КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Тема 14. Проблема людини в філософії
Відчуження, за К. Марксом – привласнення одними людьми сил, засобів і результатів діяльності інших людей. Міра відчуження однієї людини від іншої і від людської сутності, згідно з Марксом, залежить від рівня експлуатації праці в суспільстві. Витіснення – механізм психічного захисту у формі мимовільного забування конфліктних ситуацій, стресових випадків, яких людина воліла б не знати. «Воно» в психоаналітичній концепції людини З. Фройда – комплекс підсвідомих спонук, інстинктів, агресивних і сексуальних потягів, що діє за принципом задоволення. «Над-Я» в психоаналітичній концепції людини З. Фройда – структурний елемент особи, частина «Я», що включає несвідоме в формі комплексу совісті, провини, а також рефлексивні здатності індивіда: контроль, самоспостереження і діє за принципом нормативності. Несвідоме – сукупність активних психічних станів, утворень, процесів, механізмів і дій людини, які без застосування спеціальної методики не усвідомлюються. Природа людини – стійкі незмінні риси, загальні задатки та здатності закладені природою і властиві Homo sapiens. Природно-субстанційна концепція людини – підхід репрезентований психоаналітичною концепцією З. Фройда, згідно з якою, духовно-душевне життя людини не обмежується свідомістю, воно зумовлене психічними несвідомими потягами, пориваннями та інстинктами, які є субстанційним ядром, що становить сутність людини.
Соціально-субстанційна концепція людини – репрезентована підходами до людини філософією марксизму та екзистенціалізму. Марксистська філософія вважає, що сутність людини передує існуванню і становить собою сукупність усіх суспільних взаємин, які зумовлені способом виробництва матеріальних благ. Згідно з екзистенціалізмом, людина спочатку з’являється у світ, існує, а потім формує свою сутність. Згідно з Ж.-П. Сартром, людина є тим, ким намагається бути, бо завжди робить вибір і тим сама визначає своє майбутнє, проектує долю, а тому відповідальна за те, ким стає.
Сублімація – переключення енергії людських пристрастей і потягів на соціально доцільну діяльність та культурну творчість.
Сутність людини – виражає поєднання в людині біологічних, психічних та соціальних рис. У сучасній філософії існує поліфонія поглядів на особливості такого поєднання. Згідно з субстанційним підходом, істотність людини зумовлена біологічними, психічними або ж соціальними чинниками. Інший, функціональний підхід вважає, що істотність формується в процесі її життєдіяльності через духовно-душевну, предметно-практичну рольову діяльність. Сутність людини в екзистенціалізмі – це її самотворення, що переживається суб’єктивно на основі вибору і тривоги, свободи і відповідальності. Людина спочатку існує, з’являється у світ і лише потім формує себе через власний вибір. Сутність людини в марксистській філософії – сукупність в людині усіх суспільних взаємин, які детермінуються способом виробництва матеріальних благ.
Сутність людини у філософській антропології М. Шелера – людина за своєю природою розірвана на дві сутності, виражені – ірраціональним життєвим поривом та – духом. Завдяки духу людина, дистанціюючись від світу, робить його своїм світом і стає відкритою світу. Функціональний підхід до сутності людини (його репрезентує М. Шелер) – згідно з цим підходом, сутність людини підноситься над інтелектом і здатністю робити вибір. Сутність людини протилежна життю взагалі і не виводиться з природної еволюції життя, вона наджиттєва активна сила, що становить особистісний центр людини і позначена словом «дух». Дух – не лише мислення, але й здатність споглядати вічні сутності і виявляти вищі емоційні прояви: любов, доброту, покуту, вибір тощо.
«Чуттєвий порив» –за М. Шелером, несвідома, позбавлена відчуттів і уявлень сила, що лежить в основі психічного буття органічного світу та людини.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 462; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |