Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Особистість у сучасній культури: погляди Е.Фромма




Жоден теоретик не зміг настільки виразно окреслити соціальні детермінанти особистості, як Еріх Фромм. Як представник гуманістичного напрямку, Фромм стверджував, що поведінка людини може бути зрозуміла тільки у світлі впливів культури, що існують в даний конкретний момент історії. Він був переконаний, що потреби, властиві тільки людині, еволюціонували в ході історії людства, а різні соціальні системи, в свою чергу, впливали на вираження цих потреб. З точки зору Фромма, особистість є продуктом динамічної взаємодії між вродженими потребами та тиском соціальних норм і приписів. Він першим сформулював теорію типів характеру, засновану на соціологічному аналізі того, як люди в суспільстві активно формують соціальний процес і саму культуру. Фромм прагнув розширити горизонти психоаналітичної теорії, підкреслюючи роль соціологічних, політичних, економічних, релігійних і антропологічних факторів у формуванні особистості. Його інтерпретація особистості починається з аналізу умов існування людини та їх змін, починаючи з кінця Середньовіччя (кінець XV століття) по наш час. По завершенні свого історичного аналізу Фромм зробив висновок про те, що невід'ємною рисою людського існування в наш час є самотність, ізоляція і відчуженість. У той же час він був упевнений в тому, що для кожного історичного періоду було характерне прогресивне розвиток індивідуальності в міру того, як люди боролися за досягнення більшої особистої свободи у розвитку всіх своїх потенційних можливостей.Однак значна ступінь самостійності і свободи вибору, якими насолоджуються люди, що живуть в сучасному західному суспільстві, були досягнуті ціною втрати почуття повної безпеки і появи відчуття особистої незначущості. З точки зору Фромма, перед сьогоднішніми чоловіками і жінками варто хвороблива дилема.Небачена свобода від жорстких соціальних, політичних, економічних і релігійних обмежень (як це має місце сьогодні в американській культурі) зажадала компенсації у вигляді почуття безпеки і почуття приналежності до соціуму. Фромм вважав, що ця прірва між свободою і безпекою стала причиною безприкладних труднощів у людському існуванні. Люди борються за свободу і самостійність, але сама ця боротьба викликає почуття відчуження від природи і суспільства. Люди мають потребу в тому, щоб мати владу над своїм життям і мати право вибору, але їм також необхідно відчувати себе об'єднаними і пов'язаними з іншими людьми. Інтенсивність цього конфлікту і способи його дозволу залежать, відповідно до Фромма, від економічних і політичних систем суспільства.Як люди долають почуття самотності, власної незначущості і відчуженості, супутні свободі? Один шлях - відмовитися від свободи і придушити свою індивідуальність. Фромм описав кілька стратегій, що використовуються людьми, щоб "втекти від свободи".Перший з них - авторитаризм, який визначається як "тенденція з'єднати самого себе з кимось або чимось зовнішнім, щоб знайти силу, втрачену індивідуальним Я". Авторитаризм проявляється як в мазохістських, так і в садистських тенденціях. При мазохістської формі авторитаризму люди виявляють у відносинах з оточуючими надмірну залежність, підпорядкованість і безпорадність. Садистська форма, навпаки, виражається в експлуатації інших, домінуванні і контролі над ними. Фромм стверджував, що в одного і того ж індивідуума зазвичай присутні обидві тенденції. Наприклад, в високоавторітарной військовій структурі людина може добровільно підкорятися командам вищих офіцерів і принижувати або жорстоко експлуатувати підлеглих.Другий спосіб втечі – деструктивність. Дотримуючись цієї тенденції, людина намагається долати почуття неповноцінності, знищуючи або підкоряючи інших. За Фроммом, обов'язок, патріотизм і любов - загальнопоширені приклади раціоналізації деструктивних дій.Нарешті, люди можуть позбутися самотності й відчуженості шляхом абсолютного підпорядкування соціальним нормам, що регулюють поведінку. Термін конформність автомата Фромм застосовував до людини, яка використовує цю стратегію, завдяки чому він стає абсолютно таким, як всі інші, і веде себе так, як загальноприйнято. "Індивідуум припиняє бути самим собою, він перетворюється на такий тип особистості, якого вимагає модель культури, і тому стає абсолютно схожим на інших - таким, яким вони хочуть його бачити".Фромм вважав, що подібна втрата індивідуальності міцно вкоренилася в соціальний характер більшості сучасних людей. Як тварини з захисним забарвленням, люди з конформностью автоматів стають не відрізнятись від свого оточення. Вони поділяють ті ж цінності, переслідують ті ж кар'єрні цілі, набувають ті ж продукти, мислять і відчувають як майже кожен в їхній культурі. Згідно Фроммом, на противагу трьом переліченим механізмам втечі від свободи, існує також досвід позитивної свободи, завдяки якому можна позбутися від почуття самотності і відстороненості.Позитивна свобода. Фромм вважав, що люди можуть бути самостійними й унікальними, не втрачаючи при цьому відчуття єднання з іншими людьми та суспільством. Він називав вид свободи, при якій людина відчуває себе частиною світу і в той же час не залежить від нього, позитивної свободою. Досягнення позитивної свободи вимагає від людей спонтанної активності в житті. Фромм зазначав, що спонтанну активність ми спостерігаємо у дітей, які зазвичай діють у відповідності зі своєю внутрішньою природою, а не відповідно до соціальних норм і заборонам.У своїй книзі "Мистецтво кохання" (1956/1974), однієї з найбільш відомих, Фромм підкреслював, що любов і праця - це ключові компоненти, за допомогою яких здійснюється розвиток позитивної свободи допомогою прояви спонтанної активності. Завдяки любові і праці люди знову об'єднуються з іншими, не жертвуючи при цьому своїм відчуттям індивідуальності або цілісності.Екзистенціальні потреби людини. До цих пір ми говорили про те, що Фромм описує існування людини в термінах відділення від природи та ізоляції від оточуючих. Крім цього, на його переконання, в природі людини закладені унікальні екзистенційні потреби. Вони не мають нічого спільного з соціальними і агресивними інстинктами. Фромм стверджував, що конфлікт між прагненням до свободи і прагненням до безпеки являє собою найбільш потужну мотиваційну силу в житті людей. Дихотомія свобода-безпека, цей універсальний і неминучий факт природи людини, обумовлений екзистенційними потребами.Фромм виділив п'ять основних екзистенціальних потреб людини.Потреба у встановленні зв'язків. Щоб подолати відчуття ізоляції від природи й відчуженості, всім людям необхідно про когось піклуватися, приймати в комусь участь і нести відповідальність за когось. Ідеальний шлях зв'язку зі світом здійснюється за допомогою "продуктивної любові", що допомагає людям працювати разом і в той же час зберігати свою індивідуальність. Якщо потреба у встановленні зв'язків не задоволена, люди стають нарціссічнимі: вони відстоюють тільки свої егоїстичні інтереси і не здатні довірятися іншим.Потреба в подоланні. Всі люди мають потребу в подоланні своєї пасивної тваринної природи, щоб стати активними і творчими творцями свого життя. Оптимальне вирішення цієї потреби полягає в творенні. Справа творення (ідеї, мистецтво, матеріальні цінності чи виховання дітей) дозволяє людям піднятися над випадковістю і пасивністю їх існування і тим самим досягти почуття свободи і власної значущості. Неможливість задоволення цієї життєво важливої ​​потреби є причиною деструктивності.Потреба в корінні. Люди мають потребу в тому, щоб відчувати себе невід'ємною частиною світу. Відповідно до Фромма, ця потреба виникає з самої появи на світ, коли розриваються біологічні зв'язки з матір'ю. До кінця дитинства кожна людина відмовляється від безпеки, яку забезпечує батьківська опіка. У пізній зрілості кожна людина стикається з реальністю відриву від самого життя, коли наближається смерть. Тому протягом всього свого життя люди відчувають потребу в корінні, основах, в почутті стабільності і міцності, подібним з відчуттям безпеки, яке в дитинстві давала зв'язок з матір'ю. Навпаки, ті, хто зберігають симбіотичні зв'язки зі своїми батьками, домом або співтовариством як спосіб задоволення своєї потреби в корінні, не здатні відчувати свою особистісну цілісність і свободу.Потреба в самототожності. Фромм вважав, що всі люди відчувають внутрішню потребу тотожності з самими собою, - в самототожності, завдяки якій вони відчувають свою несхожість на інших і усвідомлюють, хто вони і що собою являють насправді. Коротше кажучи, кожна людина повинна бути здатний сказати: "Я - це я". Індивідууми з ясним і чітким усвідомленням своєї індивідуальності сприймають себе як господарів свого життя, а не як постійно наступних чиїмись вказівками. Копіювання чийогось поведінки, що доходить навіть до ступеня сліпий конформності, не дає можливості людині досягти справжньої самототожності, відчуття себе собою.Потреба в системі поглядів і відданості. Нарешті, відповідно до Фромма, людям необхідна стабільна і постійна опора для пояснення складності світу. Ця система орієнтації являє собою сукупність переконань, що дозволяють людям сприймати і осягати реальність, без чого вони постійно виявлялися б у глухому куті і були нездатні діяти цілеспрямовано. Фромм особливо підкреслював значення формування об'єктивного і раціонального погляду на природу і суспільство. Він стверджував, що раціональний підхід абсолютно необхідний для збереження здоров'я, у тому числі й психічного.Люди потребують також і в об'єкті відданості, у посвяченні себе чомусь або комусь (вищої мети або Богу), в чому полягав би для них сенс життя. Таке посвячення дає можливість подолання ізольованого існування і наділяє життя сенсом.Розглядаючи людські потреби в економіко-політичному контексті, Фромм стверджував, що вираз і задоволення цих потреб залежить від типу соціальних умов, в яких живе індивідуум. По суті, можливості задоволення екзистенціальних потреб, які надає людям певне суспільство, формують у них структуру особистості - те, що Фромм називав "основними орієнтаціями характеру". Більш того, в теорії Фромма, як і у Фрейда, орієнтації характеру людини розглядаються як стабільні і не змінюються з часом.3. СОЦІАЛЬНІ ТИПИ ХАРАКТЕРУ Фромм виділяв п'ять соціальних типів характеру, що превалюють у сучасних суспільствах. Ці соціальні типи, або форми встановлення відносин з іншими, є взаємодія екзистенціальних потреб і соціального контексту, в якому живуть люди. Фромм розділив їх на два великі класи: непродуктивні (нездорові) і продуктивні (здорові) типи.До категорії непродуктивних відносяться рецептивний, експлуатує, накопичує і ринковий типи характеру. Категорію продуктивних представляє тип ідеального психічного здоров'я в розумінні Фромма. Фромм зазначав, що жоден з цих типів характеру не існує в чистому вигляді, оскільки непродуктивні та продуктивні якості поєднуються в різних людей в різних пропорціях. Отже, вплив даного соціального типу характеру на психічне здоров'я або хвороба залежить від співвідношення позитивних і негативних рис, що виявляються в індивідуума.Рецептивні типи переконані в тому, що джерело всього доброго в житті знаходиться поза їх самих. Вони відкрито залежні і пасивні, не здатні робити що-небудь без сторонньої допомоги і думають, що їх основне завдання в житті - скоріше бути коханими, ніж любити.Рецептивних індивідуумів можна охарактеризувати як пасивних, довірливих і сентиментальних. Якщо відкинути крайнощі, то люди з рецептивної орієнтацією можуть бути оптимістичними й ідеалістичними.Експлуатуючі типи беруть все, що їм потрібно або про що вони мріють, силою або винахідливістю. Вони теж нездатні до творчості, і тому домагаються любові, володіння, ідей та емоцій, запозичуючи все це в інших. Негативними рисами характеру є агресивність, гордовитість і самовпевненість, егоцентризм і схильність до зваблення. До позитивних якостей відносяться впевненість у собі, почуття власної гідності та імпульсивність.Накопичують типи намагаються володіти якомога більшою кількістю матеріальних благ, влади і любові, вони прагнуть уникати будь-яких зазіхань на свої накопичення. На відміну від перших двох типів, "накопичувачі" тяжіють до минулого, їх відлякує все нове. Вони нагадують анально-утримує особистість за Фрейдом: ригідні, підозрілі і вперті. Відповідно до Фромма, у них є і деякі позитивні особливості - передбачливість, лояльність і стриманість.Ринковий тип виходить з переконання, що особистість оцінюється як товар, який можна продати або вигідно обміняти. Ці люди зацікавлені у збереженні приємної зовнішності, знайомства з потрібними людьми і готові продемонструвати будь-яку особистісну рису, яка підвищила б їх шанси на успіх у справі продажу себе потенційним замовникам. Їхні стосунки з оточуючими поверхові, їх девіз - "Я такий, яким ви хочете мене бачити".Крім граничної відстороненості, ринкова орієнтація може бути описана за допомогою наступних ключових рис характеру: опортуністичний, безцільний, нетактовний, нерозбірливий у засобах і спустошений. Їх позитивні якості - відкритість, допитливість і щедрість. Фромм розглядав "ринкову" особистість як продукт сучасного капіталістичного суспільства, який сформувався в США і західноєвропейських країнах.На противагу непродуктивною орієнтації, продуктивний характер являє собою, з точки зору Фромма, кінцеву мету у розвитку людини. Цей тип - незалежний, чесний, спокійний, люблячий, творчий і здійснює соціально-корисні вчинки. З робіт Фромма видно, що він розглядав цю орієнтацію як відповідь на протиріччя людського існування, властиві суспільству. В ній проявляється здатність людини до продуктивної логічного мислення, любові і праці. Завдяки продуктивного мислення люди дізнаються, хто вони такі, і тому звільняються від самообману. Сила продуктивної любові дає можливість людям гаряче любити все живе на Землі (біофілія). Фромм визначав біофілії за допомогою таких якостей, як турбота, відповідальність, повага і знання.Нарешті, продуктивна праця забезпечує можливість виробництва предметів, необхідних для життя, завдяки творчому самовираженню. Результатом прояву всіх перерахованих вище сил, властивих усім людям, є зріла й цілісна структура характеру. По суті, продуктивна орієнтація в гуманістичної теорії Фромма - це ідеальний стан людини.Навряд чи хто-небудь досягав всіх характеристик продуктивної особистості. У той же час Фромм був переконаний, що в результаті корінної соціальної реформи продуктивна орієнтація може стати домінуючим типом у будь-якій культурі. Досконале суспільство малювалося Фроммом таким, в якому знаходять задоволення базисні потреби людини. Він називав це суспільство гуманістичним общинним соціалізмом.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 1423; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.