КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Характер культурних процесів 1 страница
Q1 мирі. У 1424-1426 pp. — Троїцький собор у Троїце-Сергієвому монастирі. На відміну від напруженості і драматизму образів Феофана Грека, творчість Андрія Рубльова наповнена життєрадісним світлом, ліризмом, проникливим співчуттям і гуманізмом. У сценах «Страшного суду» немає страхітливих образів, які пригнічували б, на іконах Спаса Христос зображений мужнім і великодушним, образи святих наділені не тільки руською зовнішністю, але й характерними рисами: привітністю, доброзичливістю, довірливістю, жалісністю. Людяність, оптимізм, віра в моральні сили народу визначають живопис Рубльова. Найвідомішою роботою А. Рубльова є ікона «Трійця» з іконостаса Троїцького собору Троїце-Сергієвої лаври, що написана на похвалу Сергію Радонезькому. У її основі біблійне оповідання про видіння старцю Аврааму трьох прекрасних юнаків, що втілювали в собі триіпостасну єдність Бога. Але в іконі відображена не християнська легенда, а ідея, яка була близька Рубльову, ідея єдності та взаєморозуміння, що виходила тут за рамки релігійного розуміння та набувала загальнонаціонального сенсу. Адже тільки спільність і згода людей могли бути запорукою успішної боротьби за національну незалежність. Відходячи від усталених традицій зображення «Трійці», Рубльов змальовує янголів, що сидять за столом, рівними за станом, їх бесіда наповнена дружньою приязню, інтимністю, духовною спільністю. Таке розуміння досягнуто за допомогою того, що всі образи вписані в замкнену кругову лінію, голови юнаків схилені одна до одної, створюючи зустрічну взаємну спрямованість. Цей круговий рух доповнюється всіма іншими елементами і мотивами ікони. Світ згоди і взаємної любові, що створений в іконі Рубльовим, згодом став взірцем для іконографії Трійці, що було закріплено Стоглавим собором. Творчість Андрія Рубльова стала національним надбанням російської культури. Видатною є творчість ще одного майстра великої сили і творчої фантазії — Діонісія (народ, прибл. 1440 — помер 1502). У 60-70-х pp. він виконує розписи та ікони у Пафнутьєво-Боровському монастирі під Москвою. На початку 80-х пише ікони в іконостасі кремлівського Успенського собору, потім працює в Йосифо-Волоколамському монастирі. У 1500-1502 pp. із синами Володимиром і Феодосієм розписує собор Різдва Богородиці Ферапонтова монастиря в Білозір-ському краї. Творам Діонісія властиві внутрішня просвітленість, радість буття, зворушлива теплота і співчуття до всього людства. Моральні мотиви виправдання, прощення, заступництва, спокути служили підвищенню людини. Витончений, упевнений малюнок, крихкий і гармонійний колорит, цілісний композиційний ритм надають творам Діонісія пісенно-ліричного та велично-натхненного характеру. Реалістичні тенденції його творчості виявили свій розвиток у світському живописі XVII ст. З середини XVI ст. в російському образотворчому мистецтві посилюються нові віяння, пов'язані з намаганням поєднати церковну догматику із реальним життям. Славнозвісний Стоглавий собор дозволив змальовувати на іконах царів, князів, народ, історичні сюжети. У XVII ст. в живописі все більше простежується світське начало. Рух в цьому напрямку відчувається протягом усього століття. У першій половині XVII ст. у мистецтві триває своєрідна боротьба старих та нових тенденцій. Так звана годунівська живописна школа тяжіла до старих традицій і канонів. Протистояла їй строганівська школа, у творчості художників якої відчувалося прагнення звільнитися від догматів, віднайти нові норми, сюжети, засоби відображення дійсності. У другій половині XVII ст. живопис орієнтується на відображення реального світу, на ясність та подібність зображення із побаченим. Чітко виявилось прагнення художників надати іконописним ликам живі пластичні форми. З'являється перший світський жанр портретного живопису — парсуна. Парсуна (викривлене від слова «персона») первісно являла собою посмертні зображення і виконувалась як надгробна маска. Пізніше вона набуває світського характеру. На ранніх парсунах, що зображали російських царів та їх оточення, поєднуються іконописні прийоми, площинна трактовка фігур та спроба максимально точно зафіксувати персональні риси. Розвиток парсуни у другій половині XVII ст. йде шляхом переборення іконописної умовності, передачі портретної подібності, особистісних характеристик персонажа. Відомими майстрами парсуни були живописці Оружейної палати С. Ушаков, І. Максимов, І. Безмін, В. Познанський, Г. Одольський та ін. Видатною особистістю і художником був Симон Федорович Ушаков (1626-1686). Людина як вельми обдарована і творча, Симон Ушаков був призначений царським «дарованим» живописцем, писав фрески, ікони, парсуни, вигадував малюнки для предметів церковного оздоблення та царського вжитку, для монет, прапорів, рушниць, креслив мапи і плани, працював як гравер, керував іконописною майстернею, виступав як теоретик мистецтва. Його кращі витвори: ікони «Великий Архієрей», «Нерукотворний Спас», «Насадження древа держави російської», «Трійця», гравюра «Сім гріхів» —демонструють відкрите прагнення художника до відтворення не умовного зображення — «лику», а портрета, світлотінню виявити форми обличчя, домогтися тілесного кольору. Теоретична, педагогічна та художня діяльність Симона Ушакова зробила його основоположником російського портретного живопису. Музика. Особливий шлях розвитку пройшло і музичне мистецтво, яке існувало у двох основних формах: народна та церковна музика. Народна музична творчість мала глибинні корені в далекому минулому. Зберігаючи давні традиції, народна музика продовжувала розвивати їх протягом всього свого існування в таких жанрах, як обрядовий фольклор, історична пісня, лірична пісня. У період зміцнення Московської держави починається інтенсивний розвиток мистецтва церковного співу. Як невід'ємний елемент церковного ритуалу, спів створював певну емоційну атмосферу, що полегшувала сприйняття релігійного тексту. Широкого розповсюдження набуває знаменний спів, остаточно формуються його форми, збільшується кількість його наспівів, проводиться велика робота з його теоретичного осмислення. Своєрідним підсумком діяльності стала «Азбука знаменного співу», створена комісією знавців церковного співу під керівництвом вченого монаха Олександра Мезенця у 1668 році. З середини XVII ст. у московських церквах з'являється новий стиль — партесний спів — багатоголосний хоровий спів. Партесний спів був запозичений з України, де він склався ще в кінці XVI ст. Українські співаки та композитори, які працювали в Москві, збагатили російську церковну музику особливою мелодійністю, співучістю та багатоголоссям. Значна роль у розвитку партесного співу належить українському композиторові, педагогу, музичному теоретику Миколі Дилецькому. Його «Мусійська граматика» (1679 р.) тривалий час була основним посібником з вивчення композиційних основ партесного співу. Поряд з церковною музикою з'являється жанр побутової багатоголосої пісні — кант. Цей музично-поетичний жанр був поширений в Україні та Білорусії і розрахований на виконання в домашньому колі під час дозвілля. З європейським музичним впливом пов'язане проникнення в Росію в XVII ст. інструментальної музики. Світська за своїм характером інструментальна музика була своєрідним запереченням церковної музичної культури, в якій не визнавалося і заборонялося використовувати інструменти при виконанні співу. Таким чином, у музичній культурі, як і в цілому в художній культурі Росії кінця XVII ст., простежується початок процесів секуляризації. Поряд з релігійною розвивається світська культура. XVII століття — завершальний етап у розвитку давньої культури. Наприкінці століття відбувається перелом у розвитку культури Росії, зумовлений причинами, що були пов'язані з формуванням національного всеросійського ринку, становленням російської нації, розвитком науки і просвітництва. Головним підсумком творчих пошуків у мистецтві XVII ст. стало зародження ідеї про те, що найважливішим завданням мистецтва і художника є відображення дійсності в її реальних проявах. Осмислити це завдання, творчо втілити повинні були митці XVIII ст. Глава 10 КУЛЬТУРА РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ XVIII ст. XVIII століття — це ціла епоха в розвитку російської культури, доба значних змін у матеріальному і духовному житті, європеїзації культури в контексті ідей Просвітництва. Першим і найважливішим етапом цього процесу стала реформаторська діяльність Петра І. Людина енергійна, цілеспрямована, яка знала чимало наук і ремесел, мала неабиякі організаторські здібності та дивовижну харизму. Петро І докорінно змінив Росію, спрямував її розвиток шляхами руху Європи доби Нового часу. Перша чверть XVIII століття — час бурхливих перетворень майже у всіх сферах життя суспільства і держави. Долаючи господарчу відсталість, будуються великі промислові підприємства, розвивається металургія, ткацьке виробництво тощо. Розширюється внутрішня та зовнішня торгівля. Проведена велика фінансова реформа. Створена армія нового зразка, успішно організований військово-морський флот. Корінна перебудова торкнулась і органів державної влади. Боярську думу змінює Сенат — вищий бюрократичний виконавчий і розпорядчий заклад з внутрішніх справ управління, а також вищий судовий заклад. Запроваджуються «Табелі про ранги». Проведення реформ сприяло пожвавленню ремесла, промисловості та торгівлі, централізації, узагальненню та спрощенню управління державою. Державна влада набуває форми абсолютизму. Після переможного закінчення війни зі Швецією у 1721 р. Петро І прийняв новий титул — імператора. Країна почала називатися Російською імперією. Цим підкреслювалась військова міць, що зростала, нове міжнародне становище держави та укріплення самодержавної влади. Державній владі була підпорядкована і церква. У 1721 р. заснована «Духовна колегія» чи Синод, який замінював патріарха і підкорявся світській владі. Були зроблені і перші спроби обмежити церкву і монастирі у розпорядженні своїми великими багатствами. Для управління церквами та монастирськими володіннями засноване єдине відомство — Монастирський приказ, на чолі якого стояла не духовна особа, а світський чиновник. Цими заходами Петро І здійснив часткову секуляризацію, випереджаючи повну секуляризацію, що була оголошена Катериною II у 1764 р. Духовне життя в добу Просвітництва Корінний злам старого охопив усю сферу духовного життя. Для задоволення потреб держави започатковується світська освіта, відкриваються школи «математичних і навігаційних наук, хірургічна, інженерна» тощо. У Москві створюється гімназія з більш широкою загальноосвітньою програмою. Одним із засобів підготовки спеціалістів визнавалося відрядження за кордон для здобуття вищої освіти, так зване пансіонерство. Змінюється алфавіт, новий шрифт називають громадянським. Друкуються підручники, виходить перша газета «Відомості», поступово розгортається широка видавнича діяльність. Зміни торкнулись і сфери побуту, стосунків і поведінки. З'являються рекомендації з поведінки та поводження людей один з одним, запроваджуються нові правила етикету зовнішнього вигляду: зміни в зачісці, одязі, забороняються бороди тощо. Імператор запроваджує «асамблеї», тобто бали та збори, в яких повинні були брати участь жінки, тим самим жінкам надавалося право, так би мовити, «з'являтися в суспільстві» поряд з чоловіками. Петрівські реформи сприяли динамічному і прогресивному розвиткові країни, але цей рух не був поступовим і однозначно позитивним. Розвиток культури був нерівномірним і парадоксальним. Країна входила в добу Нового часу та ідеології Просвітництва дуже швидкими темпами, не будучи до неї достатньо підготовленою. Європа до цього часу мала багатовіковий послідовний досвід становлення буржуазних відносин і культури. Росія ж увібрала європейський досвід готовим, не маючи достатніх засад для його втілення. Тому процес розвитку культури був внутрішньо суперечливим. З одного боку, соціально-економічні, суспільно-політичні та духовні зміни мали прогресивний буржуазний зміст, з іншого — відбувалися на фоні посилення та розширення кріпосницьких феодальних відносин. Селяни потрапляли у все більшу кріпосну залежність, форми пригноблення і придушення повстань ставали жорсткішими. Залежні були й дворяни, до яких імператор ставився як до слуг, які зобов'язані виконувати свої повинності. Усі зміни в країні торкнулися головним чином дворянства і не зачепили нижчих прошарків суспільства. Селянство залишалося вкрай пригніченою, але разом з тим найбільш стійкою до змін частиною населення. У цьому середовищі зберігалися і відтворювалися традиції, старий уклад життя і вірування. Дворянство ж активно сприймало нові віяння, воно навчалося, наслідувало Захід, а найбільш освічені підтримували, сповідували та відстоювали провідні ідеї Просвітництва. Внаслідок цього російська культура втрачає свою однорідність. Відбувається її розмежування на дворянську, прогресивну за своєю суттю, і селянську, традиційну. Поступово дворянська культура стає панівною, такою, що визначає просвітницьку спрямованість всієї російської культури XVIII ст. і встановлює нову для російської людини картину світу. Широкого поширення набувають ідеї європейського Просвітництва. У центрі уваги виявились не стільки проблеми потойбічного буття, скільки реального світу і пов'язаного з ним людського існування. Російська суспільна та філософська думка зближується з наукою, віддаляючись від релігії. Формуючи і зміцнюючи абсолютну монархію, російські імператори повністю підкорили церкву державі. Тим самим вона втрачає вирішальний вплив на розум людини. Церква залишалася за межею нового, обслуговуючи переважно нижчі прошарки суспільства. Розвиваються світські знання, науки, підприємницька діяльність. Триває активний процес секуляризації культури. Світське наукове знання формує бачення світу як єдиного уні-версуму, що володіє природними закономірностями, які доступні людському розуму. Пізнання та визнання єдиних законів природи, яке не орієнтоване на понадприродні, метафізичні начала, підтверджує ідею гармонії світу, взаємозв'язку його явищ. Послідовним захисником нової картини світу став учений, філософ, засновник сучасного природознавства та літературної мови, теоретик і практик мистецтва, поет М.В. Ломоносов, діяльність і творчість якого була значною віхою в процесі секуляризації російської суспільної думки. Він утверджував непорушний детермінізм природного світу, ідеали розкріпаченого розуму, що пізнає, активної особистості, діяльність якої порівнюється із загальним благом. М.В. Ломоносову, A.M. Брянцеву, Д.С. Анічкову та іншим російським мислителям належить велика заслуга в переорієнтації суспільної свідомості з ідеальних, потойбічних, неусвідомлюваних проблем на пізнання реального, природного світу, на завдання земної дійсності. Змінюється розуміння божественного начала. На відміну від європейської природної релігії (до визнання Бога можна прийти не шляхом відкриття, а спостерігаючи могутність та досконалість природи), російські просвітителі, не заперечуючи принципово існування Бога, бачили в ньому лише силу, що гарантує благо, ство-рювальний сенс розумної людської діяльності. Тобто релігія виявляється потрібною не у сфері природності, а тільки у сфері моральності. У сфері ж реального життя, земної діяльності головне місце відводиться міцній державі, якій належить абсолютна влада. Цю позицію відстоювали прибічники абсолютистської держави, серед яких сподвижник Петра І Ф. Прокопович, просвітницького абсолютизму — А.Я. Кантемір, В.М. Татищев, М.В. Ломоносов та ін. У другій половині XVIII ст. заходами, що були здійснені Катериною II стосовно послаблення впливу церкви, поліпшенню стану підприємницьких, купецьких та ремісницьких прошарків, утворюється ілюзія реальності просвітницького абсолютизму. Дійсність ж виявилась іншою. Ідеологи дворянства звертаються до критики абсолютизму, обмеження самодержавства. Захоплені ідеями Просвітництва, Н.І. та П.І. Паніни, М.В. Рєпнін, М.М. Щербатов та інші виступали за гегемонію аристократичної верхівки в державному управлінні, за введення загальнодворянського парламенту, за залучення до законодавчої діяльності дворян, купців, духовних осіб тощо. Також відстоювались ідеї обираності дворянства, елітарності людини дворянського походження. Інша гілка просвітницької ідеології представлена працями М.І. Новикова, І.А. Крилова, Д.І. Фонвізіна, СЮ. Десницького, І.А. Третьякова. Вони перш за все заперечували правомірність елітарного стану дворянства, що був узаконений у феодальній системі. Критика станового дворянсько-монархічного суспільства у творах просвітників поєднувалась із сатиричним і навіть саркастичним його викриванням у художніх образах. Поряд з цим порушувалися проблеми стану селянства, існування кріпацького права, аж до його знищення. Важливим здобутком Просвітництва в Росії стала розробка нового розуміння індивіда, його ролі і значення в суспільстві. Вже на початку століття у творах Феофана Прокоповича розвиваються ідеї, котрі були спрямовані проти середньовічної концепції людини. Його етичне вчення звеличувало земне повнокровне життя людини, працю, особисті заслуги як критерії честі та гідності. Вчення Ф. Прокоповича було теоретичним обґрунтуванням «Табелі про ранги» Петра І. Ідеї життєствердного оптимізму, природності земного повноцінного буття розвиває Г. Бужинський, який уважав, що любов людини до себе, прагнення до самозбереження є природними. Також природне і пізнання людиною самої себе. Пізнаючи себе, людина виявляє свої потреби, а спосіб їх задоволення — праця. Якою працею повинен займатись саме індивід, визначається суспільними потребами, загальним благом, виразником якого є держава. Подібних поглядів дотримувалася більшість російських мислителів XVIII ст. Відстоюючи радість і доцільність земного життя, вони стверджували перш за все суспільне призначення людського життя, служіння людини суспільству і державі, яким повинні бути підкорені особисті інтереси. Такими уявленнями визначалась і цінність самої людини. Теоретичним настановам дворянських ідеологів просвітники протиставили принцип позастанової значущості особистості. Не шляхетність походження, а талант, розум, особисті заслуги у служінні суспільству — критерії оцінки людини. Образ людини сильної, діяльної, такої, що вже не потребує божої допомоги для самовизначення, змінюється на образ людини, що керується практичним розумом і власними потребами, який формується в суспільній думці другої половини XVIII ст. З'являється і критичне ставлення до чистої раціональності й утилітаризму людини та її діяльності. Розум, активність, заповзятливість важливі, але вони не єдині ціннісні характеристики особистості. її можливості реалізуються тільки в людському середовищі, з яким індивід повинен узгоджувати свої потенціали. Зростає значення феномену моральності, роль якої — сприяти узгодженню інтересів. На зміну православної моралі та етичних принципів «Домострою» приходять секуляризовані поняття громадянської моральності. Так, соціально-етична концепція О.М. Радищева ґрунтувалася на принципах гуманізму, вільнодумства і патріотизму. Виступаючи проти кріпацтва і самодержавства, Радищев боровся за свободу вибору, свободу волі, за індивідуальну відповідальність за зло, завдане суспільству окремими людьми. Таким чином, у XVIII ст. у російській культурі широко розповсюджуються просвітницькі ідеї та ідеали. На російському ґрунті вони здобули національне забарвлення. Основна їх спрямованість — соціальні проблеми: людина, її місце у світобудові і значення в соціумі. Людина розглядалася як органічна частина світобудови, якій відводиться роль активного, діючого, розумного перетворювача суспільного устрою на благо цілого. Можливості орієнтації у своїй діяльності на розум, що відкрились, немов би звільняли людей від опори на божественне провидіння, на колишні релігійні та моральні догмати. Старі державні та станово-ієрархічні настанови також ставали перешкодою для розумного суспільного будівництва. Антицерковні, анти-дворянські, антикріпосницькі настрої проникали і в глибини народної свідомості. У цілому доба Просвітництва в Росії визначилася загальним піднесенням, активізацією суспільної думки, виробленням нової картини світу і проектів реорганізації суспільства. Однак час корінних перетворень був ще попереду. Не з'явилося у новому розумінні світу й атеїстичних поглядів. Незважаючи на безсилля церкви на державному рівні, секуляризація науки, освіти, мистецтва, божественне начало, релігійний світогляд залишались духовною основою життя народу, орієнтиром створення добра і блага. Православ'я підтримувало існування спадкоємності цінностей культури, що були набуті історією російського народу. § 2. Художнє життя Доба Просвітництва яскраво відобразилася в еволюції російської художньої культури, яка невід'ємно була пов'язана з історією держави і нації, чим, власне, і пояснюються високі темпи розвитку мистецтва, його прогресивна ідеологічна спрямованість, художньо-стильова різноманітність. Провідні види мистецтва — література, архітектура, живопис — відобразили основні етапи становлення російської нації та держави, торкалися важливих політичних, соціальних, моральних питань, продовжували кращі традиції середньовічного мистецтва: патріотизм, зв'язок з народною творчістю, інтерес до людської особистості, небайдуже і навіть критичне ставлення до пороків суспільства і людини. Важливою рисою «нового» мистецтва став її секуляризований характер. Звільнившись від релігійної оболонки, мистецтво звертається до актуальних світських проблем, засвоює нову художню естетику, виробляє власні художні та ідейні принципи і засади художньої творчості. Література. Такою була перш за все література, яка за століття прискореної еволюції стала важливим фактором ідеологічного впливу на суспільство. Паралельно із завершенням процесу змир-щення в ній починається процес демократизації, що відбився в тематичній і образній системі літератури. Уже в перші десятиріччя XVIII ст. на зміну релігійній тематиці з'являються теми земного життя з його радощами і бідами. У середині століття суспільно-політична проблематика висуває державного, аристократичного героя, місце якого дуже швидко займають представники нижчих шарів населення і в контексті селянської теми розглядається основний соціальний конфлікт кріпосницької доби. Процес демократизації виразно простежується і в зміні письменницького типу. У петрівський час письменник працював в основному за указом царя, але поряд з ним з'являється письменник-ентузі-аст, що своєю творчістю активно брав участь у суспільному житті. Такий тип художника продовжує розвиватися в наступних поколіннях письменників, тісно пов'язаних з просвітницькими ідеями і громадянськими ідеалами часу. Втіленням типу художника-патрі-ота, художника-громадянина були спочатку дворянські письменники, а з другої половини XVIII ст. все більш помітну роль відіграють письменники «третього стану» — демократичних шарів. Тематика літератури визначалася ідейними та естетичними настановами письменників. У петрівський час здобутком письменників стала розробка концепції людини: вона зображується як активно діюча особистість, цінність якої зростає залежно від заслуг перед вітчизною, і саме суспільна користь і розум підвищують людину на сходах соціальної ієрархії. У 30-50-ті роки XVIII ст. в російській літературі формується класицизм, якому поряд з естетичними принципами європейського класицизму були властиві своєрідні національні риси. Завдяки закордонному досвіду, в російській літературі з'являються нормативність і жанрова реґламентація, поміркованість і умовність у створенні художнього образу, визнання й розробка ролі освіченого монарха у створенні суспільного порядку. Національна основа російського класицизму проявилась в наступному: він виникає на злеті процесу захисту прогресивних сторін петрівських реформ, тому в центрі уваги письменників не античність з абстрактними героями, а сувора дійсність, викривання якої стає найважливішою темою, що проникала навіть у високі жанри. Російський класицизм більше був пов'язаний з ідеями просвітництва, ніж з ідеологією абсолютизму. Звідси вимоги розширення освіти, установлення твердих законів, обов'язкових для всіх, а головне — утвердження природної рівності людей, позастанової цінності людини. Особливістю російського класицизму є й особливе ставлення до соціального конфлікту доби, який за змістом відрізнявся від європейського. Письменники розкривають антигуманну сутність інституту кріпацтва, гнівно висміюють жорстокість поміщиків, співчувають тяжкому становищу кріпосних селян. Ця тема набуває більш радикальних форм у період 60-х — початку 70-х років XVIII ст., коли питання кріпосного селянства стає корінною проблемою. Розробкою цього питання займаються вже не тільки письменники-класицисти. Розквіт сатири, розвиток прозаїчних жанрів, посилення реалістичних тенденцій пов'язаний з творчістю письменників «третього стану», що різко критикують негативні сторони дійсності. До цього періоду відноситься й зародження нових літературних художніх напрямів: сентименталізм, реалізм, романтизм, що розвинуться в останню чверть XVIII-XIX ст. Слід зазначити, що нові напрями зароджувалися в надрах класицизму. Так, у російському класицизмі в певній мірі присутнє осо-бистісне начало, інтерес до людини, автобіографічні дані та пов'язані з ними переживання, мотиви кохання, суму, скорботи, прагнення впливати на емоційну сферу читача, а через неї — на розум. Все це буде розвинуто в інших художніх напрямках. У центрі уваги сентименталістів не держава, як в класицизмі, а конкретна людина, вся неповторність її особистості. Культу розуму був протиставлений культ почуттів. Внутрішній світ людини, переважно представника середніх та нижчих шарів, її психологія, переживання — домінуюча тема сентименталізму, яка втілювалась в таких жанрах літератури, як психологічний роман, сповідь, щоденник, «сльозова драма», комічна опера, мемуари. Стиль викладення стає почуттєвим, співучим, підкреслено емоційним. Для романтизму, що зароджувався, — передромантизму — визначним було всепроникли-ве «особистісне начало», інтуїтивізм, ідеалізація світу і людини. Реалістичні тенденції наприкінці століття проявилися пошуком нових підходів до соціального аналізу у меті історичного процесу і шляхів зміни соціального устрою. Романтизм і реалізм, як ідейно-естетичні системи зароджуються у XIX ст. Література XVIII ст. — це вже авторська література, на відміну від анонімності середньовічної літератури. Найбільш яскравою фігурою першої третини століття серед письменників і публіцистів був вихованець Києво-Могилянської академії Феофан Прокопович (1681-1736), який свій талант спрямував на здійснення реформ Петра І. Діяльність Петра І відобразилась у проповідях Ф. Проко-повича, утворах «Епінікіон», «Володимир», «Слово на поховання Петра Великого» тощо. Як теоретик літератури, Прокопович у двох трактатах «Поетика» і «Риторика» систематизував дані про роди та види літературної творчості та сформулював свої художньо-естетичні погляди. Розвиток класицизму в російській літературі починається з творчості Антіоха Кантеміра (1708-1744). Він першим використав можливості європейської жанрової системи, запровадивши в російську літературу жанр віршованої сатири на основі античних образів. На захист петровських перетворень, прогресу, просвітництва на- писані сатири «На хулящих учення», «На заздрість і гордість дворян злонравних». Естетичні погляди сатирик виклав у праці «Про не-безбечність сатиричних творів», громадська позиція Кантеміра про формування людини-громадянина визначена у творі «Про виховання» тощо. Перша ода, що написана за правилами європейського класицизму, належить Василю Тредіаковському (1703-1769) — «Ода урочиста про здачу міста Гданська» з додатком до неї «Міркування про оду взагалі». В. Тредіаковський виступив як автор любовних поезій, пейзажної лірики, прибічник просвітницьких поглядів (славетна «Тилемахіда»), як перекладач, а також теоретик мистецтва, який запропонував у розробці літературної мови спиратись на розмовну мову і започаткував реформування старої силабічної віршової системи. Величезний вклад у розвиток російської літератури вніс М.В. Ломоносов (1711-1765) — історик, вчений-фізик, хімік, механік, поет і теоретик російського класицизму. Його теоретичні праці «Лист про правила російського віршоскладання», «Риторика», «Російська граматика», «Про користь книжок церковних в російській мові» присвячені питанням реформування російського віршотворення, утвердження національних норм російської літературної мови, розробки теорії трьох стилів, ліквідування розриву між змістом і формою, формулювання завдань літератури. Естетичні та етичні погляди Ломоносов втілив у поетичній практиці. Головний жанр його поезії — ода, що відповідала завданням поета всебічно осмислити тему батьківщини, питання державного значення. Тому поезія Ломоносова ідейна та громадянська, велична та урочиста. Утвердженню доктрини російського класицизму сприяли й епістоли О.П. Сумарокова (1717-1777) «Про російську мову», «Про віршотворчість», а також його поезія. Популярним він став завдяки любовній ліриці, створена в жанрах пісні, еклоги, ідилії, елегії. Сумароков став новатором російської драматургії, зробивши її трибуною пропаганди високих моральних і політичних ідеалів «освіченої монархії». Стрімко розвивається література в другій половині XVIII ст. Риси просвітницької естетики втілені у творчості Д.І. Фонвізіна (1745-1792). А його комедії «Бригадир», «Недоросток» широким охопленням дійсності, відмовою від схематичного конструювання характерів, живою, мотивованою мовою героїв, індивідуалізацією типових образів намітили формування реалістичної типізації в російській літературі.
Дата добавления: 2015-05-09; Просмотров: 433; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |