Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Етика – мораль – моральність – моральна філософія




Арістотель, говорячи про “середину” як визначальному визнанні чеснот, має на увазі “середнє” в області відчуттів. Так, великодушності він протиставляє пихатість (“надлишок”), з одного боку, легкодухість (“недолік”) – з іншого. Великодушність, отже, є “середина”. Мужність – середня між нерозсудливою відвагою і боязкістю, щедрістю, щедрість – між марнотратством і скупістю, скромність – між безсоромністю, нахабством і соромливістю, боязкістю. Оскільки етична дія спирається на розум, вона має на увазі вільний вибір між добром і злом. Від прикметника “етичний” Арістотель прийшов до іменника “етика”, що є, з одного боку, узагальненням відповідного класу чеснот, а з другого боку, узагальненням тієї області знання, яка вивчає людські чесноти (твори Арістотеля, в яких вперше в історії розвитку етики позначена наочна область словом “етика” – “Нікомахова етика”, “Велика етика”, “Евдемова етика”).

Термін “мораль” – латинський аналог терміна “етика”. У латинській мові є слово “mos” (множина від “mores”), що відповідає старогрецькому етносу і означаюче вдачу, звичай, моду, стійкий порядок. Цицерон з метою збагачення латинського слова і з посиланням на Арістотеля утворив прикметник “моральний” (moralis) для позначення етики, назвавши її philosophia moralis. Вже пізніше, приблизно в IV столітті, з’являється слово “мораль” (moralitas) у якості збірної характеристики моральних проявів. Множина від нього – moralia – вживалася як позначення і моральної філософії і її предмета. Але що ж являє собою мораль як предмет етики? На перший погляд, мораль можна визначити як сукупність правил і норм поведінки, якими керуються люди в своєму житті. Ці норми передають відношення людей один до одного, до колективу, суспільства в цілому. При цьому найважливішу рису морального відношення складає оцінка суспільних відносин і людської поведінки з погляду добра і зла, справедливості і несправедливості. За допомогою моральних оцінок ці відносини й поведінка людей нібито перевіряються на їхню відповідність вищим етичним цінностям, морально-ідеальному порядку. До сфери моралі відносять також самі відносини й норми поведінки людей, що отримали стійкий, загальнообов’язковий характер і утворюючі суспільні норови.

Не менш важливою для моралі є наявність у людини якостей, схильностей, що роблять її здібним до морального життя – чеснот. Таким чином, перед етикою, яка не обмежується тільки описом і викладом правил поведінки й морального світопорядку, а прагне обґрунтувати його, що веде за собою постанову проблеми прояву моралі, виявлення сутності етичного освоєння дійсності. Життя по совісті, за моральними правилами припускає дотримування не просто певних норм, але й спонукає індивідуума замислюватися над природою цих норм, над змістом моральних вимог і цінностей.

Отже, мораль це складна сфера духовного життя людини й суспільства, сферу духовної культури і є предметом вивчення етики. Етика ж є вченням про мораль, про моральні освоєння людської дійсності. Вона не створює моралі, не вигадує норми, принципи, правила поведінки, оцінки та ідеали, а вивчає теоретично узагальнює, систематизує і намагається обґрунтувати одні норми й цінності та розкритикувати інші. Для цього вона й повинна розкрити джерело походження моральних цінностей, загальну природу моралі.

Термін “моральність” є еквівалентом грецького слова “етика” й латинського слова “мораль”. У російському словнику Полікарпова (1704) є слово “прав”, але немає ще слів “моральність”, “етичний”. У словнику Нордстета (1780) вже є слова “етичний”, але ще немає слова “моральність”. І лише в академічному словнику (1793) з’являється слово “моральність”. Німецький термін (Sittlichkeit) також відтворює історичну логіку своїх іншомовних, більш стародавніх еквівалентів. В тлумачному словнику братів Грімм XIII с. існувало слово “норми” (Sitte), а в XIVс. виникає іменник “моральність” (Sitllichkeit).

Таким чином, терміни “етика”, “мораль”, “моральність” приблизно однотипні за своїм етимологічному змісту та історії виникнення. Сказати, наприклад, “етичні норми”, “моральні норми”, “норми моральності” – значить сказати одне і теж саме. Проте в ході розвитку культури ці терміни набули різних відтінків розведення етики і моралі (моральності) як науки, області систематизованого знання, її предмету.

 

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 547; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.007 сек.