КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Аристотель
Науково-теоретичний синтез попереднього розвитку античної філософії був здійснений Аристотелем (384-322 рр. до н. е.), учнем Платона. Арістотель висунув ідеал науки, гранично очищеної від релігійно-культових потреб і міркувань, створив науку про закони мислення- формальну логіку - як засіб систематизації категоріального апарату науки і філософії. За своїми світоглядними настановами вчення Аристотеля неоднозначне, воно коливається між матеріалізмом та ідеалізмом. Необхідно зазначити, що як дослідник і вчений, він керується довірою до чуттєвого досвіду, до сфери індивідуального й одиничного буття, а тому з позицій матеріалістичного сенсуалізму піддає платонівський ідеалізм критиці, яка не втратила свого значення й досі. Однак у вченні про першооснови буття він зраджує власному матеріалізмові і конструює картину світу, що дістала назву телеології. Хоча аристотелівський Космос є вічним і непорушним, він, однак, не є самодостатнім, не є самозумовленим. Світовий процес здійснюється, за Аристотелем, не в результаті притаманних йому самостійних причин, а внаслідок понадсвітової мети, яка стоїть за межами Космосу і генерує в ньому внутрішній мотив до руху й удосконалення. Висловлювання Аристотеля: - Надія - це сон наяву. - Людина, яка досягла повної досконалості, вище всіх тварин; але зате вона нижче всіх, хто живе без законів і без справедливості. Справді, немає нічого гіршого за озброєну несправедливість. - Не мета буває предметом рішення, а засоби до мети... - Знищення одного є народженням іншого. - Що людина є в можливості, його творіння являє у дійсності. - Початок - це, мабуть, більше половини всієї справи... - Гірший не той, хто порочний щодо себе, але той, хто порочний щодо інших; кращий не той, хто чесний по відношенню до себе, але й по відношенню до інших. - Корені вчення гіркі, але плоди солодкі. - Спостерігаючи за гідною людиною, судять про неї за її справами, оскільки інакше неможливо виявити, якому вибору вона слідує. А якщо б можна було б безпосередньо бачити сумління людини і її прагнення до прекрасного, то її б вважали чесною і без справ. - Хоча ми й смертні, ми не повинні підкорятися смертним речам, але, наскільки можливо, підійматися до безсмертя і жити згідно з тим, що в нас є найкращого. - Сумління - це правильний суд доброї людини. - Хто рухається вперед у науках, але відстає у моралі, той більше йде назад, ніж уперед. - Егоїзм полягає не в любові до самого себе, а в більшій, ніж потрібно, вазі цієї любові.
18. Загальна характеристика філософії Середньовіччя: етапи розвитку, коло проблем, представники.
У своєму розвитку філософія Середньовіччя пройшла такі етапи: 1) патристика (II-VIII ст. н.е.); 2) схоластика (VIII-XV ст.). Проблематика філософії Середньовіччя: 1) пізнання Бога та доказування його існування; 2) проблема теодіцеї (виправдовування Бога); 3) проблема істини (відображення об’єкта у свідомості; істину дає Бог і природа); 4) проблема сенсу життя; 5) проблема держави. Середньовічна філософія формувалася за умов кастово-ієрархічної структури феодального суспільства. Ця обставина визначила зміст і форму середньовічної філософії. Вона існувала переважно як теоцентричний світогляд, тобто теоретична проблематика концентрувалася навколо поняття - міфологеми Бога, а любов до мудрості реалізувалася як течія богословської думки. Перша сторона основного питання філософії (онтологічна) є найменш плідною у середньовічному мисленні. Вчення схоластів про світ будується на послідовній релігійно-ідеалістичній основі. Питання про походження світу вирішується у дусі біблейського креаціонізму (від лат. creare - творити): світ створено з нічого, за одним лише вільним волевиявленням Бога. І все ж схоластика висунула дві неортодоксальні моделі космосу, які беруть початок в античності і випереджають натурфілософію Відродження і Нового часу. Схоластика вирішує другу сторону основного питання філософії, тобто питання гносеології, не пов'язаної безпосередньо з релігійною догматикою християнства. У філософії Середньовіччя виділяються два напрямки: 1) реалізм (Августин, Ф. Аквінський); 2) номіналізм (Абеляр, Росцеллін). Реалізм продовжує «лінію Платона» і, як правило, зливається з церковною ортодоксією. Номіналізм (від лат. nomina - ім'я) проводить у середньовічній схоластиці «лінію Демокріта», відроджує орієнтацію на світ одиничних об'єктів Аристотеля. Започатковує номіналістичну традицію в Середні віки французький богослов Росцеллін (XI ст.). За його твердженням, справжніми є лише речі, що чуттєво сприймаються і не мають реального (незалежного від речей) існування; загальні поняття - лише химери, «струси повітря». Отже, універсали - не більш як імена речей, їхні назви, а тому будь-яка ідея є словесною, а не онтологічною реальністю. Тим самим номіналізм зводить ідеальне буття загального до фізичної стихії слова або терміна. Звідси інша назва номіналізму - термінізм. Поміркований номіналізм, або концептуалізм, представлений схоластами П'єром Абеляром (1079-1142), Дунсом Скотом (1265/66-1308) та Уільямом Оккамом (1285-1349). Цей різновид номіналізму заперечує самостійне, поза природою і людиною існування загальності, але й не зводить його до емпіричної даності терміна; він визнає реальність загального як певне цілісне розумове узагальнення індивідуальних речей. Отже, загальне похідне від одиничних речей існує після них як знання про їх спільні або повторювані ознаки.
Дата добавления: 2015-05-07; Просмотров: 649; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |