Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Критика суспільних підвалин представниками демокра­тичної суспільної думки і літератури




У тяжкі часи, пов'язані з правлінням Миколи І, усюди насаджу­ється атмосфера страху і підозрілості, лютує цензура, під впливом офіційних охоронних заходів принципи героїчного російського класицизму перероджуються у форми вірнопідданського академіз­му. У цих умовах романтизм був єдиною відрадою для російських художників, що подібно К. Брюллову зберігали вірність принципам волелюбності і незалежності. І все-таки романтизм неминуче від­даляв творчу уяву від дійсності, ведучи її у світ піднесеної мрії та ідеальних персонажів. Реакцією на романтичне протистояння ре­альної дійсності стає бурхливий розвиток мистецтва критичного реалізму, розквіт якого припадає на 60-80-ті роки XIX ст.

Різні стадії розвитку реалізму в образотворчому мистецтві ха­рактерні для творчості майстра жанрової картини П. Федотова, а також 0. Іванова, автора монументальної історичної картини «Видіння Христа народові». У формах раннього реалізму в живо­писі переважає проблема морального вдосконалювання, осмислена через призму заперечення банальної вульгарності дійсності або за допомогою проповіді етичних принципів християнського вчення.

Різновидом реалізму є література «натуральної школи», осно­воположником якої є М.В. Гоголь. У сатиричній комедії «Ревізор» (1836) письменник виступив продовжувачем Фонвізіна і Грибоедова. Його повість трагікомічного плану «Шинель» (1842) про долю за­битого і безправного дрібного чиновника відіграла важливу роль у становленні критичного реалізму. На ранній стадії цей напрям зміцнює свій вплив завдяки осмисленню таких високих філософ­ських понять, як дух, душа, субстанція, самосвідомість, ідея, суть яких виявлялася не тільки на абстрактно-теоретичному рівні, але й методом співвіднесення з подіями повсякденного життя «малень­ких», звичайних людей. За твердженням М.В. Гоголя, «дух і душу потрібно знати тепер, а без того не зробити нічого. А дізнаватися про дух може тільки той, хто почав уже працювати над власною душею своєю». Найвище творіння письменника — поема «Мертві душі» (1842-1852), що є одночасно правдивим і символічно багато­значним відображенням світу вульгарності і моральної порожнечі, у якому панують Чичикови, «лицарі копійки».

Принципи «натуральної школи» послідовно здійснювалися у творчості видатних російських письменників-реалістів, твори яких стали справжнім надбанням не тільки російської, а й світової духов­ної культури (Ф.М. Достоєвський «Бідні люди», «Брати Кара-мазови», «Ідіот», О.І. Герцен «Хто винуватий?», І.А. Гончаров «Звичайнаісторія», «Обломов», І.С. Тургенев «Записки мисливця», «Дворянське гніздо», «Батьки і діти», М.Є. Салтиков-Щедрін «Добродії Головльови», «Історія одного міста», М.О. Некрасов «Кому на Русі жити добре», М.С. Лесков «Леді Макбет Мценського повіту», «Лівша»). Своєрідність російської літератури нової хвилі


полягала в пристрасному захисті прав і достоїнств людини, що в її уявленні найчастіше є жертвою несприятливого суспільного сере­довища. У такий спосіб у мистецтві широко утверджується тема протистояння споконвіку здорової і непорочної сутності людської натури і несправедливого суспільного ладу. Під впливом ідей «на­туральної школи» розвивалося також мистецтво великого російсько­го драматурга О.М. Островського і письменника Л.М. Толстого — ав­тора відомих романів «Війна і мир», «АннаКареніна», «Воскресіння». Разом з цим письменником у російській літературі, з одного боку, утвердився метод витонченого психологічного аналізу, обумовлений прагненням показати «діалектику душі», а з іншого — «чистоту морального почуття». Принцип соціальності в мистецтві послідов­но сповідували письменники, що в 40-80-ті pp. друкували свої твори в літературно-політичному журналі «Вітчизняні записки» (В.Г. Бєлінський, О.І. Герцен, М.Г. Чернишевський, В.О. Добро­любов, М.О. Некрасов, М.Є. Салтиков-Щедрін, Д.І. Писарев).

Міцно зберігає свої позиції в літературі романтична традиція, яку представляє група поетів-ліриків: Ф.І. Тютчев, А.А. Фет, А.І. Май­ков, ЯЛ. Полонський, Л.О. Мей. Своєрідність їх творчості полягала в тому, що вони, на відміну від представників «натуральної школи», свідомо йшли від соціальних проблем у світ внутрішніх переживань, осмислюючи їх у ракурсі вічних питань життя, смерті і любові.

Романтичний настрій визначає і творчість відомого композитора О.М. Верстовського, автора популярної опери «Аскольдова могила», сюжет якої побудований на народних переказах і легендах.

Народні пісні стають джерелом відновлення музичної творчос­ті, їх мотиви і теми покладені в основу романсів «Соловей» Аляб'єва, «Червоний сарафан» Варламова. їх творчість мала без­посередній вплив на творчість М.І. Глинки, композитора першої половини XIX ст., основоположника російської музичної класич­ної школи. Вистава-прем'єра знаменитої опери «Іван Сусанін» («Життя за царя») відбулася 27 листопада 1836 року в будинку новозведеного Великого театру в Москві.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-09; Просмотров: 370; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.007 сек.