КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Феноменологія та її вплив на сучасний філософський процес
Екзистенціалізм формувався під суттєвим впливом іншої філософської теорії, яка виникла на початку ХХ ст. – феноменології Е.Гуссерля (1859-1938). За своїм змістом феноменологія займає проміжне становище між сцієнтистською методологією та антропологією і культурологією: Е.Гуссерль починав із вимоги створити філософію як науковчення, що буде базуватися на продукуванні точних завершених знань; проте в 30-і роки він почав все більше цікавитися питаннями розвитку культури та людським у ній становищем. У першій половині XX ст. феноменологія була досить поширеною і навіть модною філософією. Е.Гуссерль підкреслював, що ми завжди маємо справу з феноменом, тобто з тим, що нам надано, що перед нами з’явилося (“феномен” із давньогрецької — явище, з’явлення). Чи існує щось поза феноменом — питання некоректне, адже свідомість принципово нездатна мати справу з чимось, що не сприйнято нею. А сприйняте і є феномен. Якщо це так, то слід усі наші судження будувати лише на основі дослідження феноменів. Чи це можливо? Е. Гуссерль міркує так: феномен наявний у свідомості; отже, він у ній вибудований. Оскільки дії свідомості є для неї самої прозорими, вона може відновити ті найперші власні акти, якими вибудовувався перший “ейдос” (образ та внутрішній сенс) предмета. Коли така процедура очищення дій свідомості від усього зайвого, привнесеного у феномен звичками, наявними поясненнями світу і т. ін., буде здійснена (Е. Гуссерль назвав її “феноменологічною редукцією”), ми отримаємо смислову основу предмета. Е. Гуссерль вважав, що така основа є єдино надійним і остаточним знанням, адже, забравши це із свідомості, ми просто залишимо її порожньою. Отже, найперший та неподільний предметний зміст свідомості є вічним, незмінним і у плані значущості – найнадійнішим знанням, винайдення якого дасть можливість розв’язати цілу низку наукових проблем. Якщо аналітична філософія обстоює гіпотетико-дедуктивну модель наукового знання, де істинність наукового знання доводиться шляхом узгодження теоретичного знання зі спостережуваними фактами, то феноменологія прагне побудувати апріорно-трансцендентальну модель науки та дати обґрунтування абсолютної істинності наукового знання. Згідно Е.Гуссерля, наука не завжди ототожнювала строгу обгрунтованість істини з об`єктивністю. Це стосується позитивістського підходу до визнання істинним того, що досвідно констатоване. Наукова об`єктивна істина констатує фактичність світу, як фізичного, так і духовного. На думку Е.Гуссерля, об`єктивізм у природознавстві набуває форми натуралізму, в науках про дух - форми історицизму. Ці два типи мислення загрожують строгості наукового знання, вважає Е.Гуссерль, шляхом його психологізації та релятивізації. Зокрема натуралістичний спосіб мислення, який виходить з поняття природи як універсальної і фундаментальної реальності, релятивізує істину, ставлячи її в залежність від природи та природної організації людини. Історицистський спосіб мислення також релятивізує істину, ставлячи її в залежність від історії, історичного характеру життя. Істина постає як продукт свого часу, результат збігу історично змінних обставин. Наука тим і відрізняється від інших типів знання, вважає Е.Гуссерль, що завжди прагне до абсолютного обґрунтування свого знання. Історично це знайшло вияв у декартівській дедуктивній моделі науки, де виклад знання ґрунтується на аксіоматичному фундаменті, звідки, за Р.Декартом, слідує абсолютне обґрунтування дедукції. Аксіоматично-дедуктивна наука, на думку Е.Гуссерля, постає як діяльність по обґрунтуванню суджень, де віра в справедливість одного судження породжує віру в справедливість інших. Сенс діяльності по обґрунтуванню - це пошук очевидності. Вчений хоче не просто розмірковувати, а обґрунтовувати свої судження. Він не хоче брати за наукове знання таке, яке не обґрунтоване досконально і яке б не можна було виправдати в будь-який момент. У цьому полягає, за Е.Гуссерлем, ідеальна мета науки. Пізніше феноменологію почали запроваджувати у різні сфери людської діяльності; наприклад, у сферу мистецтва, бо мистецтво безсумнівно має справу перш за все та переважно із феноменами. Так само широке використання знайшла феноменологія у культурології, соціології та політології; зокрема, в останній її методи використовують задля створення політичного іміджу (образу) різного роду політичним діячам. Поки що “позитивні науки, після трьох століть блискучого розвитку, відчувають себе надзвичайно скутими неясностями у своїх підставах, у своїх фундаментальних поняттях і методах”. Отже, аксіоматично-дедуктивна модель наукового знання не убезпечує науку від релятивізму. Тому, вважає Е.Гуссерль, потрібна нова модель, яка б ґарантувала обґрунтування абсолютної істинності наукового знання.
Дата добавления: 2015-05-08; Просмотров: 463; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |