КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Тема 15. Філософські концепції соціальних процесів: раціоналістична традиція
«Великий основний закон» О. Конта – кожна галузь пізнання й суспільство в цілому проходить послідовно три різні теоретичні стани: теологічний, або вигаданий; метафізичний, або абстрактний; науковий, або позитивний. Концепція «історичної інтерпретації» К. Поппера – філософська інтерпретація двох полярних типів соціальної організації: магічного, племінного, чи колективістського, закритого суспільства, і такого, що існує на основі особистих рішень та відповідальності індивідів, відкритого суспільства. Матеріалістичне розуміння історії – концепція соціально-історичного розвитку суспільств, автором якої є німецький учений Карл Маркс. В основі розвитку суспільства, згідно з Марксом, лежать не ідеї, а матеріальний чинник, а саме економічні взаємини людей з приводу виробництва матеріальних благ.
Механічна солідарність – форма єднання людей, притаманна примітивним, чи то архаїчним суспільствам, де індивіди не диференційовані, а існуючі норми сприймають невідворотно як схід чи захід сонця. Це, по суті, колективістські суспільства.
Неокантівська інтерпретація соціального поступу М. Вебера – концепція заснована на трансцендентальній теорії вартостей. Визначальною цінністю в соціальному поступі різних культур М. Вебер взяв розум у значенні формальної раціональності, що виражена логікою історичного саморозвитку культури. Наростання раціональності з ходом історії є, на його погляд, закономірністю в поступі людської культури. Органічна солідарність – форма єднання людей у суспільстві на основі усвідомлення індивідами своєї відмінності одне від одного. Для них характерна диференціація соціальних функцій, що виражається у розподілі праці. Позитивістський варіант соціальної філософії О. Конта – концепція виходить з принципу історизму, обстоює соціальний прогрес, розглядає суспільство як цілісну систему, основою його поступу є «великий основний закон», згідно з яким, відбувається перехід від мілітарного способу життя до індустріального.
Раціоналістична соціальна філософія – сукупністьсоціальних теорій, що ставлять завданняз’ясувати феномен соціального буття, запропонувати теоретичні засади його раціональної організації, сформулювати закони функціонування та розвитку суспільства, а також визначити місце і роль людини в соціальному світі та з’ясувати хто є суб’єктом соціальних процесів.
Розвиток суспільства (за М. Вебером) – в основі історичного розвитку суспільства є діяльність кожної окремої особистості, проте сила впливу на хід історичних подій залежить від її соціального статусу та її типу соціальної дії.
Соціальна «фізика» або соціологія – теорія розвитку й функціонування суспільства в концепції О. Конта. Включає соціальну статику, яка розкриває будову суспільства та його механізм і соціальну динаміку яка пояснює, що змістом історії є невпинний прогрес від теологічного світогляду до позитивного.
Структурно-функціональний підхід до суспільства – започаткований соціологом кінця ХІХ–початку ХХ ст. Е. Дюркгаймом. Вихідними поняттями підходу є «соціальна злагода, консенсус» та соціальна структура. Нею є ціннісно-нормативна система, що становить систему цінностей, норм, правил, які є умовою нормального функціювання суспільства.
Суспільно-економічна формація – суспільство на певному історичному етапі еволюції, в основі якого, згідно з К. Марксом, лежить певний спосіб виробництва. Маркс виділив такі способи виробництва: азійський, античний, феодальний і буржуазний.
Типи «соціальної дії» – ідеальні схеми в соціальній філософії М. Вебера, що виражають наростання раціоналізації з ходом історії. Ціннісно-нормативна система – прийняті в суспільстві ідеали, цінності, норми, вірування тощо. Поняття застосовується в структурно-функціональному підході до суспільства.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 392; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |