КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Наслідки
· Було підірвано військово-політичну могутність Тевтонського ордену, розпочався його занепад; · Зупинено просування ордену на слов'янський Схід Городельська унія 1413 р. - угода між польським королем Владиславом II Ягайлом та великим князем литовським Вітовтом, укладена 2 жовтня 1413 р. в замку Городель на річці Західний Буг.
Спроба створення Великого князівства Руського. Остаточна ліквідація удільного устрою українських земель
Державна приналежність українських земель на середину XVI ст.
Господарське життя в Україні в другій половині ХІV-ХV ст.
Ставлення до православного духовенства
Якщо Литва толерантно ставилася до православної церкви, звичаїв українського народу, економічного та культурного життя, що створило умови для його подальшого розвитку, то керівні кола Речі Посполитої взяли курс на знищення залишків спадщини Київської Русі, насильне окатоличення та закріпачення селян.
Становий поділ українського суспільства на початку XVI ст.
Шляхта — привілейований пануючий стан у Польщі, Литві, на українських та білоруських землях, що в XIV—XVIII ст. входив до складу Великого князівства Литовського чи Речі Посполитої. 3 кінця XV ст. активно формується новий стан суспільства – козацтво, який на кінець XVI ст. набув юридичного оформлення і певних привілеїв.
Привілей – пільга, право, надане володарем окремим особам, групам людей, станам.
Фільварок – хутір, маєток, велике шляхетське господарство, орієнтоване на ринок. Був багатопрофільним господарством, у якому вся земля належала панові і яке базувалося на праці селян, що відробляли тяглову службу або панщину. Набув поширення на українських землях у XVI ст.
«Устав на волоки» (1557 р.), підписаний польським королем і великим князем литовським Сиґізмундом II Августом. Згідно з документом усі земельні володіння великого князя вимірювалися й ділилися на однакові ділянки – волоки. Найкращі орні землі відводилися під великокнязівські фільварки, решта розподілялася між селянами. Тяглові селяни з усіма дорослими членами своєї родини за користування волокою повинні були відпрацьовувати два дні панщини у фільварку. В українських містах в цей час провідною стає цехова організація. Вона не лише визначала професійну належність, але й виступала як своєрідний соціум, в якому чітко регламентувалися всі сфери життя та діяльності людини. Запровадження Магдебурзького права (захист населення від сваволі урядовців та землевласників, створення сприятливих умов для торгівлі й розвитку ремесел) – виборна система органів міського самоврядування та суду, визначення їхніх функцій, регламентація діяльності купецьких об’єднань і цехів тощо. Магдебурзьке право сприяло формуванню в Україні засад громадянського суспільства.
2. Люблінська унія та її наслідки для українських земель
Люблінська унія 1569 р. стала знаковим явищем в історії України. Вона була зумовлена такими чинниками: · тривалим досвідом Литовсько-Польських союзів XIV – XV ст. (спільна боротьба проти Тевтонського ордену, об’єднання зусиль для боротьби проти зростаючої татарської загрози; подолання опозиції в середовищі литовської та руської еліти; вкорінення ідеї унії у свідомості української політичної верхівки). · московською загрозою (Литва була у стані перманентної Лівонської війни з Московщиною (1558-1583 рр.), внаслідок якої опинилася на грані повної державної катастрофи. Літовці відчули, що порятунком стане порозуміння з Польщею). · династичними зв’язками (польський король Сигізмунд ІІ Август, не маючи синів і розуміючи, що політично недалекоглядно покладатись на думку сеймів у визначенні нового правителя, рішуче підтримав ідею нової унії). · прагненням української шляхти здобути права, якими користувались польські шляхтичі (не сплачувати окремі види податків, отримати допомогу в охороні своїх земель від набігів кримських татар тощо).
З польського боку зацікавленість в укладенні унії пояснюється передусім прагненням розширити свої територіальні володіння, насамперед за рахунок Центральної України з її родючими землями. Литовці вважали, що об`єднання обох держав має відбутися виключно на федеративній основі. Польська ж сторона, навпаки, наполягала на безумовній інкорпорації Великого князівства Литовського до складу Польщі. 1 липня 1569 р. було укладено акт, згідно якого Польща і Литва об’єдналися “в одне нерозривне тіло” – нову федеративну державу “двох народів” Річ Посполиту (з польськ. - республіка). В новій державі встановлювалися єдиний король, сейм, грошова система, закони, державною релігією проголошувалося католицтво. Велике князівство Литовське зберігало самостійність державного організму з окремою вищою адміністрацією, власною скарбницею, військом, судово-правовою системою. Наслідки Люблінської унії для українських земель: · Більшість українських земель було об'єднано в межах однієї держави, що сприяло політичному і культурному згуртуванню українського народу; · На приєднаних до Польського королівства українських землях було збережено судочинство за Литовськими статутами 1529 і 1566 рр. та існуючий адміністративний устрій. Зберігалося ведення діловодства руською мовою · На українських землях українські князі й шляхта отримали виключне право обіймати посади в місцевих урядах, незалежно від свого віросповідання; · Через Польщу на українські землі поширювався західноєвропейський культурний вплив, збільшувалася кількість навчальних закладів; · Українські землі залучалися до нових форм соціального і політичного життя: шляхетська демократія, корпоративна організація суспільства, міське самоврядування тощо; · Необхідність брати участь у роботі сеймиків, сейму, трибуналу, спілкуватися з польськими урядовцями - усе це вимагало від української шляхти якомога швидше пристосуватися до нових умов. Це спричиняло її полонізацію і денаціоналізацію, що, у свою чергу, призвело до втрати українським суспільством своєї політичної еліти; · Виникнення на українських землях величезних латифундій польських магнатів, закріпачення селянства, постійне зростання визиску підневільного населення і безжальна експлуатація природних багатств України. Українське населення починає зазнавати релігійних і національних утисків.
Адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Речі Посполитої: Воєводства: Руське (Львів), Белзьке (Белз), Підляське (Дорогочин), Волинське (Луцьк), Брацлавське (Брацлав), Київське (Київ), Подільське (Кам‘янець).
Берестейська церковна унія 1596 р. – об‘єднання католицької (Вселенської) церкви з православною церквою України та Білорусії, проголошене на церковному соборі в Бересті (Бресті). Основні умови: · Прийняття католицької догматики про чистилище, походження Духа Святого від Бога-Отця та Бога-Сина; · Визнання зверхності Папи Римського як першоієрарха всієї християнської церкви; · Збереження православної візантійської обрядовості та юліанського календаря; · Проведення богослужінь церковнослов‘янською мовою; · Виборне право на заміщення митрополичої та єпископської кафедр з наступним затвердженням обраних духовних осіб світською владою; · Збереження за нижчим духовенством права одружуватися, на відміну від обов‘язкової безшлюбності (целібату) католицького духовенства; · Підтвердження східних принципів організації чернечого життя; · Зрівняння у правах руського духовенства з католицьким у Речі Посполитій: звільнення від сплати податків, право займати державні посади, надання єпископам прав сенаторів; · Навчання у школах і семінаріях на україно-білоруських землях повинно проводитися грецькою та слов‘янською мовами. Підпорядкування братств єпископам.
80-ті роки XVI ст. – поява православних братств – національно-релігійні громадські організації міщан при православних церквах, що виступали на захист соціально-економічних, релігійних та духовних інтересів українців: - 1586 р. – Львівське Успенське братство; - 1617 р. – Луцьке Хрестоздвиженське братство; - 1615 р. – Київське Богоявленське братство; - наприкінці XVI – у першій половині XVII ст. – близько 30 братських шкіл (в Рогатині, Красноставі, Городку, Галичі, Перемишлі, Любачеві, Дрогобичі та інших містах).
3. Зародження козацтва. Запорозька Січ – ядро формування козацької державності Козак – вільна людина, прикордонник, охоронець. Перша згадка про козаків датована 1492 р. Козаками називали вільних людей, що ходили в степи на лови й билися з татарами.
Козацька рада – відігравала роль законодавчо-розпорядчого зібрання Війська Запорозького на якому кожен козак міг висловити свою думку, її рішення були обов'язковими до виконання. Козацька рада обирала гетьмана і військову старшину. Гетьман наділявся вищою судовою і виконавчою владою, був головнокомандувачем, представляв Військо Запорозьке на дипломатичних переговорах. У розпорядженні гетьмана була військова старшина, до якої належали обозний (керував артилерією), писар (очолював військову канцелярію), суддя (чинив суд) і осавули (два порученці гетьмана). За допомогою кошової системи здійснювалося розміщення козаків у коші – польовому таборі під час військових походів та на самій Січі. У коші козацтво розподілялося на курені (усього 38) – військово-адміністративна одиниця і, одночасно, козацьке житло. Їх очолювали виборні курінні отамани. Полковий територіально-військовий устрій реєстрового козацтва розпочав формуватися з 1625 р., коли було підписано угоду про створення приписаних до певної території реєстрових полків. Центрами полків були міста Біла Церква, Канів, Черкаси, Корсунь і Переяслав.
ЗАПОРОЗЬКА СІЧ У XV – XVIII ст.
Січ– укріплене місто козаків, лежало за дніпровими порогами на островах. Перша Січ виникла на о. Мала Хортиця. Заснована Дмитром Вишневецьким. Хортиця (колишня Велика Хортиця) – острів на Дніпрі нижче від дніпрових порогів. Був важливим стратегічним опорним пунктом козаків. До 1775 р. входив до запорізьких володінь. З 1965 р. державний історико-культурний заповідник.
КЛЕЙНОДИ ВІЙСЬКА ЗАПОРОЗЬКОГО
Клейноди – спеціальні військові знаки, регалії або атрибути українського козацтва, які використовувалися в XVI – XVIII ст. Уперше були надані Війську Запорозькому 1578 р. польським королем Стефаном Баторієм (хоругва, бунчук, булава, печатка). Згодом до них додали інші відзнаки (литаври, пернач тощо).
Реєстрове козацтво – частина українського козацтва, яку влада Речі Посполитої взяла на військову службу в другій половині XVI – першій половині XVII ст. і внесла до спеціальних реєстрів (списків).
1572 р. – до реєстру внесено 300 козаків — для захисту південних кордонів Речі Посполитої від турецько-татарських нападів. Перші офіційні державні реєстри козаків датуються 1581, 1583, 1590 р., коли на службу було взято 300, потім 600, 1000 осіб. Вони вважалися на державній службі, користалися привілеями (зарплатня, озброєння, особиста свобода, право власності на землю, дозвіл на промисел і торгівлю). Центр дислокації – м. Трахтемірів (Чигирин, Черкаси, Переяслав, Корсунь, Біла Церква, Канів – полкові міста).
Отже, протягом XVI – на початку XVII ст. в українських землях, що перебували під владою Литви та Польщі, відбувався процес формування соціально-класової структури суспільства, консолідації двох основних класів феодальної держави – селянства та шляхти. Посилення в суспільстві позицій шляхти супроводжувалось швидким закабаленням селянства та запровадженням кріпосного права. Правлячі кола Литви та Польщі послідовно проводили політику ліквідації автономії українських земель, наступу на православ’я. Українське козацтво, генезис якого відбувається в цей період, перебрало на себе функцію виразника й захисника національних, релігійних і культурних інтересів народу. Саме воно взяло на себе історичну місію будівничого національної держави. Разом з тим, інкорпорація українських земель до складу Речі Посполитої сприяла інтегруванню України в політичний, економічний та культурний простір Європи. В той же час козацтво як носій ідеї української державності синтезувало традиційні політичні цінності з новими, які активно утверджувалися у ранньоновітній Європі.
Питання для самоконтролю 1. Якими були наслідки входження українських земель до складу Великого князівства Литовського? 2. Розкрийте зміст та сутність Кревської та Люблінської уній. 3. Проаналізуйте соціально-економічний розвиток України за польсько-литовської доби. 4. Розкрийте причини виникнення і джерела формування українського козацтва. 5. Охарактеризуйте Запорозьку Січ, особливості її військово-політичного та адміністративного устрою. 6. Дайте характеристику козацтва як політичної сили, що справляла значний вплив на суспільний розвиток Речі Посполитої та українських земель, що входили до її складу. Завдання для індивідуальної роботи: 1. Створення Кримського ханства і його стосунки з Україною. 2. Історичний портрет гетьмана Петра Конашевича-Сагайдачного. 3. Українське козацтво і національно-культурний рух в Україні в ХVІ – середині ХVІІ ст. 4. Релігійне життя в Україні в Україні в ХІV – ХVІ ст. 5. Культурно-освітня політика Петра Могили.
Тема 4 НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНА ВІЙНА УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ 1648 – 1657 рр.
Дата добавления: 2014-12-07; Просмотров: 477; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |