Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Українське мистецтво у діалозі культур




ПЕРЕДМОВА

Українське мистецтво

Крвавич Д.П., Овсійчук В.А., Черепанова С.О.

І
К-789

К,) Я /О

Рекомендовано до Друку вченою радою Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

(протокол № 3 від 28 березня 2002 р.),

вченою радою Інституту педагогіки і психології професійної освіти АПН України (протокол № 8 від ЗО вересня 2002 р.)

Андрущенко Віктор

Козак Богдан

Рецензенти:

доктор філософських наук, академік АПН України, ректор Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова

народний артист України, професор,

завідувач кафедри театрознавства

Львівського національного університету

імені Івана Франка,

член-кореспондент Академії мистецтв України

Мовчан Віра — доктор філософських наук, професор, завідувач кафедри філософії

Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Редактор Діана Карпин

Загальна редакція, художнє оформлення — Світлана Черепанова

Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (протокол № 14/18.2-289 від 07.02.2002 р.)

Крвавич Д.П., Овсійчук В.А., Черепанова С.О.

К-789 Українське мистецтво: Навч. посібн.: У 3 ч. /Передмова проф. В.Скотного. — Ч.І. — Львів: Світ, 2003. — 256 с. + 16 вкл. Іл. ІЗВК 966-603-202-3; 966-603-203-1 (ч.І).

Навчальний посібник — перше в Україні цілісне видання, в якому концептуально, у контексті філософсько-світоглядної полікультурної парадигми і загальносвітових художніх традицій розглянуто українське мистецтво від палеоліту до сучасності. В першій частині висвітлено витоки художньої творчості, духовні здобутки Трипілля, Скіфії, тавро-русів, що позначились на історичному розвитку українського мистецтва.

Для студентів педагогічних, художніх, інших вищих навчальних закладів гуманітарного і технічного профілю різних рівнів акредитації, викладачів, науковців.

ББК 85 (4 Ук) я 73

966-603-202-3 966-603-203-1 (ч.І)

© Крвавич Д.П., 2003

© Овсійчук В.А., 2003

© Черепанова С.О., 2003

© Скотний В.Г., передмова, 2003


 

Проблема сучасного навчально-методичного забез­печення українських вищих закладів освіти належить до особливо актуальних в теоретичному і практич­но-педагогічному відношенні. Передусім йдеться про світоглядно-гуманітарні дисципліни, надзвичайно важ­ливі для духовного зростання студентської молоді. Відтак навчальний посібник, присвячений історії та теорії українського мистецтва, необхідний з погляду міждисциплінарної людинознавчої методології, концеп­туальних засад гуманітарно-культуротворчої філо­софії освіти.

Як відомо, у тоталітарний період історичні науки, в тому числі мистецькі, під гаслом так званої наукової принциповості, зазнали глибоких трансформацій Істина підпорядковувалась політико-ідеологічним на­становам. Так сталося, що впродовж ХІХ-ХХ століть світова мистецтвознавча наука "не бачила" українського мистецтва передусім як мистецтва недержавної нації. Мистецькі досягнення України переважно при­писувались здобуткам народів-сусідів — Заходу, Півночі чи навіть Півдня.

Об'єктивний науковий аналіз зобов'язував авторів навчального посібника висвітлювати український ми­стецький процес таким, яким він насправді є у світовій історії.

Автори намагались розглянути розвиток мистец­тва нашого краю в гуманітарному полікультурному контексті — історичному діалозі, співдії, взаємостосун­ках зі світовим художнім, духовним, ідеологічним про­цесом. Рецепція світових культурно-мистецьких явищ безпосередньо чи опосередковано виявляється на україн­ських землях, а модифіковані художні традиції вплива­ють на стилістичний характер творчості.

Географічне положення України — між Сходом і Заходом — є саме таким, що через її землі впродовж У-НІ тис. до н.е. прокочували всі народи теперішньої Західної Європи.

Автори посібника логічно простежили мистецьку творчість народів кочівних, напівкочівних та осілих, котрі історично мігрували на теренах України. Пока­зано, як український етнос, виходець із пракорінних індоєвропейських етносів, зробив історичний вибір щодо аграрного статусу осілого господарювання — гаранта тяглості власного подальшого розвитку. Всесвітньо ві­дома пам'ятка — Кам'яна Могила (Запорізька обл.) — свідчення цієї історичної тяглості: від палеоліту — печерне наскельне мистецтво фіксує образи мамонтів, ведмедів, бізонів; згодом неоліту — петрогліфи зберег­ли зображення коней, запряги волів та ін.

Основним показником на цьому історичному тлі виявляється трансформація мистецької творчості людини, її бажання і спроможність художньо втілити естетичні почуття, космогонічні уявлення, духовність спільноти й красу довкілля.

Авторами розглянуто концепції українських нау­ковців (Д.Антонович, М.Грушевський, В.Залозецький, В.Даниленко, М.Чмихов та ін.), міждисциплінарні дослі­дження (Л.Гумільов, К.Леві-Строс, І.Пригожин, П.Сорокін, А.Столяр, П.Флоренський), що дають змогу з позицій нашого часу осягнути розвиток мистецтва минулих епох.

У посібнику проаналізовано причини політичних катаклізмів, соціально-економічних, ідеологічних та ре­лігійних зрушень, які позначились на історичному роз­виткові українського мистецтва. Розглянуто властиві нашій художній традиції феноменальні мистецькі яви­ща, що становлять шедеври світового значення. Йдеть­ся про мистецтво Трипілля, золотарство Скіфії, духов­ні здобутки тавро-русів, архітектуру, мозаїки і фрески Київської Русі, мистецтво українського Ренесансу, баро­ко,рококо, класицизму і романтизму, яскравий україн­ський авангард, з яким суттєво пов'язано художнє мис­лення XX століття, творчість митців українського зарубіжжя.

Доцільно наголосити, що плідна співтворчість ав­торського колективу існує понад десять років. До його складу належать відомі в Україні науковці та педа­гоги.

Видання навчального посібника "Українське мис­тецтво" ініціювала Світлана Черепанова, кандидат філософських наук, доцент кафедри філософії Дрого­бицького державного педагогічного університету їм. І.Франка (1990-1994), тепер — провідний науковий співробітник Інституту педагогіки і психологи професійної освіти АПН України (Львівський науково-прак­тичний центр) разом з іншими реалізованими проек­тами. З-поміж них колективні навчальні посібники "Українська культура: історія і сучасність", "Лекції з історії світової та вітчизняної культури" (обидва львівського видавництва "Світ", 1994); збірники нау­кових праць — Діалог культур: Україна у світовому контексті (Львів, вип. 1—2, 1996; фахові видання з філо­софських, педагогічних наук та мистецтвознавства — Бю­летень ВАК України. — 1998. — № 4); Діалог культур: Україна у світовому контексті: Мистецтво і освіта; Діалог культур: Україна у світовому контексті: Філо­софія освіти (Львів, вип. 3-8,1998-2002; фахові видання з мистецтвознавства та педагогічних наук. — Бюлетень ВАК України. — 2000. — № 2). Концептуально прийня­тна авторська аргументація, що саме гуманітарна фі­лософія освіти в єдності системоутворюючих складових: людина—культура—мистецтво—стиль мислення має ви­значати стратегію підготовки нового покоління фахі­вців як творчих суб'єктів культури (Черепанова С.О. Проблема людини в українському мистецтві: Навч. посібн. — Львів: Світ, 2001. — С. 22-36).

Когорту вчених-енциклопедистів представляють: Дмитро Крвавич — скульптор і педагог, Народний ху­дожник України, професор Львівської академії мис­тецтв, лауреат Державної премії України імені Т.Г.Шевченка, теоретик мистецтва; Володимир Овсійчук — Заслужений діяч мистецтв України, доктор мистецтвознавства, професор, лауреат Державної премії України імені Т.Г.Шевченка і академічної пре­мії імені І.Франка, завідувач відділу мистецтвознавс­тва Інституту народознавства НАН України, член-кореспондент Академії мистецтв України. Високо­поважні професори є дописувачами зазначених проек­тів, входять до складу редколегії збірників наукових праць, брали участь у міжнародних читаннях "Діа­лог культур...", їхні ґрунтовні теоретичні дослі­дження підносять українську мистецтвознавчу нау­ку на європейський і світовий рівень.

Достатньо назвати видання останніх років: Овсійчук В.А. Українське малярство Х-ХУШ століть. Проб­леми кольору. — Львів, 1996. — 480 с. іл.; Крвавич Д.П. Українська скульптура періоду рококо //Записки Нау­кового Товариства імені Шевченка. Том ССХХХУІ. Пра­ці Комісії образотворчого та ужиткового мистецтва. — Львів, 1998. — С.127-154. іл.; Овсійчук В., Крвавич Д. Опо­відь про ікону. — Львів: Інститут народознавства НАН України, 2000. — 397 с. іл.; Овсійчук В. Класицизм і роман­тизм в українському мистецтві. — Київ, 2001. — 448 с. іл.

Посібник ознайомлює студентів з безперервним українським мистецьким процесом, закономірностями еволюції та модифікації стильового характеру, вміщує три частини, має численні ілюстрації, що особливо під­вищує його пізнавальну і виховну цінність.

Видання буде корисне студентам педагогічних, художніх, інших гуманітарних і технічних вищих закладів освіти різних рівнів акредитації. Воно розви­ватиме вміння сприймати естетичну і духовну сут­ність мистецьких творів, здатність вживатися в епо­ху їх творення, сприятиме вихованню національної самосвідомості нової генерації фахівців незалежної України.

Валерій Скотний

професор,

ректор Дрогобицького державного

педагогічного університету імені Івана Франка


 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 760; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.015 сек.