КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
ІСТОРІЇ 2 страница
Проте кульмінаційний момент наближався. Загін Скопасіса вирушив до Дунаю на переговори з греками, які охороняли міст, а більша частина скіфів залишалася на місці та, блокуючи персів, знищувала їхніх постачальників і фуражирів. Військо Дарія дедалі слабшало. В цей час до перського табору з'явився скіфський вісник із дивними дарами цареві: птахом, мишею, жабою та п'ятьма стрілами. Зрадівши, Дарій розшифрував зміст цього дарунка на свою користь: скіфи, мовляв, віддають йому і свою воєнну могутність, і свою землю, і небо, і води. Але один із його найближчих радників — Гобрій — витлумачив цей зміст зовсім інакше: «Якщо ви, перси, не полинете в небо, обернувшись на птахів, не сховаєтесь у землі, ставши мишами, чи не скочите в болото, обернувшись на жаб,— ви не повернетесь назад, уражені цими стрілами» (Геродот. IV, 132). Як показали дальші події, здогадка Гобрія була ближчою до істини. Скіфи готувалися до рішучого двобою. За допомогою продуманого і вдало здійсненого відступу сили ворога були підірвані: настав час скористатися наслідками цього стратегічного маневру. А щоб пастка зачинилася якнадійніше, Скопа- сіс мав умовити охоронців мосту через у Дунай залишити свій пост. Іонійці начеб- з- то зголосилися на ці пропозиції, і Ско- ® пасіс, не гаючи часу, повернув своїх вої- § нів на з'єднання з головними силами. А £ ті, передавши Дарію свої алегоричні да- ^ ри, вишикувалися навпроти персів на ви- 2 рішальний бій. Тут, як розповідає Геро- < дот, у перебіг подій втрутився випадок: V скіфські вершники побачили зайця й, по- Q рушивши бойовий порядок, кинулися за 2 звірком. Дізнавшись про це, Дарій заува- и жив: «Ці мужі ставляться до нас із великим презирством, і мені тепер ясно, що Гобрій правильно сказав про скіфські дарунки. Оскільки й мені самому тепер вже здається, що справа йде саме до того, необхідно добре подумати, щоб наше повернення назад було цілком безпечним» (Геродот. IV, 134). Тож, коли настала ніч, цар залишив у таборі найослаблені- ших бійців, які мали палити багаття, а також віслюків, аби ті своїм голосним ревінням створювали видимість присутності на місці всієї армії, а сам із добірною частиною війська поринув у темряву — нібито з метою раптово напасти на скіфів. Проте його шлях проліг зовсім в інший бік — на захід, до мосту. Скіфи тільки на світанку зрозуміли, що сталося, й ринули навздогін. Маючи вірний шанс остаточно добити персів, вони втратили його через парадоксальну обставину: добре знаючи степ, союзницькі загони примчали до мосту навпрямки раніше за Дарія, котрий, побоюючись заблукати, вертався до Дунаю вже пройденим, але-довшим шляхом. Отже, вороги розминулися. Скіфи знову почали умовляти греків зруйнувати міст — адже 60 днів, визначених Дарієм, уже минули. Ті спочатку погодилися, та один з їхніх ватажків — Гістіей, тиран (правитель) іонійського міста Мілет, нагадав іншим знатним грекам, що їхня влада в Іонії тримається лише завдяки ® персам. Тоді охоронці мосту вирішили <~ обдурити скіфів — зруйнувати переправу тільки на відстань польоту стріли, щоб 4 заспокоїти їх і разом із тим нейтралізу- вати загрозу з їхнього боку. Так вони і м вчинили. Тим часом степовики, нічого не 2 підозрюючи, кинулися шукати рештки перської армії. Але воєнне щастя й тут покинуло їх: Дарій уночі непомітно для супротивника дістався Дунаю й форсував його зі своєю гвардією. Так безславно завершилася спроба величезної Перської імперії підкорити народи Північного Причорномор'я. Перемога над одним із наймогутніших володарів тогочасного світу небувало піднесла воєнно-політичний пріоритет скіфів у цьому регіоні і справила великий вплив на процес консолідації Північнопричорноморської Скіфії.
6. ВЕЛИКА СКІФІЯ
Загальний нарис Північнопричорноморської Скіфії середини V ст. до н. е. подано Геродотом в його «Історії», для написання якої він здійснив мандри по різних краях тодішньої ойкумени й, можливо, відвідав Ольвію. Саме тут він і міг зібрати цікаві подробиці відносно недавньої скіфо-перської війни, з'ясувати важливі деталі життя, побуту, звичаїв переможців могутнього Дарія. Географія й населення Скіфії. За Геродотом (IV, 101), «у Скіфії — оскільки вона має чотирикутну форму, а дві сторони доходять до моря,— усі сторони рівні за своїми розмірами: й та, що йде всередину країни, й та, що простягається уздовж моря. Бо від Істра (Дунаю.— Авт.) до Борисфена — десять днів дороги, від Борисфена до Меотійського озера (Азовського моря.— Авт.) — іще десять; і від моря вглиб країни до мелан- хленів, які живуть вище скіфів,— двадцять днів дороги». Цей величезний квадрат, твердить Геродот, був заселений численними народами, головне місце серед яких посідали скіфи, очолювані скіфами царськими (IV, 17—20). Свідчення давньогрецького історика неодноразово ретельно аналізувалися сучасними науковцями, котрі намагалися співвіднести їх із даними археології та відтворити цілісну картину розселення Геродотових племен на території нинішньої України. Одна з поширених географічних реконструкцій на цю тему належить українським археологам О. І. Тереножкіну та В. А. Іллінській. Існують й інші варіанти, насамперед стосовно північної периферії Скіфії. На жаль, до остаточного з'ясування цієї дискусійної проблеми ще далеко, тому зупинимося на безперечно доведених фактах. Уся величезна смуга північнопричор- номорських степів була зайнята власне скіфськими іраномовними племенами. Починаючи з кінця VI ст. до н. е. кількість їхніх пам'яток на цій території різко збільшується порівняно з попереднім періодом. Найбільшої концентрації вони досягають наприкінці V—IV ст. до н. е.— саме цим часом датуються тисячі скіфських поховань, відкритих на Півдні України. Як і раніше, лісостепове межиріччя Дністра і Дніпра заселяли численні племена, генетично пов'язані з населенням чорноліської доби. За мовою це були пра- слов'яни. На заході з ними сусідили фракійці, на сході — носії посульсько-доне- цького варіанту культури скіфського типу. Мовна належність останніх лишається ще дуже спірною: одні фахівці відносять їх до балтів, другі — до угрів, треті наполягають на їхній іраномов- ності. На порубіжжі, де посульсько-донець- ка культура стикалася з культурою Дніпровського Лісостепового Правобережжя, виявлене одне з найбільших у Європі и < з" в 5 и л и н < а. < и и
о
городищ ранньої залізної доби. Воно розташоване поблизу с. Більськ, у середній течії Ворскли. Загальна довжина його валів перевищує ЗО км, а площа досягає 4400 га. Впродовж багатьох років городище досліджує харківський археолог Б. А. Шрамко, який ототожнює його із згадуваним в «Історії» Геродота містом Гелон. Дуже важливою для розуміння історії Скіфії є проблема характеру взаємовідносин степовиків і землеробів Лісостепу. Іншими словами: чи входили тодішні землеробські племена до складу Скіфїі? Серед фахівців є прихильники й позитивної, й негативної відповіді на це запитання. На нашу думку, в різних районах Пів- нічнопричорноморського Лісостепу різною була й міра політичної залежності місцевого населення від іраномовних кочовиків,— ця міра зумовлювалася конкретно-історичною обстановкою й реальним співвідношенням сил на якийсь певний момент. Тому нам навряд чи поталанить із максимальною точністю відтворити північні кордони скіфського об'єднання,— швидше слід говорити про сферу його впливу на лісостепові племена, що поступово слабшав у напрямі від центру до периферії. Протез великою долею ймовірності ми все ж таки можемо визначити один регіон Українського Лісостепу, який безпосередньо входив до складу Скіфії. Йдеться про південні ра
Пограбування економічних ресурсів підкорених племен і стягання з них тяжкої данини, зиск із контролювання торговельних шляхів, що пролягали через північнопричорноморські степи,— все це не тільки забезпечувало кочовиків необхідними для нормального життя продуктами землеробства й ремесла, а й надзвичайно збагачувало скіфську верхівку. Накопичені величезні ресурси кочові володарі перш за все намагалися перетворити на престижні речі, що підкреслювали їхню відокремленість від маси рядових общинників. Згодом більшість цих коштовних речей концентрувалася в усипальнях знаті, котрі за своїми розмірами й пишністю супровідного інвентаря, очевидно, не мають собі рівних серед інших старо- житностей Східної Європи. Найграндіозніші скіфські кургани споруджувалися в степах України наприкінці V— в IV ст. до н. е. Серед них — Солоха, Чортомлик, Огуз, Козел, Гайма- нова Могила, Бердянський, сенсаційні знахідки з яких неодноразово привертали до себе увагу громадськості. Скіфи й античні міста-держави Північного Причорномор'я. Основна частина коштовностей, у числі яких чимало справжніх шедеврів стародавнього ювелірно Величезна зацікавленість степової знаті в результатах цих торговельних операцій визначила два важливі напрями зовнішньополітичної активності скіфського об'єднання: на північ, де головним його завданням було, повторимо, утримання політичної зверхності над підкореними територіями Лісостепу, та на південь, де скіфи прагнули всіляко зміцнити свої позиції в античних колоніях Північного Причорномор'я. Деякі сліди політики кочовиків щодо своїх південних сусідів зберегли пам'ятки археології та писемні джерела. Наприклад, у межах Боспорського царства киділена значна група могил представників скіфської еллінізованої верхівки, котрі, можливо, брали участь в організації хлібної торгівлі. Найвідомішим серед таких пам'яток є курган Куль-Оба, досліджений на околицях Керчі в 1830 р. Тут був похований якийсь скіфський володар кінця IV ст. до н. е., кочовища якого при- ^ лягали до кордонів Боспору. В потойбіч- ний світ його супроводжували жінка й ® служник. У гробниці знайдено безліч ре- у чей, зокрема пречудові вироби з дорого- 5 цінних металів. < Про величезну роль скіфських прави- 2 телів у житті Боспору свідчать також по- < дії міжусобної династичної боротьби між £ спадкоємцями царя Перісада (помер у в 311/310 або 310/309 рр. дон. е.). Писем- 2 ні джерела зафіксували втручання в цю політичну комбінацію одного зі скіфських ієрархів. З урахуванням хронології тогочасних подій ним міг бути наступник володаря, похованого в Куль-Обі. Головними суперниками в цій боротьбі виступали старші сини Перісада — Сатир та Євмел. Як розповідає у своїй «Бібліотеці» давньогрецький історик Діодор (XX, 22), після смерті Перісада «сини його Євмел, Сатир і Прітан розпочали поміж собою війну за владу. Старший із них. Сатир, успадковував владу від батька.., але Євмел, який вступив у дружні відносини з деякими із сусідніх варварських народів і набрав значні військові сили, почав протидіяти братовій владі. Сатир, коли дізнався про це, рушив проти нього із значним військом; коли він перейшов через річку Фат, він оточив свій табір возами, на яких привіз величезну кількість провіанту, потім вишикував військо й сам, за скіфським звичаєм, став у центрі бойового строю. Союзниками Сатира в цьому поході були грецькі найманці, чисельністю не більше двох тисяч, і стільки ж фракійців, а все інше військо складалось із союзників-скіфів чисельністю до двадцяти з лишком тисяч піхоти і не менш як десяти тисяч вершників». Розповідь Діодора про бій при Фаті (ймовірно, одній із річок Прикубання) цікавить нас не тільки як свідчення скіфського впливу на політичне життя Боспору, а й як історичний документ, що дає змогу реконструювати деякі особливості скіфської військової справи. «На боці Євмела,— продовжує Діодор,— був цар фатіїв Аріфарн із двадцятьма тисячами кінноти і двадцятьма двома тисячами піхоти. Коли відбулося перше бойовисько. Сатир, який був оточений добірними воїнами, розпочав кінну сутичку з почтом Аріфарна, котрий стояв проти нього в центрі бойового строю, й після значних втрат з того чи іншого боку змусив, нарешті, варварського царя до втечі. Спочатку Сатир кинувся його переслідувати, вбиваючи всіх, хто з'явиться на його шляху, але трохи згодом, коли почув, що брат його Євмел узяв гору на правому фланзі, припинив пересліду-
нання и поспішив на допомогу переможеним: він удруге став винуватцем перемоги й розбив усе вороже військо...» Поза всяким сумнівом, добірний загін Сатира, що здобув для нього перемогу, складався із скіфських вершників. Утягнуті в самісінький вир кривавої січі, вони здійснили блискучий маневр і тим вирішили долю бою. Відомий український фахівець з історії стародавньої воєнної справи Є. В. Черненко нещодавно проаналізував головні події цього бойовиська й дійшов висновку: тільки першокласна кіннота була здатна змінити напрям головного удару після того, як прорвала ворожий стрій, і вдарити в тил ще не здоланим загонам супротивника. Однак подальша доля Сатира, який за допомогою скіфів переміг у бою при Фаті, склалася нещасливо — він загинув у наступних бойових сутичках. Наклав головою в боротьбі за владу і його молодший брат Прітан. Євмел, здобувши таки бос- порський трон, вирішив закріпити свою перемогу й наказав перебити всіх друзів і родини своїх братів. Врятувався лише юний син Сатира — Перісад: він верхи втік із столиці царства Пантікапея (на місці сучасної Керчі) до ставки скіфського царя Агара (Д і од о р. XX, 24). Цей епізод свідчить, що ставка Агара — ймовірно, володаря скіфських племен, які мешкали у Східному Криму,— розташовувалася майже поряд із головним містом Боспору, і зайвий раз підкреслює міцність скіфських політичних позицій, грунтованих на реальній військовій силі, в цьому надзвичайно важливому для них регіоні Північного Причорномор'я. Красномовною є й та спокійна сміливість, з якою Агар прийняв Перісада, адже такий його крок аж ніяк не міг викликати схвалення з боку нового боспорського царя — мстивого Євмела.
Боротьба за Добруджу. Бурхливо розвивалися події й на західних кордонах Скіфії. Це був третій, не менш важливий напрям її зовнішньої політики. Як ми пам'ятаємо, західними сусідами скіфів були фракійці. Близько середини V ст. до н. е. серед останніх надзвичайно посилилося плем'я одрисів, що проживало в долині р. Арда. Очолювані своїм ватажком Тересом, вони заснували могутнє у військовому відношенні Одриське царство, територія якого простяглася до Нижнього Дунаю. Контакти між двома войовничими угрупованнями — Скіфією та Одри-
' ' ^ ^ ^ " Л*4
іолаті вироби із скіфського Братолюбівського кургану (кінець V ст. до н. е.) на Херсонщині (<І>ото М. Ш. Петковського)
ською державою мали різний характер. Не обходилося, звісно, без конфліктів, але відомо і про породичання царських родин: наприклад, дочка Тереса була однією з дружин скіфського царя Аріапіфа. Гака більш-менш мирна ситуація зберігалася практично до середини IV ст. до н. е., коли швидкий занепад Одриського царства призвів до його розпаду. Так упав міцний бар'єр, який закривав перед скіфами шляхи до античних міст Західного Причорномор'я — Істрії, Діонісо- поля, Одесоса й ще далі — безпосередньо до Балканського півострова. Отже, перед скіфською верхівкою відкрилася можливість налагодити без посередництва грецьких колоній Північного Причорномор'я торгівлю з античними державами материкової Греції. Основні події скіфської експансії на захід у цей час пов'язані з ім'ям царя Атея, який, за словами Страбона — автора відомої «Географії» (VII, 3, 18), начебто володарював над усією Північно- причорноморською Скіфією. Деякі сучасні фахівці намагаються спростувати це твердження і вважають Атея лише ватажком якогось скіфського угруповання на Нижньому Дунаї, однак для розуміння описуваних далі подій це особливого значення не має — в кожному випадку його смілива й активна політична лінія спиралася на міць усієї Скіфії. Атей був суворим і загартованим у боях воїном. Його неординарний образ зберегли для нас свідчення цілого ряду авторів. Так, Плутарх сповіщає про адже цікавий епізод: захопивши в полон грецького флейтиста Ісменія, уславленого своєю грою, скіфи привели його до Атея, щоб той насолодився вишуканою музикою, але цар заявив, що найкращою для себе музикою вважає іржання бойового коня. За плечима Атея був багатющий досвід воєначальника, що допомагало йому знаходити вихід із будь-яких скрутних обставин. Ось як про це розповідає, наприклад, римський автор Фронтін (II, 4, 20): «Скіфський цар, коли йому судилося вступити в бій із більш значними силами (фракійського племені] трибаллів, наказав жінкам, дітям й усій нестройовій юрбі підігнати до ворожого тилу віслюків і волів та нести при цьому попереду здійняті списи; потім він поширив чутку, що до нього нібито йдуть підкріплення від більш віддалених скіфів; цим він спонукав ворогів відступити». Через деякий час після падіння Одри- ського царства Атеєві пощастило досить міцно закріпитися на правобережжі Нижнього Дунаю. Безпосередньо підвладна йому територія відповідала якщо не всій сучасній Добруджі, то в усякому разі її значній частині, а вплив скіфського царя поширювався й на віддаленіші області. Відомий зміст його дуже цікавого листа до мешканців міста Візантій, розташованого на березі Босфорської протоки: «Цар скіфський Атей демосові нізантіанців: не перешкоджайте моїм прибуткам, щоб мої кобилиці не пили вашої води» (Клемент Олександрійський. V, 31). Яскравим свідченням могутності Атея став і випуск ним власної монети, карбованої в античному місті Каллатія,— найдавнішої з відомої нам серії безперечно скіфських грошових одиниць.
Однак фракійські землі привертали План і розріз поховання у скіфському кургані Куль-Оба (IV ст. до н. е.) в Керчі (рис. П. Л. Корнієнка за матеріалами публікацій) РОЗДІЛ ДРУГИЙ
Сценки з життя скіфів, зображені на електровому кубку з кургану Куль-Оба (прорис. П. Л. Корніенка) увагу не лише Скіфії. На півдепь від них приблизно в той же час швидко посилювалася Македонська держава, цар якої Філіпп II забирав під свою руку все нові й нові території. За деякими даними, спочатку між Філіппом й Атеєм існували якісь союзницькі відносини, але рано чи пізно суперники мали з неминучістю зіткнутися. Це сталося в 339 р. до н. е. За розповіддю римського історика Помпея Трога, що збереглася у викладі іншого римського автора — Марка Юніана Юс- тіна (IX, 2), Філіпп почав вимагати від Атея, аби той компенсував частину витрат македонян при облозі Візантія. Скіфський володар відмовився, й тоді вчорашній союзник рушив на нього. Звісно, наведений епізод, якщо він і мав справді місце, був лише приводом до війни, дійсна ж її причина полягала у протилежних інтересах Філіппа й Атея. Ворожі війська зійшлися десь поблизу Дунаю. Відбувся рішучий бій, в якому скіфи зазнали поразки. В жорстокій січі загинув і сам Атей, а він мав тоді майже 100 років. Після цього тиск кочовиків на Нижнє Подунав'я на деякий час припинився, однак могутність усієї Скіфії не похитнулася. Про це свідчать, зокрема, події 331 р. до н. е., коли намісник Олександра Македонського (сина Філіппа) Зопіріон із 30-ма тис. воїнів удерся до Скіфії й дійшов до мурів Ольвії. Облога виявилася безрезультатною, а на зворотньому шляху все його військо, як і сам Зопіріон, знайшло смерть від скіфської зброї.
Загибель Великої Скіфії. Розповідаючи про політичну історію Великої Скіфії, не можна не згадати ще про один важливий фактор, який склався в IV ст. до н. е. і впливав на її розвиток. Це — консолідація й посилення савро- мато-сарматських племен у пониззі Дону. Хоча якісь беззастережні дані щодо збройних конфліктів між скіфами й сар- Монета скіфського царя Атея (прорис. П. Л. Корнієнка)
матами протягом IV ст. до н. е. відсутні, все ж немає ніяких підстав припускати можливість безхмарних відносин між цими двома кочовими угрупованнями. Тим більше, що археологічні матеріали свідчать: правий берег Нижнього Дону, котрий за часів Геродота належав Скіфії, в IV ст. до н. е. відійшов під контроль сарматів. Проте все це до часу аж ніяк не впливало на життєздатність Скіфської держави. Справді, її культура в IV ст. до н. е. досягає найвищого розвитку, у степових районах виникають все нові й нові грандіозні поховальні споруди з багатющим інвентарем. І ось після такого бурхливого сплеску настає раптовий спад: на межі IV і III ст. до н. е. степові скіфські пам'ятки практично зникають, що, безумовно, засвідчує крах Великоі Скіфії. На думку науковців, до цієї катастрофи спричинився цілий комплекс явищ: погіршення кліматичних умов і усихання степів, тривале витолочування трав'яного покриву внаслідок інтенсивного випасання худоби, занепад економічних ресурсів Лісостепу через їхню активну експлуатацію тощо. Все це призвело до руйнування економічних підвалин Скіфії, загибелі її як держави. А проте самі скіфи не зникли з історичної арени. їхні племена ще довго контролювали Нижнє Подніпров'я, Крим, Добруджу, хоча й утратили назавжди політичну гегемонію в Північному Причорномор'ї. Тут розпочався новий, сарматський період історії. Але перш ніж перейти до розповіді про сарматів, пропонуємо читачеві ознайомитися з побутом і культурою скіфів часу їхнього розквіту. 7. ПОБУТ І КУЛЬТУРА СКІФІВ
Усе перше тисячоліття до н. е. було періодом цілковитого панування на величезних просторах Великого степового поясу Євразії — від Дунаю до Західної Монголїі включно — численних ірано- мовних племен — творців самобутньої кочової цивілізації, багато набутків якої перейняли кочівники пізніших епох. З цієї точки зору скіфська культура була лише локальним варіантом євразійської лінїі культурного розвитку,— щоправда, чи не найяскравішим і притаманним тільки західній частині іраномовного кочового масиву. Конкретні форми і прояви культури скіфів вироблялися поступово. їхній розвиток у часі відбиває рубіжні віхи історії Скіфії. Так, найдавніша скіфська культура склалася внаслідок завоювання кіммерійців власне скіфськими племенами й увібрала в себе як місцеві, так і привнесені елементи. Пізніше вона зазнала впливу передньоазіатської цивілізації, а за часів Північнопричорномор- ськоі Скіфи постійно взаємодіяла з античною культурою, що позначилося насамперед на розвитку мистецтва степовиків. Та попри всі ці впливи підвалини скіфської культури не змінювалися, і протягом VII—IV ст. до н. е. вона залишалася передусім кочовою. Взагалі, характер господарства скіфів впливав на всі сфери їхнього життя. Основу виробництва становило скотарство. Воно давало майже все — бойових коней, м'ясо, молоко для харчування, повсть для одягу та покриття кибиток, які пересувалися за допомогою волів. Особливості скіфського побуту добре ІЛЮСТРУЮТЬСЯ окремими уривками з творів стародавніх
Зовнішній вигляд знатних скіфів, відтворений за рельєфним зображенням на чаші з Гайманової Могили (реконстр. та рис. П. Л. Корнієнка)
Зовнішній вигляд представників скіфської знаті (за матеріалами розкопок поховань). Реконстр. Л. С. Клочко. О. І. Мінжуліна, П. Л. Корнієнка, рис. П. Л. Корніенка
СКІФО-САРМАТСЬКИЙ ЧАС
Поховання скіфського дружинника з кургану V ст. до н. е. поблизу с. Олек- сандрівка на Дніпропетровщині та речі з цього поховання (рис. П. Л. Корчі енка) ішторів, сюжетами на виробах мистецтва, археологічними знахідками. Наведемо лише декілька прикладів. Ось скіфи пригнали до кочовища дійних кобилиць, злили молоко у великі чани.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 1628; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |