КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
М. Костомаров
О. Новицький - завдання філософії - пізнання дійсності на рівні свідомості у формі ідей; - у філософії людська свідомість вперше звертається до себе самої а звідси випливає неможливість розглядати філософське знання в контексті практичної корисності; - кожне філософське вчення виправдовує себе як органічна частина цілісного процесу; - філософська думка розвивається від заглиблень у природу - через власне самоусвідомлення - до винайдення абсолютів (Бога), відкриття істини у сфері само усвідомленої думки та втілення її у практику; - національна філософія повинна взяти все цінне із різних історичних філософій, будуючи її на власних засадах - на засадах синтезу ідеального і реального, ідей та життя; - стверджував, що філософія, “є наука, тобто думка, котра прагне до повного і систематичного розвитку самої себе”; - “віра завжди вища знання, релігія вище філософії.
Т. Г. Шевченко - провісник філософії українського духу. Світоглядні ідеї: - ідея глибинної спорідненості людини з природою; - ідея народу як єдиного суверенна своєї історії та своєї життєвої долі; - ідея соборності України, єдності усіх її земель; - ідея віри у справедливого Бога; - ідея насильницької народної революції; думка про важливу роль у суспільному житті та історії прогресу знань, науки, освіти; - своєрідний культ жінки - матері; - уславлення свободи, першої і неодмінної передумови людського поступу, добробуту й щастя. Майбутня Україна повинна стати світом, звільненим від зла. – український народ має свої власні етнопсихологічні характеристики, які виділяють його серед інших народів, зокрема російського. П. Юркевич – розробник самобутньої концепції “філософії серця” - філософії кардіоцентризму (від грец. кардіо – серце, в центрі); - в серці людини – найглибша основа і духовно-етичне джерело людського існування; - розум лише вершина, а не коріння духовного життя людини. Знання ми отримуємо в результаті духовної діяльності; лише тоді, коли воно проникло в серце, знання може бути засвоєним. Система доказів стосовно серця як осереддя усієї тілесності і духовної діяльності людини: – серце є охоронцем і носієм усіх тілесних і духовних сил людини; – серце є осереддям багатоманітних душевних почувань, хвилювань і пристрастей людини; – серце – основа її морального життя, моральний стрижень. Лише серце здатне передати всі нюанси морального стану людини. Людина повинна віддати Богові одне своє серце, щоб стати йому вірним в думках, словах і справах.
П. Куліш - будучи людиною глибоко релігійною дещо абсолютизував фатальний хід процесів дійсності; - у поглядах на Україну романтизував її минуле; - звинувачував урбанізацію в руйнуванні первинної моральності народу; - розвивав так звану «хуторянську філософію», закликаючи повернутися до близькості із природою та простих форм життя.
- переконаний у безмежних можливостях людського розуму і науки пізнати навколишній світ; - проголошував ідею безупинного людського поступу, мета якого - досягнення добровільної асоціації гармонійно розвинених осіб; - відстоював пріоритет громадянських прав та вільних політичних установ над соціально-класовими інтересами; - шляхом національної освіти і культури закликав до піднесення національної самосвідомості; - вбачав, що істина лежить в площині раціонального розуму: всяка істина повинна визначатись в межах логічного Закону тотожності; - був рішучим противником як ідеалістичного, так і матеріалістичного монізму; - використовує соціологічний метод, який передбачає аналіз основних елементів кожного суспільного явища, розкриття їх взаємозв’язку і взаємодії; І.Я. Франко (1856 – 1916) Основою світогляду є філософський матеріалізм. - в основі всього існуючого лежить не ідея, дух, а матерія, яка вічна і не має ні початку, ні кінця, властивістю якої є рух, зміна, плинність; - свідомість – результат поступового і складного розвитку матерії, природа створила людину з її високою організацією, а не якась істота; - в теорії пізнання віддавав перевагу її чуттєвому етапу; - практику розумів як критерій вірності відображення дійсності в художніх образах; - рівень духовного життя суспільства залежить від стану його економіки; - розуміння ролі народних мас в історичному процесі; - в естетиці - боротьба за реалізм, народність мистецтва; - закликав український народ до боротьби за своє соціальне і національне визволення.
Леся Українка (1871-1913) - виступала проти спрощених інтерпретацій у співвідношенні релігійної віри та життєвих реалій; - закликала до усвідомлення суперечності та безмірної складності людського ставлення людини до світу; - засуджувала песимістично-безнадійливі настрої; - не погоджувалась із життєвою позицією без міри покірливих і терплячих людей; - проблему людини окреслювала як проблему вибору одного з декількох можливих варіантів життєвих дій; - вважала, що людина лише тоді живе справжнім життям, коли прислухається до голосу свого серця, залишається вірною собі; - вірила, що наука і художня інтелігенція спроможні і зобов’язані «просвічувати шляхи у прийдешнє».
Д. Донцов (1883-1973) Основні положення політичної філософії - інтегрального націоналізму: - вимога «зміцнювати волю нації до життя, до влади, до експансії»; - стремління до боротьби та свідомість її конечності; - піднесення «загального» над «поодиноким»; - нетолерантність і фанатизм, максимум етичного напруження на шляху реалізації національної ідеї; - самовизначитися зможе лише та нація, геній якого здатний це здійснити, скориставшись правом сильнішого через насильство; - трактування справи провідної верстви національної еліти - «активної, відважної, спрагненої влади меншості» як «найважливішого чинника історії»; - дбаючи про перемогу, «українство мусить усвідомити, що його ідея повинна бути всеохоплюючою»; - боротьба за існування є законом життя, всесвітньої правди немає.
В. Липинський (1882-1931) - головним державотворчим чинником можуть бути і були елітарні аристократичні кола які зобов’язані сприяти розв’язанню суспільних проблем; - три джерела влади у суспільстві: міліарна сила, економічна і інтелектуальна; - ставить знак рівності між державою і національною приналежністю «Дійсним українцем є всякий, хто живе на Землі України і хто працює заради неї»; - оптимальною формою державного устрою для України є монархія, яка успадкувала б аристократичні традиції княжої Київської Русі та шляхетні засади часів козацтва; - високо цінив духовний потенціал селянства як носія національної ідеї, безкомпромісну суспільну силу, основу майбутнього відродження України.
Основні риси української філософії
Ø формування філософської думки українського етносу на самобутній, міфологічній основі; Ø суттєве релігійне забарвлення давньоруської філософії; Ø відображення у давньоруській філософії віри у власні сили і здібності етносу, прагнення до єднання усіх руських земель; Ø “філософія серця” як самобутня інтерпретація єдності розуму, волі, почуттів людини, як засіб пізнання, долучення її до вищого, позаземного божественного світу;
ВИСНОВКИ ² Українська філософія є філософією українського духу. ² Українська філософія, постаючи переважно внутрішнім культурним явищем, постає концентрованою формою виразу особливостей національного характеру а світосприйняття українців, їх одвічних прагнень та ціннісних орієнтацій. ² В мовах незалежності перед українською філософією вперше відкрились перспективи культування оригінальної, самородної духовності.
Дата добавления: 2014-12-07; Просмотров: 623; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |