КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Основні положення технології розвитку творчої особистості
Технологія розвитку творчої особистості Г. Альтшуллера Чільне місце серед педагогічних технологій, які мають на меті розвиток творчих здібностей, посідає теорія розв'язання винахідницьких завдань (ТРВЗ), створена у 1946 р. російським науковцем, письменником-фантастом Генріхом Альтшуллером (1926—1998). Вона сприяє розвитку технічної творчості. її тривалий час успішно використовували на станціях юних техніків. Згодом було виявлено її значний потенціал у розвитку творчих здібностей загалом. Із поширенням цієї теорії в практиці виникла творча педагогіка, а з часом і новий розділ ТРВЗ — теорія розвитку творчої особистості.
ТРВЗ є точною наукою, тому має свою галузь дослідження і відповідний інструментарій. Крім технічних дисциплін, її ідеї та механізми використовують при розв'язанні нетехнічних творчих завдань у соціальних, наукових, художніх системах, тобто в галузі психології, педагогіки, культури та ін. ТРВЗ є цілісною, самодостатньою технологією, послуговуючись якою можна розв'язувати проблеми будь-якої складності і розвивати творчі здібності. Теорія Г. Альтшуллера ґрунтується на законах розвитку технічних систем, удосконалення яких відбувається в процесі реалізації винахідницьких завдань із дотриманням певних стандартів. Значну роль при цьому відіграє систематизований, постійно збагачуваний інформаційний фонд. Метою навчального процесу є виховання творчої особистості, здатної переосмислювати, аналізувати інформацію, адаптуючись до змінних умов. Для цього ще в юному віці за допомогою вчителя вона має пізнати себе, навчитися використовувати власні творчі задатки. Технологія розвитку творчої особистості — змістова техніка формування системного творчого мислення, уяви, винахідницької кмітливості на основі використання законів розвитку технічних систем. Використання її не лише розвиває фантазію дітей, а й учить їх розуміти єдність і суперечності навколишнього світу, бачити і розв'язувати проблеми. Завдання стає творчим, винахідницьким, якщо містить суперечності, у подоланні яких виявляється сутність творчого процесу. ТРВЗ застосовують і для виховання та розвитку мислення людини. Провідне місце в ній належить життєвій стратегії творчої особистості (ЖСТО) та розвитку творчої уяви (РТУ). Творчість — це діяльність, яка на основі реорганізації наявного досвіду і формування нових комбінацій знань породжує нове. Вона може виявлятися на різних рівнях: у використанні наявних знань і розширенні галузі їх застосування або у створенні нового підходу, що змінює усталений погляд на об'єкт чи галузь знань. Сутність кретивності (здатності творити) полягає в інтелектуальній активності та чутливості до побічних продуктів діяльності. Творча особистість бачить результати, які становлять принципову новизну, а нетворча — лише результати, пов'язані з досягненням мети (доцільні результати). За спостереженнями Г. Альтшуллера, відмінності між звичайним і творчим мисленням стосуються багатьох аспектів. Згідно з теорією розвитку творчої особистості, завдання різні і їх неможливо розв'язувати загалом. Спершу потрібно з'ясувати, чому легко виконувати прості завдання і важко — складні. З огляду на це Г. Альтшул-лер виокремив п'ять рівнів творчих завдань: 1) завдання, під час розв'язання яких використовують призначені для цього засоби. Такі засоби знаходять у межах однієї вузької спеціальності, обравши один розв'язок кількох загальноприйнятих і очевидних варіантів. При цьому об'єкт не зазнає змін; 2) завдання, вирішення яких потребує певної видозміни об'єкта. Щоб знайти розв'язок, з десятків варіантів обирають оптимальний. Засоби розв'язання таких завдань належать до однієї галузі техніки; 3) завдання, розв'язання яких приховане серед сотень неправильних, оскільки об'єкт, що вдосконалюється, має бути значно змінений. Прийоми вирішення таких завдань знаходять в інших галузях техніки; 4) завдання, у процесі розв'язання яких об'єкт змінюється повністю. їх розв'язок шукають переважно у сфері науки, а не в техніці; 5) завдання, які вирішують шляхом зміни всієї технічної системи, до якої належить удосконалюваний об'єкт. Розв'язати їх за допомогою наявних засобів майже неможливо. Це винахідницькі завдання, вирішенню яких передує наукове відкриття. Спростити розв'язання винахідницьких завдань допомагає переведення їх із вищих рівнів на нижчі. Якщо, наприклад, завдання четвертого чи п'ятого рівня, послуговуючись спеціальними прийомами, перевести на перший або другий, то спрацює звичайний для такої ситуації механізм їх розв'язання. При цьому важливо навчитися швидко звужувати пошукове поле, перетворюючи «складне» завдання на «просте». Здатність виконувати творчі завдання можна розвивати через навчання, застосовуючи методи активізації мислення. Проте таке навчання має певні вікові обмеження. Найвищого розвитку творча уява та фантазія сягає у З—6-річної дитини, однак згодом здатність мислити нестандартно поступово зникає, оскільки дітям подають готові знання, вже відкриті і доведені. У молодших школярів уява настільки підвладна стереотипам мислення, що їх неможливо навчити грамотно творчо мислити. Створенню і застосуванню нового, здійсненню відкриттів перешкоджають психологічні бар'єри. До основних належать: психологічна інерція (стереотипність мислення); страх втрутитись у чужу галузь і видатися некомпетентним, зазнати критики; невміння сприймати об'єкт у незвичній функції (творча сліпота); страх перед авторитетом; сприйняття ідеального як недосяжного, нереального. Подолати бар'єри можна, якщо дотримуватись принципів стимулювання творчої активності: — створення для дитини безпечної психологічної основи, до якої вона могла б повертатися, будучи «здивованою» власними відкриттями в процесі пошуків нестандартних рішень; — терпимість до незвичних ідей і запитань дітей, необхідність відповідати на них; підтримання здатності дитини до творчості, неприпустимість несхвальної оцінки творчих спроб. Важливим у технології Г. Альтшуллера для педагогів є дотримання розроблених англійським психологом Полем Вайнцвангом «заповідей» творчої особистості: — будь господарем своєї долі; — досягни успіху в тому, що любиш; — зроби конструктивний внесок у спільну справу; — вибудовуй відносини з людьми на довірі; — розвивай творчі здібності; — культивуй у собі сміливість; — дбай про своє здоров'я; — не втрачай віри в себе; — намагайся мислити позитивно; поєднуй матеріальний достаток із духовним задоволенням. ТРВЗ, попри технічну основу, використовують у соціології, літературі, журналістиці, музиці, рекламі, менеджменті тощо. Ця технологія поширена в освітніх системах розвинутих країн. Існує кілька міжнародних асоціацій ТРВЗ, а в СІЛА працює Інститут Альтшуллера.
Дата добавления: 2014-11-29; Просмотров: 9606; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |