Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Етична мораль Нового часу. Французькі матеріалісти




1. Гельвеций Клод-Адріан (1715 - 1771) - філософ-сенсуаліст, діяч Освіти, ідеолог буржуазної революції. Основні твори: "Про розум", "Про людину, її розумових здібностях і її вихованні".

На думку Гельвеция, діяльність людського розуму зводиться до відчуття, тобто порівнянню відчуттів. Людина народжується морально нейтральною (ні злим, ні добрим), здібною до фізичної чутливості. Чутливість є джерелом пристрастей і діяльності людини.

Прагнення на щастя є чеснотою.

Справедливість - це основа життя людини і суспільства, чеснота пов'язана із загальною користю.

Гельвеций вважав, що людина повинна стати "розумним егоїстом", суміщати егоїстичне прагнення до вигоди і благо суспільства.

Задача держави, закону і моралі - зв'язати інтереси індивіда і суспільства, затверджувати справедливість, викорінювати вади.

Політика, яка спрямована на досягнення щастя людства, співпадає з етикою і є основою моральності людини.

Гуманність, за словами Гельвеция, - це "згусток всіх інших чеснот" (справедливості, громадського обов'язку і ін.).

2. Філософ-матеріаліст Гольбах Поль-Генріх-Дітріх (1723 - 1789) в своїх працях "Основи загальної моралі, або Катехізис природи", "Соціальна система, або Природні принципи моралі і політики" і ін. розвивав ідеї Гельвеция. Він вважав:

• всі знання і ідеї людина одержує за допомогою відчуттів;

• матерія - це все, що діє на відчуття людини;

• суттю матерії є рух.

Гольбах стверджував, що метою кожної істоти є самозбереження, а двигуном діяльності людини є прагнення до благополуччя.

Нерівність людей в суспільстві створює можливість для співпраці і обміну результатами їх діяльності на основі взаємної користі.

Справедливість в суспільстві досягається за допомогою розумних законів подолання несправедливих умов в суспільстві, виховання і навчання людини.

Моральність заснована на солідарності інтересів особи і суспільства.

Основа моралі - інтереси людини, її зміст - позбавлення людини від страждань. Основні моральні якості особи: справедливість, помірність, розсудливість, суспільно корисна діяльність.

Мораль, орієнтована на благо суспільства, корисна індивіду, оскільки дозволяє йому реалізувати свої інтереси. Гольбах писав: "Чеснота... - користь людей, сполучених в суспільстві".

3. Жан-Жак Руссо (1712 - 1778) був ідеологом Великої французької революції. Основні праці: "Про суспільний договір", "Міркування про походження і підстави нерівності між людьми" і ін.

Егоїзм, індивідуалізм буржуазного суспільства, на думку філософа засновані на приватній власності, є джерелом вад несправедливості. Порядок і дисципліна в суспільстві підтримується:

• жорстким примушенням;

• вірою в Божу відплату;

• добровільною угодою громадян.

Основою моральності Руссо вважав природне прагнення людини до свободи і щастя, прихильність і співчуття. Мораль же відображає відносин людей, які виникли в результаті суспільного договору.

Руссо вважав, що:

• людина за своєю природою істота не розумна, а емоційна, тому що чутливість передує роздуму;

• етичні уявлення, що склалися під впливом культури є помилковими;

• цивілізація руйнує природну доброзичливість і милосердя людей.

Мислитель вважав моральним ідеалом "природний стан людини і надавав велике значення безпосередньому природному відчуттю людини. Ради збереження цього відчуття Руссо закликав до повернення до природи, простоти, "природного стану" людини.

Велике значення мислитель надавав вихованню:

• відчуттям і чеснотам можна навчити;

• до особи дитини необхідно відноситися з повагою, прагнути розвивати його природні здібності і інтереси;

• етичне виховання потрібне поєднувати з фізичним;

• егоїстичне себелюбство повинне бути замінене на любов до вітчизни.

Головною нагородою для людини є суспільне визнання чеснот, пошана.

Французькі Просвітителі стверджували, що в результаті морального вдосконалення людини можливі об'єднання егоїстичних інтересів в загальний інтерес, гармонія людини і суспільства.

4.Розвиток етичної думки Нового часу. Песимістична концепція А. Шопенгауера




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 504; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.012 сек.