Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Особливості середньовічних поглядів на природу




Уявлення про природу в цей період спиралося насамперед на старозавітне сказання про створення світу: світ створений богом, він - реальне втілення його ідей; у всіх явищах природи бачили прояв божественного промислу. Віра вважалася необхідною передумовою пізнання природи, фізика - лише допоміжною наукою релігійної метафізики (розглядає явища в їхній незмінності й незалежності один від одного і заперечує внутрішні протиріччя як джерело їхнього розвитку), а природа - ілюстрацією істини божественного одкровення. Середньовічний погляд на природу добре виражено в словах Фоми Аквінського - "споглядання творіння повинне мати на меті не задоволення суєтної й минущої спраги знання, а наближення до безсмертного й вічного". Якщо для людини античності природа - дійсність, то для людини середньовіччя - лише символ божества.

Вчення про природу спиралося на ідею світопорядку, яка виражає божественний задум. Образ світу - єдине, логічно струнке ціле. У ньому пізнається задум творця, що створив природу для людини. Стверджуючи, що "всі речі у світі створені для людини, і день, і ніч працюють на людину, і постійно служать їй", що "всесвіт улаштований настільки чудово для людини й заради людини, і на користь їй", Раймунд Сабундский сформулював уявлення, загальне для того часу.

Визнання реальності світу в часі й просторі сполучалося із впевненістю, що за цим недосконалим світом речей існує світ трансцендентний (позамежний), і саме він становить предмет і ціль вивчення природи. "Оскільки початок всіх речей, - писав Фома Аквінський, - перебуває поза світом - в Боге, - то й останньою метою всіх речей повинне бути благо, що перебуває також поза світом". Тому світ символів для середньовічної людини представлявся більше реальним, ніж земний, який вона відчуває. Таким виступає він у творах середньовічних авторів.

Символічне бачення світу - одна з характерних рис середньовічного мислення, для якого природа є не що інше, як алегорія (іносказання) релігійної ідеї, що відбиває й захищає авторитарну-ієрархічну систему суспільного устрою того часу. Природа, за Венсаном де Бове (9) (XІІІ ст.), "начебто книга, написана перстом Божим".

В епоху, коли в Західній Європі поширилися вчення Аристотеля й Платона (XІІ-XІV ст.), у значній мірі перекручені в інтересах богослов'я, центральним у середньовічній схоластиці (тип релігійної філософії, якому притаманно поєднання теолого-догматичних передумов з раціоналістичною методикою й інтересом до формально-логічних проблем) стала суперечка між номіналістами й реалістами. Реалізм- ідеалістичний напрямок, що визнає реальність, яка лежить поза свідомістю. Реалізм зрілого середньовіччя визнавав справжнє існування універсалій; номіналісти заперечували реальне існування загальних понять (універсалій), вважаючи їх лише іменами вони вважали, що сутність речей виражають тільки індивіди, універсалії ж є лише словесним позначенням цієї сутності. Номіналісти нерідко вступали в протиріччя з догматами церковного віровчення. У номіналізмі - початок раціонального погляду на природу. Суперечка між реалістами й номіналістами знайшла відбиття і в природничо-наукових творах середньовічних авторів.

Роджер Бекон (1214-1294) рішуче критикував схоластику й віру в авторитети, темпераментно й уїдливо викривав він пороки духівництва й феодальної знаті, неуцтво. Церква не могла простити йому цього. Він був позбавлений кафедри в Оксфорді й поставлений під суворий нагляд ченців ордена францисканців, а потім кинутий у монастирську темницю, звідки вийшов хворим старим тільки напередодні смерті. Відомі три великих трактати: «Великий труд», «Менший труд» і «Третій труд». Він стверджував, що не авторитети, а спостереження й досвід є надійними джерелами й мірилами справжнього наукового знання, він писав, що "простий досвід вчить краще всякого силогізму.

Критикуючи схоластику, далекі від дійсності міркування, він наполягав на тому, що описи явищ природи повинні бути не тільки математично точними, але і наближатися до математичного вираження. Прагнення до точного мислення, до математичної обробки результатів спостереження й досліду виразилося й у виборі тих біологічних явищ, якими цікавився Бекон. Вважаючи оптику найважливішою з фізичних наук, він займався вивченням будови й функціонування ока.

Незважаючи на розходження між живими й неживими тілами, і ті, і інші, за Беконом, побудовані з тих самих матеріальних часток. Живі істоти, на думку Бекона, перебувають у тісній залежності від навколишнього середовища, сонячного світла, тепла й т.д.

Церква подбала про те, щоб праці Бекона не побачили світ, і його головний твір уперше був опублікований тільки в 1733 р. Тому його ідеї, зрозуміло, не могли вплинути на сучасників. Але вони свідчать про те, що вже в XІІІ ст. зароджувалися принципи емпіричної науки. Бекон набагато випередив свій час, однак час досвідченого природознавства ще не прийшов.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 770; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.022 сек.