КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Німецька класична філософія. Класична німецька філософія за своїми теоретичними результатами, впливом на такі домінантні наприкінці XIX і в XX ст
Класична німецька філософія за своїми теоретичними результатами, впливом на такі домінантні наприкінці XIX і в XX ст. філософські школи, як марксизм, франкфуртська школа соціальних досліджень, французький екзистенціалізм та інціі, стала одним з найвидатніших досягнень евітовбї філософської думки. Вона не тільки зробила великий внесок у розвиток діалектики в методології, онтології, гносеології, а й з разючою глибиною досліджувала кардинальні для Світогляду і до.лі людської культури проблеми й співвідношення: «мікрокосмосу» 12 Гольбах П. Избраннме произведения.— Т. 1.—С. 245^:246. людської особи, особливо його моральної складової, з суспіль-ними-нормами моралі, між ними й пізнавальними здібностями людини (І. Кант); між пізнавальними і вольовими, діяльнісни-ми можливостями людини й суспільства (І. Фіхте); між об'єктивними законами історії і діяльністю різних суб'єктів історичного процесу — людини, народів, об'єднань їх у різні епохи (Г. Гегель); нарешті, між людиною, взятою в усій своєрідності її природи, І суспільством у перспективі усунення деформуючих їхню сутність релігійних ілюзій (Л. Фейєрбах). Якщо люди творять свою історію, то чи відповідно до однієї виключно єдиної", і в цьому розумінні фатально неминучої об'єктивної лінії розвитку, чи сама об'єктивність включає в себе реальну можливість різних шляхів розвитку? В останньому випадку діяльність людей — не додаток до однозначних «наказів» законів розвитку суспільства, а рівноправна складова історичного процесу, оскільки саме за таких умов здійснюється справжній вибір. До такого висновку вела логіка розвитку класичної німецької фГдософії, але цей висновок вона не зробила. І. Кант (1724—1804) пройшов два періоди у своїй творчості: докритичний" і критичний. Для першого характерні матеріалізм і діалектичний підхід до розв'язання проблеми походження Сонячної системи. Другий період — це дослідження ним нового кола проблем на основі критичного аналізу пізнавальних здібностей людини. Єдність нової системи поглядів зумовлюється взаємозв'язком між постановкою і вирішенням таких питань: І. Що я можу знати? 2. Що я повинен робити? 3. На що я можу сподіватися? 4. Що таке людина? Відповідь на перше запитання приводить до вирішення проблеми меж пізнавальних можливостей людини; на друге — з'ясування природи моралі; на третє — сутності релігії. Із перших трьох відповідей як висновок, узагальнюючий їх, є відповідь на четверте запитання: яким є місце людини в світі та призначення її? Здійснене Кантом при вирішенні першого питання обгрунтування вірогідності положень і законів математики та природознавства, а також розмежування статусу і функцій науки та філософії («метафізики») грунтується на дуалістичному поділі дійсності на два світи — світ речей у собі, які позначають матеріальний світ, а також Бога, свободу волі і безсмертя душі, та світ людської" свідомості, яка не має можливості пізнати перший світ. Законність претензій математики і природознавства на науковість Кант виводить із апріорного (від лат. а ргіогі — до досвіду) характеру форм чуттєвого споглядання (простору та часу) і категорій розсудку (субстанйдї, взаємодії, причинності та ін.). Кінцевим критерієм вірогідності математики і природознавства як наук було визнано можливість створювати від- повідні їм апріорні синтетичні судження *. Це призвело до іде: алістичного вчення про те, що простір, час 'і категорії науки у людській свідомості — це не відображення дійсності^ а в своїй основі породження творчої діяльності на основі апр'юрних, до-досвідних і незалежних в цьому розумінні в'ід досвіду потенцій свідомості. Однак, на відміну від Юма, який>не визнавав речі в собі, Кант, маючи на увазі речі в собі у значенні матеріального світу, вважав їх необхідною передумовою виникнення і нормального розвитку людських знань. Особливості його тео-ретико-пізнавальної позиції показано на схемах. Речі в собі як матеріальний світ Чуттєве споглядання у формах простору і часу Розсудок — розуміння сприйнятого в категоріях причинності4 та ін.
Без дії матеріального світу на органи чуттів людини неможливе не лише чуттєве споглядання, а й надання смислу останньому в категоріях розсудку (І). Зміст науки як сфери досвіду визначається синтезом діяльності розсудка і чуттєвого споглядання **. При цьому з'ясовується пріоритетна роль категорій мислення в пізнавальній активності із створення на.уки, а також те, що речі в собі не мають відношення до детермінації вірогідності знань (II). Цей факт є одним із вірогідних свідчень того, що в розкритті пізнавального ставлення суб'єкта до об'єкта Кант (а за ним Фіхте і Гегель) глибоко усвідомлює, на противагу тогочасному матеріалізму, роль дізльнієної сторони свідомості людини, практики в процесі пізнання. * За Кантом, в математиці, наприклад, це судження «12 = 7+5», в якому здійснено синтез понять «12» та «74-5». Не виявивши аналогічних суджень у філософії («метафізиці»), він розмежовує науку і філософію і надає останній функцію регулятива. ** Кант підкреслював, що відчуття без понять розсудка є сліпими, а поняття розсудка без відчуттів — пустими. У своєму вченні про протиріччя (антиномії) людського розуму Кант пшодеддював, що останній вступає в суперечність з самим дарою> оскільки доходить таких висновків: у світі існує свобода і водночас усе підкоряється законам природи; світ простий і водночас складний; світ скінченний і водночас нескінченний', ^ ньому вченні він виявив діалектику суперечностей у процесі' пізнання. Разом з цим він оцінював антиномії як ілюзії' гюзадосвідного застосування розуму і в зв'язку з цим претендував на те; що йому вдалося «обмежити знання, аби звільнити місце: вГрі*» 13. Це положення свідчить не лише про компроміс, з: релігією, а й про заборону на втручання її в справи науки. У галузі етики К,ант розробляє ідеї не тільки розмежування людської природи на її емпіричний і трансцендентальний (по-ві'йзаний з апріорнйтю) виміри, а й взаємовідносин цих вимірів. Кант обґрунтовує етику автономну, основою якої є апріорні закони моралі. Апріорність їх виявляється не лише в тому, що в суш не виводяться як емпіричні узагальнення із спостережень за', реальними (імпіричними вчинками, зокрема детермінованими тілесними імпульсами, бажанням утіхи, успіху. За Кантом, апріорні закони моралі похідні від єдиного верховного принципу категоричного їїкперОтиву; «Дій згідно з такою максимою (принципом поведінки..—Г. 3.), яка водночас може стати загальним законом» 14. Етика Канта була велетенським кроком уперед в обгрунтува-нні законності вимоги поважати гідність людської особи, а ця гідність — вища за будь-яку цінність на землі. «Дій так,— підкреслює-він в іншій формулі категоричного імперативу,— щоб ти завжди ставився до людства і в своєму лиці, і в лиці всякого іншого також, як до цілі, і ніколи б не ставився б до; нього лише як до засобу» 16. Призначення людини — зробити своєю головною, метою досягнення блага на землі, в тому числі нічний мир. Важко переоцінити значення кантівської етики для нашого часу, коли людство переживає важку антропологічну кризу — девальвацію, розпад основних, у тому числі й етичних, принципів Безумовно правий був М. Мамардашвілі, коли писав про «принцип Канта»: «У конструкції світу є особливі «інтелігібельні» (розумам осяжні) об'єкти (виміри)... Сила цього принципу в тому, що він указує на умови, за яких кінцева в просторі і часі істота (наприклад,, людина) може осмислено проводити в досвіді акти, пізнання, "моральної дії, оцінки, діставати задоволення від пошуку тощо. Бо інакше ніщо не мало б смислу — по- "3 Кант- И. Сечинения; В 6 т,— М., 1969.—Т. З,—С. 95. «Там же:— Т. Сч,.2*-С, П. і» Там же- Т: 4, ч. І.— С, 270, переду (та позаду) безкінечність. Іншими словами, це означає, що в світі реалізуються умови, за яких указані акти взагалі мають смисл... Тобто припускається, що світ міг би бути і таким, що вони могли б позбавитися сенсу» Іб. Історико-філософські надбання людства, в тому числі кантівське вчення про мораль і етику, сьогодні серед штормових хвиль скептицизму і релятивізму — це ті вогні-маяки, які орієнтують людство рухатися до надійних берегів осмисленого, творчого, гідного життя. І. Г. Фіхте (1762—1814) створив оригінальне суб'єктивно-ідеалістичне вчення, згідно з яким історія — це діалектична й активна взаємодія абсолютного «Я» (самосвідомості людства) та індивідуального «Я» окремої людини: «Діяти! Діяти! — ось для чого ми існуємо» 17. Людська воля і розум неподільні. За Фіхте, людина — це образ усього людства, а людство — образ окремих людей, реалізація волі яких створює всесвітню історію як перехід із сфери необхідності у царство свободи. Ф. В. Шеллінг (1775—1854) вніс у розуміння природи ідею розвитку через суперечності. З позицій об'єктивного ідеалізму він намагався показати, як розвиток позбавленої свідомості і водночас духовної природи приводить до виникнення свідомості. На більш зрілому етапі творчості — у філософії тотожності — він відстоював ідею тотожності об'єкта і суб'єкта. Шеллінг слідом за Фіхте висунув ряд діалектичних аргументів щодо співвідношення свободи і необхідності. Філософське вчення Г.-В.-Ф. Гегеля (1770—1831) —найбільш глибока і багатостороння розробка в німецькій класичній філософії діалектичного методу мислення. Гегель створював цей метод у рамках ідеалістичної системи об'єктивного ідеалізму. В розумінні суперечностей між методом і системою криється ключ для оволодіння раціональним змістом гегелівської діалектики. За Гегелем, в основі світу лежить ідеальне начало — Абсолютна ідея, тобто система категорій, що саморозвиваються. Ця система є творцем природи та людського суспільства. Абсолютна ідея розкриває свій діалектичний зміст поетапно: 1) у сфері логічного розвитку понять; 2) через матеріалізацію свого ідеального змісту в природі; 3) шляхом переходу від чужої для ідеї природи у сферу розвитку духу. Останній є та сама Абсолютна ідея; але збагачена в процесі свого діалектичного розвитку. Дух втілюється не лише в людському духові, свідомості, а й у різних формах взаємин людей. Як же реалізується механізм діалектичного руху понять, ка- ів Мамардашвили М. Как я понимаю философию.— М., 1990.— С. 110—111. 17 Фихте И. Г. О назначений ученого.— М., 1935.— С, 132. тегорій у Гегеля? Він являє собою логічний рух понять, категорій, таких, наприклад, як якість, кількість і міра: І — Теза — Антитеза Якість Кількість ці — Синтез Міра Буття Ніщо Становлення Для матеріаліста вони є відбиттям об'єктивних сторін дійсності, тобто якостей, кількостей, мір об'єктів, процесів світу. Однак, за Регелем, ці категорії — доприродні, досуспільні сутності, перед якими в «вихідному пункті» Абсолютної ідеї як попередні розвиваються ще абстрактніші — буття, ніщо, становлення. Три ступені розвитку — це тріада, якій поряд з багатим діалектичним змістом притаманна й догматична вимога ідеалістичної системи німецького філософа. З одного боку, в тріадах набула вираження така важлива риса руху понять, як взаємне заперечення і взаємне збагачення мисленого змісту тези й антитези. Отже, на рівні синтезу здійснено становлення якісно нового етапу діалектичного розвитку, який включає попередні елементи як свої. Категорія «зняття» виражає взаємозумовлені в процесі розвитку моменти спадковості і заперечення. З іншого боку, парадокс розуміння розвитку у Гегеля полягає в тому, що згідно з його системою саме на етапі природних процесів відсутнє становлення, оскільки природа не розвивається в часі, а лише виявляє свою різноманітність у просторі. Таким чином, філософська система Гегеля перетворилася на метафізичні кайдани, які не дали змоги його геніальним діалектичним ідеям і положенням повною мірою розвернутися й адекватно виразити все своє багатство. До останніх належать і закони діалектики. В законі переходу кількості в якість надзвичайно глибоким як у світоглядному, так і в методологічному плані було розкриття й обгрунтування змісту стрибків — якісних переходів у процесі розвитку. У законі єдності та боротьби протилежностей всебічно розкриваються суперечності як джерело саморозвитку явищ, предметів, процесів. У вченні про логіку очевидним компромісом з «консервативною» філософською системою був висновок про те, що протилежні сторони протиріччя примиряються. У філософії історії,, поступаючись вимогам філософської системи, в якій іманентно^ було закладено визнання кінцевих, остаточних результатів як-пізнання, так і історії, Гегель фактично не може запобігти вис- новку: подібно до того як людське пізнання вичерпує себе в пізнанні Абсолютного духу (тобто змісту філософії Гегеля), так само й соціально-політична історія людства завершує себе в сучасній Гегелю Пруській державі. Однак, не поступаючись принциповими оцінками певних недоліків філософії Гегеля, слід підкреслити, що було б педантизмом не бачити за «будівельними лесами» системи об'єктивну логіку законів і принципів діалектики. Щоб звільнити діалектику Гегеля від кайданів догматизму і ідеалізму, потрібне було теоретичне спростування останнього, що й здійснив, правда не оцінивши значення діалектики, Л. Фейєрбах (1804—1872). Видатна, й по-своєму не менш складна, ніж Гегель, філософська фігура Л. Фейєрбаха завершує епоху німецької класичної філософії. Це буквально філософська панорама велетнів. У фокусі філософських досліджень Фейєрбаха була проблема людини. Відповідно до цього він назвав її антропологічною. Фейєрбах ставить такі важливі для кожної людини запитання: що таке життя, щастя, любов, смерть, надія. Вихідний пункт і кінцева мета пошуків відповідей — цілісна, реальна людина. Він піддає критиці гегелівський ідеалізм і схвальне ставлення до релігії як хибний дороговказ для людей на Землі. Ключова для Фейєрбаха категорія «людська природа» об'єднує і природу, і людину. Проте оцінюється вона не як історична, а як вічна. При цьому не береться до уваги, що соціально-історична практика визначає тип людини, тип особи кожної епохи. Л. Фейєрбах підкреслював, що релігійні ілюзії — це перекручене відбиття сутності людини, породжене відсутністю умов для реалізації її. Шлях до подолання релігії, на відміну від матеріалістів XVIII ст., він бачив не просто в просвітництві, а в гуманістичному оновленні умов життя л.одини завдяки такому використанню науки і культури, які зробили б людину господарем природи, а стосунки людей — колективістськими. Суперечності в критиці релігії виявились у тому, що шлях подолання релігії Фейєрбах вбачав у подоланні почуття залежності від зовнішніх природних й соціальних сил, а не самої залежності. Більше того, він запропонував нову релігію, що обожествляє людину, засновану головним чином на ідеї і почутті загальної любові. В цілому він стояв на позиціях ідеалістичного розуміння історії.
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 587; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |