих і шкідливих люди ненавидять і гребують. Милосердя ж збуджують злидні, бідність, доля, важка не по літах і не відповідна походженню, звернення до доброчинностей. «Про прикрашання слова» (фрагменти) Прикрашена промова представляє й показує справи ясно, зрозуміло й солодкомовно... створюється на трьох речах: 1) на мовленні граматичному; 2) на фігурах мовлення («воображениях»); 3) на примноженні речі й справ (лат.: ампліфікація). Граматичне мовлення знаходиться у словах необхідних і цілком узвичаєних, яким слід бути з'єднаними необхідним способом за правилами граматики — за подобою до тих риторів, які говорили латинською мовою гарно, правильно й недокучно. Такими були Теренцій, Цицерон, Цезар, Лівій та інші. ...Фігури мовлення... — щось нове, вигадкою й мистецтвом створений вираз у мовленні. Три роди мовлення («глаголания»): «смиренний» рід, який не повстає над звичаєм повсякденного мовлення; «високий» рід,., прикрашений метафорами й порівняннями, розмножений від далеких речей... «мерний» рід (середній)... у примноженні (ампліфікації) будь-якої промови його не можна обминути... це Овідіуш (Овідій — Г. С), і листи, грамоти і глаголи (промови) Кикеронові (Цицеронові — Г. С). «Наречение» (російський оригінал) Я — риторика добрословного й яснозрящего разума, мной грамматика исполняется и диалектика украшается. Связуясь с этими ученнями, я научаю витийской мудрости й вразумляю, как ясно составлять благие речи. Мною пространное рассуждение сокращается, скрытое говорится ясно, а ясное или явное может быть сказано сокрыто. От меня многие риторы и витии называются и наставляются к высокому разумению, поскольку каждое разумение (мысль) разделять и разделенное собирать научаю, многоразличное соединяю и в соединении показываю многое разумение (смысл). Я подаю словесним мужам большую силу в речи и украшаю их светлоре-чием, умудряю притчами и различными предложениями, указываю многомудрыми рассуждениями на признаки и обстоятельства разбираемого дела, на познание истины и ей противоположного и наилучшее понимание дела. Оттого многие тщетно пытаются понять мои пределы, поскольку в косных и нерадивых едва вмещаются мои высокие указания, разделения и соединения. Києво-Печерський патерик1 (фрагменти) «...Факт залишається фактом. Не «Слово о полку Ігоревім», не «Закон і благодать», не «Літопис», а «Патерик» став тим вічно відновлюваним, поширюваним, а з початком нашого друкарства — безупинно передруковуваним твором старого нашого письменства, «золотою книгою» українського письменного люду...2» 1 Києво-Печерський патерик.— К.: Час, 1991.— С 278. 1 Грушевський М. Історія української літератури.— Т. 3.— С 113—114. З післямови «Золота книга українського письменного люду» В. І. Крекотеня1 «Києво-Печерський патерик» —■ видатний твір письменства Київської Русі і його спадкоємців — давніх письменств братніх східнослов'янських народів. За жанром він належить до макрожанрів, жанрів-циклів, жанрів-ансамб-лів агіографічної літератури (від грецьких слів «агюс» — святий і «графо» — пишу), себто творів, які описують житія святих. Назва походить від грецького слова «патер» — отець, застосовуваного до подвижників, зокрема аскетів-відлюдників, які своєю поведінкою виражали суперечливість між ідеалами християнства й узвичаєним побутом пізньоан-тичного суспільства. Водночас їхня поведінка протистояла офіціалізації церкви після визнання християнства панівною релігією. Чернець-відлюдник став популярним народним героєм. Термін «патерик» утвердився в грецькому словосполученні «патеріка біб-ліа» — «книга отців». Головною темою оповідань, що входили до такої книги, були подвиги уславлених аскетів, а характерними особливостями — відносна короткість, виразність із причинної послідовності життя героя, імітація враження оповідача від побаченого і почутого — отже, умовно кажучи, новелістичність. Водночас ці оповідання є типовими легендами. Легенда — суто християнський літературний жанр. Щоправда, в нові часи зміст самого терміна розширюється. Легендами стали називати оповідання фантастичного характеру, пов'язані з будь-якими релігійними віруваннями, оповіді про фантастично забарвлені народною уявою або просто не підтверджені документально історичні події чи випадки з життя видатних людей. Цей термін походить від новолатинського legandum — «уривок, призначений для читання». Форма ця первісно вживалася для позначення сукупності уривків Святого Письма, «житій» та «страстей» святих, що їх зачитували під час церковної відправи або монастирської трапези. Згодом термін «легенда» стали використовувати для позначення коротких релігійно-дидактичних розповідей, що переказували окремі епізоди чудесних подій, які начебто відбувалися з небожителями або з людьми, тваринами, рослинами та неживими предметами з волі Бога, Богородиці, святих, добрих і лихих демонів чи під впливом магічної дії християнських емблем. 1 Києво-Печерський патерик.— К.: Час, 1991.— С 274—278. Слід сказати, що фантастичність подій, про які йшлося в легендах, є об'єктивною, суб'єктивно ж слухачі (читачі) сприймали ці події як реальні, історичні. «Києво-Печерський патерик» як цільний твір і система легендарних новел, в основі яких лежать перекази XI—XII ст., склався на початку XIII ст. Цю систему оформили послання Києво-Печерського ченця Симона, який з 1214 р. став єпископом у Суздалі й Володимирі на Клязьмі (помер 22 травня 1226 р.), та розповіді києво-печерського ченця Полікарпа, записані у 1223—1233 pp. Всі легенди об'єднані прагненням довести особливу святість Києво-Печерського монастиря. «Києво-Печерський патерик» упродовж віків залишається однією із най-популярніших книг давньої літератури східнослов'янських народів. «Слово 38» (уривок) Милостию Божию и пречистыа его матере и помощію святых преподобных отець наших Антоніа и Феодосіа Печерьскых написана бысть сіа книга, глаголемаа Патерикь, в дому пречистыа Богородица, еже есть лавра преподобных отець наших Антоніа и Феодосіа, у манастыри Печерьском, у богоспасаемом градв Киев-в, при державі великаго короля Жикгимонте Августе, при благородном князи Феодоре Глъбовичи Пронскомъ, въеводЬ Киевском, при митрополите Киевском и Галицком и всея руси кирЬ Макаріи, пречест-ном архимандрите Печерском кирЪ Иларионъ, поевлением и замислом старца Печерскаго, инока Алексъя Вълынца. А написася в літо 7062, индикту 12, мЬсяца Марта, 2, рукою многагрЬшнаго и хужшаго во человьцЪх дьячка Не-стерца. Где сь буду, отьци свитии, описалъ, а хто будеть по ней говорити, и но Бога ради вседрьжителя и пречистая его матери мене за то не клените, но исправляй своим добрым разумом, а моєму безумию не поноси, бо есми грЬшный, мало умеенъ былъ. А хто будеть клясти, тому судить вседрьжи-тель милостивый Богь и пречистыа его мать, и преподобний Антоніеи Феодосіє Печерскыи. А мнгЬ грЬшному по (мо)им злым делом и такъ будет мучитися съ душами грЪшными у муках вечных, есть ли не буду туне помиловать от милостиваго вседрьжителя Бога, господа нашого Исусъ Христа. Но Бога ради исправляйте, а мене грішного не клинъте. А пысалъ дьячок Не-стерец с сокалья мЬский сынъ Лукьяновъ. ПРО РИТОРИЧНЕ МИСТЕЦТВО1 (фрагменти) Книжок 10 для навчання української молоді, що вивчає одне і друге красномовство на благо релігії і Батьківщини, викладені преподобним отцем Феофаном Прокоповичем у Києві у славній православній Могилянській Академії року 1706.
Дата добавления: 2014-10-31; Просмотров: 442; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |