КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Монетаризм 4 страница
Із приходом у Північне Причорно- £ мор'я римських військ повсюдно утвер- о джуюгься культи римських імператорів, Ц фракійських, малоазійських, єгипетсь- я ких божеств — фракійського бога-вер- о шника, Сабазія, Митри, Серапіса, Ісіди з та ін. Набувають деякого поширення і також пізньоскіфські й сарматські куль- р ти плодючості. Слід відзначити значне З розповсюдження на Боспорі в перші * століття нової ери релігійних спілок — х фіасів, члени яких сповідували культ 2 «Бога найвищого». Це сприяло станов- с ленню тут наприкінці III ст. н. е. хри- « стиянства (вже в 325 р. н. е. у списках ^ Нікейського Вселенського собору зга- о. „ і,, м дується ооспорськии єпископ Кадм). ц У IV ст. н. е. відбувається християніза- ^ ція Херсонеса, однак поряд із цим у ньо- т му ще тривалий час функціонували ок- н ремі античні культи. ® Мистецтво. Подібно до Греції, в Північному Причорномор'ї існували всі основні категорії цієї важливої сфери людської діяльності: скульптура, живопис, архітектура та прикладні види: торевтика, карбування (монетна справа), коропластика, виготовлення прикрас, розписування посуду тощо. Розвивалися музика (наприклад, боспорянин Ісіл — учитель музики, брав участь у дельфійських музичних змаганнях), поезія (в епіграфіці згадуються комедіографи Херсонеса), а судячи з наявності театрів (один із них відкрито в Херсонесі, два інші — в Ольвії та Пантікапеї — ще не знайдені, але згадуються: перший — у декретах, другий — у Полієна), відбувалися й театральні вистави. На стелах і в розписах склепів відкриті зображення музикантів та їхніх інструментів або фрагментів цих інструментів (головним чином кіфар, флейт, лір і труб). Відомі знахідки трагічних і комічних теракотових масок місцевого виробництва. Літературні пам'ятки збереглися " ^ в епітафіях і графіті. Вони свідчать про знайомство північнопричорно- морських греків не тільки з поетичним надбанням Греції, зокрема з творами Гомера, а й з основами віршування. Ось, наприклад, віршована епітафія на стелі Ксанфа (римський час): Ксанф, син Лагоріна, прощай. Мандрівник, ховаю собою я Ксанфа, який Втіхою батька був, неньки-Вітчизни красою, Знався на таїнстві Муз, бездоганний у сонмі співдрузів. Серед усіх юнаків у пошані, як світлої зірка краси. В битві за батьківську землю згубив його заздрий Арей,
Сліз дарунок гіркий залишивши самотнім батькам. Ь. О О X а. о З" 5 о. С О и о X т X X оа < * а. ш сі X З" X р
X <
Зразок настінного розпису III ст. до н. е. у структурному стилі. Боспор (фото Г. І. за М. 1. Ростовцевым) ск а. О 1 о. О З" з а. X О и 1 З" X х х са < * а. ш х т X ь х <
Розписи стін боспорських склепів і капітелей колон (Пантікапей) у квітковому стилі. І ст. н. е. (фото Г. І. Лисенка за М. /. Ростовцевим) що могли підвішуватися на стінах житлових будинків (рельєф з Ольвії зі сценою викрадення Еврідіки). В перші століття нової ери поширюються рельєфно оздоблені, а також антропо- або зооморфні посудини. Стели з рельєфними зображеннями найбільше притаманні некрополям. Гх найчастіше виготовляли з вапняку, рідше з мармуру, зовсім рідко — з дерева, бронзи, срібла або золота. У скульптурі малих форм панувала теракота (коропластика). Вона надходила до Північного Причорномор'я з Іонії, а з V ст. до н. е. починається також імпорт з Аттіки та інших грецьких центрів. Написи на постаментах статуй, РОЗДІЛ ТРЕТІЙ к а О О X а. О т 5 а. С О и з* ЕЕ из є з 00 < * а. ш <=С X З* Н X
<
знайдених в Ольвії та Херсонесі, згадують таких відомих скульпторів, як Пракситель, Полікрат, Стратонід. У перші століття нової ери імпорт скульптури значно скорочується. Початок власного виготовлення скульптури припадає на V ст. до н. е. Статуарна скульптура звичайно зображувала богів, героїв, правителів, тварин. На рельєфах відтворювалися сцени потойбічних трапез, постаті померлих, вершники, міфологічні й жанрові сцени, рослинний орнамент, арки. Відоме також зображення п'ятиколонного фасаду до- S рійського ордера II ст. до н. е. (Боспор). [2 Найбільша різноманітність сюжетів спо- £ стерігається в коропластиці: крім богів і в- героїв, зображувалися актори, звичайні 5 люди, побутові сцени, тварини тощо. Всі о види скульптур, за винятком більшості ^ мармурових і металевих, як правило, розмальовувалися, а очі великих статуй інкрустувалися камінням. Серед імпортних зразків, відкритих у Північному Причорномор'ї,.для VI—V ст. до н. е. можна назвати голову куроса з Ken. Пізніше, в елліністичні часи, це — статуї Діоніса, Артеміди, Афіни, Зевса. Гігієї, Ерота (з Ольвії), Афродіти (з Пан- тікапея та Ken), Гігієї, Діоніса й Геракла (з Пан- тікапея) та ін. З-поміж надгробків відзначимо стелу Леонакта із зображенням лучника та юнака, стели із зображенням чоловічих і жіночих фігур, стели з акротеріями. До перших століть нової ери належать статуї Кібели (II ст.) та Афродіти (І ст.) з Пантікапея, римські скульптурні портрети з Тіри, фігури левів. У цей час скульптура набуває рис, притаманних римському мистецтву, східним та італійським традиціям. Найбільший інтерес становлять твори, виготовлені на місці, в першу чергу на Боспорі,— саме тут у надгробках виробився досить виразний
Херсонес. Сцена вмивання на підлозі андрона, виконаній із різнокольорових гальок. III ст. до н. е. (рис. П. Л. Корніенка за фото) Прикраси грецького виробництва з коштовних металів і каменів, знайдені в Північному Причорномор'ї (рис. П. Л. Корніенка за М. В. Скржинською) місцевий реалістичний стиль, саме тут знайдена найбільша кількість різних скульптурних пам'яток. З-поміж найцікавіших зразків назвемо погруддя куроса (VI ст. до н. е.), рельєфи із зображенням Кібели, теракотову Кору Персефону (III ст. до н. е.), стелу ситонів (III ст. до н. е.) з Ольвії, статуї богині Астарти (друга половина IV ст. до н. е.), Неокла (II ст. н. е.), погруддя цариці Динамії (І ст. н. е.), рельєф із зображенням Пана зі склепу III ст. н. е. (Боспор), рельєфи із зображенням Ге рак ля (II—І ст. до н. е.) з Херсонеса. Митці класичного та елліністичного часів прагнули до індивідуалізації та конкретизації образів. їм були у високій мірі властиві реалістичність і художня майстерність виконання, яка мало чим поступалася аналогічним творам з Еллади. З кінця елліністичного етапу, в перші століття нової ери інтерес до зображення людей послаблюється, з'являються схематичність, умовність і недбалість моделювання, що нерідко межують із примітивізмом. Простежуються риси не тільки мисігцької деградації, а й варваризації. Значного розвитку досяг монументальний живопис у техніці фрески або енкаустики. До нас дійшли залишки розписів стін будинків Ольвії, Козирського поселення біля Ольвії, Херсонеса, Пан- тікапея, Фанагорії, виконуваних здебільшого у структурному чи квітковому стилях. Крім цього, в Херсонесі й особливо на Боспорі були популярні розписи поховальних стел і кам'яних склепів. Живопис застосовувався також на фасадах ордерних, зокрема храмових споруд, де окремі елементи антаблемента фарбували в різні кольори, найчастіше у черяо- ний і синій. Розписували або фарбували й архітектурну теракоту, зокрема антефікси, акротерії, сими. Для архаїчних часів типова стримана гама — чорний, червоний, жовтий, білий, брунатний кольори. Пізніше до цієї палітри додаються синій, блакитний, зелений.
Розписи, зокрема надгробних стел і поховальних камер, були не тільки орнаментальними, а й сюжетними. Серед останніх широко використовувалися міфологічні теми (наприклад, зображення Деметри у склепі кургану Великої Близ- ниці (Керч), а також у склепі Деметри (там же), де вміщена ще й сцена викрадення Кори), жанрові сцени з реального або потойбічного життя (наприклад. зображення майстерні живописця й музиканта на саркофазі з Керчі, сцени потойбічної трапези у склепі Сорака, укріплень Херсонеса на стіні пізньоантичного склепу, юрти, вершників і жінки з прислужниками у склепі Анфестерія, кораблів, тварин, сцен полю- о вання у святилищі Німфея тощо). Відо- ^ мі також живописні портрети (голова ас юнака на надгробній стелі з Херсонеса) о та зображення тварин (розписи Ста- 5 сівського склепу на Боспорі). Всі названі ^ сюжети в пізньоелліністичні часи і перші о століття нової ери могли поєднуватися, д В розписах поховальних камер склепів Боспо- 5 ра виділяються три стилі. Найраніший —структур- ^ ний, що імітував кам'яну кладку (Анапський склеп), со Цей стиль з'являється у IV ст. до н. е., а з кінця Е І ст. до н. е. збагачується сюжетними зобра- ^ женнями. У І ст. н. е. виникає квітковий стиль оа (коли стіни, склепіння рясно розписуються КВІТ-;5 ками, гірляндами, гілками тощо — як безладно, так £ і в певній системі); у II ст. н. е. поширюється Ц інкрустаційний стиль, коли у структурну основу ^ розпису ВВОДЯТЬСЯ кольорові геометричні фігури, X іноді з якимись зображеннями, що взагалі порушу- у вали тектоніку розпису. В І—II ст. н. е. всі стилі X об'єднуються. х До монументального живопису необхідно також віднести мозаїчну підлогу андронів у житлових будинках. Вона ро билася з різнокольорової гальки на цем'янковому розчині й мала як орнаментально-геометричний (Ольвія), так і сюжетний (наприклад, сцена вмивання в херсонеському будинку) характер. Значне місце в побуті північнопри- чорноморських греків VII — III ст. до н. е. посідав розписний керамічний посуд. Найбільша кількість його зразків, що дійшли до нас — середземноморського виробництва. Це — кераміка орієнталі- зуючого (середина VII — перша половина VI ст. до н. е.), чорно- (VI — IV ст. до н. е.) й червонофігурного (остання третина VI — IV ст. до н. е.) та моно- або поліхромного (III — II ст. до н. е.) стилів. Для першого з них ха- Золота підвіска у вигляді сфінкса з жіночою голівкою (очевидно, боспорського або ольвійського виробництвах знайдена в кургані Ц)и брати (ІV ст. до н. е.) біля Керчі (фото Г. І. Лисенка) ® рактерні геометричні й рослинні орна- менти, рідше — сюжетні сцени або ^ зображення тварин, для чорно- й черво- t- нофігурного — жанрові та міфологічні З сюжети. Чорнофігурному стилю властиве о розміщення чорних силуетів на світлому ^ (найчастіше — теракотовому) тлі, чер- фонофігурному — навпаки. Посуд із розписом усіх трьох стилів — імпортний. Місцеве виробництво розписної кераміки починається лише наприкінці IV—III ст. до н. е. і здійснюється в моно- або поліхромному стилях. Розпис при цьому наносився на тлі нефарбованої чи вкритої білою, сірою, чорною фарбами посудини. Іноді присутні сюжетні сцени (наприклад, боротьба амазонок з греками або грифонами), однак переважають геометричні й рослинні орнаменти. Щодо різноманітності тематики, виразності й довершеності виконання й поряд із цим — масовості розписний посуд VII — III ст. до н. е. не знайшов у наступні часи адекватної заміни. В III — II ст. до н. е. в Північному Причорномор'ї узвичаюються згадувані вище мегарські чаші, виготовлені у вигляді штампованих рельєфів, прикрашених головним чином орнаментальним, рідше — сюжетним зображенням. У перші століття нової ери набувають поширення антропо- та зооморфні посудини, а також посудини з різноманітним рельєфним рослинним орнаментом — блюда, глечики тощо. Високого рівня довершеності досяг такий вид прикладного мистецтва, як то- ревтика — виготовлення високохудожніх металевих прикрас у техніці лиття й карбування. Вони нерідко прикрашалися зерню, філігранню, кольоровою емаллю. Саме майстри Ольвії та Боспору є авторами більшості бронзових, срібних, електрових, золотих виробів (обручок, підвісок, чаш, дзеркал, гребенів, нарешті — славнозвісної пекторалі з Товстої Могили), що їх археологи знаходять у багатих скіфських похованнях. Виразну іконографію мали й монети. На ранніх етапах колонізації їх відливали, а пізніше — карбували. Відзначимо й розвиток художнього різьблення по дереву та кістці, особливо на Боспорі. Архітектура й будівництво. На початку свого існування, головним чином у VI ст. до н. е., античні міста й поселення Північного Причорномор'я були забудовані здебільшого однокамерними житлами. На некаменистих грунтах їх споруджували у вигляді землянок або напівземлянок округлої й прямокутної в плані форми. До складу ойкосу (тобто однієї сім'ї, одного дому) могло входити кілька однокамерних землянок. Поряд із цим уже наприкінці VI — початку V ст. до н. е. в містах виникають перші монументальні споруди — храми. їх залишки виявлені. зокрема, в Ольвії (храм Аполлона Лікаря) і в Пантікапеї (храм Аполлона). Перший являв собою невелику споруду антового або простильного типу іонійського ордера, другий — величний периптер, також іонійського ордера. В V ст. до н. е. землянки зникають, а натомість у містах починають зводити звичайні для давніх греків наземні будинки із внутрішніми подвір'ями. Міста обносяться фортечними мурами, що складалися зі стін та веж, забудовуються храмами, вівтарями, скарбницями, виділяються священні ділянки, а на агорах з'являються торговельні, адміністративні і громадські споруди. Зокрема, в Ольвії навколо агори відкриті залишки двох храмів, вівтарів, стої, скарбниці (на теме- носі Аполлона Дельфінія), великої стої, торговельних рядів, гімнасія, різних адміністративних будинків, суду. Найвищого розвитку архітектура дог сягає в елліністичні часи, коли міста остаточно набувають типового для античної Греції вигляду. Розміри найбільших північнопричор- номорських міст у доримську добу не перевищували 50—60 га — Ольвія, можливо — Пантікапей (а такий поліс, як Керкінітіда, взагалі займав менше 10 га). Вони не мали єдиних регулярних прямокутних планів. Винятком, та й то частковим, були Херсонес, Керкінітіда га Порфмій. Форми житлових кварталів та їхні розміри здебільшого різні. В кварталі могли розміщуватися від двох до 11 будинків. Кожний полісний центр мав одну або кілька площ, кілька священних ділянок і, як правило, складався з двох частин — нижньої (поблизу порту) й верхньої. Пантікапей, Німфей, Мірмекій мали укріплені акрополі. Вулиці досягали в ширину всього кілька (але не більше 10, як в Ольвії) метрів; під їхніми бруківками звичайно прокладалися водозливи, а за можливості — й водогони.
Споруди громадського призначення — будинки Зборів, Ради, суду, стої, театри та інші — зводилися в кожному полісному місті. Очевидно, вони були подібні до метрополійних. Непогано вивчені культові споруди — олтарі і храми. Найзначніші й найцікавіші — олтарі те- меносів Аполлона Дельфінія й Аполлона Лікаря в Ольвії, олтар Пасіада в Херсонесі. Храми переважно антового або про- стильного типів, рідше — периптеріаль- ного, іонічного, а в елліністичний час — і доричного ордерів. В Ольвії, Херсонесі, на Боспорі відкрито багато ордерних архітектурних деталей, а в Ольвії й на Боспорі — ще й залишки фундаментів
Житлові будинки мали різну площу — від кількох десятків до 500 і більше квадратних метрів. Подвір'я — головне місце життєдіяльності сім'ї — з одного або кількох боків оточувалося критими приміщеннями, які в ордерних будинках могли відділятися від нього колонадами доричного або аттічного ордерів. Будинки звичайно поділялися на дві частини — чоловічу й жіночу. В північно- причорноморських містах ордерні будинки відомі тільки пастадного і перистиль- ного типів; у деяких із них виявлено андрони з «мозаїчною» підлогою (викладена з різноколірної гальки); нерід ко споруджувалися житлові підвали, іноді надбудовувалися другі поверхи. Стіни зводилися з каменю або із саманної цегли, розмальовувалися в техніці фрески чи енкаустики (здебільшого структурного стилю). Дах — саманний або черепичний. Особливістю житлових будівель Ольвії є застосування шарових підвалин, а також улаштування в підвалах великих цистерн для зберігання води (можливо, й вина). До складу північнопри- чорноморських будинків часто входили виробничі комплекси — рибозасолю- вальні ванни, виноробні тощо.
В числі пам'яток найкращої збереженості — поховальні споруди. З-поміж них боспорські нерідко являють собою шедеври античної архітектури. Це, зокрема, склепи IV ст. до н. е. Золотого й Царського курганів із величними уступчастими так званими несправжніми склепіннями, цілий ряд розписаних склепів, котрі в елліністичні часи виконувалися головним чином у структурному стилі. Кургани над великими склепами (що складалися в ідеальному випадку з дро- мосу, вхідної й поховальної камер), обносилися кам'яними крепідами. Над звичайними, так званими ґрунтовими, похованнями встановлювалися надгробки у вигляді едикул, антропоморфних чи архітектурних стел, увінчуваних фронтонами або акротеріями; на їхніх фасадах вирізьблювалися епітафії, зображення атрибутів померлого, якісь сцени. Згадаємо боспорський надгробок із зображенням у верхній частині стели п'яти- колонного фасаду, очевидно, храму. В перші століття нової ери принципових змін в архітектурі північнопри- чорноморських міст не відбувається. Із новацій відзначимо появу цитаделей, терм, декоративних мармурових плиток, поширення малих форм корінфського та близького до тосканського ордерів, випа * * * Кілька слів про впливи північнопри- чорноморської античної цивілізації на довколишні племена — як осілі, так і кочові.
Залучення місцевого варварського населення до сфери торговельної діяльності греків, до політичних взаємин — чи то в межах союзницьких відносин і навіть об'єднань (Боспорська держава), чи то у вигляді стягування кочовиками данини з античних міст (Ольвія) або навіть військової конфронтації,— все це не могло не позначитися на соціально- економічному, політичному, культурному розвитку цього населення. Під безпосереднім впливом північнопричорно- морських античних держав у скіфів фор мувалася своя державність, виникали міста й поселення з рисами, притаманними грецькій містобудівній традиції. Нагадаємо також про неодноразово вже підкреслюваний факт карбування скіфськими та сарматськими царями в Ольвії власної монети. Особливо глибокий вплив антична цивілізація справляла на культуру варварського світу. Це виявлялося у спорудженні фортець (НеапольСкіфський), запозиченні місто- й житлобудівних прийомів (Неаполь Скіфський, Золота Балка, поселення біля санаторію «Чайка» в Криму та ін.), використанні кружальної античної кераміки, а також виготовлених греками високохудожніх прикрас і прикладних мистецьких виробів із дорогоцінних металів (пектораль із Товстої
Могили, Чортомлицька амфора, гребінець із кургану Солоха та ін.). Уже сам факт яскравого відображення в цих речах повсякденного побуту скіфів свідчить про тісні культурні контакти між античними Північним Причорномор'ям і Степом. Ясна річ, поряд зі скіфами під циві- лізуючу дію давньогрецьких держав Півдня України підпадали й інші тогочасні племена — синди, меоти, сармати, чер- няхівці та ін. Ангичні культурні традиції лягли і в основу життя ранньосередньовічних міст Криму. Елементи цих традицій простежуються також у культурі наступних поколінь населення Південно-Східної Європи, зокрема в орнаментиці, а можливо, навіть і в плануванні деяких типів жител на зразок карпатської гражди.
ЗМІСТ Передмова 5 Розділ перший ПЕРВІСНА ДОБА 1. Палеоліт. Залюднення території України 11 2. Мезоліт —доба мікролітів, лука і стріл 24 3. Племена неоліту. Виникнення землеробства і скотарства 32 4. Культура населення мідного віку 45 5. Епоха бронзи. Початок розкладу первіснообщинної формації 65 Розділ другий СКІФО-САРМАТСЬКИЙ ЧАС 1. Кіммерійці 89 2. Землероби Лісостепу в кіммерійську добу 99 3. На початку скіфської історії 104 4. Утворення Північнопричорноморської Скіфії 108 5. Скіфо-перська війна 110 6. Велика Скіфія 116 7. Побут і культура скіфів 128 8. Сармати 137 Розділ третій АНТИЧНІ ДЕРЖАВИ ПІВНІЧНОГО ПРИЧОРНОМОР'Я 1. Вивчення античних пам'яток Півдня України 157 2. Історія 161 3. Міста, сільські поселення, некрополі 166 4. Населення 196 5. Господарство та економіка 197 6. Побут 214 7. Культура 217 Навчальний посібник Толдако Петро Петрович Крижицький Сергій Дмитрович Мурзін В'ячеслав Юрійович та ін. ДАВНЯ ІСТОРІЯ УКРАЇНИ
У двох книгах Книга 1 Художній редактор О. Г. Григір Технічний редактор Є. Г. Рубльов Коректор Л. Ф. Іванова Давня історія України: Навч. посібник: У 2 кн. / Д13 Толочко П. П. (керівник авт. колективу), Козак Д. Н., Крижицький С. Д. та ін. — К.: Либідь, 1994. — Кн. 1 / Толочко П. П., Крижицький С. Д., Мурзін В. Ю. та ін.— 240 с.: іл. ISBN 5-325-00414-Х. Висвітлюючи давню історію України, автори цього посібника дотримуються думки: менталітет українства витворювався зусиллями різних народів, котрі протягом тисячоліть розвивали традиції матеріального й духовного життя своїх попередників. Посібник складається з двох книг. Перша з них охоплює період від найдавніших часів до античної епохи включно. Для студентів вищих навчальних закладів. 0503020902-004 ^jf------- ™-------- БЗ-23-4-93 ВБК 63.3(4УКР)2я73 224-94 Здано на складання 08.07.93. Підп. до друку 20.04.94. Формат 70X84/16. Папір офс. N9 І. Ум. друк. арк. 16,3. Ум. фарбо- відб. 65,4. Обл.-вид. арк. 19,07. Вид. № 3414. Зам. N9 З—1821. Видавництво «Либідь» при Київському університеті, 253001 Київ, Хрещатик, 10 Головне підприємство республіканського виробничого об'єднання «Поліграфкнига», 252057 Київ, Довженка, З m * * * Навчальний посібник «Давня історія України» виходить друком у двох книгах. Перша охоплює період від палеоліту до скіфо-сарматського й античного часу, <)руга — від зародження слов'янства до епохи Київської Русі включно. Видання підготовлено авторським колективом у складі: академік АН України П. П. Толочко («Передмова» — кн. 1; підрозділи 1—2, 4—5, 9 розділу 2, «Висновки» — кн. 2), доктор історичних наук Д. Я. Телегін (розділ 1 — кн. І), доктор історичних наук И. Ю. Мурзін (підрозділи 1—7 розділу 2 — кн. І), кандидат історичних наук О. В. Симоненко (підрозділ 8 розділу 2 — кн. 1; підрозділ 6 розділу 1 — кн. 2), член-кореспондент АН України С. Д. Крижицький (розділ 3 — кн. 1), доктор істо- [1] Палеоліт — давній кам'яний вік (віддавньогрецького «палайос» — давній і «літос» — камінь). Назви палеолітичних епох (культур) — ашельська, мустьєрська, ориньякська, солютрейська, мадлен- ська та ін.— походять від назв місцезнаходжень матеріальних залишків цих культур у Західній Європі. [2] Свою назву культура дістала після обстеження співробітниками Інституту археології АН УРСР під керівництвом О. І. Тереножкіна великого городища, розташованого в Чорному лісі (у верхів'ях Інгульця). На основі цих та інших розкопок і була виділена чорноліська культура. [3] Ідеться про Ольвію.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 1545; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |