КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Етичний аспект людської поведінки
Міра цінностей у житті. Етикет як цінність культури. Етичний аспект людської поведінки. Питання контролю засвоєння матеріалу
1. В чому, на вашу думку, може проявитися неетична поведінка керівника, службовця? 2. Які заходи ви можете запропонувати щодо усунення негативних наслідків бюрократизму? 3. У яких випадках бізнесова діяльність може сприяти розповсюдженню алкоголізму? 4. Яким чином підприємницька діяльність може зашкодити зростанню наркобізнесу? 5. Яких заходів, на вашу думку, слід вжити в Україні з метою скорочення тіньового бізнесу? Література
1. Нравственная культура личности. - К., 1986. 2. Бездна: пьянство, наркомания... -М, 1988. 3. Шепель В. Управленческая зтика. -М., 1989. 4. Блюмкин В.А. Бюрократизм: социально-нравственньїе аспектьі.-М, 1990. 5. Антисуржик. -Львів, 1994. 6. Герет Т., Клоноскі Р. Етика бізнесу. - К., 1997. 7. Деловой зтикет. - К., 1998.
Тема 11. ЕТИКА ДІЛОВИТОСТІ І МИСТЕЦТВО ЖИТИ. Значна частина людського життя, особливо та, яка стосується її професійного функціонування, пов'язана з діловим спілкуванням з іншими людьми. Без такого постійного спілкування, по суті, неможливе вирішення жодного питання. Ми постійно вступаємо у зв'язки, щось погоджуємо, дещо заперечуємо, на чомусь наполягаємо. В цій процедурі постійного контактування виявляються наше ставлення до людей і до справи, наша діловитість і культура, врешті, наша громадянська позиція.
Етична культура особистості, як норма моральності, що виступає як єдність раціонального і емоційного, логічного і емпіричного, духовного і практичного, найбільш повно проявляється в реальних діях, поведінці, відносинах. Етична культура поведінки є необхідною умовою моральної культури особистості. При оцінці людської діяльності беруться до уваги ціннісні характеристики дій і їх результатів. Етична оцінка людської діяльності випливає з єдності суб'єктивного і об'єктивного, взаємозалежності мотивів, дій і результатів. Будь-яка дія є виразом ставлення однієї людини до іншої і за цих умов одержує морально-етичну оцінку. Оцінюючи вмотивовану дію суб'єкта (підприємця-бізнесмена), ми робимо висновок щодо моральності або аморальності самого суб'єкта. Однак тут є небезпека упередженого висновку. Людина не завжди може передбачити результати своєї діяльності. Будь-яка дія може бути першопричиною інших дій, які не передбачались. Крім цього, оцінка в цілому правильних дій теж може бути суб'єктивною, а, отже, не завжди вірною. Як писав В.Шекспір, "можливо, я прямий, та у судді неправого в руках крива мірка". Морально-етична оцінка вчинків і дій в багатьох випадках залежить від суб'єктивних якостей тих, хто оцінює. Добрі вчинки і добрі наміри самі собою є безперечним моральним надбанням особи. Однак у житті трапляється так, що один добрий вчинок або навіть кілька добрих вчинків не вичерпують моральної характеристики особистості. Особливо коли мова заходить про позитивну оцінку. "Коли людина здійснює той чи інший моральний вчинок, - писав Ф.Гегель, - то цим вона ще не доброчинець; вона доброчинець лише в тому випадку, якщо цей спосіб поведінки є постійною рисою її характеру". Тільки поведінка як сукупність вчинків дає найбільш повне уявлення про особистість. Лінія поведінки, її спрямованість рано чи пізно розкриває сутність індивідуальної моральності. Людська поведінка багатофункціональна. У різних ситуаціях одні і ті ж люди поводяться по-різному. На поведінку людини сильно впливає не тільки оточуюче ЇЇ середовище, але і власні емоції. В біді і в радості одна і та ж людина постає в різному обличчі. Але морально-етична особистість поводить себе по-людськи, не проявляючи агресивності, нетерпимості, презирства або зневаги до інших. Людська поведінка є предметом вивчення різних наук про людину: фізіології, психології, педагогіки. Етичний аналіз подає лише певний аспект цієї поведінки. Етичний підхід до поведінки полягає в тому, що всі види людської діяльності підлягають моральній оцінці і можуть бути морально кваліфіковані. Принципова відмінність людської поведінки в свідомій мотивації. В етичному аналізі особливої уваги заслуговує моральний зміст загальної мотивації поведінки. Окремим питанням етичного аналізу поведінки є питання про так звану "звичну поведінку". Звичними можуть бути окремі слова і рухи, фрази і манери, навіть складні і тривалі види діяльності. Звички можуть бути корисними і шкідливими, добрими і поганими, гарними і негарними. Виникають вони в результаті багаторазового повторення певних дій, часто успадкованих або запозичених у когось. Діловій, взагалі культурній людині треба вміти подивитись на себе збоку, аналізувати та оцінювати свої звички. Серед наших звичок є немало таких, яких варто було б позбутись. Існують звички, які за своїм емоційним забарвленням мають моральний і аморальний зміст. До аморальних звичок мають пряме відношення брехня, обман, злослів'я, пошук негативних підтекстів усіх людських дій. Сюди ж відносяться звички не довіряти людям, бачити в них лише погане, нав'язувати людям свою думку, не приймати ніяких заперечень. У діловому світі вони просто недопустимі, оскільки свідчать про недостатню вихованість або про низьку моральність. Негативне громадське значення таких звичок очевидне. Шкода від них надзвичайно відчутна як для носія цих звичок, так і для справи, яку він представляє. Поряд з негативними в людях виробляються різні морально-позитивні звички. Вони високо цінуються громадською думкою і можуть бути прикладом для наслідування. Вони є предметом виховання. У високоморальних людях виробляється звичка піклуватися про інших, не завдавати іншим зайвого клопоту, думати про людей добре, вірити людям. Дуже цінується звичка бути ввічливим. Особливість звичної дії полягає в тому, що вона не вимагає попереднього осмислення і здійснюється майже механічно. На думку Ф.Бекона, влада звички всесильна над тілами і душами людей. "І оскільки звичка є головним правителем людського життя, то і треба всі сили спрямувати на встановлення добрих звичаїв". Індивідуальна поведінка в переважній більшості випадків залежить від суб'єкта. Але якщо вона і є вмотивованою, то це не виключає, що в певних ситуаціях суб'єкт поведінки не опиняється перед складною проблемою морального вибору, не потрапляє в конфліктну морально-етичну ситуацію, не мучиться докорами совісті, не переживає всіх моральних почуттів. Звичною моральна поведінка може стати за умови глибокого розуміння того, що навіть найменший відступ від моральності ображає гідність людини, означає порушення власного принципу честі. Відступ від власних морально-етичних норм і викликає в моральній людині стан незадоволення собою, внутрішній неспокій, каяття. Але якщо цього немає, то звичною стає аморальність, яка не викликає ніяких докорів совісті. Не випадково такий відомий український педагог, як А.Макаренко, вироблення добрих звичок ставив у ряд з найважливішими завданнями педагогіки. Формування добрих звичок відбувається в результаті систематичного навчання, виховання, сприятливого впливу оточуючого середовища. Тоді звички стають переконаннями, нормою поведінки, частиною людського характеру. З цього приводу слушною є порада відомого німецького філософа І.Канта: "Розвивай свої душевні і тілесні сили так, щоб вони були придатні для будь-яких цілей, які можуть з'явитися, не знаючи при цьому, які з них коли-небудь стануть твоїми". Взагалі вся історія культури, згідно з І.Кантом, розгортається в межах піднесення людини від стану "тваринної грубості" до моральності як виключно людської властивості. Морально-етичні норми поведінки людини найкраще розкриваються в спілкуванні, культура якого визначається культурою поведінки людей, котрі спілкуються. Етичний аспект спілкування може бути розкритий через моральний зміст міжлюдських відносин. Спілкування, як обмін думками і вчинками, крім моральних характеристик, обумовлюється його інтелектуальним, світоглядним, емоційно-психологічним змістом. Культура спілкування визначається культурою тих, хто спілкується. Але і культура людей повинна бути чимось обумовлена. Вона не може сформуватись сама собою поза соціальними умовами і обставинами реального життя. Важливим елементом культури поведінки є культура мови. Культура мови є одним з перших показників освіченості, інтелігентності і вихованості людини, її ерудованості і загальної культури. Найвірніший спосіб пізнати людину - її розумовий розвиток, моральне обличчя і характер - прислухатися до того, як вона говорить. Автор книги "Культура мови" А.Васильєва перераховує різновиди порушення етики мовного спілкування. В числі перших вона називає грубість, за нею - бюрократичну байдужість, холодно-адміністративне звертання. Недоречне слово може образити людину, а добре - підбадьорити.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 1075; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |