Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Видатний скульптор галицько-волинської доби




Ікона» у перекладі з грецької мови означає слово

Види монументального живопису були поширені у часи Галицько-Волинского князівства, це

Види архітектури часів Галицько-Волинського князівства, що переважали серед інших за функціональним призначенням, це

Легенда про євшан-зілля наводиться в літературному творі

У Галичі було відкрито велику бібліотеку при князюванні

Битва з монголо-татарами на р. Калка відбулася

Об’єднане Галицько-Волинське князівство утворилося

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ

Роль Галицько-Волинської Русі у збереженні та розвитку української культури.

a. У Х ст.

b. В ХІ ст.

c. У ХІІ ст.

d. У ХІІІ ст.

 

a. 1240 р.

b. 1223 р.

c. 1222 р.

d. 1380 р.

a. Володимирка

b. Ярослава Осмомисла

c. Ярослава Мудрого

d. Данила Галицького

 

a. «Повість минулих літ»

b. «Ізмарагд»

c. «Слово про Ігорів похід»

d. «Галицько-Волинський літопис»

 

a. Палацова та цивільна

b. Фортифікаційна та культова

c. Фортифікаційна та палацова

d. Культова та цивільна

 

a. Фреска та мозаїка

b. Фреска та іконопис

c. Мозаїка та іконопис

d. Книжкова мініатюра та мозаїка

 

a. Образ

b. Ідол

c. Бог

d. Зображення

 

8. Техніками якого виду художнього ремесла є зернь, скань, чернь

a. Ювелірного

b. Гончарного

c. Ковальського

d. Склоробного

 

a. Тимофій

b. Аліпій

c. Авдій

d. Митуса

 

10.Згідно із гіпотезою В.Грабовського ймовірним автором «Слова о полку Ігоревім» був

a. Аліпій

b. Митуса

c. Авдій

d. Тимофій

 

Тема 5. Культура України Литовсько-Польської

доби (ХІV – перша половина ХVІІ століття)

План

1. Історичні умови розвитку української культури у ХІV – першій половині ХVІІ ст.

2. Розвиток української освіти та друкарства.

3. Основні жанри української літератури.

4. Архітектура та мистецтво: ключові тенденції розвитку.

 

1. Історичні умови розвитку української культури у ХІV – першій половині ХVІІ ст.

У ХІV – першій половині ХVІІ ст. українська культура розвивалася в надзвичайно складних умовах. До них слід віднести:

- роз’єднаність українських земель;

- відсутність єдиного політичного центру;

- соціальне і національне гноблення з боку польських, литовських, угорських, турецьких та інших іноземних загарбників;

- постійна загроза агресії татарських нападників.

Більша частина українських земель знаходилася у складі Литовської та Польської держав. Разом із тим, ХІV-ХVІ ст. – це час подальшого формування українського народу, активізація його боротьби проти польсько-литовського панування, поява на історичній арені України такого самобутнього, в політико-культурному контексті, явища, як українське козацтво. Отже, головним питанням культурного життя цієї доби було національне. Це було пов’язано із необхідністю збереження українського народу як такого, його мови, культури на тлі процесів чужоземної колонізації та спроб асиміляції. Культурні процеси перебували у прямій залежності й підпорядкуванні інтересам національно-визвольної боротьби.

Підкреслюючи свою етнонаціональну окремішність й генетичну спорідненість із культурою Київської Русі, представники культурної еліти до середини ХVІІ ст. іменують себе русинами, рутенцями, роксоланами. Поряд із тим, відомий з давньоруських часів термін «Україна», передусім у зв’язку з розвитком козацтва та його колонізаційним рухом на південь та схід, також набуває значного поширення й поступово утверджується в ролі не лише топоніма, а й етноніма.

Найважливішим чинником й необхідною передумовою поступу національної культури був розвиток української мови. Ще в ХІ-ХІV ст. у деяких літературних пам’ятках чітко відбилися риси, властиві більш пізній українській мові. Як достеменно відомо, офіційною мовою Великого князівства Литовського була «руська мова», що склалася на основі синтезу писемної церковнослов’янської та елементів усної давньоруської мови доби Київської Русі. Ця мова протягом ХІV-ХVІ ст. зазнала помітного розвитку шляхом подальшого збагачення елементами усної народної мови та запозичення й освоєння іншомовної лексики. Україна, перебуваючи у складі Литовської держави, значно переважала останню за рівнем своєї культури. Українці, що перебували на державній службі, вводили в загальний ужиток свою мову, звичаї, право.

Проте в цілому державно-політичний симбіоз із Литвою дав українцям досить небагато культурно-цивілізаційних надбань. Велике князівство Литовське так і не стало міцною стабільною державою, хоча довгий час було найсерйознішим суперником залежної від монголів Москви у справі політичної гегемонії в ареалі давньоруських земель. Литовська держава не змогла утриматися не лише на Чорному морі, але й на степових просторах України, які опанували тимчасові московські союзники у боротьбі з Литвою - кочові татарські орди, що згодом перейшли під протекторат Оттоманської Порти. Саме в литовський період поступово пустіють зайняті раніше степові й лісостепові простори. Мирне населення, якщо не хотіло потрапити в ясир, мусило перебиратися якомога далі від небезпеки, оскільки боронити південно-східні кордони довгий час фактично не було кому. Давня столиця Русі перетворилася на невеличке прикордонне містечко, жити в якому не бажали навіть київські митрополити.

Під тиском цих украй несприятливих зовнішніх обставин починається повільний процес трансформації традиційної народної культури, який, зрештою, привів до виникнення культури власне української, процес до часу непомітний, але незворотний.

Особливу субкультуру створило у ХV-ХVІ ст. прикордонне українське населення, що пристосувалося до екстремальних умов тогочасного життя у формі, відомій під назвою Запорозького козацтва. В силу своєї недоступності офіційній владі, козацтво на зайнятих ним вільних землях привласнило той статус, який Литовські статути надали шляхті та лицарству. З іншого боку, в козацтві ніби оживали дещо призабуті з часів раннього Середньовіччя демократичні форми «украювання» земель та перших давньоруських дружин. Зовсім не випадково козаки в усьому, включаючи зовнішній вигляд, нагадували давніх русів, яких описували арабські та візантійські джерела. Крім того, Запорожжя було простором безпосереднього контакту з «чужим», кочівницько-мусульманським світом, який розглядався як «нечистий». Тому за соціально-культурним змістом Запорожжя було дверима у «світ навиворіт», що визначило дещо парадоксальний характер його існування – водночас аскетично-мілітарний та карнавально-сміховий. Звідси - такі непоєднувані, на перший погляд, елементи козацької культури, як суворі звичаї і кумедні ритуали, лицарськість і волоцюжництво, дисципліна й анархія, взаємодія східних і західних впливів у побуті та методах ведення війни.

Ще однією особливістю розвитку української культури у зазначений період було те, що на тлі розвою народної культури традиційні центри культури високої – князівські двори й монастирі – до певного часу лишалися надто далекими від потужних культуротворчих процесів у народній українській масі. Давні удільні князівські роди поступово дрібніють і вироджуються. Особливо цей процес стає помітний від ХVІ ст., коли провідну роль починають відігравати польські впливи (після Люблінської унії 1569 р.) і спостерігається масова денаціоналізація української шляхти внаслідок переходу в унію чи покатоличення цілої низки знатних українських родів. Саме у ХVІ - першій половині ХVІІ ст. українська культура й православна церква, як ідеологічна підвалина цієї культури, зазнають найтяжчих і найвідвертіших утисків із боку польських колонізаторів.

Таким чином, українська культура у ХІV - першій половині ХVІІ ст. розвивалася за вкрай складних, певною мірою трагічних умов. Однак культуротворчі процеси не припинялися і мали своєрідні результати.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-11-18; Просмотров: 1228; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.015 сек.