КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Частина друга Основні проблеми філософії права 3 страница
щоб підпорядкованість її принципам справедливості не залишалася на розсуд можновладців1. Ідея прав людини має нормативно-критичний характер. Являючи собою "опосередковані принципи справедливості" і "моральні критерії, якими повинен керуватися правопорядок"2, права людини не можуть розглядатися як лише одне з юридичних понять. Вони виявляються в колі основних концептів сучасної практичної філософії (моральної, правової, політичної). За своїм смислом права людини окреслюють простір, що забезпечує кожній людині умови її самореалізації, тобто простір її особистісної автономії. З часів Просвітництва права людини іменувалися "природженими", "священними", "невідчужуваними". І в цьому виражалося уявлення про самоцінність і безумовну значимість прав людини. Натуралістичний термін "природжені" фіксував розуміння прав людини як таких індивідуальних правомочностей, що існують до і незалежно від будь-яких людських установлень, від усієї практики позитивного права; термін "священні" має такий світський смисл: "безумовні", "незаперечні", чи юридичною мовою "понад" або "надюридичні"; автентичний зміст, що вкладається у поняття "невідчужувані права", полягає в тому, що вони "невід'ємні", тобто ніхто і ніколи не може у людини їх відібрати, у тому числі й сама людина не може від них відмовитися3. Традиційно у ліберальній перспективі права людини розуміються як такі права індивідів, що дають їм можливість захищатися від зазіхань на їхню свободу з боку структур державної влади. У формулі "громадянин проти влади" виражається антиавторитарний смисл прав людини, тобто, по суті, негативний смисл, як вираження "свободи від", і їх суворе забезпечення є безумовною вимогою сучасної епохи. 1 Див.: Хеффе О. Политика. Право. Справедливость. Основоположения критической философии права и государства. — М., 1994. — С. 289. Хеффе О. Вказ. праця. — С. 293. 3 Див.: Соловьев Э. Чтобы мир до времени не превратился в ад (Религия прогресса и идеал правового государства) // Знание -сила. - 1995. - № 7. - С.14. - 194- Однак права людини і право в цілому здобувають ще й позитивний смисл, вони самі виступають як сила, що наповнює змістом суспільний простір. Тільки завдяки праву як правам людини можливе включення людей, як атомів, у визначену систему відносин. Завдяки правам людини право виступає як умова участі кожного у суспільних справах. Отже, права людини слугують необхідними умовами людського існування та комунікації. Смисл прав людини визначає їхній особливий статус як дополітичних, безумовно значимих і невід'ємних основ сучасної державності чи принципів легітимації. Це означає, що права людини розглядаються як незалежні стандарти, завдяки яким можуть критикуватися закони, діяльність уряду та інших політико-правових інститутів, тобто як критерії легітимації. Класичні правопорядки знаходили форму своєї легітимації у різних конструкціях суспільного договору. Сучасні правопорядки мають іншу структуру і модус значимості легітимації, тому що вони грунтуються на суб'єктивних правах. Ці права надають правовій особі законне поле дій для задоволення своїх потреб та інтересів. Діючи в межах праводозволеного, людина звільняється від необхідності нести, моральний звіт про свої дії, не зобов'язана надавати їм публічного виправдання. Тим самим розводяться мораль і право. Значення прав людини як найважливішого легітимацій-ного принципу сучасного правопорядку вимагає більш глибокого занурення в основи цих прав, тобто перейти до нашого безпосереднього завдання — філософсько-антропологічного обгрунтування ідеї прав людини чи з'ясування джерел цих прав, звідки ці права у людини і які вони. З позицій сучасної правової антропології, що є частиною політичної антропології, тобто концепції, заснованої на принципі інтерсуб'єктивности, ми повинні йти далі простої констатації безумовної значимості природжених, священних і невід'ємних прав людини, що виражають сучасну концепцію гуманізму, і розглядати їх у сутнісному аспекті — як умови власне людської дії. Для цього необхідно розрізняти максимальну і мінімальну антропологію. Перша наголошує на здатності лю- 13* -195- дини до змін і реформаторства, друга — на необхідності людині залишатися самою собою. Максимальна антропологія намагається з'ясувати, що є оптимальною формою буття людини, вона орієнтується на образ людини в піднесеному сенсі, але, як правило, є байдужою до права і прав людини. Таким був образ людини у Ф. Ніцше, М. Хайдеггера, романтичний образ людини у слов'янофілів і мабуть, у марксизмі (концепція "всебічно розвинутої особистості"). Мінімальна антропологія відмовляється від будь-якої телеології, тобто від вчення про цільове призначення людини. Те, якою повинна бути людина, залежить від рішення самої людини. Власне людина визначається за мінімальними умовами того, що їй необхідно, що робить людину людиною. Саме такого змісту надає правам людини французький філософ Андре Глюксман: "Ідея прав людини знаходить свій визначений контур не тому, що ми знаємо, якою повинна бути ідеальна людина, якою вона повинна бути за природою. Ні, ідея прав людини знаходить визначеність тому, що ми дуже добре уявляємо собі, чим людина не повинна бути..."1. Тому правова антропологія переносить акцент у визначенні людини з того, до чого людина прагне — щастя, чи до самореалізації, осмисленого існування, на початкові умови, що роблять людину людиною. Ці моменти "природжені", тобто невіддільні від людини і тому мають антропологічний характер. Вони є умовами можливості людського існування. Щодо прав людини, то вони є принципами забезпечення цих умов. Основний принцип обгрунтування прав людини з антропологічних позицій виражається в такому: "людина як людина повинна мати право". Це право вона повинна мати для того, щоб не загрузнути в трясовині повсякденності. При цьому вона повинна мати його як людина — не як "богоподібна істота", не як "надлюдина", а саме як людина, а, отже, істота недосконала, "приземлена", що посідає середнє становище між "досконалістю добра" і "низькістю зла", між святим і звіром. Це право аж ніяк не забезпечує 1 Див: Соловьев Э. Чтобы мир до времени не превратился в ад (Религия прогресса и идеал правового государства) // Знание — сила. — 1995. - № 7. - С. 19.
- 196- їй гарантований рух до нового, а лише не дозволяє опуститися нижче визначеної межі, за якою закінчується людське. Права людини мають антропологічну основу у внутрішній мірі прагнення людини до ризику і новацій, що полягає в прагненні зберегти себе, свою екзистенцію. У моральному плані це прагнення зберегти себе виявляється вищим, ніж досягти успіхів в освоєнні все нових і нових життєвих вершин. З положення про кооперативно-конфліктну природу людини випливає, що, з одного боку, людина — "позитивна соціальна істота", тобто люди здатні допомагати один одному і доповнювати один одного. Вона живе не тільки "для себе", а й "для інших", вона здатна встановлювати порядок у стосунках з іншими людьми. Однак у ситуаціях, де втілюється позитивна природа людини, права людини виявляються непотрібними. Тому слід враховувати, що, з іншого боку, людина — це "негативна соціальна істота", тобто своїм протистоянням вона несе у собі загрозу іншим людям. З цієї небезпеки, що виникає внаслідок конфліктної природи людини, і випливає необхідність прав людини. З цієї загрози, яку одна людина являє для іншої, випливає можливість того, що людина є потенційним злочинцем і водночас потенційною жертвою. Проблема прав людини виявляється дуже серйозною, як про це говорить Р. Дворкін1, і цілком виправданим виявляється пафос, зв'язаний з інститутом прав людини. Права людини виступають немов би результатом обміну відмови від насильства на придбання безпеки, при цьому співвідношення між відмовою і придбанням є приблизно рівноцінним. Ситуація вибору представляється у такий спосіб: що людина зволіє, що для неї краще — бути водночас і злочинцем, і жертвою, чи ні тим, ні іншим? Оскільки не можна вибрати щось одне — або насильство стосовно інших, або небезпеку насильства стосовно себе самої, — людина обирає відмову від насильства. І в цьому виборі виявляється фундаментальний антропологічний інтерес — зберегти Див.: Дворкін Р. Серйозний погляд на права. — К., 2000. -197- своє Я, свою екзистенцію. Людина як людина може діяти на основі відмови, самообмеження. "Зі спільної відмови вбивати, грабувати чи переслідувати один одного виникає право на життя, на власність, на свободу віросповіду-вання"1. У цих трьох основних правах людини, що виражають фундаментальний антропологічний інтерес — збереження власного Я, виявляються трансцендентальні інтереси, тобто такі, від яких людина не може відмовитися: інтерес зберегти єдність тіла і життя як умови виживання людини, збереження власності як умови більш якісного виживання і, нарешті, свободи — як виживання ще більшої якості. Таким чином, можна сказати, що найфундаментальні-шим людським прагненням є прагнення зберегти своє Я, свою екзистенцію, свою ідентичність. І це прагнення являє собою головний антропологічний інтерес. Як мінімальна умова здійснення цього інтересу виступає вимога відмови від насильства. Реалізація цієї вимоги є мінімальною умовою, що робить людину людиною, що означає вимогу визнання права іншого, його цінності й гідності. § 3. Особистість і право. Гуманістична природа права Основне питання філософії права крізь призму правової антропології є конкретизацією загальнофілософського питання "що таке людина?" і може бути сформульовано як питання про те, що таке людина юридична. Оскільки філософська антропологія визначає людину як людину здатну2, то й правова антропологія може бути представлена як такий підхід до права, коли останнє розглядається крізь призму людських здібностей. Серед різних людських здібностей виділяється і здатність до права, на підставі якої людина дістає визначення "homo juridicus" (людина юри- Гьоффе О. Політична антропология в особливому полі уваги права // Вибрані статті. - К., 1998. - С. 31-44. о Див.: Рикер П. Торжество языка над насилием // Вопросы философии. - 1996. - № 4. - С. 28. дична). Обґрунтовуючи запровадження цього поняття, французький соціолог права Ж. Карбоньє підкреслював, шо лише людина з усіх живих істот "наділена властивістю бути юридичною істотою" і лише їй притаманна здатність "створювати і сприймати юридичне"1. Саме ця властива людині здатність, вважав він, а також підтримуючий її ментальний механізм повинні бути предметом юридичної антропології2. Що ж являє собою "людина юридична"? Людина у системі права, людина правова — це, насамперед, суб'єкт, агент і носій певних дій. Тому найважливішим питанням правової антропології є питання "хто є суб'єктом права?" чи "що означає бути суб'єктом права, а не просто суб'єктом моральної повинності чи громадянином держави?"3. Іншими словами, це питання про те, завдяки якій здатності ми ідентифікуємо суб'єкта права, яка зі сторін людського буття робить право можливим. Проблема суб'єкта права виявляється ключовою для розкриття феномена права, виявлення його смислу. В концепції російського філософа права початку XX ст. М. Алексеева суб'єкту відводиться роль "найбільш глибокого елемента правової структури"4. Цей висновок перегукується з положенням відомого радянського юриста Є. Пашуканіса про суб'єкта як атома юридичної теорії, найпростішого, нерозкладеного далі елемента5. Людину робить правовим суб'єктом те, що вона за своєю сутністю має здатність, що уможливлює право. Звичайно, тут мається на увазі не просто суб'єкт права, як про нього вчить юридична теорія, а суб'єкт у філософському сенсі, правовий суб'єкт, коли на перший план виходить власна рефлексивна діяльність людини, не витиснена об'єктивованими формами існування юридичного змісту в позитивному праві. Карбоньє Ж. Юридическая социология. — М., 1986. — С. 61. Там само. о Рикер П. Вказ. твір. — С. 27. Алексеев Н. Н. Основы философии права. —Прага, 1924. — С. 76. Пашуканис Е. Б. Избранные произведения по общей теории права и государства. - М., 1980. - С. 102. - 198- - 199- Феноменолого-герменевтична філософія права за довільними формами об'єктивного права прагне розглянути живого суб'єкта, носія дійсної правосвідомості. В образі такого суб'єкта трансцендентальне (універсальне) і емпіричне (одиничне) представлені в єдності, як єдність сутності й існування. Поняття такого суб'єкта найбільшою мірою відповідає юридичному вченню про дієздатність. Він має природну здатність до діяльності, що має ціннісно-орієнтований характер. Серед ціннісно-орієнтованих актів (любов, ненависть та ін.) виділяють такі, що виражають смисл права. Це — акти визнання1. Будь-який правопорядок припускає наявність такого суб'єкта, буття якого невіддільне від ціннісно-значимих актів, а, отже, і від буття самих цих цінностей, роблячи їх життєво реальними. Акти визнання — це особливі інтенціональні акти, що виражаються у спрямованості на іншого, причому іншій розглядається як цінність незалежно від ступеня його достоїнств, як цінність, що заслуговує гарантій захисту з боку права. Ціннісно-значимий акт визнання конституює "клітинку" права, являє собою визначальний момент правосвідомості. Здатність до визнання — власне правова здатність, що робить право можливим. Вона відрізняється від моральної здатності (любові, поваги), хоч і може мати її як свою передумову. Саме в акті визнання відбувається ототожнення кожного себе й одних з іншим, що дає змогу розглядати його як антропологічний еквівалент принципу формальної рівності. Така "орієнтація на іншого" коре-люється із сутнісною рисою людини — відкритістю світу. Г. Гегель відносив визнання до сфери суб'єктивного духу і уявляв його як особливий стан самосвідомості, коли носій останньої співвідносить себе з іншим суб'єктом, прагнучи показати себе як вільну особистість. Сама потреба у визнанні обумовлена подвійністю природи людини, що, з одного боку, представляє природний тілесний суб'єкт, а з іншого — вільний суб'єкт. "Для подолання цього протиріччя, писав Г. Гегель, необхідно, щоб обидві конфронтуючі одна з одною особистості... поважали б себе... Див.: Алексеев Н. Н. Указ. твір. — С. 76. і взаємно визнавали б себе... не тільки за природних, а й за вільних істот"1. При цьому справжня свобода досягається завдяки визнанню: "Я тільки тоді істинно вільний, якщо й інший також вільний і мною визнається вільним"2. Російський філософ права І. Ільїн також зазначав, що "правовідносини спочивають на взаємному визнанні людей"3. Він підкреслював, що саме це живе відношення між людьми робить право можливим, а в актах визнання відбувається конституювання людини як правоздатного суб'єкта4. Визнання може бути представлене як "згорнута" справедливість, а справедливість — "розгорнутою" формою визнання. При цьому справедливість як спосіб відносин можливий лише за наявності у суб'єкта здатності визнання, а відносини взаємного визнання виявляються можливими лише тоді, коли люди вступають у справедливі відносини, не намагаються фундаментально використовувати один одного як засоби у власних цілях. Акти визнання можна назвати свідомими й розумними актами. Тому здатність визнання припускає відповідну інтелектуальну і моральну зрілість, вираженням якої виступає метафора суб'єкта права як "повнолітнього". Людина усвідомлює те, що відбувається з нею та іншими, діє осмислено. Завдяки визнанню, що здійснюється за допомогою певних правил, соціальні зв'язки, засновані на договорах, на різного роду взаємних зобов'язаннях, що надають юридичної форми обіцянкам, які даються один одному, включаються у систему довіри. У даному разі правила визнання представлені принципом: "Зобов'язання повинні виконуватися". Це правило поширюється на кожного, кому адресовано закони даної правової системи, чи на людство в цілому, коли йдеться про міжнародне право. У цьому разі Гегель Г. В. Ф. Энциклопедия философских наук. — М., 1977. — Т. 3: Философия духа. — С. 241. Гегель Г. В. Ф. Энциклопедия философских наук. — М., 1977. — Т. 3: Философия духа. - С. 241. Ильин И. А. О сущности правосознания // Соч.: В 2 т. — М., 1993. — Т. 1. - С. 256. Ильин И. А. Там само. — С. 261. -200- - 201 - учасник відносин уже не суб'єкт моралі ("ти"), а суб'єкт права ("будь-який"). Саме так, у дусі орієнтованої на аналіз мови герменев-тичної філософії, тобто шляхом знаходження відповідного займенника, що найбільш адекватно виражає правовий смисл, визначає поняття суб'єкта права П. Рікер: "Суб'єкт права — будь-який. Я є будь-яким стосовно усіх. Ми входимо в юридичний простір, коли розглядаємо себе як "будь-якого" із всіх інших "будь-яких"1. При цьому "будь-який" — це не глибоко особистісне "ти" і не анонімне "хтось". Цим займенником виражається філософська структура, що є правовою за своєю суттю. Що ж ховається за виразом "будь-який"? Яка з форм індивідуального буття людини — індивід, індивідуальність чи особистість — мається на увазі, коли ставиться питання про суб'єкта права? У запропонованій Е. Ю. Соловйовим концепції зміст і співвідношення основних форм індивідуального буття людини розкриваються через встановлення їх відповідності визначеним типам норм — обов'язкам, покликанню, правам2. Так, індивід — це окремий представник роду "людина", один з безлічі людей, і як такий — продукт суспільства, об'єкт суспільних відносин. Він є суб'єктом (носієм) обов'язків, без яких немислимо ніяке суспільство, центром зобов'язання, тобто вже стосовно нього застосовано поняття провини і відповідальності. Для індивіда характерна установка на соціальну адаптованість до існуючих умов. Для позначення ж активної сторони людського буття, суб'єкта суспільних відносин застосовують поняття "індивідуальність" і "особистість". Е. Ю. Соловйов підкреслює, що в індивідуальності ми цінуємо її самобутність, а в особистості — самостійність, або автономію3. Індивідуальність — суб'єкт покликання, тобто стану, коли право пере- Рикер П. Торжество языка над насилием. Герменевтический подход к философии права // Вопросы философии. - 1996. — № 4. — С. 30. <) Соловьев Э. Ю. От обязанности к призванию, от призвания к праву // Одиссей. Человек в истории. — М., 1990. — С. 48—55. о Соловьев Э. Ю. Личность и право // Вопросы философии. — 1989. — № 8. - С. 87. творюється на обов'язок, для неї характерна установка на самореалізацію (самоздійснення). Це індивід, який соці-альніший наявного соціуму. Зовнішньому авторитетові тут протиставляється надособистісна примусовість совісті, віри, смаку. Особистість формується на основі індивідуальності. Це — суб'єкт прав чи права (якщо сутність права бачити в правах людини), а отже, суб'єкт свободи, її відмітною рисою є прагнення до власної і повага до чужої незалежності. Саме з образом людини як особистості корелюється право. Адже сутність права утворює категорично вимагане морально-автономним суб'єктом визнання його моральної самостійності (свободи) як попередню довіру до волі і самодисципліни кожного людського індивіда1. "Формалізм" права не означає стирання всіх розходжень між людьми. Зрівнюючи усіх за формальним принципом, право, не вимагаючи примусового самовдосконалення чи проявів духовної і соціальної свободи, виявляється умовою реалізації людських здібностей саме тим, що віддає їх реалізацію на особистий розсуд громадян. У цьому розумінні формальна рівність виступає гарантом людської унікальності. Право, здавалося б, байдуже до внутрішнього світу людини, не може функціонувати і розвиватися без особис-тісно розвинених людей, здатних сказати: "На тім стою і не можу інакше". Воно потребує таких людей, визнаючи за ними здатність вирішувати самостійно, що для них значимо, цінно й вигідно. Гарантуючи простір для здійснення цих здібностей, воно тим самим стимулює "виробництво" особистісно розвинених індивідів. Без особистісно розвиненого суб'єкта права сучасна правова культура була б просто неможливою. Хоч реальні індивіди можуть не мати якості автономного суб'єкта, але сутність права полягає у презюмуванні цих якостей кожній людині ("будь-якому"). Тому право орієнтується на образ людини як особистості. Ця ідея особистості як суб'єкта права виступає в якості "належного" ідеалу для права. "Ідеал права, — пише російський філо- Соловьев Э. Ю. От обязанности к призванию, от призвания к праву. — -202- -203- соф Б. П. Вишеславцев, — є вільний суб'єкт, homo sui iuiris, автономна особистість, що сама міркує, сама оцінює, сама вибирає напрям дій"1. Структура особистості являє собою єдність взаємодоповнюючих орієнтацій: орієнтації на самореалізацію й орієнтації на автономію, єдність індивідуальності ("внутрішнього Я") і персональності ("орієнтації на Іншого"). Відсутність установки на самореалізацію не забезпечує внутрішньої гідності особистості і, відповідно, прагнення захистити цю гідність. Відсутність же якості автономії не створює умов для свободи, творчої реалізації здібностей. Тим самим деформація правового суб'єкта не забезпечує моменту визнання і право виявляється неможливим. Правовий суб'єкт знаходить себе у єдності духовної і соціальної особистості. Таким чином, бути правовим суб'єктом це не означає просто відтворювати зміст позитивного права шляхом тлумачення юридичних норм. Але це означає бути живою особистістю, носієм дійсної правосвідомості. В ідеї правового суб'єкта закладено ідею осмисленої поведінки. Емпіричні і життєві межі осмисленого існування виражені в ідеї дієздатності. Правовий суб'єкт — це не стільки внутрішня психологічна структура особистості (не стільки її автентичне "Я"), скільки те, як особистість представлена іншим. Вона дає можливість взаємодіяти з навколишнім світом, відображаючи ту роль, яку людина грає в ньому. Це особа, персона. Хоч це не є внутрішня структура особистості, але вона і не протистоїть цій структурі, тому що дає можливість виразитися їй зовні, у взаємодії з іншими. Таким чином, особистість як персона не атомарний індивід, а людина в її відносинах до інших людей. Така особистість конституюється іншими, але не в об'єктивному значенні, а в тому розумінні, що усвідомлює себе щодо інших, щодо розуміння її ролі іншими. Вона є структурна єдність відношення і його носія (правовідносин і суб'єкта права)1. Це означає, що право породжується такими відносинами, у яких людина бере участь як персона. І це є відношення визнання. Саме особистість як єдність відношення до іншого і його носія є той онтологічний елемент, завдяки якому можна ідентифікувати належність до власне права (але не в субстанціональному значенні) будь-якого правового явища2. Несубстанціональність підстави права означає те, що з взаємного визнання як сутності справедливості не можна вивести жодної норми позитивного права. Тут, скоріше, застосовано відношення не дедукції, а аналогії. Там, де мають місце відносини взаємного визнання, що конституюють якість особистості, там є і право, і, навпаки, там, де їх немає, де особистості не гарантується їй атрибутивно властиве (життя, свобода, власність), там і право як таке не реалізується. Таким чином, поняття суб'єкта права не просто відіграє ключову роль у розкритті феномена права, а й саме право обґрунтовується ідеєю людини як особистості. В наслідок зазначених обставин право в одному зі своїх вимірів — антропологічному, — може бути визначене як спосіб людської взаємодії (співіснування), можливий завдяки людській здатності бути автономним суб'єктом, що визнає таким самим суб'єктом будь-якого іншого. Носієм даної здатності є обумовлена визнанням інших особистість, чи персона, а її реалізація і відтворення є завданням політико-правових інститутів. Контрольні запитання: 1. Що вивчає філософська і правова антропологія? 2. Як пов'язані між собою "образ людини" і "образ права"? 3. Що таке "правова людина"? Вышеславцев Б. П. Кризис индустриальной культуры. Марксизм. Неосоциализм. Неолиберализм. — Нью-Йорк, 1953. — С. 229. 1 Kaufmann A Preliminary Remarb on a Legal Logic and Ontology of Relations // Law, Interpretation and Reality. Essays in Epistemology, Hermene-utics and Jurisprudence. - Dordrecht - Boston - London, 1< 2 Там само. - P. 122-123. -204- -205- 4. Що являє собою природа людини і в чому полягає необхідність правопорядку? 5. Що, з погляду сучасної філософії, являють собою права людини і який зміст стосовно них мають терміни "природні", "священні", "невідчужувані"? 6. Як обгрунтувати безумовну цінність прав людини? 7. Яку функцію виконують права людини в сучасному світі? Що відповідно до концепції П. Рікера є антропологічною основою права? Хто є суб'єктом права? 8. Яка, на ваш погляд, форма індивідуального буття людини (індивід, особистість, індивідуальність) відповідає поняттю суб'єкта права?
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 656; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |