Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Елементи естетичної діяльності й особливості їх взаємодії




Структура естетичної діяльності: естетична реалізація, естетична активність (також і художня творчість), художнє творення та сприйняття. Естетичні стосунки людей. Загальні сфери діяльного вияву естетичного та краси (як сфери творення, вияву і реалізації естетичного відношення):

q Праця: висхідний аспект відношення до світу та його освоєння “за законами краси”. Це сфера безпосереднього стикання людини і світу, обміну речовини й енергії (як і міри їхнього нерівномірного розподілу – інформації) між людиною та природою. Праця – головний спосіб і чинник саморозвитку та самосвідомості людини, обов’язкова фаза освоєння дійсності, а тому й аспект чуттєвої трансформації від окремої корисності до універсальності (“за мірками всіх живих видів”), а потім і самоцінності (вищої, культурної цінності) чуттєво-предметного світу. Праця – мотиваційний епіцентр сфери спілкування, а тому й джерело естетичних переживань (від спільного – до загального; від загального – до особливого-естетичного). Є своя праця і у мистецтва: художні ремесла, народна архітектура, орнаментування, дизайн і технічна естетика.

Свобода виростає з необхідності та з необхідністю. Уже звільнення руки від опорної функції – велетенська ступінь естетичної свободи, бо звідси починається штучна предметність (артефакти), стягання натуральних властивостей з предметів і вільне їхнє пере-обряженя до якісно нових властивостей. З точки зору трудової теорії походження мистецтва, естетичного їхнім джерелом не є саме естетичне. І це вірно, але не вірно, що похідне або зводиться до того, з чого походить, або вважається не самодостатнім. Не вірно й те, що лише праця є джерелом естетичного, що вона його безпосередньо породжує. Є ціла низка засобів трансформації простого відчуття до естетичного. Розвинуті у різних сферах і формах діяльності та спілкування здібності й потреби людей інтегруються у цілісну якість – духовну! Духовність, взята у відношенні до емоційно-ейдетичного осягнення чуттєвих об’єктів, і є естетичною якістю – духовно-емоційною чутливістю людини, яка утворилася поверх утилітарно-вітальних потреб і здібностей. Отже: естетичного не може бути поза життєво-практичним процесом (теза); естетичне не є сам цей процес (антитеза); естетичне – духовно-практичний процес (синтез).

q Побут: зберігає певний синкретизм, початкову цілісність і нерозчленоване образне осягнення, хоча й не сягає мистецької форми у її самодостатній глибині. Обряди, фольклор. Усна народна творчість, аматорські мистецтва (прикраси побутової сфери).

q Дозвілля: найменш утилітарні прояви естетичних можливостей завдяки уяві, фантазії, свободі спілкування. Повнокровність образності. Естетичні можливості ГРИ. Пусте або байдуже дозвілля знаходиться поза естетикою.

Естетичне відношення виникає завдяки спільностям образів, узагальнень, переживань, а отже завдяки спілкуванню. Воно ж розширяє предмети естетичних інтересів стосовно інших людей і культур. Саме вони забезпечують множинність аспектів (багато мірок) відображення й особливого виразу чуттєвих належностей світу. Специфічність естетики у безпосередньому і соціокультурному середовищі спілкування значно помітна..

q Природа: зовсім не є початком естетичного відношення, хоча є початковою умовою життя людини. Універсально-космічний сенс отримує лише при досягненні людиною певних внутрішніх здібностей завдяки головним чинникам способу людського буття у світі природи – діяльності (предметно-чуттєвої перш за все) і спілкуванню. Пейзаж і натюрморт після всього з’явилися.

q Пізнання: краса пізнавальних пошуків і теорій. Наукова та художня думка.

q Мистецтво – особлива сфера і форма естетичної діяльності та свідомості. Специфіка художньої творчості: має не тільки естетичне, але й поза естетичне й над естетичне відношення. “Холодні почуття і аналітичність” перетворюють естетичне в художнє творіння, мистецький твір (означення, особливий концентрат естетичного). Томас Манн називав художню творчість злочином (переступанням межі), продажем душі дияволу. Це закладання – закладна надлюдських можливостей посилення задушевного тут і тепер.

Парадокс у тому, що любов, кохання (ці найвеличніші почуття, органічні для мистецтва настільки, що завжди були центральною його віссю) винні бути забуті митцем. Аналітика не сумісна з палким почуттям. Та головне не у цьому: засобами також і аналітичними треба відтворити світ неповторно-почуттєво. Мистецтво охоплює досвід дотикання до світу художника: першоджерельного, нестандартного, неповторного, не ідеологізованого. Шаблон, загальна норма – вбивство мистецтва. “Для повноцінної творчої діяльності у мистецтві необхідно любовне, милостиве прийняття буття саме як буття іншого, тобто просвітленого певною духовно-душевною орієнтацією у світі.” (Малахов, 1992, с. 123) Не стихійне блукання у бутті, а “сотворююче оберігання істини”, яка у “розгортці сущого” вільно являє себе як “надлишок, переповнення, принесення дарів” (Гайдеггер, с.304, 298, 307). А чи сумісні геній і злодійство? Мистецтво як особлива сфера і форма естетичної діяльності та свідомості. Найзначніше впливає на естетичний розвиток через високий рівень одухотворення й трансформації почуттів (“чарівна сила мистецтва”). Мистецтво є й головним засобом естетичного виховання. Сучасна парадигма не втратила кохання як центральної осі мистецтва, але у що вона перетворила саме кохання? У якусь біо та техногенну примару і облуду.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 362; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.012 сек.