Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Основні архетипи у житті людей




Архетипи Стимулюють людей
Творець Створювати щось нове
Турботливий Турбуватися про інших
Правитель Здійснювати контроль
Скоморох Приємно проводити час
Товариш Бути в порядку
Коханець Шукати і дарувати кохання
Герой Діяти сміливо і рішуче
Бунтар Порушувати правила
Маг Здійснювати перетворення
Простак Зберігати і охороняти віру
Шукач Відстоювати незалежність
Мудрець Розуміти світ

 

Перші три архетипи проектуються на принципово різні товари і послуги. Так, Турботливий асоціюється з сімейними цінностями, продуктами харчування, послугами у сфері охорони здоров’я, освіти, політики тощо. Основний рекламний хід полягає в тому, що товар чи послуга допомагає людям зберігати стосунки між собою і турбуватися про інших. Цей бренд підтримує родини. Важливим моментом у даному архетипі є те, що він захищає людину від краху долі, від хвороб, допомагає людям відчувати себе у безпеці. Цей бренд асоціюється з галузями і інститутами, які допомагають людям турбуватися про себе і про інших і його девізом може бути вислів: «Ми турбуємося про вас!» і його похідні.

Творець позиціонує основну функцію товару чи послуги – сприяти самовираженню, він надає споживачу широкий вибір і можливості, допомагає створювати інновації і має художнє оформлення. Бренд Творця відноситься до таких творчих областей, як маркетинг, зв’язки з громадськістю, мистецтво, технологічні інновації. Бренд на основі даного архетипу підходить для організації, якій властива культура Творця. Він також може використовувати елемент «зроби сам», що економить кошти. Цей рекламний хід базується на уявленні про те, що у покупця є час, щоб виразити свої творчі здібності. Елементи даного архетипу, наприклад, можуть бути представлені у рекламі меблів, що пропонує зібрати свій комплект меблів із різних модулів тощо.

Правитель позиціонує свій товар як високо статусний. Цей товар чи послуга допомагає людям стати більш організованими, чи може запропонувати по життєву гарантію. Ідентичність бренду Правителя може формувати послугу, що пропонує технічну допомогу, чи інформацію, що допомагає зберегти чи посилити владу, забезпечувати безпеку. На відміну від попередніх, бренд Правителя, пов’язується з товарами і послугами, що дорого коштують. Споживацька поведінка: надає перевагу високоякісним товарам/послугам, відомим брендам, вимогливий до рівня індивідуального обслуговування, іміджу магазину і його відвідувачів. Позитивно ставиться до статусних заходів.

Мотивація ризик і майстерність властиві архетипами Героя, Бунтаря і Мага. Ця мотивація пов’язана з активними змінами, тому вона протилежна мотивації стабільності. Для цих архетипів контроль неможливий, для них важлива незалежність діяльності.

На стадії підготовки присутній архетип Героя, який покликаний захистити родину, суспільство від змін. Герой протистоїть негативним змінам, щоб вивести людей у новий світ. На стадії шляху виникає архетип Бунтаря, який протистоїть стабільності, він створює зміни, генерує їх. На стадії повернення з’являється архетип Мага, що має властивість здійснювати магічні зміни з допомогою деякого езотеричного знання.

Ідентичність бренду Героя пов’язана з товарами чи послугами, котрі допомагають людям усвідомити, на що вони здатні насправді. Цей архетип особливо доречний тоді, коли є винахід чи інновація, що здатні вплинути на світ. Цей архетип асоціюється з основними соціальними проблемами, вирішення яких лежить на новому шляху, яким дана фірма може повести своїх клієнтів. Цей архетип може пов’язуватися з товаром чи послугою, сильний бік яких полягає у здатності ефективно виконувати складну роботу.

Бренд з архетипом Бунтаря краще підходить для компанії, співробітники якої не відчувають своєї належності до суспільства чи ідентифікують себе з цінностями, що не властиві більшості. При цьому аналогічні установки повинні мати і споживачі товарів чи послуг даної компанії. Архетип Бунтаря пов’язується з товаром чи послугою, призначеними для того, щоб щось руйнувати (наприклад, бульдозер, відеоігри тощо). Цей архетип допомагає зберегти цінності, чи є новим товаром, який свідчить про появу нових установок.

Бренд з архетипом Мага більш всього підходить для товарів чи послуг, котрі мають трансформуючий характер, коли є обіцянка перетворити споживача. Наприклад, цей архетип дуже привабливий для консалтингових фірм. Цей бренд підходить для послуг, що мають духовний чи психологічний компоненти. Він також пов’язується з новими чи дуже своєчасними товарами.

Друга пара мотивацій характеризує належність чи незалежність. Мотивація належності пов’язана з архетипами Товариша, Коханця і Скомороха. Ідентичність бренду Товариша пов’язана перед усім з тим, що він допомагає людям відчути приналежність до якоїсь спільноти. Цей бренд хороший для товарів повсякденного вжитку.

Бренд, побудований на архетипі Коханця, характеризується побудовою близьких, духовних, інтимних стосунків. Цей бренд допомагає досягти кохання, волі, він асоціюється з близькими стосунками. Цей бренд властивий організаціям з інтимною, елегантною організаційною культурою.

Бренд на основі Скомороха дозволяє людям відчути належність до чогось значного. Товар з цим брендом може бути призначений для відпочинку і розваг. При цьому архетип Скомороха може використовуватися у ризикованих маркетингових обставинах: головною його рисою є високий імунітет.

Мотивація незалежності і самореалізації включає в себе архетипи Простака, Шукача і Мудреця. Ідентифікація бренду Простака вибудовується навколо можливості допомогти людям належати до якої-небудь групи чи відчувати почуття приналежності. Це товари і послуги повсякденності, в яких підкреслюється добро і простота. Зазвичай це – звичайні, недорогі товари.

Ідентичність бренду Шукача пов’язана з продуктом, який допомагає людям відчувати себе вільними чи є новаторським, з продуктом надійним, що використовується в дорозі, на природі, в небезпечних умовах тощо.

Архетипу Мудреця відповідає зміст робіт зі створення нового обладнання, науковий пошук, підготовка кадрів тощо.

Отже, декілька слів про природу архетипів. Вони є свого роду підсвідомими інструментами для збору, обробки необхідної інформації і прийняття правильного рішення в інтересах певної потреби людини. І як будь-який інструмент – він використовується людиною для створення чи розвалення, особливо у випадку хронічного незадоволення «профільної» потреби людини. У життя досить часто можна спостерігати перетворення Повелителя в авторитарного Тирана, Воїна в жорстокого Бандита, Мислителя в Злого генія, Естета в Розпусника, Дивака в Демона. Про це розповідають сюжети міфів, казок, літератури та кіно. У цьому приваблива сила драм і скарбниця можливостей для розвитку міфології бренду.

Кожній людині властиві всі архетипи, але «активізуються» лише необхідні в даний момент. Причини цього пов’язані з вродженими властивостями індивіда, віком, статтю, соціальним становищем і багатьма іншими факторами. Коли бренд транслює цінності певного архетипу, то тим самим «резонує» з такими ж потребами людей.

Архетипові символи так же різноманітні, як і життєві ситуації. Повторення певних подій протягом багатьох тисяч років глибоко закарбував їх в людську пам'ять. Архетиповий символізм також йде корінням в природу, боротьбу людини за існування і біологічний прогрес.

За результатами проведених досліджень, перше місце в рекламі займає архетипові символіка Сонця (45%), котра може бути представлена як безпосередньо в формі іконічного знаку – самого зображення сонця, так і сонячного світла, що падає на рекламовані предмети, квітів, соняшників і просто надлишку жовтого кольору. Використовуються також, наприклад, різноманітні стилізовані зображення сонця у вигляді дитячих малюнків чи давніх його обрисів.

На другому місці – зображення неба (19%). Архетип неба – «Вічно Синє Небо», обитель богів, добрих і караючих, вищих сил, до яких звертається людина, простягаючи до неба руки. Архетип є одним із основних і присутній як в язичестві, так і у всіх основних релігіях. Цікаво, що при посвяті великого воїна Чингізхана у Великого імператора, він клявся саме небом. Таким чином закріплювався міфічний образ носія божественної могутності на землі. Відзначимо, що для Сходу архетип неба надзвичайно важливий. Досить згадати китайську і японську міфології з їх культом неба. Китайські правителі мали титул Імператорів Піднебесної. Ці традиції поклоніння небу збереглися у далекосхідних культурах до цих пір. У багатьох рекламних роликах небо є одним із головних діючих персонажів. Сучасна рекламна комунікація формується за принципом накопичення знаків, і кадри, що містять зображення летючих хмаринок, сходів і заходів, «Вічно Синього Неба» можуть бути вмонтовані практично в будь-який рекламний ролик. Не лише на телебаченні, але і вдрукованій рекламі часто зустрічається даний образ. Небо в рекламі символізує вершину досконалості згаданих товарів, які можуть з’являтися на небі, літати чи прилітати. Рекламовані предмети наділяються таким чином властивостями небожителів, божественних, досконалих істот. Згадаємо, як з неба, де горіло північне сяйво, падали в лапи комп’ютерних ведмедів пляшки «Кока-Коли», бритва «Жилет» з’являлась з неба у вигляді комети тощо.

На третьому місці за частотою використання у рекламі знаходиться зображення води (19%) також як універсального символу чистоти і джерела життя. Останнім часом використання води в креативі реклами постійно збільшується: з води народжуються годинники різних марок, парфумерія, аксесуари жіночого туалету тощо. Висока мода також часто експлуатує цей архетип. Цю тенденцію в моді і на подіумах назвали «акватичною». В рекламі в основному використовуються позитивні конотації, які властиві архетипу води. У багатьох міфах стверджується, що життя пішло з води, і «першорядні води» міфологічної свідомості широко використовуються в рекламній комунікації. Згадаємо відому фірму Opel, котра представляла нам рекламований автомобіль, подружений на дно моря. Ефектні ракурси підводної зйомки, гра сонячних бликів створювали образ досконалого об’єкту, народженого із води.

На четвертому місці (17%) – зірки і інші космічні об’єкти, з якими у колективному несвідомому пов’язане уявлення про перевагу, виключність. Найбільш часто цей архетип застосовується в рекламі товарів категорії «люкс», наприклад, дорогоцінностей, скажімо, фірми Cartier, котрі представлені у вигляді зірок на нічному небі.

Вищезгадані архетипи відносяться до так званих солярних міфів. Крім солярних існують ще космогонічні – про походження всесвіту і людини. Для міфологічної комунікації характерно те, що міфологічні предмети, образи, не втрачаючи своєї конкретності, можуть ставати знаками інших предметів чи явищ, тобто їх символічно замінювати. Все, що відбувалося, наприклад, в міфічному минулому набувають значення парадигми і розглядається свідомістю сучасної людини як прецедент, що служить зразком для повторення, тому міф і є таким могутнім методом «розгону», бо, відображений у колективному несвідомому, він приймається на віру без доказів. Два прикладу із реклами 2000 року: графічний символ моторного маслу фірми «Вальволін» відображується на древньоєгипетських пірамідах в променях червоного сонця, логотип німецького пива «Гессер» представлено у вигляді древньої наскальної плити як гектограф на тлі «пратимчасового» пейзажу. Таких прикладів у рекламі багато. Поміщаючи сучасний об’єкт у іншу епоху, творці реклами переносять асоціативні якості одних на інших. Об’єкт існує немов одночасно в двох часових шарах – він віддаляється від споживача, набираючи ваги переносом у міфологізоване минуле чи майбутнє, але він же і наближається до нього у своїй актуальності. Цей приклад зміщеного простору і часу сприймається без супротиву і напруження з боку аудиторії. Це пов’язано з древніми архетиповими уявленнями людини про впорядкування зв’язку між світами, простором і часом.

Архетипові символи так же різноманітні, як і життєві ситуації. Повторення певних подій протягом багатьох тисяч років глибоко закарбував їх в людську пам'ять. Архетиповий символізм також йде корінням в природу, боротьбу людини за існування і біологічний прогрес.

Одним із найдавніших архетипових образів є дерево життя, що втілює універсальну концепцію світу, форми впорядкування зв’язку між світами, прагнення і досягнення досконалості. Цей архетип використовується у всіх світових релігіях, а також в Кантрі і європейській містичній алхімії. Він втілював у собі триєдність: небо, земля і підземне царство, і взаємозв’язок їх жителів, а також минуле, теперішнє і майбутнє. У рекламі цьому древньому архетипу відповідають такі зображувальні образи, як колони, вежі, арки, сходи тощо. Частотність використання в рекламі цих об’єктів дуже висока: золоті арки «Мадональдс», реклама «Білайн», де мобільний телефон представлено у вигляді вежі-маяка. Чи реклама, де сходи ведуть на небо. Одним із важливих вимірів «дерева життя» є час, тобто кожний архетиповий простір існує не лише у теперішньому, але і в майбутньому. При описі переходу з одного такого простору в інший зазвичай використовують аналоги колодязя, тунелю. Цей мотив постійно присутній у міфах, казках. Тут можна провести паралелі з проходженням новонародженого родовими шляхами, тобто, це – архетиповий образ високої концентрації. Під час проходження через тунель проходить трансформація багатьох властивостей об’єкту. Він починає володіти протилежними якостями, існувати в декількох іпостасях. Реклама активно використовує цей архетип, демонструючи зображення спіралі, вихору, тунелю – як символу переходу і інший стан. Наприклад, в рекламі шоколаду «Кетбері»шоколадна маса ллється у вигляді спіралі.

До архетипових образів також відносять і геометричну символіку. Вона використовується в рекламі при створенні фірмового стилю – розробці графічного символу фірми, товарного знаку, конструюванні «індивідуальності» організації, що виноситься напоказ. Один із найбільш часто використовуваних в рекламі геометричних символів є п’ятикінцева зірка – пентаграма. Вчені стверджують, що матричні структури вихідних блоків зорового аналізатора так влаштовані, що від природи сприймають в першу чергу геометричні фігури, такі як квадрат, хрест, коло, трикутник, зірка. Цей архетиповий образ широко розповсюджений у всіх культурах і Сходу, і Заходу. Відомі два різновиди пентаграми – вершиною вгору і вершиною вниз, що символізують чоловічу (янь) і жіночу (інь) енергії, світле й темне. Одночасно чоловічий початок символізується трикутником вершиною вгору, вертикальною лінією, правою свастикою - це символ захисту, стійкості, сонця, духовного початку. Та ж пентаграма, перевернена вершиною вниз, стає символом Місяця, невизначеності, вона пов’язана з енергією часу, з матеріалістичними аспектами буття.

Квадрат - також широко розповсюджена архетипові форма, що використовується в рекламі. Квадрат символізує першоелемент життя, принцип стабільності. Коло – символ неба. Шлях від квадрату до кола, з землі на небо, прагнення до досконалості при збереженні стабільності – мабуть так можна розшифрувати широко відомий графічний символ компанії «Електролюкс».

Спробуємо відтворити сегментацію ринку і ідентифікацію найбільш перспективних ніш для запуску марок:

Методологія:

1.Моделювання (якісне дослідження) – зображення, які репрезентують базові архетипи. Перед усім, для моделювання потреб в основу закладають модель архетипів Юнга.

2.Пілотне дослідження (кількісне) – відбір тестових «картинок». Дані зображення використовуються на інтерв’ю для візуалізації сегментів у сприйнятті респондента. Це дозволяє створити детальний портрет кожного сегменту за трьома рівнями потреб в категорії – функціональних, соціальних, емоційно-психологічних, а також визначити бажані атрибути марки для кожної групи споживачів.

3.Архетипове сегментування (кількісне дослідження) – кількісна фаза даного дослідження відрізняється від інших підходів тим, що проводиться вона, маючи обґрунтовану сфокусовану гіпотезу про природу сегментів ринку, а не обирає «розпилений» підхід. У процесі інтерв’ю активно використовуються різноманітні візуально-проективні методики: колажі ідеальної марки для кожного сегменту; фотографії, що відображають емоційні стани (природа, живопис, скульптура); фотографії, які «говорять» про характер (тварини); описові фотографії (кімнати, кухні).

4.Моделювання властивостей бренда. Практика показує, що для створення «чіткого і об’ємного» образу досить поєднання двох базових архетипів. Проаналізувавши їх можливі комбінації, порівнявши їх з архетиповим профілем конкурентів і пов’язавши зі специфікою галузі можна виділити направлення для створення брендів з новими перспективними властивостями.

Результат:

· детальний соціально-демографічний і психографічний портрет сегментів;

· розмір кожного споживацького сегменту;

· частка здійснюваних ним покупок в кількісному і грошовому вираженні;

· ступінь важливості кожного із бажаних атрибутів марки, виявлених на якості дослідження;

· позиціонування існуючих марок на «карті» споживацьких сегментів; (Дане сегментування інтегрує якісні і кількісні методи, що забезпечує глибину отриманої інформації і одночасно її статистичну «надійність». Постійними замовниками подібних досліджень зараз є такі компанії, як Nestle, McDonald”s, Colgate, Tojota, Volkswagen.)

· побудова моделі потреб у даній категорії, що пояснює їх поведінку і вибір продуктів/марок;

· тестування ідей продукту, варіантів позиціонування, назв марок, дизайну упаковки, а також рекламних матеріалів;

· оптимізація позиціонування марок і менеджмент всього марочного портфелю;

· розробка повного маркетингового комплексу нових продуктів/марок;

· моніторинг іміджу марок з ранньою діагностикою потенційних проблем бренда;

· ефективне управління марочним портфелем з урахуванням культурологічних особливостей місцевого ринку, моніторинг організаційної культури компанії.

Таким чином, у процесі пошуку архетипу і створення бренду залишається відкритим питання про те, яка ідея повинна закладатися в бренд, який образ потрібно формувати, яку потребу він має задовольняти. У процесі вирішення цих питань визначається архетип, який лягає в основу бренду, і особливості цього архетипу. Аналіз основних архетипів дає ілюстрацію принципу використання стандартного набору архетипів для проектування чи для експертизи реклами. Використовуючи метод «архетипового аналізу», в ескізі реклами можна знайти елементи, які б могли виявитися зайвими чи потребують зміни: випадають із архетипового ряду, який відповідає даній рекламі.

 

Теми для повідомлень та самостійного опрацювання:

 

1. Розкрити суть поняття «архетипу».

2. Охарактеризувати роль архетипів/ колективного несвідомого у рекламі.

3. Відтворити образотворчий ряд основних архетипів.

4. Назвати основні архетипи у життєдіяльності людини.

5. Охарактеризувати основні архетипи, що використовуються у рекламі.

6. Які аспекти архетипового моделювання використовуються в рекламній комунікації?

7. Назвати найбільш перспективні ніші для архетипового моделювання.

ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ Завдання 1. Використати у рекламі такі казкові сюжети:

· «Попелюшка». Герой чи Героїня завдяки чудесному Подарку зустрічають свого Принца чи Принцесу.

· «Чарівний помічник». Хтось чи щось допомагають Герою у важкій ситуації.

· «Уникнення небезпеки» (інший варіант назви «Боротьба з людоїдом»). Порятунок від неприємностей завдяки винахідливості чи корисному заходу.

· «Розумний і Дурний».

 

Завдання 2. Знайти приклади макетів реклами, де використовуються основні архетипи:

Самість, Персона, Тінь, Аніма, Анімус, Мати, Дитина, Сонце, Мудрець, Герой, Бог, Смерть.

 

Завдання 3. Створити рекламу парфумерії з використанням архетипів: Сонце, Небо, Вода, Зірки.

 

Завдання 4. Створити логотипи компаній з використанням геометричної символіки, пентаграми, трикутника, кола, квадрату, хреста.

 

Завдання 5. Створити соціальну рекламу з використанням древа життя. Як один із варіантів, підтримка національної ідеї України.

 

Завдання 6. Використати у рекламі архетип «Аніма» у таких значеннях:

· Аніма – Єва

· Аніма – Мати

· Аніма- Олена з «Фауста»

· Аніма – Вища Мудрість

Завдання 7. На прикладі сокових брендів (4-5 брендів) показати, які архетипи використовуються як основні, які як допоміжні. Скласти таблицю використання архетипів у сокових брендах.

 

Завдання 8. Доповнити таблицю, дописавши які потреби задовольняють дані архетипи, які сумніви можуть викликати у споживачів.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-12-25; Просмотров: 1288; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.045 сек.