КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Енгельс Ф. Твори
3 4-1525 ним від людської біологічної природи, Маркс розглядав відчу-. ження як наслідок певних історичних та економічних умов і суспільних відносин, в яких живе та діє людина. Особисті спостереження і вивчення політекономії, зокрема книги Дж. Мілля «Основи політичної економії», дали Марксу змогу зробити висновок, що у світі, де все купується і продається, де влада грошей є абсолютною, робоча людина залишається товаром, оскільки вона здатна працювати. Праця створює всі багатства суспільства. Взявши цей реальний економічний факт за висхідний пункт свого аналізу, Маркс звертає увагу на суперечливий характер праці. З одного боку, праця виступає як процес взаємодії людей, спрямований на опанування навколишньої природи з метою задоволення власних потреб. З іншого боку, праця — це виснаження тіла і духу, засіб відчуження людей. Інакше кажучи, праця може приносити як задоволення, так і страждання. І все це залежить не стільки від змісту праці, скільки від стану тієї сукупності суспільних відносин, в яких вона здійснюється. Ця сукупність суспільних відносин зрештою визначає свідомість, поведінку людини і насамперед ставлення її до праці. За певних суспільних відносин людина втрачає здатність до творчості, до того, що робить її справжньою людиною. З суб'єкта діяльності вона перетворюється на засіб діяльності. Внаслідок цього праця відчу-І жується від її результатів, вони перетворюються на самостійну^ систему, яка панує над робітником і яка ворожа йому. 1-ї Пов'язавши відчуження з особливим характером праці! Маркс довів, що відчужена праця є історично перехідною формою на шляху перетворення праці на необхідність і потребу. Цей різновид праці характеризується тим, що він здійснюється за допомогою засобів виробництва, які не належать робітникові; що продукт праці є власністю господаря цих засобів; що у процесі праці сам робітник належить власникові засобів виробництва. За цих умов праця протистоїть людині як ворожа сила. Аналіз відчуженої праці став однією з істотних передумов розробки Марксом матеріалістичного розуміння історії, наблизив його до розкриття таємниці класичного капіталістичного способу виробництва, дав можливість визначити місце матеріального виробництва у системі суспільного виробництва, виявити залежність суспільної свідомості від суспільного буття, розкрити сутність приватної власності та історичний характер її, дати нове розуміння проблеми суспільного розвитку як руху від відчуження до свободи. Досліджуючи відчуження продукту праці і процесу праці, родового життя людини та відчуження її від іншої людини, Маркс показав, що причину відчуження слід шукати в історично означених відносинах власності у суспільстві. На підставі аналізу класичного капіталістичного способу виробництва Маркс дійшов висновку, що за умов абсолютного панування приватної власності людина втрачає власну унікальність, перетворюючись на функцію виробництва, на часткову людину1 (Теіітепзспеп). Маркс звертає увагу на той факт, що вироблена споживна вартість, включена до сфери обміну, відразу ж перетворюється на мінову вартість. Нова вартість трансформує конкретну працю в абстрактну, породжуючи товарний фетишизм. Потрапивши в залежність від світу речей, людина марно намагається повернути свою самостійність. Однак товарний фетишизм — це лише перше коло земного пекла, це лише засада для відчуження, яке закріплюється товарно-грошовими відносинами. В «Економічно-філософських рукописах 1844 року», «Німецькій ідеології» та «Економічних рукописах 1857—1859 років» Маркс розкриває особливу роль грошей в буржуазному суспільстві, яке проходить етап свого становлення. Гроші створюють той суспільний зв'язок, який ніхто не в змозі розірвати, тим більше вийти з нього. Гроші утворюють другий рівень відчуження. Кінцевим продуктом абстрактної праці, за Марксом, є капітал, фетишизація якого становить третій рівень відчуження. Як споживач чужої працездатності капітал за своєю енергією, ненаситністю та ефективністю значно переважає всі попередні системи виробництва, що спираються на пряму примусову працю. «Капітал,— зауважує К. Маркс,— це мертва праця, що, як вампір, оживає лише тоді, коли вбирає в себе живу працю і живе тим повніше, чим більше живої праці він поглинає»2. Перетворюючись на самостійну і панівну силу, капітал надає відчуженню тотального (загального) характеру. Віднині не суспільство обслуговує людей, а люди прислуговують йому, здійснюючи певну суспільну функцію. Місце справжньої суб'єктивності займає рольова суб'єктивність як залежна від псевдосуб'єктів із світу речей і суспільних відносин. Процес персоніфікації суспільних відносин і деперсоніфікації людей завершується. Відносини між людьми перетворюються на безликий функціональний зв'язок. Це відношення між двома абстракціями, двома живими машинами, які прислуговують одна одній, підтверджує відомий американський філософ Е. Фромм: «Роботодавець використовує робітника, що працює 1 Див.: /, іркс К. Капітал. Т. 1//Маркс К., Енгельс Ф. Твори.—Т. 23,— С. 612. 3 Там же.— С. 227. за наймом; торговець — своїх покупців. Кожен є предметом споживання для когось» 3. За умов повної персоніфікації суспільних відносин, коли людина зводиться до рівня суспільної функції, суспільне виробництво виступає «виробництвом її небуття, її влада над предметом виявляється владою предмета над нею, а сама вона, володар свого витвору, виявляється рабом цього витвору»4. Уже в «Економічно-філософських рукописах 1844 року» Маркс звертає увагу на те, що послідовність становлення і розвитку відчуження передбачає і послідовність зняття відчуження. Засобом ліквідації відчуження, за Марксом, є комунізм. Усуваючи панування приватнокапіталістичної власності, комунізм закладає основу повернення людині людського буття^Та як засіб емансипації людини комунізм не є метою 'людського розвитку. Комунізм не самоцінність, а засіб підготовки суспільства гуманізму, суспільства як вільної асоціації вільних індивідів. Така позиція оформляється в ранніх творах класиків марксизму 5. За Марксом, у початковій своїй формі комунізм своєрідно протестує проти приватної власності. Він скасовує її, не скасовуючи відчуженої праці. Перетворюючи приватну власність на державну, він усіх робить робітниками. Заперечуючи особистість людини і світ культури, цей примітивний комунізм як ідеал пропонує бідність, зрівнялівку і задоволення потреб за мінімумом. Оцінюючи перші кроки комун в Англії та в Америці у скасуванні приватної власності, Маркс зазначає, що брутальний, ка-зармений комунізм є лише формою прояву мерзотності приватної власності, що бажає затвердити себе як позитивна спільність. Казармені методи скасування приватної власності лише дискредитують ідею справжнього комунізму, бо реалізується та модель суспільства, де людина не тільки постала над приватною власністю, а й розгубила багато з того, що вона мала за умов суспільства приватнокапіталістичної власності. Другий етап подолання відчуження здійснюється комунізмом політичного характеру. Він може бути демократичним або деспотичним, все залежить від речового й особистісного фактора продуктивних сил, а також тих виробничих відносин, які забезпечують розвиток їх. Цей етап характерний тим, що нова соці- 8 Рготт Е. Вет тойегпе Мепзсп ипй зіепе 2икипїі. Еіпе Зогіаі — рзусЬо-іо^івсЬе ипіегзисЬипе-— РгапкГигі а. М., 1960.— 5. 126. 4 Маркс К. Економічно-філософські рукописи 1844 року//Маркс К., Енгельс Ф. Твори.— Т. 42,— С. 24. 5 Див: Маркс К. Економічно-філософські рукописи 1844 року//Маркс К.., Енгельс Ф. Твори.—Т. 42.—С. 113—116, 127, 135—136: Маркс К-, ЕнЛльс Ф. Німецька ідеологія // Твори.— Т. 3.— С. 33. альна реальність навіть із скасуванням держави продовжує перебувати під впливом приватної власності. Ця форма соціального ладу орієнтована на подолання самовідчуження людини, але вона не в змозі забезпечити задоволення потреб людської природи. Цей комунізм також перебуває у полоні приватної власності і заражений нею 6. Цей висновок спирається на положення, що тільки форма власності є основним посередником у відносинах суспільства і природи, суспільства і людини. Цей посередник або виконує своє призначення бути системою забезпечення життєдіяльності людей, або перетворюється на систему самозабезпечення, наприклад: не капітал для людей, а люди для капіталу. Людина лише тоді стає творцем історії, коли скасовує відчуження, пов'язане з певними швидкоплинними різновидами власності, і повертає свою справжню сутність. Ця проблема може бути вирішеною лише на третьому «поверсі» комунізму, який передбачає скасування приватної власності винятково на засадах збереження і розвитку всього багатства людської культури. Такий комунізм, на думку Маркса, рівний завершеному гуманізмові, бо «він є справжнім вирішенням суперечності між людиною і природою, людиною і людиною, справжнім вирішенням суперечності між існуванням та сутністю, між уречевлюванням і самостверджуванням, між волею і необхідністю, між індивідом і родом»7. Розуміючи історію як самотворення людини, Маркс вважав, що з комунізмом вона тільки починається, продовжується вона в суспільстві гуманізму, де домінують не виробничі, а справжні людські відносини, де ідеалу служіння власності протистоїть ідеал вільної людини. Комунізм Маркс розглядає не як мету, а як спосіб, засіб ліквідації тотального відчуження і повернення людини до самої себе. На місце абстрактної людини Фейєр-баха Маркс ставить стосунки робітника і капіталіста, які за умов фетишизації товару, грошей та капіталу функціонують як уособлена праця і як втілений капітал. Цей хибний світ, де люди існують немовби функції, де речі панують над творцем, де персоніфікація суспільних відносин означає деперсоніфікацію, дегуманізацію людей, Маркс згодом докладно проаналізує в «Капіталі» і підготовчих до нього рукописах. Образи, що народилися в «Економічно-філософських руко* писах», набудуть у «Капіталі» ще більш яскравих та вражаючих обрисів. Найвищою цінністю суспільства Маркс проголошує 6 Див.: Маркс К. Економічно-філософські рукописи 1844 року //Маркс К Енгельс Ф. Твори.—Т. 42.—С. 116. г 7 Див.: там же.— С. 116. 6людину. Знищення приватної власності він вважає засобом реалізації цього ідеалу. Подальший розвиток людства доведе, однак, що скасування приватної власності як умов експлуатації необхідне, але ще недостатнє для привласнення людьми своєї людяності. У серпні 1844 р. в Парижі відбулася зустріч Маркса і Енгельса, яка заклала основи їх майже 40-річного співробітництва. Єдність поглядів Маркса та Енгельса знайшла своє відбиття у спільних роботах, в яких з позиції матеріалістичного розуміння історії, на основі аналізу класичного способу виробництва зображено «справжніх індивідів у їх дійсній відчуженості». Маркс і Енгельс дійшли висновку, що приватна власність у своєму розвитку неодмінно призводить до власного скасування, але робить це вона не прямо, а опосередковано, народжуючи пролетаріат як зубожіння, що усвідомлює свою нелюдськість, а тому скасовуючи себе. «Пролетаріат виконує вирок, який приватна власність, породжуючи пролетаріат, виносить собі самій, так само, як він виконує вирок, що його наймана праця виносить самій собі, створюючи чуже багатство і власні злидні. Здобувши перемогу, пролетаріат аж ніяк не стає абсолютною стороною суспільства, бо він здобуває перемогу, тільки скасовуючи самого себе і свою протилежність. З перемогою пролетаріату зникає як сам пролетаріат, так і протилежність, що його зумовлює,— приватна власність» 8. Наведене положення свідчить про помилку тих, хто звинувачує Маркса у висуненні тези щодо пролетарського месіанства. Релігії розіп'ятого Бога Маркс, мовляв, протиставляє доктрину розіп'ятої богоподібної людини, приведеної капіталізмом на Голгофу крайньої бідності, приниження і презирства. Пролетаріат, немов Спаситель, повинен звільнити людство і самого себе від експлуатації та відчуження 9. Однак при цьому забувають, що Маркс дав об'єктивну оцінку пролетаріатові. Вже тоді, вступаючи в полеміку зі своїми опонентами, він проголошував: «Якщо соціалістичні письменники визнають за пролетаріатом цю всесвітньо-історичну роль, то ні в якому разі не через те, що вони, як запевняє нас критична критика (підкреслено нами.— /. К.), вважають пролетарів богами. Скоріше навпаки»10, якщо враховувати, що «у пролетаріаті людина втратила саму себе» и. 8 Маркс К-, Енгельс Ф. Святе сімейство, або критика критичної критики // Твори — Т. 2 — С. 38. 9 Див.: Умер ли марксизм? (Материальі дискуссии) // Вопр. философии.— 1990.— № 10.— С. 26—30. 10 Маркс К-, Енгельс Ф. Святе сімейство, або критика критичної критики // Твори,— Т. 2.— С. 38. 11 Там же — С. 38. Апологія пролетаріату як сили, що не може звільнити себе, не знищивши власних життєвих умов, була багатообіцяючою. Однак спиралася вона не на міф про богоподібну страждаючу людину, а на реальність раннього класичного капіталізму, з якої випливало: пролетаріату немає чого втрачати, крім власних кайданів. Тому здавалося природним революційне подолання відчуженості в рамках скасування приватної власності й утвердження суспільної власності. Як сучасник надзвичайно гострої класової боротьби, становлення робітничого руху, здійснення буржуазних революцій Маркс вбачає в революції єдиний засіб для знищення причин експлуатації людини людиною. Полемізуючи з Прудоном, автором книги «Філософія злиденності», Маркс зазначає, що для знищення суспільства злиднів потрібен не косметичний ремонт, а революція, в якій суспільство, що постійно відтворює безправність, відчуженість, злидні, буде знищено 12. Не слід робити закид Марксові і тим фактом, що він нібито легітимізував тенденції пролетаріату до егалітаризму. Саме Марксу належить критика концепції «брутального комунізму» 13. Далекий був Маркс від того, щоб його теорію «комуністичної дії» використовували як метод прямого догматичного накладання на догматичні процеси без урахування специфіки тих чи інших народів, їх просторово-часових характеристик м. Концепція відчуження є наріжним каменем філософії марксизму. Вона побудована на імперативі «Людина є найвищою істотою для людини» і має критичну спрямованість, передбачаючи зв'язок між критичною теорією і практикою. Якщо в «Економічно-філософських рукописах 1844 року» Маркс досліджує відчужену працю, то вже у «Тезах про Фейєрбаха» він наполягає на необхідності перетворення умов відчуженої праці, але ця потреба має бути усвідомленою. І лише у «Німецькій ідеології» вже з позицій матеріалістичного розуміння історії Маркс визначає комуністичну свідомість як свідомість необхідності практичної дії, матеріальна сила повинна бути спростована матеріальною ж силою. Взявши участь у підготовці «Маніфесту Комуністичної партії», Маркс розпочинає ґрунтовний критичний аналіз капіталістичного суспільства з допомогою категорії «відчуження». Він має за мету забезпечити пролетарський рух науковим твором, в якому була б обгрунтована стратегія робітничого 12 Див.: Маркс К-, Енгельс Ф. Злиденність філософії//Твори.— Т. 4.— С. 133. 13 Див.: Маркс К. Економічно-філософські рукописи 1844 року// Маркс К., Енгельс Ф. Твори.—Т. 42.—С. 113—116. 14 Див.: Маркс К- Лист до редакції «Отечественнмх записок»; лист до В. І. Засулич//Маркс К., Енгельс Ф. Твори.—Т. 19.—С. 114—119, 241—242. руху за умов раннього класичного капіталізму. Подальший розвиток філософії марксизму довів, що Маркс-філософ стає заложником Маркса-політика. Революція 1848 р. була не лише пробним каменем марксизму, а й досвідом подальшого розвитку його. Особливе місце в розвитку філософії марксизму посідають економічні твори Маркса, в яких він сформулював основні твердження діалектичного матеріалізму, пристосувавши його до пізнання розвитку суспільства. З появою «Капіталу» матеріалістичне розуміння історії постає вже не гіпотезою, а науковим твердженням. Багатство матеріалу дає нагоду уявити марксову лабораторію, де було здійснено аналіз буржуазного суспільства і проведено дослідження законів класичного капіталізму, ознайомитися з методом сходження від конкретного до абстрактного. У передмові до другого видання «Капіталу» (1873) Маркс писав: «Мій діалектичний метод щодо своєї основи не тільки відмінний від ге- $, гелівського, але є його прямою протилежністю. Для Гегеля про- Щ цес мислення... є деміург дійсного... У мене ж, навпаки, ідеальне?; є не що інше, як матеріальне, пересаджене в людську голову|| і перетворене в ній» 15. || Реконструюючи історію людства, Гегель іде від ідеї до реаль-Ір ності. Що ж до Маркса, то він розпочинає з аналізу реальності!} і завершує його ідеями влаштування майбутнього соціального ладу. На протилежність Гегелеві Маркс розуміє діалектику як логіку розвитку явищ та процесів, які існують поза свідомістю і незалежно від неї. Поняття абстракції — це лише відбиття у мисленні речей і процесів, що відбуваються в реальному світі. «...Ці ідеї, ці категорії такі ж мало вічні,— зауважує Маркс,— як і відносини, що вони їх виражають. Вони являють собою історичні і минущі продукти» 1б. У «Капіталі» єдина матеріалістична діалектика виступає у двох різних, але взаємопов'язаних формах — як об'єктивна діалектика та суб'єктивна. Перша з них — це діалектика розвитку самого об'єкта, тоді як суб'єктивна діалектика — це відбиток аналогів об'єктивної діалектики у свідомості суб'єкта пізнання, а також специфічні закони процесу пізнання. Суб'єктивна діалектика виступає також як логіка і гносеологія. Це зумовлено тим, що і людське мислення, і світ підпорядковані у своєму розвитку одним і тим самим законам. Певний внесок у розвиток діалектики зробив Ф. Енгельс, простежуючи історичні шляхи розвитку її, оцінюючи переваги
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 631; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |