Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Хто такі бродники 4 страница




А щоб зрозуміти, як це могло відбутися, слід знову звернутися до топонімії, яка свідчить, що люди в будь-якої точці земної кулі, будь-якій національності або племінної залежності, в будь-які часи завжди прагнули дати імена об'єктам природи, що зустрічалися на кожному кроці, – будь то струмок, річка, озеро, ліс, гора, урвище, скеля і т.д. При цьому, даючи їм імена, вони виходили з якоїсь характерної особливості кожного об'єкту. Тому хтось з жителів поселення на лівому березі гирла Кальміуса - чи то будівельник замку хазар, чи то торговець єврей – дав ім'я Адамах урвищу з оголенням глини, на якому і розміщувалося поселення. Підкреслимо, що глина була для місцевих жителів сировиною як для виготовлення цегли-сирцю, так і для гончарних робіт.

Подібних прикладів найменування географічних об'єктів, пов'язаних з корисними копалинами, можна знайти множину і на сьогоднішніх географічних картах. Так, на Уралі є місто Азбест і гора Магнітна, в Луганській області – місто Антрацит і селище Мілове, а в Краснодарському краї – населений пункт Біла Глина...

З часом ім'я глинистого урвища отримало і поселення салтово-маяцької культури, що стояло на ньому. А до нас ім'я поселення Адамах крізь тисячоліття дійшло тому, що стало відомим слав’яноруським поселенцям в Північному Приазов'ї. Тут слід відмітити одну, але дуже істотну деталь. Ім'я Адамах носило поселення на лівому березі річки. А Адомаху у всіх літературних джерелах називають стародавнім містом. Містом в історичному значенні цього слова, тобто огородженим місцем, фортецею. Причому на правому березі, там, де було засновано сучасне місто. До того ж слід нагадати, що в «Камеральном описании городу Мариуполю», поміщеному в «Межовой книге 1826 года», його автор Я.Калоферов писав, що на території міста «...колись була влаштована фортеця на ім'я невідома, якої бастіони і рови понині в натурі видно».

Із сказаного вище виходить, що в ході колонізації побережжя Азовського моря одна з дружин поселилася в гирлі Кальміуса на правому його березі. Адже, як пише В.Каргалов в своїй роботі «Фео­дальная Русь и кочевники», слов'янські поселення будувалися «на високих річкових берегах і оточувалися валами, глибокими ровами і міцними дерев'яними стінами». На користь цього твердження говорить той факт, що князь Ігор після невдалого походу на Візантію в 941 році, рятуючись на своїх суднах від переслідування візантійськими бойовими кораблями, не став підніматися по Дніпру, а пішов в Азовське море, щоб скористатися так званим секретним водним шляхом по Кальміусу - Кальчику - Солоній - Самарі і потім Дніпру. Про це, зокрема, писав історик XIX століття Ф.Брун в роботі «След древнего речного пу­ти из Днепра в Азовское море». Поступив так Ігор тому, що знав про печенізьку засідку у дніпровських порогів. Знав він напевно і про те, що в гирлі Кальміуса зустріне не ворожих степовиків-кочівників, а своїх одноплемінників.

І якщо, з погляду достовірності, повернення Ігоря до Києва через Азовське море і Кальміус може служити лише непрямим підтвердженням, то прямим є стародавні генуезькі карти, які, як пише В.Мавродін в роботі «Русское мореходство на южных морях (Черном, Азовском и Каспийском) с древнейших времен и до XVI века включительно», розміщують «російські порти у Кальміуса». А це може означати тільки те, що окрім гавані на лівому була і гавань на правому березі річки біля міста Адомахи.

В історичній літературі є і інші свідоцтва того, що прибережна частина Північного Приазов'я була обжита слов'янами в VIII-XII ст. Так, в підготовлених А.Гаркаві «Сказаниях мусульман­ских писателей о славянах и русских» поміщено повідомлення сучасника хазар Ибн-аль-Факіра про маршрут русов по Чорному і Азовському морях, Дону і Волзі в Каспійське море. У ньому цей арабський автор Азовське море не випадково називає Слав'янським, а Північне Приазов'я - Славонією. Далі український історик П.Лаврів в «Історії Південно-Східної України» повідомляє, що в X - XIII століттях слов'яни жили поблизу Кальміуса і Міуса, а М.Грушевський пише, що в XII - XIII століттях від Дону до Дунаю на узбережжі Азовського і Чорного морів були росіяни. Нарешті, Нікита Акомінат в своєму «Слове» в 1190 році писав наступне: «...и ті бродники, що зневажають смерть, гілка росіян». Про бродників же в Великій Радянській Енциклопедії мовиться, що це «залишки древньослов’янського населення південноруських степів», «войовниче населення берегів Азовського моря і Нижнього Дону (XII - XIII ст.)».

Тут необхідно чітко позначити, що ж є терміном «бродники». Відомий філолог-славіст І.Срезневський в праці «Материа­лы для словаря древнерусского языка по письмен­ным памятникам» свідчить, що слово «бродник» походить від іменника «брід», а не від дієслова «бродити». Отже, бродниками називали тих, хто жив у бродів і переправ і контролював їх.

І ще треба визначити, що собою являли бродники з етнічної точки зору. За свідченням Великої Радянської Енциклопедії, це слов'яни. Л.Гумільов стверджує, що це православні хазари, а О.Бубенок в книзі «Ясы и брод­ники в степях Восточной Европы» пише, що це алани-яси, які жили в Північному Приазов'ї, і при цьому підкреслює, що їх самоназва «фурдаси» в перекладі староруською мовою означала «річкові аси», «бродники».

Як не дивно, але в кожному з приведених вище тверджень міститься істина. Річ у тому, що цілий ряд учених убачає в бродниках нащадків і слов'ян, і аланів, і болгар, і хазар. І оскільки слов'яни як в економічному, так і суспільному розвитку стояли вище за багатоетнічне населення Північного Приазов'я, то інші протягом IX - XI століть настільки ослов'янилися, що їх в XII столітті стали називати росіянами, як це зробив згадуваний візантійський письменник Нікита Акомінат.

Територія, на якій жили бродники, тягнулася уздовж сивого Азова до самих низов’їв Дону і була відома не тільки в князівствах Київської Русі, але я в Західній Європі. В угорських документах, як пише П.Голубовський в роботі «Печенеги, торки и половцы до нашествия татар», йшлося про направлення на початку XII століття католицьких місіонерів в країну Броднію, яка знаходилася «в безпосередній близькості від Азовського моря».

Самі ж бродники були соціальною спільністю, що сповідала християнство, і були, на думку багатьох учених, військово-промисловою і торговою вольницею. З військової точки зору бродники представляли значну силу. Це підтверджують і Іпатіївський, і Воскресенський літописи. У них є повідомлення про те, що в 1147 році бродники допомагали чернігівському князеві Святославові Олеговичу - на його прохання - в боротьбі з київським князем Ізяславом Мстиславовичем.

Військова сила потрібна була бродникам і для захисту своїх меж від набігів кочівників, вірогідність яких була реальною. Хоча, судячи по тривалості існування вольниці, відносини з половцями найчастіше були добросусідськими, а іноді навіть союзницькими. Адже в тих же літописах мовиться, що на допомогу Святославові бродники прийшли в союзі з половцями: «бродници и половци приидоше к немоу мнози».

Військова сила потрібна була бродникам і для морських походів. Так, В.Мавродін в роботі «Русское мореходство на южных морях» підкреслює, між іншим, що «останніми морськими походами... перед тим, як татари відрізали Русь від гирл її річок і морського узбережжя, були походи саме російської вольниці». Відмітимо тут, що В.Мавродін був не останнім серед істориків, які беззастережно стверджували, що бродники є військово-промисловою і торговою вольницею. І ця вольниця цілком могла змагатися з генуезькими купцями в торгівлі рибою, рибним клеєм, хутром і іншими продуктами своїх промислів. Адже не дарма ж вони поміщали на своїх картах «російські порти» в гирлі Кальміуса.

Наявність цих «портів», а також вигідний військово-стратегічний і економічний стан стародавнього міста Адамахи визначали його значення якщо не головного, то одного з провідних опорних пунктів вольниці. І, найімовірніше, він був резиденцією предводителів бродників. Зокрема, ім'я одного з них - воєводи Плоскині - донесли до нас Лаврентіївський і Новгородський літописи. Вони оповідають про те, що в битві на Калці в 1223 році бродники виступили на стороні монголо-татар, а Плоскиня в цій битві порушив хресне цілування князеві Мстиславу Київському.

На користь того, що Плоскиня жив в Адомасі, говорить те, що від гирла Кальміуса до місця злощасної битви було, як мовиться, рукою подати. По-друге, сам факт виступу проти своїх єдиновірців-слов'ян і порушення хресного цілування стане зрозумілим, якщо виходити з тієї, що виникла перед Плоскинею, дилеми: або прийняти ультиматум Джебе і Субедея і здатися на милість переможця, стати данниками і взяти участь в битві на їх стороні, або битися без всякої надії на перемогу, наперед знаючи, що місто і вся Броднія будуть віддані вогню і мечу, а жителі - болісній смерті.

Таку дилему розв’язати Плоскиня сам не міг. Це могло зробити тільки своєрідне віче вольниці, яке занесли слов'яни-переселенці, а зберегли їх численні нащадки. І віче вибрало перше. Про те, що бродники стали данниками монголо-татар, свідчить лист угорського короля Бели IV папі Римському Інокентію, написаний в 1254 році, в якому він повідомляє, що татари «примусили платити дань Русь, Куманію, Бродників, Булгарію» тобто Київську Русь, половців, бродників, волзьких булгар. У зв'язку з цим не можна виключати, що місто бродників в гирлі Кальміуса могло існувати після 1223 року ще багато і багато десятиліть. Адже монголо-татари зберігали поселення бродників, що обслуговували переправи, і до того ж платили дань. Зокрема, про те, що в Північному Приазов'ї, яке стало частинкою Дикого Поля, зустрічалися російські селища, писали і Плано Карпіні в «Истории Монголов» після завершення дипломатичної місії до Монголії в 1245 - 1247 роках, і Віллем Рубрук в «Путешествии в Вос­точные страны», яку він зробив з такою ж дипломатичною місією до Центральної Монголії в 1253 - 1255 роках. Про те ж писав і венеціанський торговець і дипломат Іосафат Барбаро в «Пу­тешествие в Тану», зробленим їм в 1436 році.

Проте, на жаль, з того, що вони написали, ніщо не говорить про долю, що осягнула і «країну Броднію», і місто бродників Адомаху. Чи то останні поволі згасли в результаті сутичок, що не припинялися, з улусами татар, чи то перестали існувати в 1380 році, коли зі сходу по Північному Приазов'ю пройшла орда нащадка Чінгісхана хана Тохтамиша, щоб в битві на Калці схрестити мечі з раттю хана Мамая, який збирав там після поразки на Куликовому полі сили для нового походу на Москву. А може, і Адомаху, і всі поселення бродників змели з лиця землі в сімдесяті роки XV сторіччя навала османських турок, як це вони зробили з татарським поселенням Качибей, що існувало на місці нинішньої Одеси, а потім і з венеціанською Таною і татарським Азаком в гирлі Дону, заснувавши на місці Азака знамениту фортецю Азов.

Як би там не було, але кінець життя міста Адомахи і прилеглих поселень не означав кінця життю його жителів і жителів Броднії. Рятуючись від загибелі, вони пішли в приморські степи. Про це пише в роботі «Русское мореплавание на Каспийском, Азовском и Черном морях (XVII в.)» історик Ю.Тушин: «На Дикому полі... продовжувало жити, хоч і сильно поріділе російське населення. Це були мисливці, рибалки, скотарі, так звані бродники». Бродники, що пішли до степу, і стали попередниками козацтва. Зокрема, М.Котляр, проаналізувавши половецькі, візантійські, угорські джерела і російські літописи, в своїй роботі «Кто такие бродники (к проблеме возникновения ка­зачества)» робить висновок про те, що назва «козак» починає часто звучати якраз тоді, коли зникають вісті про бродників. Про те, що бродники, які пішли до степу, стали попередниками козаків, ще в 1582 році писав у виданій в Кенігсберзі «Хронике польской, литовской, жмудской и Всией Руси» історик того часу Мацей Стрийковський. З ним солідарні багато істориків, зокрема Б.Греков, А.Якубовський, А.Попов. До речі, Н.Волинкін одну зі своїх робіт так і назвав «Предшественники каза­чества – бродники». При цьому Б.Греков, називаючи бродників прототипом пізнішого козацтва, пише, що вони були слов'янами, які жили на берегах Азовського моря.

Як пише М.Котляр, козацтво народилося не на голому місці і не відразу. На користь цього говорить становлення смислового змісту слова «козак». Вперше воно з'явилося в «Тайной истории монголов» (1240 р.) і означало в перекладі «самотній, не пов'язаний з будинком, сім'єю». У словнику половецької мови (Соdеx Сumаnis) воно переводилося як «вартовий», «конвоїр», на кримському ж варіанті татарської мови вже в XIV столітті слово «козак» означало людину вольную, незалежную, утікача, наїзника, а також здобувача, бродягу.

Багато істориків, ґрунтуючись на письмових джерелах, стверджують, що козацтво в Україні виникло в самому кінці XV століття. Проте такий видний фахівець з історії козацтва, як В.Голобуцький, вважає, що «хоча документальні відомості про козаків відносяться лише до кінця XV століття, виникнення козацтва слід віднести до більш раннього періоду».

Спочатку бродники і їх нащадки об'єднувалися в окремі загони і, як і їх предки, займалися рибним ловом, полюванням і скотарством. З часом вже в XVI столітті їх ряди поповнювалися тікаючими від польського гніту селянами з Правобережної України. Як пише Ю.Тушин, вони «заселяли порожні землі по Дніпру і його притокам: Орелі, Самарі, Московці, Кінським Водам, Вовчій і іншим річкам. Потім разом вони «простягнули» себе до р.Міус, «поселились» по річках Кальміус, Кальчик і по березі Азовського моря»... І лише в першій третині XVI століття Дмитро Вишневецький об'єднав численні загони козаків в Запорозьку Січь.

І виникло козацтво первинно на півдні Дикого Степу. На користь цієї версії говорить, по-перше, думка польського історика М.Стрийковського, що жив в XVI сторіччі, по-друге, татарське походження самого терміну «козак» і, нарешті, той факт, що в козачому лексиконі є чимало тюркських слів, таких, наприклад, як «кош», «клейнод», «паланка», «осавул», «тулумбаси» і т.д. І увійти до козачого лексикону татарські слова могли тільки в процесі тривалого спілкування.

 

Ліквідацію Запорізької Січі і прагнення стерти навіть пам'ять про неї дореволюційна та і післяжовтнева історіографія пояснювала тим, що Катерина, начебто, не могла пробачити козакам пугачівщини, і в підтвердження цьому багато істориків приводили рішення Ради при високому царському дворі «винищити кошових козаків, як кубло їх сваволі», прийняте в травні 1775 року, тобто відразу після страти Пугачова. Проте це пояснення навряд чи прикриває антикозачу, антиукраїнську спрямованість політики Катерини II. Адже з п'яти що існували тоді козацтв було знищене тільки запорізьке, таке, що знаходилося далеко від епіцентра пугачівщини, тоді як Оренбурзьке і Яїцьке, що безпосередньо брали участь в селянській війні, уціліли - лише Яїцьке все в тому ж 1775 року було перейменовано в Уральське.

Та і сама імператриця не приховувала, що її понад усе дратувало прагнення запорізьких козаків до незалежності. У своєму маніфесті після того, як 100-тисячна армія генерала Текелія зробила свою справу, вона писала: «Сечь Запорожская вконец уже разрушена со истреблением на будущее время и на­звания запорожских казаков... за оскорбление наше­го императорского величества через поступки и дерз­новение, оказанное от сих казаков в неповиновении нашим высочайшим повелениям».

 

З тих пір і по сьогоднішній день історія українських, запорізьких земель і, зокрема, Північного Приазов'я освітлювалася і освітлюється поки так, як мислила Катерина II. Саме у цьому криється причина того, що місцеві історики не хочуть рахуватися з коренями міста. Тому зараз, коли відновлюється дійсна історія України, коли відновлюється українське козацтво, пора відновити і істину в питанні, хто і коли заснував наше місто. І записати в його історію, що його засновниками є запорізькі козаки. А роком його заснування вважати - поки немає раніших і переконливіших даних - 1734 рік. І зробити це треба на рівні владних структур. І тоді у всіх довідниках буде написано: Маріуполь заснований в 1734, місто - з 1780 року.

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

 

1. Артамонов М. И. История хазар. Ленинград, 1962 г.

2. Архів Коша Запорозької Січі. Опис справ 1713-76 рр. Київ, 1964 р.

3. Архив Министерства юстиции. 1694 г., кн. 71,

4. Белинский В. Г. История Малороссии Николая Маркевича. Избранные философские произведения. Т. 1. Москва, 1948 г.

5. Библия. Москва, 1991 г.

6. Большая Советская Энциклопедия. Т. 4. 1981 г.

7. Боплан Г. Описание Украины. Мемуары, относящиеся к истории Юж­ной Руси. Киев, 1996 г.

8. Брун Ф. К. След древнего речного пути из Днепра в Азовское море. Записки Одесского общества истории и древностей. Т. 5. Одесса, 1883 г.

9. Бубенок О. Б. Ясы и бродники в степях Восточной Европы (VI — на­чало XIII в.). Киев, 1997 г.

10. Висковатов А. Краткий исторический обзор морских походов рус­ских и мореходства их вообще до исхода XVII столетия. Изд. 2-е. Москва:, 1946 г.

11. Водовозов Н. В. Повесть о битве на реке Калке. Ученые записки МГПИ им. Потьомкіна. Т. 67, Москва, 1957 г.

12. Волынкин Н. М. Предшественники казачества – бродники. «Вестник Ленинградского госуниверситета». Серия историческая. № 8. 1949 г.

13. Воссоединение Украины с Россией 1654 г. Документы и материалы в трех томах. Т. І–ІІ. Москва, 1954 г.

14. В'язмітіна М. I. Пам'ятки культури сарматів. Археологія УРСР. 1972 р,

15. Гаркави А. Я. Сказания мусульманских писателей о славянах и русских. Санкт-Петербург, 1870 г.

16. Голобуцкий В. А. Запорожское казачество. Киев, 1957 г.

17. Головко А. Слов'янське населения причорноморських степів XII – першої половини XIII ст. «Українське козацтво. Витоки, еволюція, спадщина». Київ, 1993 р.

18. Голубовский П. В. Печенеги, торки и половцы до нашествия татар. Киев, 1984 г.

19. Граков Б. Н Скіфи. Київ, 1947 р.

20. Греков Б. Д., Якубовский А. Ю. Золотая орда и ее падение. Мос­ква–Ленинград, 1950 г.

21. Грушевський М. С. Історія України-Руси. Тт. І–ІІ. Київ, 1991 р.

22. Грушевський Д. Н. Жданов, Донецк, 1971 г.

23. Гумилев Л. Н. Открытие Хазарии. Москва, 1960 г.

24. Гумилев Л. Н. Древняя Русь и Великая Степь. Москва, 1893 г.

25. Жуковський, Субтельний О. Нарис історії України. Київ. 1992 р.

26. Загоскин Н. П. Русские водные пути и судовое дело в допетровской Руси. Казань. 1909 г. Карты VIII и IX. «Азовско-днепровские водные пути».

27. Історія міст і сел України. Донецька обл, Київ, 1970 р.

28. История Украинской ССР. Т.т. 2–3. Киев, 1982 г.

20. Кабузан В. М. Заселение Новороссии (Екатеринославской и Херсон­ской губерний) в XVIII первой половине XIX веков. 1715–1858 г.г. Мос­ква, 1976 г.

30. Казмирчук Г. Історія запорозьких козаків в історіографічній спадщині декабристаВ. Д. Сухорукова. Київ, 1956 р.

31. Калоферов Я. Камеральное описание городу Мариуполю с выгонною землею. Мариуполь, 1825 г.

32. Каргалов В. В. Внешнеполитические факторы развития феодальной Руси. Москва, 1967 г.

33. Котляр М. Ф. Хто такі бронники? «Український історичний журнал», № 5. 1969 р.

34. Кудряшов К. В. Половецкая степь. Москва, 1948.

35. Кузминков Л. Н. Переселение крымских греков в Северное Приазовье в 1478–1780 гг. Мариуполь, 1997 г.

36. Кучугура Л. И. Памятники салтово-маяцкой культуры в устье Кальмиуса по материалам Г. М. Пиневича и Н. Е. Макаренко. «Донецкий археологичный сборник», № 8. Донецк, 1998 г.

36. Кучугура Л. И. Праболгарский могильник на р. Кальчик, «Ильичевец», № 80 (8607) от 6. IX. 1999 г.

37. Лаврів П. I. Історія Південно-Схіної України, Київ, 1996 р.

38. Лисянский А. С. Конец Дикого поля. Донецк, 1973 г.

39. Літопис гадяцького полковника Григорія Граб'янки. Київ. 1992 р.

40. Лунин Б. Б. Очерки истории Подонья – Приазовья. Ростов-на-Дону, 1961 г.

41. Мавродин В. В. Русское мореходство на южных морях (Черном, Азов­ском. Каспийском) с древнейших времен и до XVI в. включительно. Симфе­рополь, 1955 г.

42. Макаренко М.Ю. Маріюпільський могильник. Київ. 1933 р.

43. Михеев В. К. Подонье в составе Хазарского каганата. Харьков, 1985 г.

44. Пашуто В. Т. О политике папской курии на Руси. «Вопросы истории», № 5. 1959 г.

45. Плано Карпини. История монголов. Санкт-Петербург, 1911 г.

46. Плетнева С. А. Хазары. Москва, 1976 г.

47. Плетнева С. А. О юго-восточной окраине русских земель в домонголь­ское время. КСМА. 1964 г., вып. 99.

48. Повесть временных лет. Москва—Ленинград, 1950 г., ч. 1.

49. Роdhoгоdеzci Zаris dzeiow Ukrainy. Т. 1. Warzsawa, 1976.

 

50. Подлонська-Василенко Н. Д. Історія України. Т.т. 1-2. Київ, 1995 р.

51. Попов А. И. Кыпчаки и Русь, Ученые записки Ленинградского государ­ственного университета. Серия исторических наук. Вып. 14. 1949 г.

52. Радянська енциклопедія історії України, Т.т. 3- 4. 1984 р.

53. Ригельман А. И. Летописное повествование о Малой России и ее наро­дах и казакак вообще, отколь и из какого народа оные происхождение свое имеют и по каким случаям они ныне при своих местах обитают. Ч. 1-2, Москва, 1847 г.

54. Рубрук В. Путешествие в восточные страны. Санкт-Петербург, 1911 г.

55. Рыбаков Б. А. Древние славяне в Причерноморье. «Славяне», № 2. 1954 г.

56. Саенко Р. И. Из истории основания г, Мариуполя. Мариуполь, 1997 г.

57. Сердобольская Л. А. К вопросу о хронологии похода русских князей против татар и битвы при реке Калке. Сборник трудов Пятигорского педин­ститута. Вып. 1. Ставрополь, 1947 г.

58. Скальковский А. А. История Новой Сечи или последнего Коша Запорожского. Ч. 2. Одесса, 1846 г.

59. Скальковский А.А. Хронологическое обозрение истории Новороссийского края. Одесса, 1836 г.

60. Словарь русского языка. Т. 1. Москва, 1964 г.

61. Смирнов А. П. Скифы. Москва, 1965 г.

62. Смирнов К. Ф. Сарматы. Москва, 1964 г.

63. Советский энциклопедический словарь. Москва. 1985 г.

64. Список памятников археологии Украины. Донецкая обл. Киев, 1968 г.

65. Срезневский И. И. Материалы для словаря древне-русского языка по письменным памятникам. Т. 1. Санкт-Петербург, 1893 г.

66. Stryikowski M Kronica Polska Lietewska, Zmudzka i Wszistskei Rusi. Warzsawa,1826.

67. Сухоруков В. Д. Историческое описание земли Войска Донского. Изд. 2-е. Новочеркасск, 1904 г.

68. Тимошевский Г. И. Мариуполь и его окрестности. Мариуполь, 1892 г.

69. Тушин Ю. П. Русское мореплавание на Каспийском, Азовском и Чер­ном морях. Москва, 1978 г.

70. Українська Радянська Енциилопедія, Т. 5. Київ. 1961 р.

71. Українське козацтво: витоки, еволюція, спадщина. Вип. II. Київ. 1993 р.

72. Успенский Л. В. Слово о словах. Имя дома твоего. Ленинград, 1974 г.

73. Феодосий, епископ. Материалы для историко-статистического описа­ния Екатеринославской епархии. Віп. 1-2. Екатеринослав, 1880 г.

74. Фоменко В. Г. Южные пути Киевской Руси на Запорожье, Археоло­гический ежегодник. Москва, 1964 г.

75. Фоменко В. Г. Ктопонимике Приазовья. «Донбасс», № 6, 1964 г.

76. Челоби Э. Книга путешествия. Извлечения из сочинений турецкого путешественника XVII в. Москва, 1661 г. Вып, I.

77. Черненко Є. В. Скіфські кургани V ст. до н. е. поблизу Міста Жда­нова.

78. Чорногор А. М. До історії заснування м. Жданова. «Уйраїнсьсий історичний журнал», № 4, 1971 р.

79. Эварницкий Д. И. Вольности запорожских казаков. Санкт-Петербург, 1892 г.

80. Эварницкий Д. И. Источники для истории запорожских казаков. Вла­димир, 1903 г.

81. Эварниикий Д. И. История запорожских казаков. Т. 1. Санкт-Петер­бург, 1892 г.

82. Яруцкий Л. Д. Мариупольская старина. Москва, 1991 г.

83. Яруцкий Л. Д. Кальмиусская паланка. Мариупопь, 1996 г.

 

 

козацтво зародилось в північному приазов’ї

 

Зміст

 

Хто ж заснував наше місто? 1

Зведення про міста колишнього СРСР 4

Зведення про міста Донецької області 5

Хронологія передісторії і початкового періоду історії нашого міста 6

А чи було місто Павловськ? 9

1779-й або 1780-й? 14

Фортеця Кальміус: не міф а реальність! 19

Попередники у Маріуполя були 23

Звідки пішла фраза «Города Кальміуса не існувало»? 27

Історію не можна ґвалтувати 31

Крізь пітьму тисячоліть. (Додаток) 36

Список використаної літератури 62

Зміст 65

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-23; Просмотров: 400; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.