КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
ІСТОРІЇ 4 страница
Кочові скотарі. Нам не відоме жодне сарматське поселення. їхня відсутність свідчить, що сармати були кочовими скотарями, до того ж із досить рухливим типом кочування. За етнографічними аналогіями такому типові відповідає певний склад стада — насамперед вівці та коні (як, наприклад, у калмиків). Ці свійські тварини — єдині, що здатні переносити постійний рух, не втрачаючи при цьому ваги й життєвих сил. До того ж коні здобувають пашу з-під снігу,
Уявний зовнішній вигляд сарматського катафрактарія І ст. до н. е. (реконстр. О. В. Симоненка та П. Л. Корніенка за матеріалами поховань поблизу ст-ці Ахта- низівська та із Зубовського кургану, рис. П. Л. Корніенка) РОЗДІЛ ДРУГИЙ
І8І о 2 Є' * і = ї.50 £< и 2 § 5 2 = 5 о. а т> і З "-З її Н І? 0 В 1і § ю ї
зі І £ Із розриваючи його копитами. І справді, в сарматських могилах як напутня їжа застосовувалася лише баранина. А кінь для сарматів був усім: давав їжу, питво, одяг, силу, заможність, рятував життя. «Напрочуд дивно,— пише Тацит,— як завзятість сарматів лежить ніби поза ними самими (тобто в їхніх конях.— Авт.)». Остеологічні дані свідчать, що коні сарматів, як і всіх степовиків, були невисокі на зріст, з великою грубою головою, короткою шиєю, з міцними ногами. Типовим зразком такого коня є зображення на Чортомлицькій амфорі, щоправда, вони відображають скіфських коней, але сарматські мало чим відрізнялися від них. Це були яскраві представники степових тубільних порід типу монгольської або казахської. Прокуратор Каппадокії Арріан, який свого часу воював із сарматами й добре знав їх, так описує їхніх коней у своєму творі «Про полювання» (традиційно при цьому називаючи сарматів скіфами): «...скіфських (тобто сарматських.— Авт.) та іллірійських коней... спочатку важко розігнати, так що можна поставитись до них з повною зневагою, якщо побачити, як їх порівнюють з конем фессалійським, сіці- лійським, пелопоннеським, проте вони витримують які завгодно труднощі; й тоді можна бачити, як той прудкий, рослий та баский кінь вибивається із сил, а ця малоросла та шолудива шкапа спочатку переганяє того, а потім лишає далеко позаду». «Коні, здатні до будь-яких довгих перегонів»,— таку оцінку сарматським коням дав Овідій. Кінське спорядження. Одним із головних релігійних культів сарматів був культ коня. Йому приносили жертви, і самого його приносили в жертву. Щоправда, частіше сармати, шкодуючи своїх чотириногих друзів, клали до могили хазяїна не коня, як скіфи, а його символ — вуздечку. Завдяки цьому звичаю до нас дійшло сарматське кінське спорядження. Звичайна сарматська вуздечка складалася з ремінного оголів'я та залізних вудил. Поряд із трензельними кільцями цілком сучасного вигляду кочовики використовували С-подібні псалії, подібні до скіфських. У І ст. н. е. з'являються своєрідні вудила з так званими окуляро- подібними нсаліими — з двома великими ^ кільцями на кінцях. Повід, пристібнутий з" до нижнього кільця, примушував напів- ® дикого степового коня одразу підкоря- ій тися господареві. Це дуже важливо, бо и у двобої один рух повода, бува, рятує ^ вершникові життя. Парадні вуздечки 2 шляхетних кіннотників, починаючи з < II ст. до н. е., оздоблювали фаларами — ^ круглими бляхами із золота або срібла, в прикрашеними рельєфними зображен- ^ нями або рослинним орнаментом. Такі вироби знайдені поблизу Старобільська та Балаклії на Сіверському Дінці; нещодавно срібні позолочені фалари виявлені в кургані біля с. Булахівка на Дніпропетровщині. На жаль, у межах сучасної України багаті кінські спорядження трапляються рідко. Куди більше їх у «сарматському Герросі» в Нижньому Подонні. В 1986 р. азовський археолог Є. Беспалий дослідив у могильнику Дачі унікальний кінський набір кінця 1 ст. н. е., що складався з 11 фаларів і нагрудної бляхи. Основу двох великих фаларів становить бронзовий диск, плакований золотом. У центрі вміщено чорний агат із жовто-білими райдужними розводами. Цю вставку увінчує кругла золота розетка, інкрустована білими та блакитними емалями, в центрі якої контрастно сяє яскраво- червоний сердолік. Навколо агата — виконані у високому рельєфі чотири литі постаті левів, що лежать; м'язи на крупах і плечах передані бірюзовими вставками. Завершують композицію, чергуючись по краю виробу, вставки із дрібних сердоліків і бірюзи. Цими фаларами були оздоблені ремені нагрудника на плечах коня, а на грудях, де ремені сходилися, кріпилася такого ж діаметра, що й фалари, масивна золота напів- сферична бляха. Її поділяють на чотири сектори — хрест-навхрест — діаметральні смуги біло-блакитної інкрустації, а в центрі вміщено таку саму, як і на фаларах, інкрустовану розетку із сердоліком. Золотими кільцями (два — з одного боку й одне — з протилежного) бляха фіксувалася на нагруднику. Решта дев'ять малих золотих овальних фаларів — із біло-блакитними вставками по краю та полірованими халцедонами й сердоліками в центрі — прикрашали вузду. Зброя. Головною силою сарматського війська була легка кіннота. В мо- РОЗДІЛ ДРУГИЙ гилах воїнів археологи знаходять залізні мечі із серпоподібними (II—І ст. до н. е.) та кільцевими (І—II ст. н. е.) навер- шями. Пізніше з'явився ще один тип меча — довгий, із навершям у вигляді диска, нерідко виконаним із коштовних мінералів або золота. Він носився на портупеї, підвішеній за різьблену нефритову скобу китайського виробництва. Чудовий зразок меча цього типу знайшли в Болгарії, в кургані Рошава Драгана, де поховано фракійця — офіцера римської служби. Це, очевидно, трофей, здобутий під час сарматських набігів 68—69 рр. н. е. Як і всі степовики, сармати чудово стріляли з луків. Чого тільки не пишуть сучасники про їхні стріли! «Синюваті від зміїної отрути», «летюче залізо, просякнуте отрутою», «стріли, вологі від зміїної крові»,— такі характеристики дає, наприклад, Овідій. Сармати використовували луки двох типів — «скіфський» (короткий із гнучкими крутими рогами) та «гунський» (із великою кибіттю, середина й кінці якої негнучкі та посилені кістяними або роговими обкладками). Останній тип вони запозичили в І ст. н. е. від середньоазіатських племен. Така зброя знайдена в багатому похованні біля Порогів. Добрим датуючим и матеріалом є залізні наконечники стріл; т до початку І ст. до н. е. побутують в трилопатеві втульчасті, а далі й аж до § кінця сарматського часу — такі ж, але £ черешкові. В комплексі з луком «скіфсь- н кого» типу вживалися невеликі (1,5— 2 3,5 см завдовжки), а «гунського»— 5і масивні (до 6 см) і важкі наконечники. V Разом із луком біля Порогів було знай- § дено унікальний сагайдачний набір вели- 2 ких, каліберних наконечників середньо- и азіатських і гунських типів, практично невідомих у сарматів. Певно, вони потрапили на Дністер безпосередньо зі Сходу разом зі своїм власником. На території України практично невідомий сарматський захисний обла- дунок,— мабуть, тому, що мали його лише заможні воїни, а їхні могили в нашому степу — поодинокі. Чудові зразки такого обладунку відомі з Подоння та Прикубання, де сармати ховали своїх володарів. Важкоозброєні сарматські вершники (вони звалися катафрактарі- ями) здобули величезну славу. Тацит пише про катафрактаріїв: «Коли вони з'являються кінними загонами, навряд чи яке військо може їм протистояти». Гнучкий сарматський панцир, як і
скіфський, складався із залізних або бронзових лускоподібних платівок, нашитих на шкіряну чи бавовняну основу. На відміну від скіфів, сармати широко застосовували також кольчугу, запозичену від римлян. Шоломи їхні бронзові, теж західного походження. За свідченням античних авторів, катаф- рактарії навіть заковували в броню своїх коней, однак археологічно це не підтверджується. За приклад нищівної сили удару важкоозбро- єної кінноти може служити битва під Каррами (Передня Азія) 53 р. до н. е., де військо переможця Спартака — тріумвіра Марка Ліцинія Красса зазнало поразки від етнічних родичів сарматів — парфян. Діючи під проводом свого полководця Сурени, кочовики заманили римлян у пустелю й атакували їх у кінному строю, але прорвати глибоке шикування легіону не змогли. Тоді, не даючи ворогам рушити з місця, почали безупинно обстрілювати їх із луків. Валки верблюдів підвозили стріли, й легіонери падали один за одним, не маючи навіть змоги завдати удару у відповідь... Коли в безсилій люті якась із когорт пробувала атакувати, з-за горбів з'являлися катафрактарії, й римляни поспіхом відступали до рятівного каре. Вночі Марк Красс послав дві когорти на чолі Фібули, пряжки, прикраси з інкрустацією та речі особистого вбрання із сарматських поховань на території України (рис. П. Л. Корнієнка) о < У « -0 и Е- < а. < О Є
и ® Сарматське мистецтво. ^ Якщо зброя й кінське спорядження є а неодмінною належністю чоловічих похо- ^ вань, то в жіночих, звісно, переважають прикраси. Сармати принесли в Північне ^ Причорномор'я новий стиль у прикладів ному мистецтві — поліхромний. їхні вироби прикрашалися вставками з рубінів, смарагдів, гранатів, сердоліку, халцедону або з кольорової емалі — червоної, блакитної, білої. Джерела цього стилю містяться в Середній та Центральній Азії, звідки походили предки сарматів. Чудові зразки таких прикрас знайдені в нечисленних похованнях вищої сарматської знаті: в Порогах (О. В. Симоненко, Б. І. Лобай, 1984 р.), у Соколовій Могилі (Г. Т. Ковпаненко, 1974 р.), Ногайчинському кургані (А. О. Щепинський, 1974 р.). Всі вони датуються І ст. н. е.— часом розквіту сарматського суспільства. Найцікавішими речами в похованні з Порогів є два пояси, прикрашені золотою поліхромною гарнітурою. Один із них зроблено з червоної шкіри, з обох боків якої закріплені чотири біметалеві платівки. Пояс застібався двома масивними круглими пряжками. Залізна основа кожної обтягнута золотою пластиною, що зображує двох драконів, майстерно розташованих по колу. Чудовиська вчепилися одне в одного іклами та пазурами передніх лап. Тонко пророблені зуби, очі, пазурі, пір'я крил, а також м'язи, підкреслені вставками з бірюзи й блакитної емалі. Трохи нижче від цього пояса лежала гарнітура іншого — портупейного, виготовленого зі шкіри зеленого кольору. Він одягався на стегна, а до нього золотими пряжками кріпився меч. За стилем і технікою виконання його можна порівняти з аналогічними виробами — шедеврами некрополя Тілля-Тепе в Північному Афганістані. Вся гарнітура — золота, прикрашена вставками з білої й блакитної емалі. З обох боків застібок були дві мініатюрні бляшки у вигляді квітки лотоса; від них звисали ремінці з металевими наконечниками. На застібках у високому ажурному рельєфі зображена сцена з героїчного епосу: чоловік із кремезним торсом тримає за лапи двох грифонів (фантастичні істоти), які шматують третього. їхні тіла розміщені по краю рамки пряжки, а центр займає зображення пантери. Чоловік має виразно монголоїдні риси обличчя, невеликий завиток волосся на тім'ї, широкий плаский ніс, характерну посмішку,— типовий східний божок! На обох поясах, на мечі, гривні й келиху з цього поховання нанесені спеціальні знаки — тамги, тотожні тамгам на монетах царя Інісмея, що карбувалися наприкінці 70-х — на початку 80-х років нашої ери в Ольвії. Ця обставина дозволила не тільки визначити час поховання, а й із певною вірогідністю співвіднести його з цим сарматським володарем. За десять років перед тим А. О. Щепинський дослідив у Північно-Східному Криму в Ногайчинському кургані могилу заможної сарматки І ст. н. е. Небіжчицю, поховану в оздобленому кольоровим алебастром саркофазі, вкривала поховальна пелена, гаптована золотими ажурними платівками. Кисті рук покоїлися у срібних чарах античної роботи. На шиї — масивна золота гривна в чотири оберти, кінці якої прикрашені грифонами. На чолі — сплетена діадема тонкої античної роботи (її застібки виготовлені з двох серцеподібних сердоліків, забраних у золото). Поруч із небіжчицею лежали скринька з предметами туалету і прикрасами: мініатюрними золотими флаконами для парфумів, перснями з гемами, люстром, намистом із сердоліку, геширу, халцедону. На руках — масивні золоті браслети античної роботи, вкриті перлами й намистинами з агату, забраними в золото. Браслети закінчуються двома парами фігурок Ерота і Психеї, зображеними в поцілунку, а застібаються великим каменем у золотому окутті (на одному браслеті — це циркон, а на другому — цитрин,— камені, що добуваються в Таїланді, Бірмі та Шрі-Ланці). Найбільше враження справляє застібка-фібула, зроблена у вигляді дельфіна. Тулуб виготовлено з прозорого гірського кришталю, а голівка та хвіст золоті. Поховальне начиння рядових сарматських могил. Найпоширенішими знахідками в похованнях рядового сарматського населення є кераміка. Незграбні, зроблені від руки сірі горщики засвідчують зв'язки сарматів із пізніми скіфами. Нерідкі й античні вироби: амфори для вина та олії, червонолакові й червоноглиняні глеки, тарілки, мисочки, глиняні і скляні туалетні посудини — бальзамарії, алабастри (ці знахідки окреслюють напрями торговельних інтересів сарматів — Ольвія, Херсонес, Боспор, а через них — міста Золоті та сердолікові прикраси з поховання знатної сарматки. Вінниччина (фото В. П. Прилипла)
Малої Азії та Єгипту). Рідше трапляються характерні сіроглиняні глеки з лиско- ваною поверхнею та своєрідним орнаментом. Вони виготовлялися на Північному Кавказі й набули поширення також і серед донських сарматів. Дуже популярними в сарматському середовищі були фібули — застібки на зразок сучасних англійських шпильок. Це — винахід носіїв гальштатської й латенської культур — кельтів. Фібули не тільки датують поховання, а й засвідчують напрями контактів. Типові для раннього часу (II—І ст. до н. е.) так звані скріплені фібули були поширені серед західних сусідів сарматів — бас- тарнів, що їх ототожнюють із культурами Поянешти-Лукашівка й заруби- нецькою. Тож не дивно, що на території України ці знахідки звичайні, а на схід від Дону — поодинокі. Вийшовши в І ст. н. е. на дунайський кордон Риму й до Дакії, сармати засвоїли італійські та провінційні типи фібул — Алєзія, Аукіса, сильнопрофільовані. Модні на Боспорі й Кубані фібули — брошки та зооморфні, тобто у вигляді різних тварин — окреслюють ще один напрям торговельних зв'язків степовиків. Нарешті, виявлені в античних містах Тіра, Ольвія, Тана- ® Тс залишки виробництва так званих підв'язних фібул І—III ст. н. е. пояс- о. нюють, звідки їх діставали сармати. Майже неодмінними в жіночих похо- 5 ваннях є дзеркала — бронзові або біло- g нові (сплав міді і срібла). В II ст. до а. н. е.— І ст. н. е. побутували прості маленькі дископодібні люстерка в дерев'яних футлярах; у другій половині І ст. н. е. зі Сходу разом з аорсами з'являються великі дзіеркала — з пружком по краю та опуклим центром — і такі самі, але маленькі — з петелькою й отвором для підвішування. Чи не в кожному жіночому похованні знаходять намиста зі скляних або кам'яних намистин. Вони дуже різноманітні — з непрозорого кольорового скла, прикрашені «очками», з прозорого скла, зі скла із золотою прокладкою, з бурштину, геширу, сердоліку, халцедону. В багатих похованнях до складу намиста входили й коштовні камінці: рубіни, гранати, оправлені золотом. У І ст. н. е., після завоювання Римом Єгипту, до античних міст Північного Причорномор'я, а через них — до сарматів і пізніх скіфів почали надходити плакетки з єгипетського фаянсу у вигляді левів, жуків-скара- беїв, жабок, виногрон тощо. Вони правили за намистини й водночас — за аму- лети-обереги. Взагалі, сармати -були, на погляд сучасної людини, дуже забобонними — така величезна кількість усіляких амулетів міститься в їхніх могилах. Це — своєрідні ладанки у вигляді здвоєних відерець (інколи золоті, частіше— з бронзи або заліза), якісь камінці, мушлі, кістки тварин, навіть наконечники скіфських стріл VI ст. до н. е., що їх сармати тримали «на щастя». Подекуди в жіночих могилах знаходять глиняні курильниці для спалювання ароматичних трав на честь богів. Матеріальна культура пізніх скіфів майже не відрізняється від сарматської: ті ж самі фібули, сережки, браслети, намиста, античний посуд. Це пояснюється не лише тісними зв'язками обох народів і спільною модою на ті чи інші речі вжитку, а й тим. що й сармати, й пізні скіфи одержували їх з одного джерела — з античних міст Північного Причорномор'я.
1. ВИВЧЕННЯ АНТИЧНИХ ПАМ'ЯТОК ПІВДНЯ УКРАЇНИ
ослідження пам'яток античної культури на території України почалося ще наприкінці XVIII ст. Спочатку це були візуальні обстеження, викладені в загальних описах Північного Причорномор'я П. Сумароковим, І. Потоцьким, П.-С. Палласом, Г. Е. Келером, П. І. Кеп- пеном, І. М. Муравйовим-Апостолом. ч ЕУРНГІВІОХ ШЛШЭЕШЙ КАІАРЕТНПА пюутомынма
^СШТЕ^ЕАУ Т01£ МТКХ ККУ^ЛЫ ц и и и и ь и и щіиїиьиииици V.,-гг, ід ТУХН \ЛГА^Н ёШ. ¥ПЕРТНСТ<>¥КУР1^ЛЖ>КРЛТ-Ж>£ И ^ М АУР СЕ<>Ут¥АЛЕІА(\кР<>У ТУХНГ ГИ КАИЕРАСГОКЛН$УКА%ТУМА™ КАІУГЕІЛСКАІЕУСТА^ГАтП^ЛЕІлГ ?4Е<М£ЕГЖ<ЖС САрДш КАІЕШ КЛІАЕКЛНПіи^ІУГЕ/ЛКШП^Е1Д<М Аур - [<>УЛ ІАМФС АЛЕХЛШ рУ ТФУ с Ж<>У ЕАП'Ф-ФЕҐЕЛІИЧ:
ШБ
Вже на початку XIX ст. створюються музеї в Миколаєві (1806), Феодосії (1811), Одесі (1825), Керчі (1826). їхня діяльність спрямовувалася на вивчення переважно античних пам'яток. У 1801 р. інженер-генерал П. К. Сухте- лен проводить в Ольвії перші археологічні розкопки, трохи пізніше розпочинаються розкопки поблизу Керчі й у Херсонесі. Регулярного характеру розкопки пам'яток античної культури Північного Причорномор'я набули з кінця XIX ст. Крім історико-археологічних описів названих авторів (додамо сюди ще шеститомник Дюбуа де Монпер'є та працю А. С. Уварова «Исследования о древностях Южной России и берегов Черного моря»), в першій половині XIX ст. були створені карти і плани залишків античних північнопричорноморських міст. Згодом були зроблені спроби звести археологічні матеріали, а також розвідки з історії Боспорського царства й Ольвії. З кінця XIX ст. розгорнулися систематичні розкопки трьох найбільших античних міст-держав та їхніх некрополів на території України — Березані та Ольвії (Б. В. Фармаковський, Е. Р. Штерн), Херсонеса (Одеське товариство старо- житностей; К. К. Костюшко-Валюжи- нич, Р. І. Лепер), Пантікапея (К. Є. Дум- берг, В. В. Шкорпіл), курганів Боспорського царства. Були відкриті оборонні споруди, житлові квартали, терми (лазні) й монетний двір у Херсонесі, десятки монументальний поховальних споруд Систематично публікувалися археоло- гічні звіти. Неодмінно слід згадати про здійснені В. В. Латишевим зводи перекладів грецьких і латинських авторів, які залишили ті або інші відомості щодо Причорномор'я, а також про зводи перекладів лапідарних написів, виявлених у північнопричорноморських містах. Назвемо також працю М. І. Ростовцева «Античная декоративная живопись на юге России» (1913—1914).
У пожовтневий період, а особливо після Великої Вітчизняної війни, археологічні дослідження античних пам'яток України набули дуже широкого розмаху. Із використанням досконаліших методичних засобів, закладених ще Б. В. Фар- маковським, почали ретельніше вивчатися не лише міста, а й сільські поселення. Зросла увага до так званого ш а. Н и о
Ви Поліси, Демосфен, Есхін, Діон Хрисо- стом, Птолемей, Обідій, Помпоній Мелла, Пліній та інші стародавні вчені, філософи, письменники, поети. Великий інтерес становлять також перипли — призначені для мореплавців і взагалі для мандрівників подорожні з переліком населених пунктів, річок тощо, та періегеси — землеописи. Але найконкретнішими є різні категорії археологічних джерел, які здобуваються при розкопках міст, поселень і некрополів (могильників). Остання категорія пам'яток цінна тим, що включає в себе головним чином так звані закриті комплекси речей із чіткими хронологічними межами. На особливу увагу заслуговують давні написи: лапідарні (вирізьблені на камені), графіті (звичайно прокреслені на керамічному посуді), дипінті (намальовані фарбою на посудинах). Перші відображають значною мірою державну діяльність (різноманітні урочисті, шанувальні декрети, постанови, закони, присвяти на честь найви- еч датніших громадян міст-держав, над- о гробкові написи), другі відбивають рівень писемності, ідеологічні уявлення рядових Я жителів (присвяти, побажання, магічні о заклинання тощо), треті — це в основ- 5 йому міри об'ємів, мітки, присвяти та ^ ін. Важливим джерелом є також монети, 0 зображення на яких іноді допомагають ^ датувати ті чи інші пам'ятки, робити в висновки щодо економічних і політичних £ процесів, архітектури, ідеологічних уяв- £ лень тощо. с Для історії мистецтва й характери- § стики вірувань велике значення мають < знахідки статуарної скульптури та 2 скульптури малих форм (рельєфів, тера- ^ кот), розписів інтер'єрів жилих примі- — щень і могильних склепів. 7 Найчисленнішими з-поміж археоло- гічних матеріалів є архітектурно-буді- ® вельні пам'ятки, керамічний посуд і тара, предмети виробництва та побуту, прикраси, зброя, монети та ін.
2. ІСТОРІЯ
Антична колонізація Північного Причорномор'я. Перші випадкові відвідини Північного Причорномор'я грецькими мореплавцями припадають на початок І тис. до н. е. За літературною традицією найраніше поселення на Березансь- кому півострові (нині острів) могло виникнути близько середини VII ст. до н. е. В першій половині — середині VI ст. до н. е. греки засновують Ольвію (Пів- деннобузький лиман), наприкінці VI — Тіру, Ніконій (на Дністровському лимані), Керкінітіду. Тоді ж у Південно- Західному Криму виникає невелике іонійське поселення. Можливо, воно існувало до останньої чверті V ст. до н. е., коли вихідці з Гераклеї Понтійської заснували на його місці Херсонес. У другій половині VI ст. до н. е. виникає більшість міст Боспору: Пантікапей, Феодосія, Німфей, Мірмекій, Тірітака, Фанагорія, Гермонасса, Кепи. Саме в цей час відбувається майже суцільне освоєння сільських округ цих міст, де з'являється багато поселень. Окрім Херсонеса, більшість згаданих міст заснована вихідцями з району малоазійського міста Мілет. Колонізація Північного Причорномор'я була частиною так звано? Великої Грецької колонізації VIII—VI ст. до н. е. Вона зумовлювалася рядом причин, найголовніша з яких — відносне перенаселення, коли всі землі в материковій Греції були вже розподілені. «Зайві» люди змушені були шукати ліпшої долі в інших місцях, не так щільно заселених. Греки — засновники північнопричор- номорських міст були в основній своїй масі малозаможними землеробами, частково — торгов- в цями, ремісниками та ін. На ранньому етапі сво- Н го буття на новій батьківщині вони займалися ^ сільським господарством — сіяли пшеницю, ячмінь, Н просо, розводили сади, городничали, заводили ху- е^ добу тощо. Інші їхні тогочасні заняття — реміс- 5 ництво, торгівля — були другорядними. Отже, гре- м цька колонізація Північного Причорномор'я мала о, спочатку аграрний характер (хоча, звісно, деякі колоністи покидали Грецію з інших причин,— наприклад, зазнавши поразки у воєнних і соціально-політичних конфліктах). Слід наголосити: термін «колонізація» в даному випадку треба розуміти лише як господарське освоєння греками Північного Причорномор'я, причому мирне, оскільки там, де вони осідали — на морських і лиманних узбережжях — тоді ніхто не проживав. Ново- засновані колонії не залежали від міст-метрополій, хоч і підтримували з ними добрі стосунки, навіть укладали угоди щодо взаємного сприяння в торгівлі, надання рівних прав громадянам обох полісів, мали з ними єдині культи й літочислення. Колонії в основному засновувалися, вочевидь, упорядковано, коли ще в метрополії обирали або призначали керівника групи колоністів — ойкіста. На місці закладання нового міста розмежовувалися ділянки під будівлі й сільськогосподарські території, відводилися місця для культових і громадських потреб. Однак іноді колонізація могла мати і стихійний характер.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 1642; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |