КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Модуль 2. Сучасна риторика. Практикум з риторики
Тема 9. Практичні аспекти загального ораторського мистецтва Термінологічний словник Логіка (від грец. побудований на міркуванні) – наука про форми та засоби висловлення думки Логічний наголос – це знак партитури, що виділяє семантичний центр фрази (слово або групу слів). Методичні рекомендації до вивчення теми Під час вивчення теми слід звернути увагу на практичну складову підготовки промови. Будь-яка промова чимось подібна до наукового дослідження. Отже, промову слід будувати як певну проблему. Промова, як правило, потребує попередньої підготовки. Підготовка промови − творчий процес, який можна поділити на такі етапи: вибір теми − складання плану − збирання матеріалу − запис промови − розмітка тексту знаками партитури – тренування 1)Вибір теми. Важливо вдало вибрати назву. Конкретні назви привабливіші, ніж загальні. 2) Складання плану. Плани бувають трьох видів: простий, складний і цитатний. Простий план являє собою, по суті, ряд непоширених речень. Складний план − це своєрідне поширення простого плану шляхом розгалуження основних питань. Крім того, сюди зазвичай вводять вступ та висновки (хоча це не обов’язково). Цитатний план − це план, подібний, як правило, до простого, але замість непоширених речень тут вживаються цитати, які конденсують суть цього питання. 3) Збирання матеріалу. Матеріал для промови може конденсувати власний і чужий досвід. 4) Запис промови. Існують закони логіки, які не слід порушувати оратору. 1. Закон тотожності ( всяка суть збігається сама із собою). На практиці це означає, що ми дотримуємося певного значення слова, уникаючи варіантів. 2. Закон протиріччя (ніяке судження не може бути водночас істинним і помилковим). Якщо вислови суперечать один одному, вони не можуть бути істинними. 3. Закон виключеного третього (істинним може бути або вислів, або його заперечення). Із двох висловів, що суперечать один одному в один і той самий час у відношенні до одного і того самого предмета (явища, особи) лише один − істинний. 4. Закон достатньої підстави (всяке судження, що приймається, має бути належним чином обґрунтоване). Достатньою підставою для оратора можуть бути: фактичний матеріал, цитати, наочність. Логічна точність і виразність мови досягається постановкою логічних наголосів. Логічний наголос — підкреслена вимова етапних речень у промові (тези, висновки), а також найзначніших слів і словосполучень у фразах. Найпоширеніші мовні помилки, яких слід уникати ораторові: 1. Невірний наголос. Іноді від наголосу може залежати і семантика (значення) слова. 2. Неправильна вимова окремих звуків. 3. Неправильне вживання слів за семантикою (значенням). У промовах оратори можуть використовувати тропи: епітети, порівняння, метафори, уособлення, персоніфікації і т. ін. Існують різні типи промов за своєю внутрішньою структурою та зовнішньою формою: 1. Промови, що читаються за конспектом 2. Промови, які готують заздалегідь, але не вчать напам’ять 3. Промови, які готують заздалегідь і вчать напам’ять 4. Імпровізовані промови (експромти) Оратору не варто забувати, що зовнішність є важливим чинником іміджу того, хто виступає. Одяг, вираз обличчя, хода, якою ви проходите до місця виступу, постава, ваша жестикуляція − все це складає певне враження ще до того, як ви сказали перше слово. Симпатія чи антипатія до оратора формується саме в ці найперші хвилини. Правильні артикуляція й вимова, добра дикція − запорука успіху. Слід чітко й правильно вимовляти кожен звук, боротися з шепелявістю, гаркавістю, недбалою вимовою.Пауза − це теж засіб впливу на слухача.
Семінарське заняття 15–16 Тема: Сучасна риторика. Практикум з риторики. 4 год. Теоретичні завдання: 1. Методика та етапи підготовки промови 2. Логіка та емоції в промові 3. Елементи художності та літературні прийоми в мові оратора 4. Структура ораторського твору 5. Типи промов 6. Зовнішня культура оратора
Практичні завдання: 1. Підготуйте промову на одну із запропонованих тем: агітаційна тема: описова тема: Стань волонтером. Моє місто. Бережіть природу. Один день мого життя. Куріння – шкідлива звичка. Моя улюблена країна. Милосердя врятує світ. Моє хобі. У здоровому тілі – здоровий дух. Мої батьки. Моя професія – найкраща. Моє відкриття. Дорога річ себе виправдає. Мій собака (кіт, пташка). 2. Охарактеризуйте своє життя зараз за допомогою власних емоцій. Потім зробіть теж саме, користуючись логічними доказами. Порівняйте обидва тексти. Який текст дався вам легше? Об’єднайте обидва тексти в новий варіант. 3. Поділіться враженнями про визначну мету вашого життя орієнтуючись на конкретного слухача: а) друг; б) рідні; в) одногрупники. У чому полягатиме доказовий момент вашої розповіді в кожному випадку? 4. Виступіть експромтом на довільну тему. Зафіксуйте вашу промову за допомогою записуючого пристрою. Прослухайте та здійсніть риторичний аналіз. 5. Перегляньте відеозаписи публічних виступів без звука. Спробуйте проаналізувати зміст виступів та особу оратора, оцінивши жести, міміку, зовнішність. 6. Продумайте жартівливу промову-сенсацію. Необхідно нафантазувати, уявити, "винайти" подію, якою ви могли б вразити, приголомшити слухачів. Перевірте з реакції аудиторії, чи вдалося вам її здивувати, викликати посмішку або сміх.
Питання для самостійного вивчення 1. На чому базується система логічних доказів у виступі оратора? 2. Що таке індукція та дедукція? Наведіть приклади. 3. Що таке логічна помилка? Пригадайте види логічних помилок та наведіть свої приклади. 4. Чи може оратор апелювати лише до самої логіки? 5. Складові мовленнєвої культури оратора. 6. Поняття психологічної культури оратора. 7. Взаємодія оратора та аудиторії. 8. Основні прийоми збереження уваги слухачів. 9. Невербальні засоби впливу на слухачів (міміка, жести). 10. Вимоги до індивідуального стилю виступу оратора Література:7, 381–400 ;3, 23–26 ;5, 75–85 ;18, 151–153. Тема 10. Практичні аспекти судового ораторського мистецтва Термінологічний словник Судове ораторське мистецтво – комплекс знань і вмінь юриста з підготовки та виголошення публічної судової промови відповідно вимогам закону. Полеміка (від. грец. polemikos - войовничій) – боротьба принципово протилежних думок, яка проводиться з метою спростувати точку зору протилежної сторони і довести правильність власної позиції. Судова промова – промова полемічна, переконуюча, її функція – доведення, спростування, переконання. Адресати судової промови – склад суду, позивач, відповідач, підсудний. Методичні рекомендації до вивчення теми
Під час вивчення теми слід врахувати особливості системи судочинства. Характеризуючи судову промову, слід виходити з того, що її зміст та форма визначаються загальними принципами судочинства. Довгий час у країні панувала така система судочинства, що суттєво зменшувала потребу в ораторських навичках. Проте за умов більш повної реалізації принципу змагальності, ораторське мистецтво набуває рис важливого процесуально допустимого чинника впливу на судове рішення. В цілому не існує єдиного підходу до судової промови, її визначення та атрибутів, ознак. Можна вважати, що до сфери розгляду в судовому красномовстві належать всі форми виступів учасників процесу. За своїм цільовим призначенням у кримінальному процесі судова промова може бути або “захисною”, або “обвинувальною” Тому підготовка судової промови — важлива складова частина професійної діяльності, насамперед, юриста. Існує загальновизнана структура судової промови, що відбиває як процесуальні вимоги, так і судову практику. До основних елементів судової промови належать: - викладення фактичних обставин справи; - аналіз та оцінка доказів, що визнані судом як такі; - аналіз причин та умов, що спричинили правопорушення (злочин); - висновок щодо міри покарання та позовних вимог, тобто пропозиція моделі судового рішення; - заключна частина. Судова промова базується на дотриманні наступних риторичних вимог: - Логічна обґрунтованість; - Композиційна стрункість; - Культура мовлення; - Полемічність.
Семінарське заняття 17 Тема: Практичні аспекти судового ораторського мистецтва. 2 год. Теоретичні завдання 1. Загальна характеристика судової промови 2. Особливості підготовки судової промови 3.Логічні основи судової промови 4.Композиція судової промови Практичні завдання: 1.Подумайте, якими почуттями пройняті уривки з судових промов. Прочитайте уривок на вибір, намагайтесь інтонацією передати почуття і думки оратора. Слідкуйте за тоном, темпом мовлення, паузами, дикцією. Визначте прийоми залучення уваги. 2.Проаналізуйте свою мову з точки зору її багатства: який ваш словниковий запас, який склад вживаної вами лексики, вживаєте ви фразеологічні звороти; характерні чи для вашої мови складні синтаксичні конструкції, питальні речення, конструкції з причетними і дієприслівниковими зворотами; чи зустрічаються у вашій мові риторичні питання, парцеляція, анафора, паралелізм, градація. Чи використовуєте ви барвисті метафори, образні порівняння, антитезу, прислів'я та приказки? На підставі аналізу зробіть висновок, чи притаманна вам виразність мови. Звертайте увагу на багатство мови ваших товаришів, викладачів, ораторів, яких доводиться слухати. 3. На основі відомих вам судових промов підготуйте обвинувачувальну та захисну промови на 5-7 хвилин. Виголосіть її в аудиторії перед мікрофоном, проаналізуйте її з точки зору логічності, дієвості, переконливості.
4. Індивідуальні завдання для самостійної роботи студента та методичні рекомендації до їх виконання (ІКР)
Індивідуально-консультативна робота є формою організації навчальної роботи викладача зі студентами, яка проводиться з метою посилення їх мотивації до пізнавальної діяльності та розвитку індивідуальних здібностей. Вказана робота проводиться у формі індивідуальних занять, консультацій, перевірки виконання індивідуальних завдань та їх захисту за графіком ІКР викладача, який затверджується завідувачем кафедри на семестр. Графік індивідуально-консультативної роботи доводиться до відома студентів на початку вивчення навчальної дисципліни "Ораторське мистецтво". Індивідуальні завдання для самостійної роботи студентів складаються з підготовки рефератів, промов, доповідей на наукових студентських конференціях та конкурсах.
Теми рефератів 1. Ораторське мистецтво як елемент сучасної культури. 2. Давньогрецька культура як «пайдейя» (виховання). 3. Риторика Давньої Греції. 4. Риторика та софістика. 5. Риторика Сократа і Платона. 6. Сократичні діалоги – новий етап розвитку риторики. 7. Демосфен і його роль у розвитку ораторського мистецтва. 8. Риторика Аристотеля. 9. Видатні давньогрецька оратори. 10. Марк Тулії Цицерон, його роль у розвитку риторики. 11. Ораторське мистецтво Стародавньої Греції. 12. Демосфен – найвидатніший оратор Давньої Греції. 13. Розвиток ораторства у Давньому Римі. 14. Роль Марка Тулія Цицерона у розвитку римської риторики. 15. Риторика та раннє християнство. 16. Становлення християнської гомілетики. 17. Особливості візантійської риторики. 18. Риторика в системі середньовічної освіти. 19. Риторика у епоху Відродження. 20. Ораторське мистецтво Нового часу. 21. Розвиток риторики в Україні. 22. Оратори Київської Русі. 23. Роль Києво-Могилянської академії у розвитку риторики на Україні. 24. Феофан Прокопович – видатний слов’янський оратор. 25. Роль М.Ломоносова у розвитку слов’янської риторики. 26. Історичні шляхи українського риторичного слова. 27. Визначні пам’ятки риторичної літератури Київської Русі. 28. Неориторика та її відмінності від класичної риторики. 29. Види красномовства та сфери його ужитку. 30. Ораторська майстерність древніх судових ораторів. Методичні рекомендації до виконання рефератів та критерії їх оцінювання Реферат є важливою складовою індивідуальної роботи студента з дисципліни "Ораторське мистецтво", виконання якого передбачає розвиток творчого потенціалу студента, формування необхідних вмінь і навичок пошукової роботи. Тему реферату студент погоджує з викладачем. Титульна сторінка оформлюється відповідно до вимог оформлення курсових робіт. Обсяг реферату має бути таким, щоб стисло і водночас вичерпно була розкрита обрана тема. В рефераті слід показати як дана проблема висвітлена в спеціальній літературі та вирішується на практиці, дослідити тенденції, зробити висновки та подати свої обґрунтовані пропозиції. До реферату необхідно додати план, який містить вступ, три-чотири питання основного змісту, висновки, список використаної літератури (не менше п’яти джерел), оформлений відповідно до діючих норм бібліографічного опису. Реферат оцінюється за такими критеріями: самостійність виконання; логічність викладення матеріалу; повнота і глибина розкриття питань плану; обґрунтованість висновків. Реферат попередньо подається на перевірку викладачу. Дата подання реферату та його презентація на семінарських заняттях визначається викладачем. Реферат оцінюється за шкалою від 0 до 10 балів. Теми промов.
1. Чи потрібне ораторське мистецтво фахівцю з управління персоналом? 2. Чому я обрав свою професію? 3. Світ через 20 років? 4. Викладач очима студентів. 5. Я – студент 21 століття. 6. Культура і студентство. 7. Мистецтво у моєму житті. 8. Яка музика мені близька. 9. Світ комп’ютерних технологій. 10. Що нам потрібніше: комп’ютер чи книга? 11. Література (поезія) в житті молодої людини. 12. Забуті імена (літератури, музики, живопису). 13. Моє рідне місто. 14. Студентське дозвілля! Чи не заважає воно навчанню? 15. Батьки і діти. 16. Моя мала батьківщина. 17. Студентська група – моя сім’я. 18. Чи потрібні друзі? 19. Друзі в моєму житті. 20. Чи потрібна культура людині? 21. Сучасна людина і норми етикету. 22. Краса врятує світ 23. Що таке мода? 24. Чому зустрічають по «одежині»? 25. Чи буває гарне потворним? 26. Що є зло? 27. Зло в житті людини? 28. Я виступаю проти наркотиків. 29. Чи мають значення сни. 30. Цікавий спосіб подорожі. 31. Згубні звички молоді. 32. Проблема наркоманії та молодь. 33. Цікава політична фігура. 34. Реформи міського самоврядування. 35. Книги, які мене цікавлять. 36. Мій улюблений письменник. 37. Реклама та її роль у житті. 38. Масова культура та її вплив. 39. Небезпека наркотиків. 40. Для чого потрібні закони. 41. Студентське самоврядування. 42. Реальність і домисли у житті суспільства. 43. Правосуддя в нашому житті. 44. Сучасний шлюб та його перспективи. 45. Гірше за все ми знаємо своїх близьких. 46. Проблеми сучасної освіти. 47. Що таке щастя? Методичні рекомендації до складання промов та критерії їх оцінювання Складання та виголошення промови є складовою індивідуальної роботи студента з дисципліни "Ораторське мистецтво", яке покликане сприяти формуванню необхідних вмінь і навичок публічного виступу. Тему промови студент погоджує з викладачем. Промова має тривати 3-5 хв., бути композиційно виваженою, складеною із дотриманням основних вимог риторичного канону, водночас тема промови має бути вичерпно розкрита. Промова оцінюється за такими критеріями: самостійність виконання; логічність викладення матеріалу; образність, виразність виголошення, використання тропів, повнота і глибина розкриття теми; обґрунтованість висновків. Презентація промови відбувається на семінарських заняттях. Промова оцінюється за шкалою від 0 до 10 балів. 5.Порядок і критерії оцінювання знань студентів 5.1. Поточне оцінювання знань студентів Метою поточного контролю є перевірка розуміння та засвоєння програмного матеріалу дисципліни, набутих навичок підготовки та виголошення промови, застосування засобів виразності промови, уміння самостійно опрацювати літературні джерела, презентаційних навичок. Об΄єктом поточного контролю знань студентів є: - рівень засвоєння програмного матеріалу дисципліни; - системність, активність і творчий підхід при підготовці та виголошенні промов; - тестування за темами; - рівень виконання модульних контрольних завдань; - творчий підхід при виконанні індивідуальних завдань; - рівень виконання рефератів та інших робіт. Поточний контроль здійснюється в таких формах: усне опитування, тестування за темами модулів, перевірка виконання домашніх завдань, оцінка активності у диспутах і ділових іграх, перевірка правильності виконання модульних робіт, захист або презентація індивідуальних робіт, рефератів і навчальних науково-дослідних робіт (доповідей). З дисципліни "Ораторське мистецтво" навчальним планом передбачено у 3-му семестрі виконання 2 проміжних модульних робіт. Перший модуль включає теми 1-8 навчальної програми, а другий модуль – 9-10 теми. Перелік питань, що виносяться на модульний контроль наведено у п.5.2: – модуль 1 охоплює питання з 1по 38; – модуль 2 охоплює питання з 39 по 50.
Приклад модульної контрольної роботи 1.Ораторське мистецтво як наука, його об’єкт і предмет. 2.Взаємодія з аудиторією. 3. Складіть список найуспішніших, з вашої точки зору, ораторів сучасності. Визначте фактори їх успіху.
Критерії оцінювання знань та система нарахування балів Контроль рівня знань програмного матеріалу, системності та активності студентів на семінарських заняттях здійснюється за розкладом аудиторних занять і передбачає оцінку рівня знань, продемонстрованих у відповідях на семінарських під час обговорення питань, що винесені на дане заняття. Максимальна сума балів – 3. Правильність виконання домашніх завдань оцінюється в діапазоні 0 – 5 бала. Активність та особиста творча участь студента в дискусіях і ділових іграх оцінюється максимальною кількістю балів – 1. З метою розвитку творчого потенціалу та формування професійних навичок кожний студент протягом семестру повинен виконати індивідуальні завдання, які передбачають набуття певних навичок підготовки та виголошення промови, навичок спілкування та комунікативної культури в управлінні персоналом. Виконання цих індивідуальних завдань оцінюється в діапазоні 0 – 5 балів. Завдання модульної контрольної роботи складається з двох теоретичних питань і одного практичного завдання. Правильність виконання модульної контрольної роботи оцінюється максимальною кількістю балів – 10, у т.ч. за правильне вирішення практичного завдання передбачається по 6 бали і за правильні відповіді на теоретичні питання – по 2 бали.
5.2. Підсумкове оцінювання знань студентів Перелік питань, що охоплює зміст робочої програми дисципліни 1. Ораторське мистецтво як наука. Об’єкт, предмет. 2. Види красномовства. 3. Роди красномовства. 4. Особливості академічного красномовства. 5. Характеристика політичного красномовства. 6. Суспільно-побутове красномовство, основні риси. 7. Ораторське мистецтво і «воля до влади». 8. Загальна характеристика розділів риторики. 9. Закони риторики. 10. Інвенція. 11. Типи підготовки до публічного виступу. 12. Аргументація і критика в промові. 13. Види аргументів. 14. Вчення про топоси. 15. Диспозиція. 16. Вступ та його особливості. 17. Способи завершення промови. 18. Логічна культура оратора. 19. Способи подання матеріалу. 20. Взаємодія з аудиторією. 21. Основні прийоми збереження уваги слухачів. 22. Форми мовленнєвого впливу. 23. Риторичні фігури. 24. Тропи. 25. Меморія: загальна характеристика. 26. Способи запам’ятовування промови. 27. Невербальні засоби оратора. 28. Аналіз публічного виступу. 29. Типи промов. 30. Давньогрецька культура як “пайдея”. 31. Риторика в Давній Греції класичного періоду. 32. Риторика Сократа і Платона. 33. Освітня система Ісократа. 34. Риторика Аристотеля. 35. Риторика в Давньому Римі. 36. Риторика Цицерона. 37. Риторика та раннє християнство. 38. Середньовіччя (XIV - I половина XVIII). 39. Розквіт теорії красномовства в Україні. 40. Розвиток риторики (II половина XVIII – початок XX ст.). 41. Сучасне ораторське мистецтво 42. Форми ділової комунікації. 43. Етикет та культура ділового спілкування. 44. Зовнішня культура оратора. 45. Елементи художності та літературні прийоми в мові оратора. 46. Будова та вимоги до промови. 47. Техніка мовлення. 48. Значення риторики для обраної вами професії. 49. Загальна характеристика судової промови. 50. Логіка у судовій промові.
5.3. Загальна підсумкова оцінка з дисципліни
Загальна підсумкова оцінка з дисципліни складається з суми балів за результатами поточного контролю знань та за виконання індивідуальних видів роботи. До залікової відомості вносяться сумарні результати в балах поточного контролю та загальна підсумкова оцінка. Сума балів поточного і підсумкового контролю із 100-бальної шкали оцінювання переводиться в чотирьохбальну систему та шкалу за системою ECTS. Шкала нарахування підсумкових балів
Студенти, які набрали за результатами поточного і підсумкового контролю від 35 до 59 балів, після належної підготовки мають право повторно скласти підсумковий контроль. Студенти, які набрали за результатами поточного і підсумкового контролю від 0 до 34 балів, тобто менше 50% кількості балів, достатніх для отримання задовільної оцінки, зобов’язані пройти повторний курс вивчення дисципліни.
6.Література 1. Основна 1. Анисимова Т. В. Современна деловая риторика: Учебное пособие / Анисимова Т. В., Гимпельсон Е. Г. – М.: Московский психолого-социальный институт, 2002 – 432 с. 2. Апресян, Г.З. Ораторское искусство / Г.З. Апресян. – М.: Московский университет, 1972. – 256 с. 3. Баева, О.А. Ораторское искусство и деловое общение: Учеб. пособие / О.А. Баева. – 5-е изд., стереотип. – М.: Новое знание, 2005. – 368 с. 4. Колотілова Н.А. Риторика. Навч. посібник./ Колотілова Н.А. — К.: Центр учбової літератури, 2007 — 232 с. 5. Олійник, О. Б. Риторика [Текст]: навч. посібник / О. Б. Олійник. – К.: Кондор, 2009. – 170 с. 6. Ораторы Греции [Текст]: пер. с греч. класс. / сост. М.Л. Гаспаров. – М.: Худож. лит., 1985. – 495 с. 7. Панфилова А. П. Деловая коммуникация в профессиональной деятельности: Учебное пособие / Панфилова А. П. – СПб.: ИВЭСЭП, Знание, 2005. – 495 с. 8. Сагач Г. М. Мистецтво ділової комунікації: Навчальний посібник / Сагач Г. М. – К., 1996. – 180 с. 9. Чибісова, Н.Г. Риторика: Навч. посібник / Н.Г. Чибісова, О.I. Тарасова. – К.: Центр навч. л-ри, 2003. – 228 с.
2. Додаткова 10. Риторика в сучасному вимірі: предметна сфера, зміст, роль у соціумі, практичне значення [Текст] // Риторика [Текст] + [Електронний ресурс]: навч. посібник / Г.С. Онуфрієнко. – К.: Центр учб. л-ри, 2008. – С.11-45. 11. Чмут, Т.К. Етичні та публічні вимоги до публічних виступів: Ораторське мистецтво, презентація як форма виступу в аудиторії / Т.К. Чмут // Етика ділового спілкування + [Електрон. ресурс]: Навч. посібник / Т.К. Чмут, Г.Л. Чайка. – 3-тє вид., стереотип. – К.: Вікар, 2003. – С.179-190. 12. Лозийчук, Н. Обучение ораторским и презентационным навыкам: время меняет акценты [Текст] + [Електронний ресурс] / Н. Лозийчук // Управление персоналом - Украина. – 2011. – N1. – С.47-50. – Спосіб доступу: електрон. чит. зала ПУЕТ. 13. Борзак, О. Бравісімо!: Дещо про ораторські здібності й культуру мовлення керівника [Текст] / О. Борзак // Консалтинг в Україні. – 2008. – N1-2. – С.35-37. 14. Бурлакова, И. Неизвестный Черчилль: "Мускулы мира" - это избранные речи Черчилля периода Второй мировой войны. И эту книгу называют энциклопедией незаурядного ораторского искусства / И. Бурлакова // КомпаньоН. – 2005. – N34. – С.62-63. 15. Рыжих, Е. Оракулом ты можешь и не быть. А вот оратором - обязан! + [Електрон. ресурс] / Е. Рыжих // КомпаньоН. – 06/2005. – N24. – С.14-17. Спосіб доступу: електрон. чит. зала ПУЕТ. 16. Карпенко, М. Дотянуться до трибуны: Если взять лучшее из опыта многих ораторов, то даже неизбежное волнение превратится из помехи в дополнительную силу... / М. Карпенко // КомпаньоН. – 27/01/2005. – N3. – С.18-21. 17. Яли, И.А. Демосфен как оратор / И.А. Яли // Вісник Донецького державного університету економіки і торгівлі. Серія: Гуманітарні науки. – 09/2002. – N3. – С.8-14. 18. Онуфрієнко, Г.С. Риторика [Текст] + [Електронний ресурс]: навч. посібник / Г.С. Онуфрієнко. – К.: Центр учб. л-ри, 2008. – 592 с. - Спосіб доступу: електрон. чит. зала ПУЕТ. 19. Сагач, Г.М. Словник основних термінів та понять риторики [Текст] / Г.М. Сагач. – К.: МАУП, 2006. – 280 с. 20. Мерманн, Элизабет Коммуникация и коммуникабельность [Текст]: практические рекомендации для открытой коммуникации: пер. с нем. / Элизабет Мерманн. – Х.: Гуманитарный Центр, 2007. – 296 с. 21. Расков, Д. Риторика новой институциональной экономической теории [Текст] / Д. Расков // Вопросы экономики. – 2010. – N5. – С.81-96. 22. Вандишев, В.М. Риторика [Електронний ресурс]: екскурс в історію вчень і понять: навч. посібник / В.М. Вандишев. – К.: Кондор, 2003. – 1 електрон. опт. диск (CD-ROM). 23. Семенець, О. А Васька слушает, да ест! [Текст]: Риторика, или искусство говорить как путь к успеху / О. Семенець // Наука и жизнь. – 2008. – N2. – С.56-59. 24. Тумина, Л. Риторика делового общения / Л. Тумина // Высшее образование в России. – 07/2004. – N7. – С.50-56. 25. Сидельникова, Т.Т. Проблемы риторической подготовки студентов- политологов / Т.Т. Сидельникова // Коммуникативная составляющая в профессиональной подготовке студентов Вуза: опыт и научно- методическое обеспечение: На примере курса " Политическая риторика" / Т.Т. Сидельникова. – М.: НИИВО, 2004. – С.5-8. 26. Митрохина, А. Л. Невербальная коммуникация [Текст] / А. Л. Митрохина // Менеджмент и кадры. – 2011. – №9. – С. 19─27.
7.Узгодження змісту документа
Дата добавления: 2015-05-23; Просмотров: 2465; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |