КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Політика і влада
До прихильників системних концепцій влади належать також такі представники політології, соціології та соціальної психології, як К.Дейч, М.Корзьє, Н.Луман, Т.Кларк, М.Роджерс, Б.Барнс та багато інших сучасних дослідників. Вихідною теоретичною установкою в системній інтерпретації влади є орієнтація на те, що феномен влади необхідно розглядати не як властивість окремих індивідів або соціальних груп, а як особливу властивість (функцію) соціальної і політичної систем. Влада сама по собі, без соціальної, і особливо політичної, системи не існує, якими б властивостями (наприклад, "прагнення влади" за Ніцше) не володіли окремі індивіди. Влада характеризує, як усю соціальну систему в цілому, так і проникає в усі її підсистеми (економічну, політичну, культурну, за термінологією Т.Парсонса, підсистему "підтримки культурних моделей"). Функціонування влади, відповідно до системного підходу, здійснюється завдяки соціальним інститутам. Таким чином — це "інституціоналізована система влади". Факт наявності інститутів, завдяки яким власне й існує феномен влади, є свідченням розвиненості соціальної системи і владних відносин, наочним підтвердженням деперсоналізації влади. Теоретично стає очевидним, що влада належить інституту, а не особі, що її персоніфікує і безпосередньо здійснює, наприклад, вождя, монарха, глави уряду або президента. Як відзначає щодо цього Т.Парсонс, "здатність забезпечувати задоволення бажання повинна бути узагальненою, щоб можна було називати її владою... а не бути тільки функцією окремого застосування санкцій, що спроможна накласти одна особа" (481). У деяких інтерпретаціях прихильників системного підходу для пояснення сутності і найбільш загальних функцій влади використовується аналогія з процесами соціокультурної комунікації (Н.Луман, Б.Барнс) або з економічними процесами. Так, наприклад, К.Дойч трактує владу як "платоспроможний засіб" у, політиці, а Т.Парсонс прямо порівнює владу з грошима. "Влада, — підкреслює він, — розуміється... як посередник, тотожний грошам, що циркулюють усередині того, що ми називаємо політичною системою, але який виходить далеко за рамки останньої та проникає в три функціональні підсистеми суспільства — економічну підсистему, підсистему інтеграції і підсистему підтримки культурних зразків". З усієї сукупності визначень влади, запропонованих у рамках системного підходу, слід зазначити як найбільш універсальне визначення, сформульоване Т.Парсонсом. "Влада, — підкреслює він, — є реалізацією узагальненої здатності, що полягає в тому, щоб домагатися від членів колективу виконання їхніх зобов'язань, легітимізованих значимістю останніх для цілей колективу, що допускає можливість примусу тих, хто не підкоряється шляхом застосування до них негативних санкцій, ким би не були діючі особи цієї операції" (481). Для прихильників "комунікативного" напрямку в системному підході характерним можна визнати визначення, запропоноване англійським дослідником Б.Барнсом: "...влада лежить поза і за межами власника влади", "соціальна влада — це не продукт індивідуальних переконань, а характерна ознака групи взаємодіючих індивідів, їхня загальна здатність до дії, і вона існує як розподіл знань, що вони несуть у собі і який підтримують". Або ж інше його формулювання: "Соціальна влада, — це здатність до дії в даному суспільстві, і тому вона переважно може бути визначена як дія, що можлива саме в даному суспільстві.
Соціальною владою володіють ті, хто користується правом на свій розсуд управляти соціальною діяльністю, тобто ті, хто має свободу дій у використанні сталого порядку". Піддавши критичному переосмисленню ідеї реляціоністсь-кого підходу в розумінні природи влади, особливо влади політичної (див. додатково питання "Політика і влада") представникам системного підходу вдалося перебороти ряд його істотних недоліків та усунути традиційну міфологізацію і психологізацію влади. Також було переконливо доведено, що феномен влади як причинно-нас лід ко в е відношення існує не в соціальному вакуумі, а безпосередньо залежить від соціальної структури суспільства, від характеру соціальних відносин. Аргументованим став і теоретичний наголос прихильників системного підходу на тому, що "персоніфікація" влади — це багато в чому ілюзія людського сприйняття. Окремий індивід має владні повноваження лише завдяки своєму статусу в соціальній системі і тим можливостям для здійснення позитивних і негативних санкцій, що ця система дає даному статусу, а через нього окремому індивіду. До числа найбільш істотних недоліків системного підходу можна віднести такі. Деперсоналізація влади, розмивання сутності конкретного владного відношення "суб'єкт — об'єкт" у соціальній системі або підсистемі тягне за собою ототожнення влади з такими явищами, як "соціальний контроль" і "керування". А для цих процесів регуляторами є переважно не владні розпорядження, не зумисні дії і воля суб'єкта, спрямовані на об'єкт влади, а регулювання і саморегулювання поведінки людей за допомогою традицій, законів, моральних норм, службових інструкцій і т.п.
Деперсоналізація влади поставила під сумнів проблему відповідальності влади. Якщо реально об'єкт влади не є виконавцем наказів, розпоряджень, волі суб'єкта влади в цілому, то, таким чином, особа наділена владними повноваженнями не відповідає за події, що відбуваються. Тому що така "політична особа" вже не є причиною дії інших людей і не відповідає за наслідки, тобто результати дій тих людей, що підкоряються його владі. При такій інтерпретації механізму влади виявляється, що винними є не владоможці, не керівники політичних інститутів (держави, партії і т.п.), а соціальні умови, соціальна або політична система в цілому. Незважаючи на те, що влада інтерпретується як властивість соціальної системи або її підсистем, виняток з відносин влади "прямого фізичного насильства" або "простої загрози з боку переважаючої сили", як це роблять багато представників системного підходу, наприклад, Т.Парсонс, приводить до того, що феномен влади аналізується в обмеженому соціально-історичному контексті. Таким історичним середовищем для влади виявляється ринкова економіка капіталізму і демократична держава, період же рабовласництва і феодалізму, тоталітарні режими залишаються за межами дослідження.
Відмова від визнання насильства як різновиду форм влади і відповідно акцент на тому, що влада має характер "посередника" у відносинах між людьми, функціонує за допомогою норм права і ними ж легітимізується, тягне за собою ідеологізацію феномену влади. Вона в трактуванні представників системного підходу одержує виключно ліберально-демократичне ідейне наповнення. Нерідко виключність ліберально-демократичного характеру розуміння влади, що властивий багатьом сучасним західним представникам суспільних наук, підкреслює той факт, що вони інтерпретують владні дії виключно як такі, що регламентуються і регулюються правом. Як пише, наприклад, американський соціолог Б.Барбер: "Владу (authority) можна визначити як законну здатність досягати цілей у соціальних системах, а могутність (power) — як її незаконна подоба". Прихована або явна ідеологізація соціальних і політичних досліджень, підгонка змісту понять під бажані ідеологічні стандарти має свої позитивні і негативні наслідки. З одного боку, демократизація поняття влади сприяє поширенню і підтримці у свідомості людей демократичних цінностей. З іншого боку, програє якість соціально-політичних досліджень, послаблюються їхні наукові позиції і досягнення.
В сучасній політичній науці політика і влада часто розглядаються не тільки як взаємопов'язані, взаємопроникаючі явища, але, в ряді випадків, і як явища тотожні. Деякі відомі політологи, особливо французькі — Р.Арон, Ф.Бурріко, Ж.Бюрдо, М.Дюверже, стверджують, що об'єктом політичної науки є феномен влади, а політичне — не що інше, як інститути влади і відносини. Так, Ж.Бюрдо стверджує, що визначення політичного містить у собі два елементи: владу і спільну мету; політологія повинна доповнити вивчення феномену влади дослідженням політичних чинників, які утворюють в сукупності політичний універсум. А.М.Дюверже, відзначаючи фундаментальну роль влади, відносин держави і підлеглих у соціумі, підкреслює: "... суттєва риса людських спільнот полягає якраз у тому, що вплив, панування, влада, авторитет у них присутні скрізь, незважаючи на спроби їх замаскувати. Розуміти це — першочергове завдання політолога". Ще одним з поширених підходів розгляду політичної реальності як сукупності влади відносин і процесів є системний підхід у політичних дослідженнях. Наприклад, видатний американський політолог Д.Істон, визначаючи сутність політичної взаємодії, пише: "Те, що перш за все відрізняє політичну взаємодію від усіх інших родів соціальної взаємодії, — це те, що вони орієнтовані передусім на авторитарний (тобто владний, від англійського authority — влада. — Авт.) розподіл цінностей в суспільстві", а політика — це "прийняття і реалізація владних рішень, які стосуються всього суспільства, рішень, пов'язаних з розподілом рідкісних цінностей". При цьому заснована підсистема суспільства — політична, є концентрацією функцій влади і являє собою "ті взаємодії, через які в суспільстві авторитарно розподіляються цінності". Слід зазначити, що більшість дослідників вважає, що питання влади є основним питанням політики, а поняття "влада" є центральною категорією політичної науки. Влада є центральним, організаційним та регулятивно-контрольним началом політики. Влада і політика є нероздільними і взаємообумовленими. Боротьба за владу, за оволодіння нею та її утримання є одним з головних аспектів політики.
Політичну владу досить часто трактують як один з різновидів влади в суспільстві. Вона пов'язана з виявом волі та силовим задоволенням інтересів суб'єктів соціальних відносин. Політична влада — один з найважливіших виявів влади, реальна здатність певної соціальної групи (класу, страти, нації), а також індивідів, що виражають їх інтереси, здійснювати свою волю за допомогою політики та правових норм. Нерідко можна зустріти визначення політичної влади і як організованої сили, що забезпечує можливості для певної соціальної спільноти підкоряти інших своїй волі, вдаючись до різних І методів, в тому числі й до насильства. У сучасній політичній науці виділяють такі визначальні риси політичної влади: — суверенітет, тобто верховенство влади, обов'язковість її рішень для підлеглих; — моноцентричність і авторитарність, тобто наявність владного центру і нерівнозначність суб'єктів політичної влади; — багатоманітність засобів, за допомогою яких забезпечується вплив суб'єкта влади на об'єкт (економічні, соціальні, культурні, інформаційні ресурси, а також політико-правові інститути тощо). — легітимність, тобто свідоме і добровільне визнання існуючої влади населенням, що мешкає в межах держави, визнання її справедливою, довіра до діючої політичної влади, її інститутів та представників. Характеризуючи особливості політичної влади в демократичному суспільстві, багато хто з сучасних політологів відзначає, що вона автономна, оскільки не є похідною від влади економічної і не зачіпає засобів до існування індивідів. Політична влада виконує роль арбітра відносно різних соціальних груп. Така влада є також інституціоналізованою, оскільки "існує в юридичній формі держави". Політична влада є пряма влада (М.Оріу). Вона здійснюється за допомогою наказів, законів тощо і карає індивідів санкціями за їх порушення.
Універсальними властивостями влади є її загальність, що полягає у її функціонуванні в усіх сферах суспільних відносин і політичних процесах та здатність проникати в усі види діяльності, зв'язувати людей, соціальні групи та протиставляти їх одне одному. Поняття влади включає в себе відносини, що базуються на наявності суб'єкта (активного, спрямовуючого владного начала) та об'єкта (тобто іншого, пасивного суб'єкта) на якого направлена владна дія, особливого, як правило, свідомого, вольового ставлення суб'єкта до об'єкта влади. Воно полягає в примусі об'єкта до дії які треба здійснити згідно з бажанням суб'єкта. Тому поняття "влада", як і сама влада, виникають у відносинах між людьми або групами людей, соціальними групами, суспільством чи його частинами, тобто суб'єктами, що наділені свідомістю (індивідуальною чи колективною) і волею, здатністю до діяльності. З погляду влади, взаємодія суб'єкта та об'єкта характеризується тим, що вона є асиметричною, домінуючою є воля суб'єкта. Тому влада — це цілеспрямований вплив тих, хто має владу, на об'єкт влади. Політична влада завжди представлена певними способами її здійснення, наприклад, конституційним, деспотичним, демократичним, авторитарним, тоталітарним. Формами реалізації влади є єдиновладдя, двовладдя, багатовладдя, безвладдя. Основними шляхами досягнення політичної влади є: політична революція, контрреволюція, реформа, мілітарний шлях, делегування владних повноважень в результаті вільного волевиявлення народу в ході демократичних виборів. Основними функціями політичної влади є: o формування політичної системи суспільства, тобто сукупності державних та недержавних інститутів, що беруть участь у здійсненні влади; · управлінні справами суспільства та відносин між ними; організація і регулювання суспільного життя, політичних відносин; o підтримка цілісності та стабільності суспільства; o реалізація соціально-економічних інтересів панівних груп. Функціонування політичної влади забезпечується за рахунок діяльності різних інститутів політичної системи суспільства: держави, політичних партій, громадсько-політичних організацій та рухів. Одним з головних засобів здійснення політичної влади є державна влада, а держава виступає головним елементом політичної системи суспільства, її центральним інститутом.
Дата добавления: 2015-03-29; Просмотров: 818; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |