Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Тема №4: Григорій Сковорода – філософ та письменник 2 страница




17. Шевчук В. Муза Роксоланська: Українська література ХVІ-ХVІІІ століть: У 2 кн. – Кн. І: Ренесанс. Раннє бароко. – К., 2004. – С.65-83, 123-175, 190-200, 216-229, 264-267, 330-346.

18. Шевчук В. Співець Роксоланії // Шевчук В. Дорога... – С.56-67.

19. Яковенко Н. Паралельний світ. Дослідження з історії уявлень та ідей в Україні ХVІ – ХVІІ ст. — К., 2002. — С.157-188.

20. Яременко В. Українська поезія ХVІ ст. // Українська поезія ХVІ ст. – К., 1987 – С.5-34.

 

 

Заняття 7. Полемічна література

кінця ХVІ – початку ХVІІ ст.

 

План:

1. Поняття про полемічну літературу. Історико-суспільні та культурно-мистецькі обставини функціонування жанру.

2. Коротка характеристика тематично-ідейного змісту найважливіших українських полемічних творів: «Ключ царства небесного» Г.Смотрицького, «Апокрисис» Х.Філарета та анонімна «Перестороги».

3. «Тренос» М.Смотрицького:

a) причини і час написання твору;

b) форма твору;

c) образ Матері-Церкви, фольклорні та літературні традиції його творення;

d) використання автором творів західноєвропейського письменства (Петрарки, Платіні, Баптиста та ін.).

4. Еволюційний розвиток українського полемічного письменства: від суто догматичних трактатів до спроб висловлення національного протесту (З.Копистенський «Палінодія»).

 

Завдання:

Ø З’ясувати терміни та поняття алегорія, анафема, анонім, антитеза, антитетичність, Берестейська церковна унія, Біблія, братства, братські школи, Ватикан, григоріанський календар, голосіння, гуманізм, дидактизм, діалог, документальність, духовна експансія, єресі, єпископ, ідея соборності, ідея церковного абсолютизму, історизм, історіософія, календарна реформа 1582 р., катехізис, католицизм, колегія, конфесія, культ, Люблінська державна унія, метафора, окатоличення, орден єзуїтів, отці церкви, памфлет, персоніфікація, повчання, полеміка, полемічна література, послання, православ’я, полонізація, прототип, публіцистика, Реформація, ретроспекція, риторичні фігури, символ, ставропігія, тенденційність, трактат, уніатська (греко-католицька) церква, церковні собори, юліанський календар.

Ø Визначити роль братств, освітніх закладів та друкарень у формуванні та розвитку української полемічної літератури.

Ø На основі аналізу змісту підготованих до заняття полемічних творів пояснити їх назви.

 

Тексти:

Ø Анонім. Пересторога.

Ø Копистенський З. Палінодія.

Ø Смотрицький Г. Ключ царства небесного.

Ø Смотрицький М. Тренос.

Ø Філалет X. Апокрисис.

 

Література:

1. Абрамович С. Мелетій Смотрицький та проблема філософської культури бароко // Українська література ХVІ-ХVІІІ ст. та інші слов’янські літератури. — К., 1984. — С.137-159.

2. Біднов В., Антонович Д. Українська церква // Українська культура: Лекції за ред. Д.Антоновича. – К., 1993. – С. 197-222.

3. Возняк М. Історія... – Кн. І. – С.286-387, 461-551.

4. Грицай М. Давня українська проза. – К., 1976. – С. 11-30, 64-84.

5. Грушевський М. Історія України. – К.-Львів, 1913. – С.215-238.

6. Грушевський М. Історія української літератури. – 1995. – Т.6. – С.68-92.

7. Дашкевич Я. Національна самосвідомість українців на зламі ХVІ–ХVІІ ст.: Підсумки, джерела, методи дослідження // Сучасність. – 1992. – № 3. – С.65-74.

8. Дорошенко Д. Нарис історії України. – К., 1992. – Т. 1. – С.162-197.

9. Драгоманов М. Борьба за духовную власть й свободу совести в
ХVІ–ХVІІ ст. // Драгоманов М. Вибране. – К., 1991. – С.84-174.

10. Ісаєвич Я. Братства та їх роль у розвитку української культури ХVІ–ХVІІІ ст. – К., 1966.

11. Ісаєвич Я. Першодрукар Іван Федоров і виникнення друкарства на Україні. – Львів, 1983.

12. Ісаєвич Я. Українське суспільство доби бароко // Українське бароко: В 2-х т. — Т.І. — ХК., 2004. — С.49-81.

13. Ісіченко Ігор, архієпископ. Церковне життя України доби бароко // Українське бароко: В 2-х т. — Т.І. — ХК., 2004. — С.83-175.

14. Короткий В. Творческий путь Мелетия Смотрицького. – Минск, 1987.

15. Кралюк П. Духовні пошуки Мелетія Смотрицького. – К., 1997.

16. Кралюк П. Мелетій Смотрицький і українське духовно-культурне відродження кінця ХVІ – початку ХVІІ ст.: Монографія. — Острог, 2007.

17. Крекотень В. Художність давньої української прози // Крекотень В. Вибрані праці. – К., 1999. – С.14-140.

18. Маслов С. Культурно-національне відродження на Україні в кінці ХІV і першій половині ХVІІ ст. // Матеріали… - Т.1. – С.198-212.

19. Махновець Л. Сатира і гумор української прози ХVІ-ХVІІІ ст. — К., 1964. — С.39-58, 262-297, 304-309, 313-320, 357-376.

20. Огієнко І. Українська церква. – К., 1993. – С.113-160.

21. Поплавська Н. Петро Скарга у міжконфесійному полемічному діалозі кінця ХVІ ст. // Антипролог: Зб. наук пр. — К., 2007. — С.148-164.

22. Поплавська Н. Полемісти. Риторика. Переконування. — Тернопіль, 2007. — С.22-75, 115-159, 173-267.

23. Поплавська Н. Український полемічний памфлет кінця ХVІ – початку ХVІІ ст.: проблема жанрової моделі та функціонування // Літературознавство. — Кн..1: Доповіді та повідомлення. — К., 2000. — С.63-68.

24. Пшеничний Є. Захарія Копистянський про запорізьких козаків // верховина: Зб. наук. праць на пошану О.Мишанича. — Дрогобич, 2003. — С.293-297.

25. Ткачук Р. Джерела полемічної літератури кінця ХVІ – поч. ХVІІ ст. // Антипролог: Зб. наук. пр. — К., 2007. — С.183-199.

26. Усатенко Г. Полемістика кінця ХVІ – початку ХVІІІ ст. як підсумки минулого та предтеча майбутнього // Медієвістика... – Вип. 2. – Одеса, 2000. – С.52-60.

27. Ушкалов Л. Феномен української полемічної літератури // Слово і час. – 2000. – № 10. – С.16-21.

28. Франко І. Життя і літературна діяльність Іпатія Потія // Франко І. Зібрання творів... – Т.39. – С.508-533.

29. Франко І. Історія української літератури. – Ч.І // Там само. – Т.40. – С.116-135, 248-272.

30. Шевченко В. Православно-католицька полеміка та проблеми унійності в житті Руси-України доберестейського періоду: Монографія. – К., 2001.

31. Шевчук В. Муза Роксоланська: Українська література ХVІ-ХVІІІ століть: У 2 кн. – Кн. І: Ренесанс. Раннє бароко. – К., 2004. – С.243-255, 294-298.

32. Шевчук В. Муза Роксоланська: Українська література ХVІ-ХVІІІ століть: У 2 кн. – Кн. ІІ: Розвинене бароко. Пізнє бароко. – К., 2005. – С.22-38.

33. Яременко П. "Пересторога" – український антиуніатський памфлет початку ХVІІ ст. – К., 1963.

34. Яременко П. Герасим Смотрицький // Радянське літературознавство. -1960. – №5.

35. Яременко П. До питання про еволюцію світогляду Мелетія Смотрицького // Українська література ХVІ-ХVІІІ ст. та інші слов’янські літератури. – К., 1984. – С.96-116.

36. Яременко П. Мелетій Смотрицький: Життя і творчість. – К., 1986.

37. Яременко П. Український письменник-полеміст Христофор Філалет і його "Апокрисис". – Львів, 1964.

 

 

Заняття 8. “Послання до єпископів”

Івана Вишенського

 

План:

1. Час і причини написання “Послання до єпископів”.

2. Особливості жанрової природи твору.

3. Композиція “Послання...”.

4. Засоби творення образів єпископів-ренегатів.

5. Стильові особливості твору.

 

Завдання:

Ø З’ясувати терміни та поняття аморфність композиції, ампліфікація, алегорія, аналогія, антитеза, аскеза, Афон, Берестейська церковна унія, Біблія, градація, дидактизм, діалог, дуалізм, духовна експансія, епітет, євангеліє, єпископ, жанровий поліфонізм, жаргонізми, ідея демократичної безпастирськох церкви, ідея християнської рівності, іронія, історизм, католицизм, конфесія, культ, неологізми, окатоличення, повчання, полемічна література, полонізація, порівняння, послання, православ’я, проповідь, просторіччя, публіцистика, ренегатство, риторичні звороти, ретроспекція, сатира, собор, суб’єктивізм, тенденційність, трактат, фактографізм.

Ø Опрацювати статтю І.Франка “І.Вишенський, його час і письменницька діяльність”.

Ø Виписати та проаналізувати всі епітети і порівняння, які використовує автор для характеристики єпископів-ренегатів.

Ø Зробити типологічне зіставлення зображення образів І.Потія, М.Рогози, К.Терлецького у “Посланні до єпископів” І.Вишенського та у інших полемічних творах цього періоду

 

Тексти:

Ø Вишенський І. Послання до єпископів.

 

Література:

1. Білецький О. Полемічна література. Іван Вишенський // Білецький О. Зібр. праць... – Т.1. – С.264-276.

2. Білоус П. Іван Вишенський: проблема символічної біографії // Білоус П. Актуальні питання… — С.88-108.

3. Вишенський І. Твори. – К., 1986.

4. Возняк М. Історія... – Кн. І. – С.399-438.

5. Грабович Г. Авторство і авторитет у Івана Вишенського: Діалектика відсутності // Слово і час. – 1990. – №6. – С.45-53.

6. Грицай М. Давня українська проза. – К., 1976. – С. 31-48.

7. Єрьомін І. Іван Вишенський і його громадсько-літературна діяльність // Вишенський І. Твори. – К., 1959. – С.3-39.

8. ІІІевчук В. Іван Вишенський та його послання // Вишенський І. Твори. – К., 1986. – С.3-18.

9. Кримський А. Іван Вишенський // Кримський А. Твори: У 5 т. – К., 1972. – Т.2. – С.380-454.

10. Махновець Л. Сатира і гумор української прози ХVІ-ХVІІІ ст. — К., 1964. — С. 59-252.

11. Паславський І. «Писав мандрованець, якого звуть Вишенським» // Дзвін. — 1991. — №1. — С.152-162.

12. Пащук А. Іван Вишенський – мислитель і борець. – Львів, 1990.

13. Пінчук С. Іван Вишенський: Життя і творчість. – К., 1968.

14. Полєк В. Історія... – С.90-96.

15. Поплавська Н. Полемісти. Риторика. Переконування. — Тернопіль, 2007. — С.160-171, 232-245.

16. Русин М. Світосприйняття Івана Вишенського // Хроніка, 2000. – №37/38. – С.191-196.

17. Франко І. Іван Вишенський і його твори // Франко І. Зібр. творів... – Т.З0. – С.7-211.

18. Франко І. Іван Вишенський, його час і письменницька діяльність // Там само. – Т.28. С.260-278.

19. Чижевський Д. Іван Вишенський // Чижевський Д. Філософські твори: У 4-х т. — Т.2. — К., 2005. — С.130-141.

20. Чижевський Д. Історія... – С.225-232.

21. Шевчук В. Мандрівничий, котрий розпікав людське сумління // Шевчук В. Дорога... – С.68-82.

22. Шевчук В. Муза Роксоланська: Українська література ХVІ-ХVІІІ століть: У 2 кн. – Кн. І: Ренесанс. Раннє бароко. – К., 2004. – С.200-214.

23. Яременко П. Іван Вишенський. – К., 1982.

Заняття 9. Українське віршування ХVІІ ст.

 

План:

1.Київські поетики і риторики та розвиток барокового стилю в українській поезії ХVІІ ст.

2. Розвиток жанру панегірика:

a) особливості жанру;

b) соціально-політичні та мистецькі передумови поширення жанру;

c) перші зразки панегіриків;

d) образ Петра Могили у панегіриках на його честь.

3. Синкретизм жанрової природи «Віршів на жалосний погреб... Петра Сагайдачного» К.Саковича.

4. Мотиви і образи поезій Лазаря Барановича.

5. Особливості зображення подій визвольної війни 1648-1654 рр. в історичних віршах та зразках уснопоетичної творчості. Образ Богдана Хмельницького.

6. Розвиток курйозного віршування та творчість Івана Величковського:

a) характеристика тем та ідей поезії Івана Величковського;

b) патріотичний характер творчості поета;

c) збірка «Млеко...»: жарова система курйозного віршування;

7. Поетична творчість Климентія Зіновіїва як зразок «низового бароко»: теми, ідеї, образи.

 

Ø З’ясувати терміни та поняття азбучний (абетковий) вірш, акростих (акровірш), ампліфікація, алегорія, античність, антитеза, аскеза, афектованість, Бароко, Бароко українське, Біблія, Богородиця (Богоматір, Матір Божа), братства, братські школи, буколічна поезія,версифікація, високе бароко, гедонізм, Гелікон, геральдика, геральдична поезія, двовірш, декламація, діалог, драматизм, дуалізм, жанровий поліфонізм, елітарна література, елегія, емблема, епіграма, епітафія, зорова поезія, інтелектуалізм, кант, квадривіум, колегіум, курйозна поезія, Леонівський вірш, літературні впливи, метричне віршування, натуралізм, низове бароко, орація, паліндром, панегірик, Парнас, патетика, поетика, прикнижний реквізит, риторика, Ренесанс, секуляризація, середнє бароко, силабічне віршування, символіка, «сім вільних мистецтв», геоцентризм, тривіум.

Ø Визначити засоби творення образу Петра Сагайдачного як національного героя та ідеального вождя у «Віршах на жалосний погреб... Петра Сагайдачного» К.Саковича.

Ø Схарактеризувати особливості розробки українськими поетами барокової теми vanitas.

 

Тексти:

Ø Митура О. Візерунок цнот...

Ø Беринда П. Імнологія.

Ø Почаський С. Євхаристиріон.

Ø Евфонія веселобриняча.

Ø Сакович К. Вірші на жалосний погреб... Петра Сагайдачного.

Ø Висипався хміль із міха.

Ø Пісня про Миколая Потоцького і козацькі перемоги.

Ø Дума козацькая о війні з ляхами.

Ø Плач Малої Русі.

Ø Лямент людей побожних.

Ø О гордих і гнівливих ляхах.

Ø Величковський І. Збірки «Зегар цілий…», «Млеко...».

Ø Баранович Л. Поезії.

Ø Зіновіїв К. Збірки «Вірші. Приповістки посполиті».

 

Література:

1. Андрієнко Л., Мідюк І. Естетична сутність і цінність літератури українського Бароко // Дивослово. — 1997. — №2. — С.40-41.

2. Бадрак Б. Творчість Івана Величковського. Тематика, барокова образність. — Донецьк, 2006.

3. Возняк М. Історія... – Кн.2. – С.29-38, 288-360.

4. Грабович Г. До ідеології Ренесансу в українській літературі: Касіяна Саковича «Вірші на жалосний погреб…» // Грабович Г. До історії української літератури: Дослідження, есе, полеміка. – К., 1997. – С.278-292.

5. Грачотті С. Спадок Ренесансу в українському бароко // Українське бароко: Матеріали І конгресу Міжнародної асоціації україністів. – К., 1993. – С.3-11.

6. Грицай М. Давня українська поезія. – К., 1972. – С.9-54.

7. Грицай М. Українська драматургія ХVІІ–ХVІІІ ст. – К., 1974. – С.14-20.

8. Гуцуляк І. Ретроспекція і сучасний стан вивчення українського бароко. — Чернівці, 2006.

9. Кашуба М. Філософське підґрунтя українського бароко // Українське бароко: В 2-х т. — Т.І. — К., 2004. — С.175-215.

10. Колосова В. Климентій Зіновіїв: Життя і творчість. – К., 1964.

11. Колосова В., Крекотень В. До питання про життя і творчість І.Величковського // Величковський І. Твори. – К., 1972. – С.16-36.

12. Колосова В., Чепіга І. Визначна пам’ятка українського мистецтва // Зіновіїв К. Вірші. Приповістки посполиті. – К., 1971. – С.5-27.

13. Крекотень В. Освітня реформа Петра Могили й утвердження бароко в українській поезії // Крекотень В. Вибрані праці. – К., 1999. – С.273-299.

14. Крекотень В. Українська книжна поезія кінця ХVІ – початку ХVП ст. // Українська поезія: Кінець ХVІ – початок ХVП ст. – К., 1978. – С.5-24.

15. Крекотень В. Українська книжна поезія середини ХVІІ ст // Українська поезія: Середина ХVП ст. – К., 1992. – С.5-23.

16. Кримський С. Менталітет українського бароко // Українське бароко: В 2-х т. — Т.І. — ХК., 2004. — С.21-47.

17. Криса Б. Пересотворення світу: Українська поезія ХVІІ-ХVІІІ століть. – Л., 1997.

18. Макаров А. Великий український оборонець миру, справедливості та єдності Лазар Баранович // Хроніка, 1999. – № 31/32. – С.129-130.

19. Макаров А. Пророцтво Лазаря Барановича // Чернігівські Афіни: передм, упоряд текст. матеріалу, комент. до нього А.Макарова. – К., 2002. – С.6-42.

20. Макаров А. Світло українського бароко. – К., 1994.

21. Маслов С. Вірші Кассіана Саковича «На жалосний погреб П.К.Сагайдачного» // Матеріали… - Т.І. – К., 1959. – С.263-257.

22. Маслов С. Кирилл Транквиллион-Ставровецкий и его литературная деятельность. – К., 1984. — С.54-71, 120-171.

23. Маслов С. Маловідомий український письменник кінця ХVІІ – початку ХVІІІ ст. Іван Величковський (До історії стилю бароко в давній українській літературі) // Величковський І. Твори. – К., 1972. – С.5-15.

24. Маслюк В. Латиномовні поетики і риторики ХVІІ – першої половини ХVІІІ ст. та їх роль у розвитку теорії літератури на Україні. – К., 1983.

25. Мойсієнко А. Бароковий дискурс української поезії ХVІІ ст.: Іван Величковський // Літературознавство. — Кн. 1. — К., 2000. — С. 135-140.

26. Наливайко Д. Становлення нової жанрової системи в українській літературі доби бароко // Українське бароко... – С.12-21.

27. Пехник Г. Українське низове бароко. – Львів, 2001.

28. Пилип’юк Н. «Євхаристиріон…». Перший панегірик Києво-Могилянської школи: його зміст та історичний контекст // Записки НТШ. Праці філол. секції. — Л., 1992. — С. 25-43.

29. Помазан І. Українська історична поезія. – Харків, 1998.

30. Сивокінь Г. Давні українські поетики. — К., 2001.

31. Сидоренко Г. Іменем Марії (образ Богородиці в християнській ліриці Івана Величковського) // Дивослово. — 2003. — №7. — С.13-15.

32. Сидоренко Г. Українське віршування кінця ХVІ – початку ХVІІ ст. — К., 1972.

33. Сорока М. Зорова поезія в українській літературі кінця ХVІ-XVІІІ ст. – К., 1997.

34. Сулима М. Гендерні мотиви в творчості Климентія Зіновіїва та Онуфрія // Медієвістика: … - Вип.3. – Одеса, 2002. – С.131-136.

35. Сулима М. Климентій Зіновіїв як предтеча нової української літератури // Верховина: Зб. праць на пошану О.Мишанича. – Дрогобич, 2003. – С.330-334.

36. Сулима М. Українське віршування кінця ХVІ – початку ХVІІ ст. – К., 1985.

37. Трофимук М. Барокові тенденції курсів словесності Києво-Могилянської академії // Українське бароко... – С.85-94.

38. Ушкалов Л. Українська барокова поезія // Українське бароко: В 2-х т. — Т.І. — К., 2004. — С.265-329.

39. Франко І. Хмельниччини 1648-1649 років у сучасних віршах // Франко І. Зібр. тв.: У 50 т. – К., 1981. – Т.31. – С.188-253.

40. Шевчук В Формально-інтелектуальні барокові вірші із середини ХVІІ ст. // Дніпро. – 1999. — №7-8. – С.77-86.

41. Шевчук В. Героїчне у поетичному дієписі народу // Марсове поле: Героїчна поезія на УкраїніX – початок ХІХ ст. – К., 2004. – С.3-12.

42. Шевчук В. Іван Величковський та києво-чернігівська поетична школа ІІ половини ХVІІ ст. // Укр. мова та літер. — 2001. — Ч. 43. — С.3-14.

43. Шевчук В. Муза Роксоланська: Українська література ХVІ-ХVІІІ століть: У 2 кн. – Кн. І: Ренесанс. Раннє бароко. – К., 2004. – С.22- 41.

44. Шевчук В. Муза Роксоланська: Українська література ХVІ-ХVІІІ століть: У 2 кн. – Кн. ІІ: Розвинене бароко. Пізнє бароко – К., 2005. – С.128-144, 179-208, 370-382.

45. Шевчук В. Невмирущий фенікс української поезії // Шевчук В. Дорога... – С.25-38.

46. Шевчук В. Пісні крилатого зухвальця // Там само. – С. 145-154.

47. Шевчук В. Співці музи роксоланської в Чернігові // Чернігівські Афіни: передм, упоряд. текст. матеріалу, комент. до нього А.Макарова. – К., 2002. – С.44- 56.

48. Шевчук М. Кілька зауважень до проблеми так званого "низового" бароко // Українське бароко... – С.1З6-143.

49. Шерех Ю. Меч, труби, лютня (Лазар Баранович) // Шерех Ю. Пороги і запоріжжя: У 3 т. – Т.1. – Харків, 1998. – С.350-360.

50. Яременко В. Два століття київської поезії // Аполлонова лютня. – К., 1984. – С.5-20.

 

 

Заняття 10. Розвиток української шкільної драми ХVІІ ст.

 

План:

1. Джерела і шляхи формування української шкільної драми.

2. Теорія драми в курсах шкільних поетик. Жанрова система української шкільної драми.

3. Тематичні групи шкільних діалогів, їх бароковий характер.

4. П’єса «Олексій, чоловік Божий» як зразок драми-міракля. Панегіричний елемент у ній.

5. Великодні драми «Слово о збуренню пекла», «Царство Натури Людської»:

a) особливості опрацювання біблійного сюжету;

b) образна система п’єс;

c) стильові особливості.

 

Завдання:

Ø З’ясувати терміни та поняття агіографічні містерії, агіографія, алегорія, акт, анонім, антитеза, апокрифічна література, Бароко, Бароко українське, Біблія, Богородиця, братські школи, великодні містерії, великодній діалог, декламація, дидактизм, дивактичний діалог, діалог, західноєвропейський середньовічний театр, емблема, епілог, євангеліє, житіє святого, ідеалізація, інтерлюдія, інтермедія, квадривіум, колегіум, комедія, комікотрагедія, легенда, літургійна драма, міракль, містерія, мораліте, мораль, Никодимове євангеліє, новозаповітні містерії, панегірик, персоніфікація, пролог, прототип, риторика, різдвяний діалог, різдвяні містерії, силабічний вірш, «сім вільних мистецтв», старозаповітні містерії, тенденційність, трагедія, трагікомедія, тривіум, хор, шкільна драма.

Ø Опрацювати статтю О.Білецького «Зародження драматичної літератури на Україні».

Ø Довести, що «Олексій, чоловік Божий» за жанром є драмою-міраклем.

Ø Визначити особливості образної системи драми «Слово о збуренню пекла».

 

Тексти:

Ø Банкет духовний.

Ø Волкович Й. Вірші на радісний день Воскресіння Христа Спасителя нашого.

Ø Ставровецький – Транквіліон К. Похвала на пресвітлий день Різдва.

Похвала на пресвітлий день Воскресіння Христового.

Ø Олексій, Людина Божа.

Ø Слово о збуренню пекла.

Ø Царство Натури Людської.

Література:

1. Андрущенко М. Київська шкільна драматургія // Андрущенко М. Парнас Віршотворний: Києво-Могилянська академія і український літературний процес ХVІІІ ст. - К., 1999. – С.76-100.

2. Антонович Д. Триста років українського театру 1619-1919. – К., 2001. – С.25-268.

3. Білецький О. Зародження драматичної літератури на Україні // Білецький О. Зібр. праць: У 5 т... – Т.1. – С.277-353.

4. Возняк М. Історія... – Т.2. – С.148-200.

5. Грицай М. Українська драматургія ХVІІ–ХVІІІ ст. – К., 1974. — С. 13-31, 40-63, 97-120.

6. Жовтяк І. Діалоги як навчально-дидактичний засіб в українських школах ХVІ-ХVІІІ ст. // Ідейно-художнє новаторство в українській літературі: Зб. наук праць. — К., 1985. — С.55-59.

7. Миленька Г. Український шкільний театр ХVІІ-ХVІІІ ст. // Дивослово. — 1994. — №12. — С.50-51.

8. Софронова Л. Жанрова система київської шкільної драми // Українська література ХVІ–ХVІІІ ст.... – С.232-252.

9. Софронова Л. Київський шкільний театр: поетика обряду і поетика драми // Українське бароко... – С.95-104.

10. Сулима М. До питання про барокові засади української шкільної драми ХVІІ-ХVІІІ ст. // Українське бароко... – С.105-112.

11. Сулима М. Українська драматургія ХVІІ-ХVІІІ ст. – К., 2005.

12. Франко И. Южнорусская пасхальная драма // Там само. – Т.30. – С.262-313.

13. Франко І. Русько-український театр: Історичні обриси // Там само. – Т.29. – С.293-336.

14. Франко І. Слово про збурення пекла: Українська пасійна драма // Франко І. Зібр. творів: У 50 т. – К., 1982. – Т.37. – С.456-499.

15. Чижевський Д. Історія... – С.271-281.

16. Шевчук В. Муза Роксоланська: Українська література ХVІ-ХVІІІ століть: У 2 кн. – Кн. ІІ: Розвинене бароко. Пізнє бароко. – К., 2005. – С.151-159, 370-393.

 

 

Заняття 11. Козацькі літописи

 

План:

1.Історико-політична та культурно-мистецька ситуація в Україні кінця ХVІІ – початку ХVІІІ ст. Її вплив на посилення інтересу до історіографії.

2. Літопис Самовидця як спроба відображення соціально-політичних поглядів та інтересів козацької старшини.

3. Жанрова специфіка літопису Григорія Граб’янки:

a) ознаки літописного жанру;

b) ознаки барокового історичного роману.

4. Літопис Самійла Величка: особливості композиції та образної системи.

 

Завдання:

Ø З’ясувати терміни та поняття ампліфікація, алегорія, анонім, антитеза, атрибуція, Бароко, Бароко українське, белетристика, Берестейська церковна унія, гіпергероїзована історія, голосіння, гуманізм, деталізація, дидактизм, діаріуш, документальність, епіграма, ідеал, ідеалізація, історизм, історичні жанри, історіографічна література, історіософія, книга рукописна, козацькі літописи, компіляція, композиція, легенда, літопис, літописне оповідання, національно-визвольна війна 1648-1654 рр., окатоличення, полонізація, панегірик, риторика, риторичність, синопсис, секуляризація, сказання, тенденційність, універсал, хроніка.

Ø Зробити тематично-ідейний аналіз одного з літописних оповідань Літопису С.Величка та показати, як у ньому відображена загальна концепція літописця.

Ø Схарактеризувати особливості зображення постаті Богдана Хмельницького у Літописі Г.Граб’янки.

 

Тексти:

Ø Літопис Самовидця.

Ø Літопис Григорія Граб’янки.

Ø Літопис Самійла Величка.

 

Література:

1. Андрущенко М. Історична проза ХVІІІ ст. // Андрущенко М. Парнас Віршотворний… – С.106-129.

2. Апанович О. Козацькі літописці (Самовидець — Роман Ракушка-Романовський, Григорій Граб’янка, Самійло Величко) // Неопалима купина. — 1995. — №5-6. — С.171-186.

3. Береза І. Етичні ідеали Самовидця // Слово і час. — 1994. — №4-5. — С.

4. Білецький О. Козацькі літописи // Білецький О. Зібр. праць... – Т. І. – С.354-356.

5. Величенко С. Володарі й козаки: замітки до проблеми історичної легітимності й тяглості в українській історіографії ХVІІ-ХVІІІ ст. // Слово і час. — 1995. — №1. — С.74-77.

6. Возняк М. Історія... – Кн. 2 – С.361-401.

7. Грицай М. Давня українська проза. – К., 1975. – С.85-146.

8. Дзира Я. Вступ // Літопис Самовидця. – К., 1971. – С.9-42.

9. Корпанюк М. Крайове та козацьке компілятивне літописання як історико-культурне явище. – К., 1997.

10. Корпанюк М. Українська літописна проза: ознаки просвітництва і класицизму // Слово і час. — 1997. — №3. — С.

11. Корпанюк М., Сулима М. Українське крайове літописання: державницькі ідеї // Слово і час. – 1996. — №11-12. – С.62-68.

12. Луценко Ю. Григорій Граб’янка і його літопис // Літопис гадяцького полковника... – С.3-9.

13. Марченко М. Українські літописи і хроніки ХVІІ–ХVІІІ ст. // Матеріали... – Т. І. – С.407-412.

14. Соболь В. Епоха та її герої в літописі Самійла Величка // Слово і час. – 1995. — №4. – С.5-12.

15. Соболь В. Літопис С.Величка як явище українського літературного бароко. – Донецьк, 1996.

16. Толочко П. Україна і Русь у літописі Самовидця // Київська старовина. — 1992. — №3. — С.

17. Франко І. Історія української літератури. – Ч. 1. – Від початків українського письменства до Івана Котляревського // Франко І. Зібр. творів... – Т.40. – С.330-331.

18. Шевчук В. Малі українські літописи, хроніки та діаріуші // Київська старовина. – 1993. — №6. – С.17-20.

19. Шевчук В. Муза Роксоланська: Українська література ХVІ-ХVІІІ століть: У 2 кн. – Кн. ІІ: Розвинене бароко. Пізнє бароко. – К., 2005. – С.46-65, 91- 105, 288-295, 406-410, 434-459, 469-483, 630-649.

20. Шевчук В. Поетика бароко в українських літописах // Українське бароко: В 2-х т. — Т.І. — К., 2004. — С.445-467.

21. Шевчук В. Про давню українську прозу, зокрема про літописи // Слово і час. – 1993. – № 10. – С.57-65.

22. Шевчук В. Самійло Величко та його літопис // Величко С. Літопис. – К., 1991. – Т. 1. – С. 5-21.

 

 

Заняття 12. Українські інтермедії ХVІІ–ХVІІІ ст.

 

План:

1.Місце інтермедії у жанровій системі шкільної драми, походження, ознаки, еволюція.

2. Перші українські інтермедії до драми Я.Гаватовича, використання в них «мандрівних» сюжетів.

3. Інтермедії до драм М.Довгалевського і Г.Кониського:

a) відображення соціальних конфліктів;

b) сцени побутового характеру;

c) засоби типізації та індивідуалізації образів-персонажів.

4. Значення інтермедій для розвитку нової української комедії.

 

Завдання:

Ø З’ясувати терміни та поняття Бароко, бурлеск, діалог, етнографізм, індивідуалізація, інтермедія, інтерлюдія, іронія, комедія, мандрівні дяки, мандрівні сюжети, натуралістичність, національний колорит, низове бароко, побутовий конфлікт, поетика, реалізм, сатира, секуляризація, соціальний конфлікт, типізація, травестія, шкільна драма.

Ø Визначити засоби творення образів поляка-шляхтича та ксьондза в українських інтермедіях.

Ø Зробити письмовий аналіз однієї з інтермедій (за вибором студента) з точки зору художньої структури: композиція, система образів, особливості мови твору.

 

Тексти:

Ø Інтермедії до драми Я.Гаватовича.

Ø Інтермедії до драм М.Довгалевського «Властотворний образ...» та «Комічне дійство...».




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-12-07; Просмотров: 711; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.