Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Філософія та релігія




Взаїмоотнош між релігією і філософією історично мінливі і різноманітні. Якщо матеріалістична лінія філософії протиставляє себі релігійний світогляд, то різні напрямки ідеаліст філософії неодноразово вступали в союз з теологією, що виражається у формуванні витончених, рафінованих форм релігії. Найтіснішим цей союз опинився в традиціях східної культури, в яких не завжди навіть признається відмінність між філ і рел як окремими формами суспільної свідомості. Так, буддизм нерідко трактується як релігійна філософія.

Проте і в Европейській культурі взаємовідносини між рел і філ неоднозначні. У античності рел уявлення входили до складу філ як її необхідний компонент, в середні століття, навпаки, ситуація була така, що вже релігія включала філ.

Діят розчленовування філ і рел на відособлені форми відбулося лише на рубежі середньовіччя і нового часу. Філ, як зародившись у той же час новоєвропейська наука, відразу вступила в ідеологічну конкуренцію з рел, між ними як би були розділені сфери впливу. при збереженні обнакового верховного авторитету релігії. Була офіційно прийнята концепція 2 істин. Одна від бога, а друга від людини. Так виник деїзм - вчення про те, що бог, створивши матерію і встановивши етичні абсолюти, надалі не втручається в події миру, і тому людина може і повинна пізнавати природу і філософськи роздумувати про конкретні втілення абсолюту в історії реальність поза залежністю від бога.

Згодом філ поступово придбала могутній потенціал і стала реально претендувати на заміщення центрального місця релігії. Згідно максизму, релігія є залишкова форма суспільної свідомості, яка зберігатиметься до тих пір, поки у процесі розвитку суспільно-економічна структура суспільства зі сторони інших форм суспільної свідомості і перш за все зі сторони самої філ не буде запропонована система цінностей, необхідна для задоволення об'єктивних потреб духу, що лежать в підставі стійких релігійних уявлень.

Значна частина ідеалістичних течій філ прагне до синтезу рел і філ. Можна виділити 2 причини такого прагнення: гносеологічну і аксіологичну.

Гносеологія причини в'язані з труднощами тлумачення фундаментальних досягнень природничих наук кінця 20в. Недаремно багато фізиків 20 в схилялися до ідеалізму а папа римський неодноразово проповідував, що досягнення сучасної фізики прямопоказують суть бога. Сучасні теологи піддають текст біблії все новим тлумаченням, щоб пов'язати її з науковими уявленнями.

Проте основною є аксіологічна причина. Кризи нашого століття з його 2 світовими війнами, небезпека ядерної війни, і виснаження ресурсів, непередбачувані прояви масової психології, що втратила тверду систему духу цінностей - все це не могло не позначитися на філ шуканнях. Не підкріплений новими цінностями відмова від релігії дорого обійшовся людству. Людина відчула себе самотнім у всесвіті, втратила моральну основу, відчула себе психологічно обділеним в світогляді.

Ідеалістична філ 20ст прагне заповнити цю емоційно-душевну пустку, відновити властиву релігії стійку психологічну рівновагу. Так філ життя (А.Бергсон), екзистенціалізм (М.Хайдегер, К.Ясперс...), навчання П.Тейара де Шардена - фр ученого філ і теолога, що прагнув осмислити людину як мету еволюційного розвитку природи. Показовий той факт, що саме в 20 ст. почала бурхливо розвиватися аксіологія - вчення про цінності. (М.Шелер, М.Вебер), тобто філ напрям, спеціально присвяченний обгрунтуванню у складі філ знання духовних абсолютів і норм





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-08; Просмотров: 453; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.