КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Розділ 7 Правова аксіологія: ціннісні основи права 3 страница
Очевидно, зіткнення конкретних моральних і правових цінностей залишається характерною рисою відносин моралі та права на сучасному етапі. Насамперед слід зазначити, що при всій увазі до аналізу сучасного права, що дедалі більше поєднує буття з автономною особистістю, на перший план виступає мораль, що через "егоцентризм" переводить філософсько-правовий аналіз у площину життєвого процесу, дуже значимого для права на сучасній стадії його розвитку. У моралі вирішальне значення має рівень елементарних моральних вимог, імперативів, аксіом, заповідей, що прямо виражають значення норми або внутрішньо до них відносяться2. Найповніше спільність ціннісних основ моралі та права втілюється в етико-правових конструкціях прав людини. Вона ж виявляється у фактичному збігу деяких правових і моральних норм, що таким спільним "дублюючим" регулюванням підкреслюють особливу значимість цінностей, які захищаються. До них належать насамперед цінності життя, волі, власності. У цих випадках право і мораль взаємодіють один з одним як взаємодоповнюючі цінності. 1 Чичерин Б. Философия права. - М., 1900. - С. 143-147. ХабермасЮ. Демократия. Разум. Нравственность. — М., 1995. — С. 14. -235- * У такий спосіб з питання взаємодії моралі та права можна сформулювати такі положення. По-перше, з погляду загальної сформованої системи цінностей у сучасному суспільстві, право повинно відповідати абсолютним, формальним, загальнолюдським цінностям. По-друге, мораль і право — це дві універсально значимі ціннісно-нормативні системи суспільства, що займають відносно самостійні ніші в житті суспільства. Така характеристика зв'язку моралі й права базується на уявленні про те, що право є продуктом природного розвитку соціуму, воно не привноситься ззовні і не нав'язується суспільству владою. Виникнення і розвиток права підпорядковані тим самим загальним закономірностям, що й розвиток суспільної моралі. Нормування соціального життя, властиве моралі й праву, має загальні ціннісні підстави, що підкреслюють безумовну значимість людської особистості, нормальних умов її буття. Ці ціннісні підстави конкретизуються у кожній із систем по-різному. Право будує свої принципи на цінностях формальної рівності, справедливості, що полягає в еквівалентності наданого й одержаного, діянь і відплати, волі як першої умови здійснення правових відносин. Моральні цінності складніше визначити однозначно, цьому заважає сама природа моралі, для якої характерні визнання і "присвоєння" загальних абсолютних законів індивідуальною моральною свідомістю. По-третє, мораль замкнута на свідомості, духовному житті людей і не має обов'язкового зовнішнього вираження. Право виступає як інституційний регулятор, як писане право, що входить у життя суспільства у вигляді визначеної реальності, стійкої догми, що не залежить від примхи. По-четверте, зміст моралі найбільш безпосереднім чином пов'язаний з обов'язком, відповідальністю людей за свої вчинки. Право зосереджене на суб'єктивних правах окремих осіб, націлене головним чином на те, щоб визначити юридичні можливості суб'єктів, обумовлену правом волю їхньої поведінки. Якщо порівняти формулу "основного закону права" ("рівність у волі за загальним законом" чи "дозволь іншим те, що ти дозволяєш собі") із трьома формулами категоричного імперативу ("стандартною", персонізації й авто- -236- номії)) то співвідношення моралі й права постане у вигляді діалектичної формули єдності, протилежності та взаємо-доповнюваності. Так, мораль і право беззастережно єдині за формулою "ніколи не стався до іншого тільки як до засобу, але ще і як мети в собі". Та сама установка робить індивіда моральним, а державу — правовою. Мораль і право співвідносно протилежні, оскільки "стандартна формула категоричного імперативу" і "основний закон права" являють собою заборонно-дозвільну версію того самого нормативного формалізму ("барельєфне і горельєфне зображення принципу особистої автономії"). Мораль і право перебувають у відносинах необхідної додатковості в тому аспекті, що формула автономії неявним чином визнається в "основному законі права". § 3. Універсально-цивілізаційне і специфічно-культурне у правосвідомості Ідея права являє собою фундаментальну ціннісну основу сучасної цивілізації. Однак світ не є культурним монолітом, у ньому існує і взаємодіє безліч різних культур. Неминуче виникає питання: є ідеальні конструкції, з яких виведене право, єдині для всього людства чи вони залежать від особливостей того чи іншого культурного світу, тобто якою мірою універсальну ідею права реалізовано в рамках тієї чи іншої культури? Для нас важливо усвідомити можливості й межі реалізації універсальної ідеї права в українській культурі у процесі модернізації суспільства і реформування правових систем на засадах волі та прав людини. У розв'язанні проблеми співвідношення універсально-цивілізаційного і специфічно-культурного можна виділити дві основні орієнтації: 1) універсалістсько-ліберальну, яка стверджує, що ідея права універсальна, єдина для всіх культур (І. Кант, Дж. Роулз); у крайньому варіанті ця позиція приводить до поділу на цивілізовані народи, що освоїли цю ідею, і неци- -237- вілізовані народи, які відстають у своєму розвитку і цю ідею мають освоїти. 2) партикулярно-комунітаристську, що виходить з принципу множинності й різнорідності культур та прагнення їх зберегти і захистити свою ідентичність і яка стверджує, що ідея права не універсальна і характерна лише для західної культури, іншим же культурам вона не властива1. Друга концепція самобутності культур — саме актуальна на даний час. Прихильники цієї концепції стверджують, що колена культура самодостатня. Треба дати жити всередині своєї культури і зробити усе заради збереження такої екології культури. Однак захист своєрідності виявляється іноді відібранням прав на волю й інший світ. Уявляється, що ближче до істини помірковано-ліберальна позиція, яка, з одного боку, відстоює універсальність самої ідеї права, а з іншого — не забороняє необхідність обліку культурно-історичної специфіки, проте відносить цю специфіку не до місця ідеї права, а до проблеми її обгрунтування. Право має єдиний раціональний фундамент, оскільки своєю суттю і підставою має волю. Для функціонування у рамках певної культури право зобов'язане бути визнане, як таке, що має в ній значення і цінність, тобто виправдане. На цей процес впливають специфічні риси національного характеру ("дух народу"), система цінностей ("національна ідея"), а також пов'язані з ними особливості філософського світогляду. Доля ідеї права в українській культурі не була простою. З одного боку, в історії соціально-філософської і політичної думки ми виявляємо деякий інтерес до теми права, насамперед у формі обгрунтування права українського народу на політичну, економічну, культурну незалежність, з іншого — в ній немає послідовної систематичної розробки цієї теми, особливо в аспекті прав окремої особистості, принаймні, порівняно з західноєвропейською культурою вона представлена недостатньо. Чи обумовлена така ситуація лише особливостями історичної долі українського народу і за певного рівня розвитку власної державності Див.: Максимов С. І. Універсально-цивілізаційне та специфічно-культурне у правосвідомості // Грані. — 2000. — № 3 (11). — С. 70—74. -238- напруженість між ідеєю права і культурним контекстом зникне сама собою чи корені цієї напруженості лежать набагато глибше — в особливостях національного світогляду і насамперед національного характеру, правового менталітету? Для більш адекватного вираження змісту права запроваджується поняття правового менталітету. Правовий менталітет містить у собі як нижні поверхи суспільної й індивідуальної психології, у яких містяться потенціали змістоутворення, так і правосвідомість, але не у традиційному розумінні, а з погляду її орієнтованості, вибірковості, настроєності, тенденційності, а також культурної специфіки. Саме у такому аспекті ми розглядатимемо тут феномен правосвідомості, звертаючи увагу на єдність раціональних та ірраціональних основ правової культури. Очевидною є близькість української і російської інтелектуальних традицій, включаючи і традицію правову. Ця близькість обумовлена єдністю культурно-релігійних джерел (православ'я), а також спільністю історії дорадянсько-го і радянського періодів (розвиток у рамках єдиного по-літико-правового й інтелектуального простору) і спільністю сучасного правового дискурсу, обумовленого тотожністю соціальних проблем і способів їх вирішення. Для духовної ситуації XX ст. як у Росії, так і в Україні "дефіцит правосвідомості в національній свідомості", і "дефіцит правосвідомості у вітчизняній філософії", і "відсутність філософії права в сьогоднішньому значенні цього слова"1 характерні не меншою мірою, ніж для ситуації XIX ст. Як відомо, доля ідеї права в російській культурі є дуже драматичною. Дійсно, внаслідок особливої релігійності і похідного від її етичного максималізму ("прагнення до абсолютного добра", на думку Миколи Лосського)2 російський національний характер виявився нечутливим до права. Переважаючою була недовіра, негативне відношення до нього як до холодного безособового закону, противага йому — теплий сімейний колективізм, недовіра до всіх Соловьев Э. Ю. Дефицит правопонимания в русской моральной философии // Вопросы философии. - 1988. - № 9. - С. 137-138. Лосский Н. О. Условия абсолютного добра. — М., 1991. — С. 240. -239- форм (у суспільстві, мисленні, мистецтві), неповага до індивідуальної етичної самостійності. При романтизації цих рис негативна позиція стосовно холодного формального права як "вексельної чесності" складалася теоретично. "Дух права" уявлявся специфічною якістю західного капіталізму і відкидався в ім'я вищих цінностей (консерватизм) або матеріального інтересу (соціалізм). На цьому шляху консервативна і радикальна думка приходили до "антилегалізму" і "правового нігілізму", і ця тенденція виявилася домінуючою в російській культурі. Однак відомий західний дослідник російської культури Анджей Валіцький заперечує тісний зв'язок між неприйняттям права і сутністю російського національного характеру, а пов'язує це скоріше з наслідками уповільненого розвитку Росії і непередбаченими результатами ідеологічного впливу розвинутіших країн (свідомий вибір російським самодержавством моделі західної абсолютистської поліцейської держави, більш пізня західна критика капіталізму з його "формальною волею")1. Традиція неповаги до права, яку російські ліберали намагалися не тільки пояснити, а й перебороти, у XIX ст. була російською реакцією на кризу "юридичного світогляду" на Заході. Що стосується XVIII — початку XIX ст., то російська думка в цей період перебувала під впливом цього самого "юридичного світогляду" з його культом права. Це був ідеал Просвітництва, що являв собою поєднання двох суперечливих одна одній ідей — розумного законодавства (правової раціоналізації громадського життя) та ідеї невід'ємних прав людини. Першою ідеєю керувався освічений абсолютизм, на другу орієнтувався лібералізм. Але оскільки "юридичний світогляд" концентрувався на принесенні в суспільство права, він задовольняв і тих, і інших. Тому в російському освіченому суспільстві не було принципових шанувальників антилігалізму, не кажучи вже про правовий нігілізм. Правовий нігілізм має у своїй основі неприйняття однієї із складових "юридичного світогляду" — ідеї прав людини — через її буржуазний, а, отже, "брехливий" харак- Див.: Валицкий А. Нравственность и право в теориях русских либералов// Вопросы философии. - 1991. - № 8. - С. 28-29. тер- Однак це приводило до заперечення цінності права в цілому. Представником цієї лінії був Лев Толстой. Нігілістична лінія була також характерна для радикальної інтелігенції й особливо для більшовиків. Російський правовий нігілізм був тим фактором, через який вони розглядали право у більш широкому філософському і культурному контексті, ніж це робили західні філософи права. У творчості Б. Соловйова та його послідовників у процес осмислення феномена права включалася релігійна філософія, що знаходила в заповідях християнства обгрунтування права і цінностей лібералізму. Однак цей процес не був однозначним. Релігійний універсалізм, з одного боку, ускладнював засвоєння ідеї права, а з іншого — давав більш глибоке її обгрунтування і виправдання, адекватне національному характерові й світоглядові, заснованому на дусі православної цілісності і соборності, який протистоїть католицькому духові законності і протестантському духові надмірного індивідуалізму. Тому для Росії, як і для романтичної Німеччини, шлях предметного виправдання права лежить через екзистенціальні моделі особистості1. Право розглядається як умова теоретичної і творчої само-реалізації особистості як найважливішої цінності. "Право, — вважав Микола Бердяев, — має своїм джерелом не ту або іншу позитивну державу, а трансцендентну природу особистості, людську волю2. У вченнях російських ліберальних філософів права (орієнтованих як на наукову, так і на релігійну філософію) тією або іншою мірою реалізується ця екзистенціально-романтична модель, що виражається у захисті творчої свободи особи, конкретної людської індивідуальності, в обгрунтуванні суб'єктивних прав. Таким чином, через релігійно-екзистенціональне виправдання права російською думкою був знайдений свій специфічний спосіб включення ідеї права у контекст духовної культури (національного світогляду), що відкрив шлях для розвитку народної правосвідомості. Нагромаджений нею досвід об'єднання цивілізаційно-універсаль- Див.: Максимов С. І. Універсально-цивілізаційне та специфічно-культурне у правосвідомості // Грані. — 2000. — № 3 (2). Власть и право: из истории русской правовой мысли. — М, 1990. — С. 290. -240 - 16-5-2 -241 - ного і культурно-специфічного у правосвідомості має бути врахований як у нашій сьогоднішній боротьбі за право і правову культуру, так і при вирішенні інших насущних проблем. Однією з таких проблем є пошук шляхів, форм і засобів органічного поєднання і розвитку ідеї права й особливостей національного світогляду українців. Як відправний пункт аналізу міри переплетіння українського національного характеру й ідеї права може бути прийнята концепція рис українського національного характеру Дмитра Чи-жевського1. Перша риса — "емоціоналізм" — означає перевагу емоційно-почуттєвого елемента над раціональним (пріоритет "серця" над "головою"), що виявляється і в артистизмі української натури, і в емоційно наповненому ставленні до життя, і в ліричному сприйнятті зовнішнього світу. Очевидно, що ця риса значною мірою ускладнює формування правосвідомості, оскільки праву ближче тембр логічних міркувань. Проте вона ж веде до акценту на "внутрішньому", до розвитку здатності до самообмеження, моральної автономії як "клітинки правосвідомості". Друга риса — "індивідуалізм і прагнення до волі" — є вираженням вольового моменту. Але при зближенні волі з рівністю "воля до волі" веде не тільки до неприйняття деспотизму (вимога обмежень влади є відмітною рисою правосвідомості), а й до негативного ставлення до твердої влади взагалі, що межує з анархізмом (це робить правосвідомість майже неможливою). Прагнення до індивідуальної волі найбільшою мірою відповідає ідеї права, тим більше, що з цією рисою пов'язується "почуття власної гідності і повага до чужої гідності". Таким чином, для української правосвідомості характерно визнання великої цінності суб'єктивного права, безпосередньо не пов'язаного з владою. Прагнення віддалятися від влади існує як стійка тенденція. Третя риса — "неспокійність і рухливість" — слідом за Д. Чижевським може бути розглянута як похідний результат взаємодії (синтезу) перших двох: емоціоналізму, з його 1 Чижевский Д. Нариси з історії філософії на Україні. — Мюнхен, 1983. - С. 16-20. -242- прагненням до нових форм, та індивідуалізму, що не хоче мати ніяких стійких основ поза індивідом і не може відшукати їх у самому собі. В основі негативних проявів цієї риси — "пихатості", "тенденції до взаємної боротьби, руйнування власних і чужих життєвих форм" тощо. — лежить невитриманість волі, якою керують почуття, а не розум, їй не вистачає витриманості й цілеспрямованості. Підвищена емоційність призводить до нестабільності, непослідовності вчинків, до недостатньої цілеспрямованості у здійсненні щоденної роботи із самотворення себе в історії. Нестійкість волі корелює з невизначеністю соціального ідеалу. Даний момент є ключовим для якісної характеристики української правосвідомості. У цьому пункті захована таємниця — початкова підстава вирішення проблеми української правосвідомості і визначення соціального ідеалу взагалі. Трагедійна напруженість сучасної ситуації полягає саме в тому, що автономна ("самозаконна") особистість ще не відкрита в собі кожним і не визнана в інших усіма як базис правового життя. Таким чином, український національний характер, як і російський, амбівалентний стосовно ідеї права: відсутні як фатальна їх несумісність, так і схильність українського народу до ствердження права. Є передумови, що можуть стримати розвиток за сприятливих умов і виявитися не-витребуваними за несприятливих умов. Тому формування правового суспільства в Україні неможливе без масового визнання безумовної цінності права і поновлення цього ставлення до щоденної діяльності соціального суб'єкта, а також без такої трансформації соціальних інститутів, яка б зорієнтувала їх на стимулювання розвитку в людей "позитивно-правових" якостей і блокування "негативно-правових". Висновки: 1. Правосвідомість — це сукупність правових почуттів, уявлень і установок (змістів), що виражають ставлення людей до дійсного права і визначають орієнтацію особистості у сфері правової реальності. 2. Структурно-змістовна складність правосвідомості обумовлена багатозначністю її будови. Вона існує в інституційній і неінституційній формах буття. За Іб* -243- способом мислення остання сфера поділяється на дві області: повсякденну і теоретичну правосвідомість. 3. Мораль і право являють собою дві універсально значимі нормативні системи суспільства, що займають відносно самостійні сфери в житті суспільства. Мораль і право співвідносно протилежні й перебувають у відношенні необхідної взаємодоповнюваності. 4. Для функціонування у рамках певної культури право зобов'язане бути визнане як таке, що має значення (зміст) і цінність, тобто виправдане. На цей процес впливають специфічні риси національного менталітету і певна система цінностей. Контрольні запитання: 1. Який зміст ви вкладаєте у поняття "правосвідомість" і "правова культура"? 2. В чому полягає роль правосвідомості у правовому житті? 3. Які існують елементи, форми і рівні правосвідомості? 4. Сформулюйте основні постулати (логічні аксіоми) правосвідомості. 5. Як співвідносяться право і мораль? 6. Як співвідносяться універсальне і культурно-історичне у правосвідомості? 7. Що таке правовий менталітет? Як співвідносяться правосвідомість і правовий менталітет? 8. Як співвідносяться національний характер та ідея права? 9. У чому полягають, на вашу думку, особливості українського і російського правових менталітетів? 10. Чим відрізняються один від одного західний (європейський) і східний (азіатський) типи ментальності? Розділ 8 Інституційний вимір права. Філософські проблеми права і влади у посттоталітарному суспільстві Однією з найважливіших функцій права є регулятивна функція. Вона здійснюється внаслідок формалізації поведінки індивідів, тобто поміщенні цієї поведінки у певні форми чи рамки, прийнятні для інших людей і суспільства в цілому. У свою чергу ці регулюючі поведінку людей форми чи рамки встановлюються особливими правилами, нормами, законами, стійкий комплекс яких називається правовим інститутом. Оскільки право і держава тісно пов'язані між собою, правові та політичні (державні) інститути у філософсько-правовій літературі, як правило, розглядаються у єдності, тобто як політико-правові інститути. Наявність інституційного виміру права обумовлює постановку питань про співвідношення влади і права, їх легітимацію, верховенство права, а також про взаємодію правової держави і громадянського суспільства та ряд інших. Особливий інтерес сьогодні також становлять питання співвідношення права і влади в посттоталітарних суспільствах, у тому числі й в Україні, перспективи проведення у країні правової реформи і формування правового суспільства. Усі ці проблеми і передбачається розглянути в цьому розділі. § 1. Політико-правові інститути та їхня роль у здійсненні права Поняття політико-правових інститутів. Взаємодія людей у суспільстві як "політичних істот" (Арістотель) відбувається у різних формах, частина з яких приймає інсти-туалізований характер, іншими словами, здійснюється за допомогою певних соціальних інститутів. У даному контексті слово "інститут" (від лат. institutum — пристрій, установлення) означає елемент соціальної структури, історичну форму організації та регулювання громадського -245- життя. На думку відомого німецького філософа права О. Гьоффе, соціальні інститути являють собою соціальні утворення, "що організуються відповідно до "загальноприйнятих" структур і правил, яких немає у безпосередньому розпорядженні взаємодіючих індивідів і малих соціальних груп і додержання яких досягається насильницьким шляхом через систему формальних і неформальних санкцій"1. Соціальні інститути — складні феномени, що не піддаються простому описові та поясненню. Для розуміння цих феноменів дуже важливо те, що одним з їхніх аспектів є біологічна основа. Ці інститути у процесі еволюції людини виконують ті завдання, що у тварин виконували "інстинкти і видові особливості, причому окремі функції інститутів цілком тотожні найважливішим функціям інстинктів у тварин"2. Зміст соціальних інститутів становлять певні правила (норми), а також санкції, що їх супроводять, і правові форми, у яких вони виявляються. Ці правила визначають положення суб'єктів у суспільстві, а також встановлюють, які дії суб'єктів є дозволеними, а які дії не заохочуються чи навіть забороняються. Так само за допомогою соціальних інститутів забезпечується інтеграція індивідів у соціальні групи, впорядковуються відносини між людьми, їхні діяльність і поведінка, забезпечується стійкість і стабільність громадського життя тощо. Основними соціальними інститутами сучасного суспільства є: економічні інститути (поділ праці, власність, заробітна плата та ін.); інститути споріднення, шлюбу і родини; інститути культури і соціалізації; політико-правові інститути та ін. Предмет дослідження філософії права становлять насамперед політико-правові (державно-правові)' інститути, які посідають одне з центральних місць у соціальній системі суспільства, їх діяльність пов'язана з завоюванням влади, її здійсненням і розподілом, а також із забезпеченням функціонування суспільства як соціальної системи. До основних політико-правових інститутів належать: держава, судові й адміністративні органи, політичні партії Хеффе О. Политика. Право. Справедливость. Основоположения критической философии права и государства. — М, 1994. — С. 253. о
Хеффе О. Там само. - С. 224. -246- і суспільні рухи, об'єднання, інститути правопорядку і соціального контролю, інститути правотворчості, прав людини, правового виховання, розв'язання правових конфліктів та ін. Кожний з перелічених політико-правових інститутів здійснює певний вид соціальної діяльності з управління і регулювання суспільними відносинами. Найважливішим політико-правовим інститутом сучасного суспільства є держава. Вона являє собою основне джерело законів та інших правових актів і призначена для організації життя суспільства, самої держави та її структур у системі політичних і правових відносин. Це відносно самостійна підсистема публічної влади й управління суспільством, що включає в себе, у свою чергу, сукупність ієрархічно взаємозалежних і взаємодоповнюючих інститутів і структур. Серед них: інститути законодавчої, виконавчої і судової влади; правова система; державна адміністрація; органи виконавчої і представницької влади на регіональному рівні і, нарешті, органи місцевого самоврядування. Для нас особливий інтерес становлять відносини політико-правових інститутів і насамперед держави з людиною. Відносини держави і людини. Відомо, що у державно-організованому суспільстві в системі факторів, що визначають становище людини, саме державі належить вирішальна роль. Таке значення держави пояснюється її відносною незалежністю і самостійністю стосовно людини і тими важелями впливу, якими вона володіє. Держава виступає як офіційний представник усього суспільства, тому відносини між нею і людиною мають політико-правовий характер. Кожна людина у межах території держави попадає під її юрисдикцію, тобто стає адресатом обов'язкових розпоряджень, що виходять від держави. Стійкий зв'язок між людиною і державою виражається, насамперед, в інституті громадянства чи підданства. Цей зв'язок означає юридичну належність особи державі, придбання особистістю специфічних якостей громадянина, наявність взаємних прав і обов'язків громадянина і держави, а також захист громадянина державою всередині країни та за її межами. Таким чином, можна зробити висновок, що відносини між державою й особистістю повинні здійснюватися на основі взаємної відповідальності. -247- Що ж являє собою ця взаємна відповідальність з позиції філософії права? У першу чергу взаємна відповідальність особистості і держави — це своєрідний спосіб обмеження політичної влади держави. Він виявляється, зокрема: 1) у встановленні державою законодавчих обмежень своєї активності стосовно особистості; 2) у прийнятті державою конкретних зобов'язань, спрямованих на забезпечення інтересів громадян; 3) у наявності реальної відповідальності посадових осіб за невиконання їх обов'язків перед суспільством і особистістю. У свою чергу, свобода особи не може бути абсолютною, оскільки вона обмежена і регламентована правом, інтересами і правами інших осіб. Від кожної людини вимагається додержання всіх правових розпоряджень і виконання її обов'язків перед суспільством, державою, іншими людьми. У недемократичній державі визнається тільки відповідальність громадянина перед державою. Вона немов би дарує йому права і свободи та визначає його обов'язки. У правовій же державі, навпаки, акцент робиться на відповідальності посадових осіб перед громадянами. Відповідальність держави перед громадянами забезпечується системою гарантій, до яких належать: 1) відповідальність уряду перед представницькими органами влади; 2) дисциплінарна, цивільно-правова і кримінальна відповідальність посадових осіб за порушення прав і свобод громадян; 3) процедура імпічменту (англ, impeachment), тобто притягнення до відповідальності й судового розгляду справ вищих посадових осіб держави. Формами контролю за виконанням зобов'язань державних структур перед громадянами є референдуми, звіти депутатів перед виборцями тощо. Держава і право. Як уже зазначалося, поняття "держава" і "право" тісно взаємозалежні. В основі взаємозв'язку держави і права лежить інституційний характер буття права. При цьому характер і зміст цих відносин розкривають принципи первинності й верховенства права. Принцип первинност й права стосовно держави молена розкрити через два взаємозалежні аспекти. Перший аспект — історичний. Первинність права обумовлена його природою. Будучи атрибутом будь-якого соціального суб'єкта, воно ніким не дарується і ніким не може бути -248- відчужено. Право виникає одночасно зі спілкуванням, соціальною взаємодією, тобто із суспільством. Держава ж утворюється лише на певному етапі розвитку суспільства. Як справедливо зазначив ще Ціцерон, право виникло раніше, ніж яка-небудь держава взагалі була заснована. Отже, право первинне, оскільки воно передує державі в часі. Другий аспект — функціональний. Вторинність держави виявляється також і в тому, що держава обумовлена, визначена правом, виникає не просто пізніше права, а з його потреб як орган, що повинен додати праву загальнообов'язкової форми і забезпечити його функціонування. Відношення первинності права стосовно держави в історичному і функціональному плані водночас вказує і на верховенство права стосовно держави, а, отже, на залежність держави від права. У дійсності ж цей принцип часто порушується. Державу всупереч її об'єктивному призначенню наділяють функцією творця права. У даному разі право і держава немов би міняються місцями: держава виступає джерелом права, а право з'являється як вторинний, породжений державою інструмент для обслуговування її інтересів. Звідси виникає невірна, хоч і заснована на реальній дійсності думка, що надані права і свободи громадянам, соціальним групам і націям є свого роду "дарунком" держави народові. А раз так, то держава може здійснювати дозування права або взагалі позбавити дарованого, що на практиці не раз успішно здійснювалося.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 492; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |