КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Розділ з розвиток філософської думки в Україні
Т.4.— С. 130. 72 та вади гегелівської діалектики 17. Енгельс впевнений, що у природі крізь хаос незліченних змін торують собі дорогу ті ж самі закони діалектичного розвитку, які і в історії людства панують над удаваною випадковістю подій. Своє завдання він вбачав у тому, щоб викрити об'єктивну діалектику природи і тим самим вигнати з природознавства ідеалізм; дати діалектико-матеріа-лістичне узагальнення досягнень природознавства й обгрунтувати загальність основних законів матеріалістичної діалектики; обгрунтувати об'єктивну діалектику природи і суб'єктивну діалектику мислення, що віддзеркалює і виражає діалектику світу. Досліджуючи походження сім'ї, приватної власності і держави, він розкрив джерела суспільного розподілу праці, показав, що відчуженість людини в суспільстві є природним процесом розвитку людської діяльності. Тим самим Енгельс зробив перший крок на шляху відходу від одностороннього сприйняття відчуження тільки як негативного явища. Енгельс обґрунтовує думку щодо відносної самостійності суспільної свідомості, яка відбиває суспільне буття не дзеркально, внаслідок чого виникає закономірний момент незбігання відображення і відображуваного. Однак це не вада, а перевага, бо свідчить про наявність специфічних закономірностей людського мислення у таких його формах, як абстрагування, виділення загального та істотного в безлічі одиничного, пізнання сутності та ін. У відносній самостійності суспільної свідомості Енгельс помітив можливість активності свідомості, її спроможності певною мірою змінювати суспільне буття. Протестуючи проти зведення матеріалізму до «економічного детермінізму», він показав у листах 90-х років, що марксизм не заперечує впливу надбудови і суспільної свідомості на історичний процес, а матеріалістична філософія історії зовсім не є «відмичкою» для розуміння тих чи інших подій, що вона забезпечує лише інтерпретацію загальних тенденцій розвитку суспільства. В останні роки життя Енгельс працює над підготовкою до видання економічних творів Маркса, виступаючи проти вульгаризації і спрощення марксизму. Реальний внесок К. Маркса і Ф. Енгельса в становлення філософії нового типу полягає в тому, що, утверджуючи її науковий статус, вони проклали шлях до пізнання найзагальніших законів розвитку природи, суспільства і мислення. Після виходу «Маніфесту Комуністичної партії» минуло майже 150 років. Змінився капіталізм, змінився світ. Сучасний капіталізм зовсім не схожий на той класичний капіталізм, який блискуче проаналізував та описав Маркс. Це суспільство доко- 17 Енгельс Ф. Анти-Дюрінг // Маркс К., Енгельс Ф. Твори.— Т. 20; £н- іельс<Р. Діалектика природи // Там же. рінно змінило статус найманого робітника. Після депресії 30-х років XX ст. капіталізм робить ставку на пом'якшення суперечності між суспільним характером праці і приватнокапіталістичним характером привласнення його результатів. Найманий робітник стає почасти співвласником майна, акціонером. Через державу здійснюється механізм соціального захисту, забезпечується правовий статус людини. Пом'якшення умов використання найманої праці, постійний розвиток матеріального чинника продуктивних сил і посилення відриву між розвинутими країнами і тими, що розвиваються, послабили тотальність відчуження. Однак, як свідчать глобальні проблеми сучасності, такому суспільству ще далеко до гармонії у системі «людина — суспільство — природа», коли індивід виступатиме як суб'єкт діяльності, а не як об'єкт маніпулювання, коли суб'єктно-суб'єктні відносини будуватимуться на основі паритету, взаєморозуміння та сприймання іншої людини як самоцінності. Незважаючи на пом'якшення умов застосування найманої праці, основою матеріального виробництва залишаються товарне виробництво, товарно-грошові відносини і держава. Через те що виробництво і накопичення перетворюються на самоціль, зберігається система потрійної фетишизації товару — грошей — капіталу, а також редукція людини до рівня «часткової людини», хоча ця людина добре нагодована і добре одягнена. Саме тому гуманістична спрямованість марксистської концепції відчуження, орієнтована на скасування тотального відчуження, зберігає своє значення й сьогодні. Що ж до засобів досягнення цієї мети, то питання залишається відкритим з урахуванням динаміки суспільного розвитку як у локальних, так і в глобальних масштабах. Проте, звісна річ, висновок про класову боротьбу, революцію і диктатуру пролетаріату як про абсолютні засоби прогресу є безнадійно застарілим. Якщо для суспільства класичного капіталізму він мав певні підстави, то нині потребує перегляду. Вихід до нового стану суспільства можливий лише внаслідок порушення міри тієї кількісно-якісної зміни, що забезпечує життєдіяльність цього суспільства. Порушення міри і є синонімом революції, яку зовсім не обов'язково асоціювати лише з насильством і потоками крові. Революція завершує природні процеси еволюції, формує і закріплює нову якість суспільства як безперервної діалектики об'єктивного і суб'єктивного, процесу і результату, які забезпечують розвиток конкретного способу виробництва. За нових умов суспільного розвитку, коли разом з вертикальними відносинами посилюються горизонтальні суспільні відносини, коли робітник водночас є продуктивною силою суспільства і співвласником свого робочого місця, висновки щодонаявної поляризації суспільства і посилення класової боротьби не підтверджуються. Не підтверджується також і теза про диктатуру пролетаріату в індустріальному та постіндустріальному суспільствах. Однак якщо є застарілим висновок про абсолютне загострення класової боротьби і диктатури пролетаріату, то не є застарілою ідея ідеологічного забезпечення носія найманої праці для переростання стихійного процесу заперечення тотальної відчуженості у свідомий процес пошуку оптимальних шляхів скасування його. Все ще залишається досить гострим питання про ставлення до приватної власності./Як учений Маркс розумів, що приватна власність — не лише умова відчуження, а й форма самовираження її власника. Та як політик, як автор «Маніфесту Комуністичної партії» Маркс, схоже, не міг прийняти цю природну суперечність приватної власності, а тому розглядав її як виключне зло. іМаркс справедливо критикує Гегеля за те, що той бачив у праці тільки позитивний бік. Однак події кінця XX ст. та вади побудови соціалізму «критикують» Маркса за те, що він не побачив у приватній власності її позитивного моменту. Доки приватна власність виступатиме як засіб — вона становитиме основу суверенітету особистості. Проте як і будь-який інший засіб (посередник) вона прагне з системи забезпечення перетворитися на систему самозабезпечення. І це перетворення вона успішно здійснює в рамках капіталістичного способу виробництва, первісного нагромадження капіталу. Засіб перетворюється на мету, добро перетворюється на зло, яке Маркс влучно оцінив і засудив у своєму «Капіталі».Щотрібно не заперечувати приватну власність у всіх її формах (як довів подальший розвиток історії), а опанувати мистецтво утримання її в режимі лише засобу, системи забезпечення добробуту людей. Негативне ставлення до приватної власності зумовило і сумнівний висновок про необхідність перетворення приватнокапіталістичної власності на державну власність з наступним скасуванням товарного виробництва, товарно-грошових відносин як умов вступу до царства свободи. У цілому ж думка Маркса щодо поетапного скасування тотальної відчуженості була забута в суспільстві нетерпіння і нетерпимості, бажання «тут і негайно ж» зруйнувати все ущент і побудувати нове невідчужене суспільство. Приводом до цього забуття були пізні твори фундаторів марксизму, в яких вони називають комунізм вже не засобом дії, а суспільством майбутнього, що бере початок у соціалізмі. І хоча Енгельс не раз підкреслював, що ані Маркс, ані він не претендують на генеральний план будівництва майбутнього суспільства, вважаючи, щоконструювання майбутнього, проголошення готових рішень для прийдешніх часів — це не їхня справа, проте саме їхніми зусиллями був зроблений перший крок до наповнення ідеалу конкретним змістом. Комунізм із засобу перетворився на конкретну мету, тобто втратив своє функціональне призначення бути системою забезпечення вільного розвитку людини. Це, в свою чергу, призвело до перетворення людини на звичайнісінький засіб — бути будівником нового суспільства, «гвинтиком виробництва», який мріє будь-коли стати універсальним споживачем. ! Ще однією хибою філософії марксизму є недооцінка духовних підвалин як у житті суспільства, так і у життєдіяльності індивіда, що негативно позначилося на оцінці індивідуальності людини. У своїй концепції людини Маркс приділяв основну увагу діяльному началу, майже не торкаючись його екзистенції. І, нарешті, філософія марксизму за традиціями німецької класичної філософії була орієнтована на експансію суспільства щодо природи, навколишнього світу. Це набуло свого втілення-в тезі «Філософи лише по-різному пояснювали світ, але справа полягає у тому, щоб змінити його», тобто не діалог, не паритет-не начало, не дух космізму, не спорідненість, а експансія ставленні до природи, яка мала своє продовження в експансії" щодо людини. Наведений аналіз виникнення і розвитку філософії марксизму свідчить, що філософія марксизму, як і будь-яка інша, має свої достоїнства і свої вади. І не вина марксизму, а скоріше біда, що його намагалися перетворити на догму, на абсолютну істину для всіх народів і на всі часи. Як свідчить історія людства, практика багатша за будь-яку теорію, суспільство у своєму розвитку вносить істотні корективи у будь-яку, навіть най-перспективнішу, концепцію. Філософія марксизму—це певний пласт культури, фактор суспільного розвитку. Переоцінка марксизму може привести до негативних соціальних наслідків, а недооцінка матиме ще гірші результати. Ігнорування і забуття марксизму може призвести до того, що подальший розвиток філософської думки відкриє новий різновид марксизму, де будуть примножені його недоліки, а достоїнства втрачені. Контрольні запитання 1. Чим відрізняється здивування як початок філософії від здивування у повсякденному житті? 2. У чому полягає якісна відмінність та генетична спорідненість міфологічної свідомості і філософії? 3. Який зміст вкладав Арістотель у поняття Першого Двигуна? 4. Розкрийте філософський зміст боротьби реалізму і номіналізму в середньовічній філософії. 5. Які характерні риси притаманні основним типам сенсуалізму (емпіризму) і раціоналізму? 6. У чому полягає гуманістичний зміст категоричного імперативу І. Канта? 7. Які, за Гегелем, основні етапи розвитку абсолютної ідеї? 8. Чому філософія Фейєрбаха називається антропологічною? 9. У чому проявились своєрідність і боротьба слав'янофільства та західників у історії російської філософії? 10. Чи є відмінність теоретично-філософських поглядів Маркса і Енгельса від їхнього ідеологічного^ і політичного тлумачення? Якщо є, то в чому вона полягає? Основні проблеми. Особливості становлення філософської думки українського народу в єдності з розвитком культури Київської Русі; формування філософії України в XV—XVII ст. у контексті європейської культури та місце в цьому процесі Ки-єво-Могилянської академії; філософія Г. С. Сковороди; філософія П. Юркевича та О. Потебні; вплив на розвиток філософії України німецької класичної філософії; розвиток філософських ідей представниками української літератури в другій половині XIX — на початку XX ст.; характерні особливості філософії в Україні після 1917 р.; філософія української діаспори як органічна частина української культури. Ключові терміни: українська ментальність; редукція філософського знання, онтологічна і гносеологічна проблематика, самодостатня підстава, агіографія, моральний ідеал, соціальне примирення, національне визволення, гуманізм, ренесансний гуманізм, антропоморфізм, реформація, натурфілософія, «споріднена праця», національна ідея, міфологічна свідомість, механістичний матеріалізм. § 1. Становлення філософської думки України (XI—XVII ст.) Становлення філософської думки українського народу відбувалося в межах духовної культури Київської Русі. Найдавніші із збережених пам'яток писемності Київської Русі, що є джерелом пізнання історії філософської думки цього періоду, датуються кінцем X — серединою XI ст.* Завдяки введенню на * На думку деяких дослідників, наприкінці X ст. була написана і включена до складу «Повісті минулих літ» «Промова філософа», де лаконічно' відтворюється відповідно до християнського віровчення історія створення світу. В середині XI ст. створюються «Слово про Закон і Благодать» Іларіона, «Ізборники Святослава» 1073 та 1076 рр., насичені глибоким філософським вмістом. Русі християнства Київська Русь прилучається до досягнень світової культури. Інтенсивні контакти з Візантією, Болгарією дають змогу використовувати здобутки античної, візантійської філософії як джерело розвитку філософської думки. Разом з цим засвоєння ідей світової філософської думки відбувалося на грунті вітчизняної культури, яка спиралась на давні традиційні світоглядні уявлення східних слов'ян. У результаті взаємодії двох чинників — світової інтелектуальної традиції, що грунтувалася на ідеях давньогрецьких мислителів, суттєво переосмислених у візантійській християнській філософії, і вітчизняної культури, яка увібрала суттєве відображення міфологічних уявлень східних слов'ян,— складається оригінальна традиція української філософської думки, яка, починаючи з X—XI ст., впродовж віків визначає специфіку філософського мислення українського народу. У межах культури Київської Русі склався тип мислення, не схильний до абстрактного, відірваного від життя філософського теоретизування. Якщо в західноєвропейській культурі здебільшого реалізується «платонівсько-арістотелівська» лінія філософії, яка відповідно до канонів наукового мислення прагне до істини, незалежної від людини і людства, то в нашій культурі переважною є «александрійсько-біблійна» лінія, орієнтована на відкриття не так знеособленої істини, як правди, що осягається як ;.. драма людського життя. Усвідомлення недостатності, неповноти Н абстрактно-спекулятивного, замкненого на собі філософського!;1 умозору — досить типова риса української ментальності. Внаслі- "*■ док цього в історії української культури логікотехнологічна філософська ерудиція, вишуканий «гносеологізм», категоріальна системотворчість не пустили глибокого коріння. Тут формується своєрідний тип філософствування, що відрізняється суб'єктом пізнання. «Любомудр»-філософ виступає тут як цілісний суб'єкт. Він мислить себе як факт всередині буття. Не обмежуючись осмисленням всезагального як об'єктивно-безособової дійсності, він переживає його як власну долю. До філософських висновків він дійшов через пошук особистого сенсу життя. Саме тому в українській культурі формується філософія, домінантна тенденція якої полягала в орієнтації на екзистенціально-антропологічні аспекти знання..З давніх-давен філософія зосереджується на обговоренні проблем людини та людської історії.>Відповідно до цього складається розуміння філософії і філософа. Філософом вважається той, хто, спираючись на книжкові знання, не просто здобув істину про сенс людського існування, а разом з цим перетворив цю істину на орієнтир у власному житті. Філософію розуміли не лише як теоретизування, а й як практичну мораль. Такому розумінню філософії відповідають визначення її. Серед найпоширеніших з них — перше в слов'янській літературі визначення філософії, що його містило популярне на Русі «Про-странне житіє Константина — Кирила Філософа», складене болгарським мислителем Климентом Охридським. Філософія визначалась як «знання божиїх та людських речей, що навчає як людина може прийти до Бога, як ділами своїми наблизитися за образом і подобою до творця свого» '. На основі такого розуміння філософії в киево-руській культурі розробляється онтологічна, гносеологічна проблематика, обґрунтовується розуміння сутності людини, сенсу людського буття, погляд на закономірності історичного розвитку. Характер розв'язання онтологічних і натурфілософських проблем у києво-руській культурі зумовлюється, зрештою, притаманним людині того часу уявленням про світ, в єдності з яким вона усвідомлює сенс власного буття. В основі його властиве християнському світобаченню подвоєння картини світу — на світ наявний і світ бажаний, що перебуває за межами наявного. Світ бажаного є Божественним, трансцендентним щодо людини і природи, а це веде до суттєвої зміни (порівняно з міфологічними уявленнями) онтологічного статусу природи. Створена з нічого природа позбавляється самодостатньої цінності. Погляд людини спрямовується через природу до трансцендентного, понадпри-родного начала. На цьому грунті в києво-руській думці певне місце посідає негативне ставлення до природного, «тварного» світу. Відображенням його є властиве, зокрема, монастирській літературі протиставлення світу земного (як світу, де панує зло) світові Божому. «Никакоже пещися о плотнйм», «не имьти на-дежа от земних никоея»2 — в цьому вбачали сенс життєвого подвигу засновника Києво-Печерського монастиря св. Феодосія автори «Житія» його. Проте переважала інша тенденція. Спираючись на переосмислену в патристиці неоплатонівську ідею «кеносису» (сходження потустороннього в посюстороннє), вона обґрунтовує причетність світу земного до світу Божого. Світ земний зображується не як осереддя «зла», «гріха», що протистоїть ідеальному, творящому й абсолютно доброму началу, а як співпричетний до добра, що з'єднує світ цей з його творцем. Звідси притаманне численним пам'яткам давньоукраїнської культури захоплення різноманітністю світу, прекрасного в своїй гармонії, який є гідним всемогутності й досконалості творця його. Такий настрій проймає «Повчання» Володимира Монома-ха, він притаманний широко відомому на Русі «Шестодневу» 1 Охридски Климент. Сьбрани січинения.— София, 1979.— Ч. 3.— С. 91. 2 Києво-Печерський Патерик — К., 1930.— С. 38, 63. Йоана, екзарха Болгарського. В межах цієї тенденції певний розвиток одержують натурфілософські ідеї як грунт, де зароджуються паростки наукового способу пошуку знань про природу. Знання про будову Всесвіту містили вже згаданий «Шес-тоднев» Йоана, екзарха Болгарського, «Ізборник Святослава 1073 р.», збірки «Пчела» тощо. В межах цієї продуктивної тенденції певного розвитку набувають вітчизняна географія, цікавою пам'яткою якої є «Ходіння» Ігумена Даниїла, яке містить опис подорожі, здійсненої автором до Палестини (XII ст.); математика, що відображено, зокрема, в творчості визначного представника цієї науки Кирика (XII ст.); зачатки фізіології, біології, які містили поширені на Русі збірки «Фізіологи», «Шестоднев», «Палея» тощо. Досить помітне місце в системі філософсько-світоглядних уявлень діячів Київської Русі посідає гносеологічна проблематика. Яскравим виявом теоретико-пізнавальних орієнтацій у культурі Київської Русі є, зокрема, властиве їй розуміння ролі книги, писаного слова, книжного вчення в житті людини. «Книжність» осмислюється як одна з найвищих чеснот людини, як запорука мудрості. Оспівуванню «книжного знання» присвячено багато місць у «Повісті минулих літ». Вона є центральною в спеціальній статті «Слово некоего калугера о четьи книг», що відкриває «Ізборник Святослава 1076 р.» та ін. У «Пролозі» до «Шестоднева» йоана, екзарха Болгарського, книжна мудрість розглядається як вища цінність, що забезпечує шлях до щастя, протиставляється «негідним» турботам про насичення плодами земними. На думку автора «Моління Даниїла Заточни-ка», припадаючи як бджола до квітів до книжної мудрості, людина збирає «сладость словесную и разум». Культ слова, зрештою, зумовлювався прагненням віднайти ту опосередковану сутність, яка забезпечувала б комунікацію між світом Божественним і земним, Божественним і людським. Саме така роль і відводиться слову. З одного боку, завдяки своїй конкретно-чуттєвій даності слово мислиться як таке, що належить світові земному, а з іншого, є представником, знаком трансцендентного, позачасового, Божого. На цьому грунтується своєрідна гносеологічна позиція, що розглядає пізнання як тлумачення істини, проголошеної, але «сокровенної» у Слові. Сенс пізнавальної діяльності вбачається не в одержанні незнаних раніше істин. Істина, єдина і всеохоплююча, вважається давно проголошеною і викладеною у «богонатхненних» книгах. Текст, який містить істину,— таємничий і багатозначний. Адже одкровення, згідно з Біблією, є водночас і сокровенням. Тому пошук істини полягає у тлумаченні тексту з тим, щоб пробитися крізь товщу таємниць, загадок, символів до прихованого за
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 522; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |