КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Типи композиційної організації художнього твору
Композиційна організація того чи іншого художнього твору може вбирати в себе і «розміщення персонажів (їх „систему"), й зіставлення сюжетних епізодів, і порядок — 241 — повідомлення про хід подій, і зміну прийомів оповіді, і взаємоспіввіднесеність деталей зображуваного, і співвідношення глав, абзаців, строф і окремих словесних зворотів» [17, 157\. Індивідуальні особливості композиційної побудови конкретних художніх творів великою мірою залежать від їхньої родової та жанрової належності, а у віршових текстах ще й від типу строфічної організації, за умови її наявності у творі. В кінцевому підсумку специфіку композиційної організації художнього твору визначає форма художньої реалізації покладеного в його основу конфлікту, оскільки, як справедливо вказує М. Храпченко, «структурну основу творів становить конфлікт в його певному художньому виразі» [104, 21]. Це, зокрема, означає, що відображений у художньому творі конфлікт виступає як той центральний його вузловий «нерв», який зумовлює, по-перше, як змістову систему твору (тобто увесь той комплекс ідей, переживань та оцінок, що реалізуються у творі), так, по-друге, і систему засобів його художнього вираження (тобто тих зображувальних прийомів — словесних, предметно-образних, композиційних; — які ми відносимо до форми твору). Отже, структурну основу композиційної організації художнього твору, її рушійну силу також становить конфлікт, на зображенні якого, власне, і будується, «тримається» твір як цілісна смислова побудова. У свою чергу, як слушно зауважує Л. Тимофеев, сам цей конфлікт, відображений у творі, «може виражатися в діях, у поведінці людини, в її вчинках, у подіях, які з нею відбуваються, але в багатьох випадках відображення конфлікту не потребує звернення до системи подій, духовний світ людини може бути і суперечливим, і складним, але не виявляти себе при цьому в тій чи іншій подієвій формі. Відповідно в композиції художнього твору маємо дві основні форми: подієву — сюжет і неподієву, несюжетну, як це насамперед можна побачити на прикладі лірики. Композиція, таким чином, може бути організованою і сюжетно, й несюжетно» [93, 161]. Відповідно до прийнятої тут термінологічної системи точніше буде визначити ці два типи композиційної побудови твору як подієвий та описовий. 1) Подієвий тип композиційної організації художнього твору у своєму «чистому» вигляді охоплює більшість епічних і переважну більшість драматичних творів. Основним чинником оформлення змісту в даних родових модифікаціях літературного твору виступає сюжет, а оскільки його форма набирає тут вигляду зображення певної події, яка зв'язує відношенням до неї і участю (прямою чи опосередкованою) в ній усю сукупність образів твору і до якої привертається основна увага читача (його естетичні очіку- — 242 — вання та сподівання), то композиція епічних і драматичних творів виявляє себе в тій чи іншій — часово-просторовій і причинно-наслідковій — формі розміщення та емоційного і смислозначущого співвідношення окремих, відносно завершених відрізків описуваної події, сюжетних епізодів. Подієвий тип композиційної організації в конкретних художніх творах може набирати найрізноманітніших форм, індивідуалізована суть яких, у кінцевому підсумку, умовно може бути зведена до трьох форм: хронологічної, ретроспективної та вільної або ж монтажної. Суть хронологічної форми подієвої композиції твору, за визначенням В. Лесика, «полягає в тому, що події... йдуть одна за одною в хронологічному порядку — так, як вони відбувалися в житті. Між окремими діями або картинами можуть бути часові відстані, але немає порушення природної послідовності в часі: те, що раніше відбувалося в житті, й у творі подається раніше, а не після наступних подій. Отже, тут немає довільного переміщення подій, немає порушення прямого руху часу» [47, 61]. В даній композиційній формі події немовби розгортаються по прямій лінії, в якій кожен подальший епізод, відрізок дії зумовлений чітким причинно-наслід-ковим зв'язком з попередніми сюжетними сценами. Суть ретроспективної форми подієвої композиції полягає в тому, що письменник, компонуючи події, зв'язуючи в певному смисловому сполученні сюжетні епізоди, відступає від їхньої хронологічної послідовності, подає їх перед читачем не в тому порядку, в якому вони відбувалися в житті. Про події, які, скажімо, передували якомусь вчинку зображуваного героя й мотивували його, письменник може нам розповісти після того, як буде здійснений цей самий вчинок. Ретроспективна форма композиції характеризується тим, що лінійна послідовність викладу подій перебивається спогадами героїв про своє минуле або віднесенням назад у часі авторської розповіді з метою ознайомлення читача з передісторією того, про що у творі безпосередньо йдеться. Вільна або монтажна форма подієвої композиції найчастіше буває пов'язаною із значним або повним порушенням часово-просторових і причинно-наслідкових зв'язків між описуваними подіями. Порядок подій та принципи їх групування в даній композиційній формі не підпорядковані цілком ні часовим відносинам, ні їх логічній взаємозумовленості, зв'язаність між окремими епізодами сюжетної дії тут скоріше асоціативно-емоційна, аніж логічно-смислова. Монтажна форма композиційної побудови твору використовується не часто і в основному характеризує літературу XX століття. До особливого різновиду подієвого типу композиційної організації художнього твору слід віднести таку її побудову, яку умовно можна назвати подієво-розповідною. Даний композиційний різновид властивий деяким епічним і переважній більшості ліро-епічних творів. Оскільки предмет зображення в епосі може становити не лише певна, об'єктивована від автора життєва подія, що відбувається немовби сама собою, а й, власне, сам процес розповіді про неї, то, відповідно, можлива композиційна побудова, в якій на перший план висувається не сама подія, а та форма, спосіб, у який про неї розповідають. Таку композиційну побудову можна назвати подієво-розповідною. Суть її визначає те, що описувана у творі подія подається з різних (у світоглядному відношенні) точок зору, представлених різними суб'єктами розповіді (автором, розповідачем, оповідачем, героями-персонажами), від особи яких поперемінне ведеться розповідь. Така розповідна структура також має певний порядок, співвідношення окремих її елементів виступає як смислове. Побудова розповіді при цьому може бути певним чином композиційно співвіднесена з формою побудови події, про яку йдеться в цій розповіді. Подієво-розповідна форма композиційної побудови творів, особливо творів ліро-епічних, у великій мірі зближується з наступним — описовим типом композиційної організації. 2) Описовий тип композиційної організації художнього твору охоплює в основному ліричні твори, які в переважній своїй більшості характеризуються відсутністю чітко окресленої і зв'язно-розгорнутої події. Оскільки на перший план у таких творах висувається переживання ліричного героя або персонажа, який змальовується у творі, то саме меті його зображення й підпорядковується композиція творів лірики. Як пише В. Лесик, «основу побудови ліричного твору становить не система чи розвиток подій.., а організація ліричних компонентів — емоцій і вражень, послідовність викладу думок, порядок переходу від одного враження до іншого, від одного почуттєвого образу до іншого» [47, 35]. Даний композиційний тип виявляє себе у формі розповіді, що набирає вигляд опису думок, вражень, почуттів, окремих картин, навіяних роздумами та переживаннями особи, від якої ведеться розповідь. Сукупність зв'язків між окремими елементами цього опису й формує описовий тип композиційної організації художнього твору. Композиційна побудова ліричних творів спирається на взаємоспіввіднесеність, упорядкованість прийомів мовленнєвої організації тексту, зокрема — синтаксичної (стилістичні фігури), фонетичної (звукові повтори), ритмічної (специфіка метро-ритмічної та строфічної будови вірша). Відповідність — 244 — між предметно-зображуваним і формами його мовленнєвого вираження у віршових творах може бути дуже значною, у випадках, наприклад, коли вірш розбитий на однотипні строфи, зв'язані словесними повторами на початку або кінці строфічних груп (різновиди паралелізму — анафора, епіфора і т. д.) та однотипністю синтаксичної побудови суміжних віршових рядків. Дана систематизація типів композиційної побудови не заперечує й наявності в конкретних творах різних змішаних типів композиційних структур, форма побудови яких може ускладнюватися (і увиразнюватися таким чином) домінантною, підкресленою значущістю одного чи кількох чинників композиції. ---------------------------------------------------------- ЛІТЕРАТУРА 1. Аксаков К. С., Аксаков И. С. Литературная 2. Андреев А. П. Место искусства в познании 3. Античные риторики. Москва, 1978. 4. Аристотель и античная литература. 5. Арнаудов М. Психология литературного 6. Арутюнова Н. Д. Образ, метафора, символ 7. Асеев Н. Родословная поэзии. Москва, 8. Атарова К. Н., Лесскис Г. А. Семантика 9. Бахмутова Е. А. Выразительные средства
10. Беленный А. И. Избранные труды по теории 11. Белинский В. Г. Взгляд на русскую лите 12. Білецький О. Зібрання праць: У 5 т. Київ, 13. Бондарев Ю. Хранители ценностей. Москва, — 245 — 14. Бонецкая Н К «Образ автора» как эстети 15. Булаховськии Л А Виникнення І розвиток 16. Бунин И А Собрани'е сочинении В 4 т 17. Введение в литературоведение / Под ред 18. Введение в литературоведение Хресто 19. Веселовский А Н Историческая поэтика 20. Винокур Г О О языке художественной 21. Воробьева О П Реализация фактора адресата 22. Галич В M Антропонімія Олеся Гончара 23. Гегель Г В Эстетика В 4 т Москва, 1968—
24. Гете И В Об искусстве Москва, 1975 25. Гинзбург Л О лирике Москва, Ленинград, 26. Гинзбург Л О старом и новом Москва, 1982 27. Головенченко Ф M Введение в литературо 28. Горский И К Исторический роман Сен- 29. Грушевський M Історія української літерату 30. Гуторов A M Литературный персонаж и 31. Давыдов Ю Диалектика произведения ис 32. Данте А Новая жизнь Божественная 33. Довгалевський M Поетика (Сад Поетич 34. Долгополое Л Личность писателя, герои — 246 — литературы и литературный процесс // Вопросы литературы 1974 № 2 35. Домбровський В Українська стилістика І рит 36. Дорошенко С І, Дудик П С Вступ до мово 37. Дремов А Художественный образ Москва, 38. Жаккар Ж-Ф Даниил Хармс и конец рус 39. Жирмунский В Теория литературы Поэти 40. Ефремов С Історія українського пись 41. Каган M С Лекции по марксистско-ленин 42. Ковалев В П Выразительные средства 43. Комарова А П Метафоры и аллегории в 44. Котляревський І Енеща Київ, 1989 45. Кошелев В А Гумилев и «Северянщина» 46. Лепкий Б Про життя І твори Тараса Шев 47. Лесик В В Композиція художнього твору 48. Лесик В В Про вивчення Ідейно-тема- 49. Лесин В M, Пулинець О С Словник літе 50. Левитан Л С, Цилевич Л М Основы изу 51. Левитан Л С, Цилевич Л M Сюжет в 52. Литвинов В В начале был читатель // Лите 53. Литературный энциклопедический сло 54. Лосев А Ф Символ и художественное 55. Лосев А Ф Эстетика Возрождения Москва, 56. Лотман Ю M О разграничении лингвис- — 247 — тического и литературоведческого понятия структуры // Вопросы языкознания 1963 № 5 57. Манн Ю M Автор и повествование // 58. Маслюк В П Латиномовш поетики І ритори 59. Маяковский В Собрание сочинений В 12 т 60. Мелетинский E M Возникновение и ран 61. Мешкова Л А Авторская позиция в совре 62. Мирний Панас Твори В 3 т Київ, 1976 63. Набоков В Николай Гоголь // Новый мир 64. Николаев Д Границы гротеска // Вопросы 65. Об ораторском искусстве Москва, 1973 66. Овсянико-Кумковский Д И Литературно- 67. Панов M В Ритм и метр в русской поэзии 68. Паперный 3 О художественном образе 69 Переверзев В Ф Гоголь Достоевский Исследования Москва, 1982 70. Петровский M Что отпирает «Золотой клю 71. Петросов К Г Теоретические и историко- 72. Пономарю О Д Стилістика сучасної україн 73. Поспелов Г Н Целостно-системное пони 74. Потебня А А Теоретическая поэтика — 248 — 75 Поэт и слово Опыт словаря Москва, 1973 76. Поэтические течения в русской литературе 77. Прозоров В В Художественный текст и 78. Пушкин А С Об искусстве В 2 т Москва, 79. Ревякин А И Проблемы преподавания 80. Рыбникова M A Избраннные труды Москва, 81. Сидоренко Г К Як читати І розуміти худож
82. Словарь античности Москва, 1992 83. Словарь литературоведческих терминов // 84. Соловьев В С Философия искусства и 85. Справочник лингвистических терминов 86. Степанов Г В Язык Литература Поэтика 87. Степанов Ю С Французская стилистика 88. Степун Ф А Литературно-критические 89. Сучасна українська літературна мова Лек 90. Сучасна українська літературна мова Сти 91. Теория литературы основные проблемы в 92. Теория литературы основные проблемы в 93. Тимофеев Л И Основы теории литературы 94. Толстой Л H Собрание сочинений В 22 т 95. Томашевский Б В Теория литературы 96. Томашевский Б В Пушкин Работы разных — 249 — 97. Томашевский Б. В. Стилистика. Ленинград, 98. Томашевский Б. Б. Стих и язык. Москва; 99. Тынянов Ю. Н. Литературный факт. Москва,
100. Тынянов Ю. Н. Поэтика. История лите 101. Український радянський енциклопедич 102. Франко І. Зібрання творів: У 50 т. Київ, 103. Хлебников В. Творения. Москва, 1986. 104. Храпченко М. Б. Типологическое изучение 105. Чернец Л. В. Персонаж // Русская слове 106. Чижевський g. Історія української літе 107. Шевченко Л. Ю., Різун В. В., Лисенко Ю. В. 108. Шекспір В. Твори: В 6 т. Київ, 1986. 109. Шкловский В. Гамбургский счёт. Москва, 110. Шмелёв Д. Н. Современный русский язык: 111. Эко У. Заметки на полях «Имени розы» 112. Энциклопедический словарь юного лите 113. Эсалнек А. Я. Внутрижанровая типология 114. Эстетика: Словарь. Москва, 1989. 115. Якобсон Р. Работы по поэтике. Москва, 116. Якубинский Л. П. История древнерусского с; I
Дата добавления: 2014-11-28; Просмотров: 1054; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |