КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Тема 5 філософія Нового часу 26 страница
Прибічником позитивізму у філософській думці України був також Михайло Сергійович Грушевський (1866—1934) — історик, громадський і державний діяч (у 1917—1918 рр. очолював Центральну Раду в Києві), автор наукових публікацій з проблем історії, літературознавства, культури, освіти. Він не був професійним філософом, однак мав свою історіософську концепцію, чим збагатив українську думку. М. Грушевський суб'єктом історичного прогресу вважав народ, а всі періоди історії України розглядав у нерозривному зв'язку з боротьбою її народу за свободу і демократію. На його думку, окремі видатні особистості є продуктом своєї епохи й обставин. Заслуга Івана Вишенського полягає у вираженні української культури, а Хмельниччини — у поході українського народу за своїми соціальними, політичними, культурними і національними ідеалами свободи, рівноправ'я, автономії. Він постійно підкреслював "селянську" природу українського народу, вимагав спиратися на селян у справі відродження України, вважав, що на селі знаходяться основні джерела національної культури. Великої уваги М. Грушевський надавав проблемам національних відносин. Він вважав національне самовизначення, самостійність і незалежність націй логічним завершенням їх розвитку, а взаємодію і співробітництво націй — життєвою необхідністю. Актуальні також його думки про неприпусти-
Тема 9 мість насильницького нав'язування народу політико-держав-ного ладу, про винність влади в її конфліктах з народом, про інтереси народу як вищий закон діяльності громадських і державних організацій. У світовій науці і філософії широко відоме ім'я академіка, першого президента Академії наук України Володимира Івановича Вєрнадського (1863—1945). Він створив вчення про ноосферу і нову науку — біогеохімію. Значення його досліджень у геохімії, космохімії, гідрохімії, радіохімії, радіогеології, мінералогії, кристалографії, генетичному ґрунтознавстві усвідомлюється людством тільки зараз. У філософії він став засновником антропокосмізму — вчення про гармонію природничо-історичної та соціально-гуманітарної тенденцій розвитку людини та науки. В.І. Вернадський уперше в історії науки і філософії звернув увагу на те, що з часу становлення людства в біосфері почала діяти нова сила — розум людини з її спрямованою та організованою волею. При цьому розум у нього постає як доповнення систем природи, як мислячий орган біосфери, як завершення розвитку живого. Учений доводив, що біосфера закономірно переходить у ноосферу (від грец. "розум" і "куля"), оскільки пізнаючи закони природи і розвиваючи техніку, людство надає їй рис нової, вищої організованості. Людство стає могутньою силою, яку можна зрівняти за своїм впливом на природу з геологічними процесами. В.І. Вернадський з цієї причини доводив необхідність розумної організації взаємодії суспільства з природою, на протилежність стихійному, хижацькому, ставленню до навколишнього середовища. Тоталітарний політичний режим у колишньому Радянському Союзі не сприяв філософській творчості в Україні. У середині XX ст. філософія опинилась у становищі глибокої кризи, однак і за цих важких умов в Україні були філософи і філософські колективи, які зробили гідний внесок у розробку філософських проблем природознавства, науки, діалектики, теорії пізнання, особистості, суспільства. Серед них виділяється своїми досягненнями Павло Васильович Копнін (1922— 1971). 1958 р. він приїхав з Москви до Києва й очолив кафедру філософії Політехнічного інституту — одну з найбільших філо- Філософська думка в Україні софських кафедр столиці України. У 1959 р. Копнін очолив кафедру філософії Київського університету, а в 1964 р. став директором Інституту філософії української Академії наук. Завдяки П. Копніну почав зміщуватися головний акцент філософствування з того, що не залежить від людини і людства, на те, що освоюється людиною у процесі її пізнавальної діяльності, а ще більше — на світоглядне осмислення світу, пізнавальні і світоглядні можливості суб'єкта, пізнавальні та ціннісні регулятиви людської життєдіяльності. Для вивчення зазначених реалій все ширше використовувався методологічний арсенал діалектики. Це стало особливо зрозумілим, коли П. Копнін на посаді директора Інституту філософії заснував замість відділу діалектичного матеріалізму відділ логіки наукового дослідження. Створивши зі своїми першими учнями авторський колектив (А. Артюх, І. Бичко, Є. Жаріков, П. Йолон, С. Кримський, В. Косолапов, М. Попович, В. Черноволенко), він видав книгу "Логика научного исследования" (М., 1965), що стала своєрідним маніфестом філософської групи, відомої згодом в Україні та світі як київська філософська школа. Після від'їзду П. Копніна до Москви (у 1968 р. він став директором Інституту філософії Академії наук СРСР) і його передчасної смерті, творчий колектив київських філософів, очолений наступником П. Копніна на посаді директора Інституту філософії АН України Володимиром Шинкаруком, видав серію праць у започаткованому П. Копніним напрямі: "Людина і світ людини" (К., 1977), "Соціально-історичні та світоглядні аспекти філософських категорій" (К., 1977) (авторський колектив у складі В. Шинкарука, В. Іванова, М. Тарасенка, О. Яценка, В. Та-бачковського, І. Молчанова, Ю. Осічнюка, Б. Починка, А. Лоя, М. Булатова, Є. Андроса) та інші фундаментальні праці. У спорідненому напрямі працювали М. Дученко (Київський університет), Ю. Бухалов (Харківський університет) таін. Крім Києва, оригінальні філософські школи сформувались у Львові та Одесі. їх внесок у філософську думку особливо важливий у питаннях діалектики суб'єкта й об'єкта єдності онтологічних, світоглядних і гносеологічних факторів у науковому пізнанні і практичній діяльності, науковій методології суспільного руху
Тема 9 Тести до розділу II
в умовах ринкової економіки, діалектики, естетичного процесу в контексті наукового пізнання і культури тощо. В останнє десятиліття наша прогресивна філософська думка, провідні українські філософські центри, товариства, філософські факультети університетів, філософи активно і цілеспрямовано виступають проти відриву філософії від практики, її популістської політизації, нігілізму щодо її історичного минулого, суб'єктивізму в оцінках її досягнень та їх націоналістських фальсифікацій. Вони виступають за нове переосмислення зв'язку філософії з життям, перебудову філософського мислення у країні, ставлення до нього, за об'єктивне, неупереджене вивчення її історії, свідоме і впевнене застосування її теоретичної, світоглядної та методологічної функції в інтересах соціального прогресу. Про це свідчать ґрунтовні та актуальні праці вітчизняних філософів: навчальний посібник "Філософія" за редакцією доктора філософських наук, професора І.Ф. Надольного (К.: Вікар, 1999); навчалний посібник "Історія філософської думки в Україні" авторів І.В. Огородник і В.В. Огородник (К.: Вища пік., 1999); "Проблеми сутності свободи: методологічні та соціальні виміри": матеріали науково-теоретчної конференції 26 жовтня 2007 р. (редакційна колегія: М.В. Попович; К.: Вища шк., 2007); Л.С. Таранов. "Анатомия мудрости: 120 фи-лософов" (в 2 т. — Симферополь: Реноме, 1997). Творчому пошуку української філософської думки відповідей на злободенні питання нашої епохи продовжується. Отже, філософська думка в Україні продовжує функціонувати як органічна складова світової філософії. Вона оптимістично дивиться у майбутнє. На сучасному етапі її покликанням є розробка теоретико-світоглядних і науково-методологічних проблем особистості і суспільства, науки і культури, інтеграції України у світове співтовариство держав і народів, утвердження в країні ринкової економічної системи, справжньої демократії, свобод і прав людини, смислу та якості життя людей, у світоглядній і методологічній підготовці кадрів творчих і відповідальних працівників. Контрольні запитання і завдання 1. Коли і чому на теренах сучасної України виникли перші філософські ідеї? 2. Які періоди прийнято визначати в історії філософської думки в Україні? 3. Хто з українських мислителів став першим професійним філософом? Назвіть філософів - викладачів Києво-Могилянської академії. 4. У чому сутність концепції "трьох світів" Г.С. Сковороди?
5. Чому Г.С. Сковороду вважають українським Сократом/ 6. Які ідеї розвивала "університетська філософія" в Україні у XIX ст.? 7. У чому сутність "філософії серця" в Україні? 8. Яка доля марксистської філософії в Україні? 9. Які напрями розробляють сучасні українські філософи? 10. Які заклади та організації є нині провідними в українській філософській думці? Тести до розділу II
Дата добавления: 2014-11-16; Просмотров: 414; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |