КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Соціологічна концепція марксизму
Соціологічний позитивізм. Соціологічні погляди Г.Спенсера. О.Конт як засновник соціології ПЛАН 1. Огюст Конт як засновник соціології Засновник позитивізму – філософської течії, представники якої єдиним джерелом знання вважали емпіричні (засновані на чуттєвому досвіді) дані, заперечували пізнавальну цінність теоретичного мислення, філософських знань. Основна праця «Курс позитивної філософії» у 6 т-х. Соціологія повинна здійснювати спостереження, опис й систематизацію фактів, процесів суспільного буття. Головним завданням соціології Конта вважав є опис взаємодії законів функціонування й розвитку суспільства і вироблення оптимальної з цієї точки зору позитивної політики – поступового розвитку суспільства без крайнощів революції та застою. Порядок і прогрес — дві важливі теми соціальної філософії Конта. Порядок як стабільність суспільства і прогрес як мирний і поступовий процес удосконалення та розвитку суспільства. Моральні якості є визначальні фактори суспільного прогресу.
Основні елементи соціальної статики: 1) сім’я (вважав її основною і найбільш стабільною клітиною соціального організму); 2) держава; 3)церква. «соціальна динаміка» (теорія суспільного прогресу, яка досліджує закони розвитку і зміни соціальних систем). В основі «соціальної динаміки» О.Конта є історія людського духу, розвиток людського інтелекту. Первинними, вирішальними чинниками впливу на суспільний розвиток є духовні, розумові начала людини. Три стадії розвитку людського інтелекту. На думку Конта, людський розум у своєму розвитку проходить три стадії, яким відповідають три стадії історичного прогресу. 1) Теологічна стадія охоплює час від давнини до 1300 р. Характеризується пануванням релігійного світогляду в сукупності з військово-авторитарними режимами на чолі з жерцями та військовими; 2) Метафізична стадія, 1300-1800 рр; абстрактно-умоглядне тлумачення речей і явищ без опори на емпіричні (дослідні) дані. 3) Позитивна стадія, суспільство опирається на науку, емпіричні дані. 2.Соціологічні погляди Головне у спадщині Г.Спенсера - вчення про еволюцію. Виділяє три види еволюційних процесів: неорганічний, органічний і надорганічний, який здійснюється у суспільстві. приниципи розвитку суспільства: 1) зростання і ускладнення структури; 2) диференціація функцій; 3) посилення їхньої взаємодії зі структурою та ін. Взаємини між суспільними структурами подібні до взаємодії органів живого організму. (роль судинної системи виконує транспорт, роль кровообігу — торгівля, роль харчування — промисловість і землеробство, роль шкірного покриву — армія. Г. Спенсер виділяв 1) потребу суспільства в «активній обороні» - військова справа; 2) потребу в діяльності, що підтримує «основні засоби існування» - сільське господарство, виробництво одягу; 3) потребу в обміні – ринках; і 4) потребу в координації цих різних видів діяльності - державі. Соціальна політика Суспільство повинно бути вільним від втручання урядів і реформаторів. Закони еволюції виключають вольове втручання будь-яких соціальних інститутів чи окремої людини. Виживають найсильніші, найрозумніші, природний стан людини - агресивність. Уряд і держава не повинні потурати непристосованим, розробляючи соціальну політику захисту і допомоги хворим, бідним, безробітним і старим. Вчення Г.Спенсера про соціальні інститути Першим використав такі категорії соціології, як соціальна система, соціальна структура, соціальна функція, соціальний інститут, соціальний контроль. Соціальні інститути – сталі форми організації спільної діяльності людей, що склалися історично; завдяки їм відбувається функціонування спільнот і всього суспільного організму, здійснюється соціалізація людей. Г.Спенсер вперше вводить це поняття у соціологію і вирізняє п’ять основних соціальних інститутів: * домашні або сімейні інститути, які займаються будівництвом родини, упорядкуванням сімейного життя, вихованням дітей, їх підготовкою до дорослого життя; * обрядові чи церемоніальні інститути, які регулюють повсякденну поведінку людей, встановлюють звичаї, обряди, етикет; * політичні інститути (держава, партії, органи судочинства, армія), які є носіями існуючих в даному суспільстві політичних інтересів і відносин; * церковні інститути, які забезпечують інтеграцію суспільства, встановлюють моральні норми і принципи людського співжиття; * професійні й промислові інститути (гільдії, цехи, профспілки), які виникають на основі розподілу праці. Вони виконують певні, властиві їм функції, і не повинні підміняти один одного, оскільки це порушує стан соціальної рівноваги. Г.Спенсер про суспільство - Розвиток еволюції у суспільстві Г.Спенсер розглядав як перехід від "малих простих" до "великих складних" агрегатів. Зміст історичного процесу полягає у поступовому переході від мілітарного до промислового типу суспільств, від механічного примусу до організованого об'єднання на основі спільності інтересів і співробітництва. -Класифікував суспільства за ступенем їх складності, а соціальний прогрес бачив у послідовному підйомі на усе більш ускладнені ступені організації суспільства, що відбивають все більш високі ступені їхньої внутрішньої згуртованості. - Поділяв суспільства на: 1) прості; 2) складні; 3) подвійно і потрійно складні, виходячи з того, що, чим більше розвинуто суспільство, тим воно складніше, тобто більш диференційовано в структурному і функціональному відношеннях. -В основі прогресу громадської організації, за Спенсером, лежить соціальна диференціація суспільства, розвиток промисловості, науки і мистецтва. 3.Соціальний позитивізм. Соціальний дарвінізм
Основною ідеєю соціального дарвінізму є зведення законів розвитку суспільства до таких біологічних закономірностей: -природний відбір; -боротьба за існування; -виживання найбільш пристосованих; -вроджена агресивність людини тощо. Соціальний розвиток — це зміна форм конфліктних відносин між його соціальними елементами. Розвиток це втрата вищих класів на користь нижчих, але це ніколи не призводить до встановлення рівності між ними. У людини є тільки вибір між підпорядкуванням і анархією. Соціальний конфлікт є органічною формою взаємовідносин між людьми і соціальними спільнотами всередині кожного суспільства і у стосунках між різними суспільствами. Расово-антропологічна школа (Ж.-А. де Гобіно) Чистота раси розглядається як основна спонукальна сила розвитку цивілізації. Оскільки біла раса поступово змішується з жовтою і чорною і втрачає свою провідну роль, відбудеться занепад західноєвропейської цивілізації, створеної білою расою на чолі з арійцями. Основні положення расово- антропологічної школи: -соціальне життя і культура є наслідком дії расово-антропологічних факторів; -раси є основними суб’єктами історії; -раси поділяються на «вищі» і «нижчі»; -змішування рас веде до фізичної і культурної деградації суспільства; -соціальна поведінка людини детермінована біологічною спадковістю. Ненауковий і брак наукової аргументації. В політичному ж плані він дав поштовх до появи расизму і фашизму, геноциду і етноциду. Соціологічний позитивізм. Географічний напрямок Генрі Томас Бокль - суспільний розвиток залежить насамперед від зовнішніх географічних факторів – клімату, їжі грунтів і ландшафту. Саме вони визначають генезис перших історичних форм суспільності і навіть політичного устрою – деспотії чи демократії. Основні положення географічного напрямку в соціології: -абсолютизація ролі природних чинників (таких, як клімат, ландшафт, великі ріки, близькість до морів чи океанів, специфіка географічного розташування, тощо); -недооцінка специфіки суспільства та масштабів діяльності людини по перетворенню природного середовища в культурне, потенціалу змін, закладеного у внутрішній взаємодії соціальних і духовних факторів; -однозначна залежність психологічних і культурних процесів від фізичних чинників зовнішнього середовища.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 1102; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |