КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Естетичне відношення як особлива диспозиція і вираз духовно-практичного освоєння дійсності
Елементи естетичного відношення: естетична діяльність і художня творчість, потреби й інтереси, ідеали, естетичне сприйняття (перцепція та ціннісно-орієнтована свідомість), естетичний досвід (естетично-художня картина світу, знаково-символічні засоби). Естетична позиція людини. – це органічна частина її життєвої позиції, хоча відношення за законами краси далеко не тотожне життєво-практичному. Найповніший вираз вона знаходить в естетичних (і художніх) смаках – стійких настановах естетичного ідеалу. Естетичний ідеал – концентрований вираз світогляду, конкретно-чуттєвеуявленняпро красу у її найвищому вияві. Це такожвищий рівень ціннісної орієнтації,головна мотивація естетичної диспозиції, вища норма й регулятивний принцип, потреба сублімації (потяг до ідеального від утилітарного). Парадокс: ідеал поза естетикою, відсутність ідеалу стирає ідеал до ницості “самого життя”. ідеал – складне утворення, що включає не лише належне, але й бажане та дійсно існуюче. Різні епохи мали відмінні від інших ідеали. Естетичний ідеал має прямий зв’язок з метою (цільовим спрямуванням на досконалість) та смаком (якісним наповненням культури почуттів). Ефективність функціонування естетичного ідеалу тим вища, чим більше збігаються ідеали окремих осіб, груп, верств. Але так – лише до певної межі, після якої йде стандартизація. У тому числі завдяки уніфікованій системі естетичного виховання. Найбільш рельєфний вираз естетичний ідеал отримує у мистецтві, де активно формуються та зримо втілюються епохальні уявлення про досконале у художніх образах. Естетичний ідеал знаходить вираз у самій структурі художнього твору, у його образному ладі (навіть у негативних образах). Естетичний смак – вища якість людини, стійка настанова ідеалу: вимагає адекватності людських почуттів, стійкості цінностей, єдності норми й ідеалу, своєрідного почуття міри, гармонійної достатності в особистому ставленні до життя, до всього у світі. Гарний смак – “продукт, якого завжди на всіх не діставало” – зумовлений усім ансамблем обставин, цілей, цінностей культурного життя, але перш за все умінням аналізувати твори мистецтва, явища художнього життя. Залежить також від рівня художньої освіченості. Отже у судженнях смаку відбиваються якості не тільки предмету сприйняття, але й суб’єкта, який його сприймає. Як категорія – від ХVІІ ст. в Європі. Глибоко проаналізована І. Кантом. На його думку, смак водночас схоплює суб’єктивне і всезагальне в якостях чуттєвого світу; це вільна від утилітарних міркувань і суджень розуму здатність інтуїтивно відчувати прекрасне; суттєвий чинник почуття задоволення при спогляданні прекрасного. Але звідки ж достовірність смаку при всій його динаміці й варіативності? Кант запевняє, що від апріорного принципу доцільності. Чи ж це так? Про фізіологічні смаки дійсно не сперечаються, та й навіщо? Адже тут мова лише про перевагу уподобань. Естетичний смак – соціальна, духовно-практична якість, здатність особистості до індивідуального відбору естетичних цінностей, до саморозвитку й самовиховання. Вибірковість не є показником свавілля рівня смаку. Все зажерливість смаку – показник відсутності особистого ставлення, але особисте ставлення не заперечує універсальності гармонії духу (головного критерію естетичного смаку). Про смаки все ж таки сперечаються, бо він є показником естетичного рівня. Поганий смак девальвує художні цінності, його відсутність ставить мистецтво за межі естетики, перетворює його твори на ерзаци. Національна й соціальна належність визначає не рівні, а якості смаку (народний, елітарний, китайський, яванський тощо). Естетичні здібності і потреби як корінні людські виміри. Головна естетична здібність – розвинутий смак. Естетична потреба – суб’єктивне усвідомлення й підсвідомо-психічна “рефлексія” духовних нужд в естетичному й художньо-естетичному переживанні світу, передумова естетичного освоєння художньо-культурних цінностей. Знаково-символічні засоби. Вульгарне розуміння протиставляє мову розсудливості, логіки, “термінованості”, відповідності мові поетичній, риторичній, образній, фігуральній. “Насправді, їм обом протистоїть мова безформна, житейська, утилітарна. Та мова, що є запасним складом, матеріалом для карбування і логічних, і поетичних елементів мови”. (Г. Шпет, с. 422). Карбування елементів мови естетики, мистецтва вимагає особливих означень і їх засобів – знаків. Особливістю естетики є те, що сам об’єкт естетичногосприйняття виступає спочатку як певний знак (з різними можливими значеннями). Знак не відображає, а позначає дійсність (зовнішні явища чи психологію). Він лише “репрезентує”; “заміщає” речі, процеси, властивості, уявлення, ідеї, тобто є, як уважав Е. Бенвеніст, “субститут для свідомості”, який стійко зберігає значення, сенс. Отже естетичний знак замикає сутність і сенс явищ у опосередкованість “свідчень” про дійсність: заміщення дійсного вказує на конвенційне (договірне) походження знаку (тому кількість можливих його значень обмежена).“Значення знаку визначається лише системою, до якої він включений” (Бенвеніст, с. 78). Повною системою для естетичної семіотики є художньо-естетична картина світу. Над-системних (тим більш поза системних) знаків Бенвеніст не визнає, хоча оговорює, що свобода в картині Е. Делакруа “Свобода на барикадах” – над-системний знак-алегорія, яка органічно входить у реальність твору. Естетичний знак – дійовий засіб (особливо у мистецтві) осягнення й творення світу. Це пов’язано з його можливостями узагальнень, емоційного насичення. Але він не є всезагальним, як вважають прибічники тотальної семіотики. Без естетичної творчості взагалі й знакової зокрема не існує сама естетична реальність. “Знак у спілкуванні подібний до знаряддя у праці”, – так уважав психолог О.М. Леонтьєв. До естетичних знаків відносять: символ, алегорію, перевтілення, нормативні знаки (стереотип, канон, стиль, манеру), естетичні терміни. Якщо ми говоримо про поетизацію світу в мистецтві, то китайці кажуть про “піднесення до квітів” (знаки різні, а значення одне). “О, ліра золота! – ти пісні основа та радості ти почин, Знакам, що ти подаєш, слухняні співці”. Знаковий характер мають топоси (термін, яким О.В. Веселовський позначив будівельний матеріал у спадкоємному розвитку художньої творчості) – види і форми поетичної виразності, в яких кристалізується тривалий досвід: мігруючі сюжети, типологічно споріднені мотиви, стійкі поетичні – усні та книжні – формули (епічні повтори й паралелі, епітети й метафори тощо). Без означень (як засобів моделювання) не існують образи. Але образи не заміщують, а зображають, надають синтетичний вираз певній людській реальності. Відображення – як наочність виразу – далеко не єдина й не основна властивість естетичного образу. А художній образ ще набагато значніше трансформує реальний об’єкт і сенс, творчо пере-обряджає й шифрує знаками звичайні сенси та значення. Символ (як знак) не є образом: знаки не множинні, а образи множинні. Але символи причетні до сенсу образу через їх значення. Наприклад, щиглик у руках малюка Христа в картині Джованні Тьєполо “Мадонна з немовлям” – символ страждання, горя матері: без знання цього символічного значення сенс даного образу матері з дитиною недосяжний. Образ і знак взаємно перехідні. “Затертий образ” стає знаком. Є знакові образи, є цілі твори, знакові для творчості певного митця. Так “Штірліц” став знаком актора Тихонова. Канонічний знак вже є образом: не випадково ікони називають “образами”. КОНТРОЛЬНІ ЗАПИТАННЯ ДО ТЕМИ: 1) Загальна структура естетики. 2) Естетичні цінності: поняття та зміст. 3) Естетичні потреби й інтереси: джерела, зміст, роль. 4) Структура естетичної свідомості: основні елементи. 5) Принципова різниця моральної, естетичної та художньої діяльності і творчості. 6) Причини виникнення і взаємодія естетичних потреб і здібностей. 7) Естетичне відношення і його структурні елементи.. 8) Мистецтво як духовно-практична діяльність і особлива сфера естетичного. 9) Естетичний смак. Чи варто вступати у суперечку з приводу смаків? 10) Головні елементи естетичного досвіду. 11) Поняття естетичного сприйняття. 12) Що таке “художня картина світу”? Література: 1. Аболина Т.Г., Ефименко В.В. и др. Этика: Учебн. пос. для студентов гуманитарных вузов. – К., 1992. 2. Гальвано делла Вольпе. Критика вкуса. – М.: Искусство, 1979. 3. Говорухин Д.И. Творческое воображение и эстетические чувства. – К., 1990. 4. Гольдентрихт С.С., Гальперин М.П. Специфика эстетического сознания. – М.: Выс. школа, 1974, 103 с. 5. Етика, естетика і теорія культури. – К., 1992, с. 122-127. 6. Иванов В.П. Человеческая деятельность – познание – искусство. – К.: Наукова думка, 1977. 251. 7. Каган М.С. Эстетика как философская наука. – СПб., 1997. 8. Кривчун А.А. Эстетика: Учебник для студентов вузов. – М., 1998. 450 с. 9. Кучерюк Д.Ю. Эстетика труда: ценностные отношения, творчество человека. – М., 1989. 10. Левчук Л.Т та ін. Естетика: Підручник./Л.Т. Левчук, Д.Ю. Кучерюк, В.І. Панченко; за заг. ред. Л.Т. Левчук. – К.:Вища школа., 2000. – 399 с. 11. Малахов В. А. Искусство и человеческое мироотношение. – К., 1988., с.35-49. 12. Марксистско-ленинская этика и эстетика. Методика. – К., 1989, с.209-231. 13. Мейлах Б.С. Процесс творчества и художественного восприятия. – М., 1985. 14. Общественное сознание и его формы. – М.: Политиздат, 1986. 15. Шимунек Е. Эстетика и всеобщая теория искусств. – М.: Прогресс, 1980. С.78-82 – смак. 16. Эстетическое сознание и процесс его формирования. – М., 1981. 17. Яковлев Е.Г. Эстетика: Учебное пособие./Е.Г. Яковлев. – М.: Гардарики, 2003. 464 с.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 548; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |