КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Загальні та особливі риси західноєвропейської та української національної культури 20 століття. Постмодерн
На Заході у ХХ столітті продовжує розвиватися реалізм, неоромантизм, з’являється особлива стильова течія постмодерну, для якого характерні: Ø принцип подвійного кодування, що складається в одночасній орієнтації на маси та на еліту, наприклад роман У.Еко “Ім’я троянди”, П.Зюскінд “Парфуми” Ø звернення до забутих художніх традицій, зокрема готичного роману, філософської притчі, міфу, ікони, фрески тощо Ø стильовий плюралізм (багатоманіття): необароко, ноеромантизм, критичний реалізм, авангард тощо Ø звернення до гротескних типів художньої образності, іронії, ілюзії, поширення “чорного гумору”, трагікомедії, наприклад американські пародії, фільми з так званим гоблінським перекладом(“Шматриця”) Ø художній експансіонізм, який розширює і ототожнює розуміння мистецтва з позахудожніми сферами діяльності (екологія, політика(проведеня театралізованих шоу, залучення глядачів до активної участі у дійстві –хепенінг(поховання труни, на якій написано “права людини” тощо), намагання шокувати публіку, наприклад мультфільми компанії “Веселі яйця”) Ø відображення нетривкості існування, намаганя сприймати життя і творчість як гру (ленд-арт: створення мистецький творів з землі і природних матеріалів, які швидко руйнує вітер і дощ, створеня картин на стінах, які потім фарбуються, боді-арт: створення картин на людському тілі) Ø поширене цитування попередників і загальновідомих класичних творів, фільмів (твори П.Куельйо), створення рімейків (відтворення популярних фільмів минулих десятиріч сучасними акторами і технікою, зокрема “Королева бензоколонки” “Франкенштейн”), міксів (змішування уривків різних творів і створення нового твору), поява гіпертекстів, графіті У 20-х роках 20 ст. культура України опинилася в епіцентрі політичної боротьби, діячі культури поділялися владою на своїх і чужих. Особливо яскраво ця тенденція виявилася в діяльності органів радянської влади. Під час революції в Україні були створені Українська академія наук (1918) на чолі з В.Вернадським, українські школи, гімназії, університети, розпочато ліквідацію неписьменності (остаточно подолано 1939 р.), відроджується культурно-просвітницька діяльність „Просвіт”; створюються Український театр драми та опери; Державний симфонічний оркестр під проводом О.Горілого; Українська державна капела під керівництвом О.Кошиця; Українська академія мистецтв (1917), серед членів якої М.Бойчук, засновник школи монументального українського мистецтва, Г.Нарбут (графік) та ін.; відкривається перший в Україні пам’ятник Т.Шевченку на Сумщині у 1918 році, скульптор І.Кавалерідзе; поява нових талановитих творів у літературі(П.Тичина здобув славу глибоко національного поета після друку зб. ”Сонячні кларнети”, В.Сосюра „Третя рота”). У 1923 році розпочинається українізація (культурна політика більшовиків) в Україні, що була виявом політики „коренізації”, тобто виховання кадрів з представників корінної національності, запровадження рідної для корінного населення мови в роботу державних і партійних установ, освітніх закладів(тобто української). До 1929 року 97% українських дітей навчалися рідною мовою, 90% газет і понад 59% книжок видавалися українською, з 1924 року радіомовлення - лише українською мовою. Українізація сприяла розвитку літератури і мистецтва. М. Зеров, провідник школи „неокласиків”, закликав освоювати досвід всесвітнього мистецтва, з’ясувати українські традиції, переоцінити культурні надбання. Виникнення українського кіно зумовило появу кіноповістей(О.Довженко „Зачарована Десна”, „Україна в огні”). О.Довженко відомий і як успішний режисер, саме його фільм „Земля” у 1958 році на Всесвітньому конкурсі у Брюсселі визнано серед 12 кращих фільмів світу. Своєрідним відродженням української культури стали шістдесяті - роки, коли в літературу увійшла когорта „шістдесятників”: В.Симоненко, В.Стус, І.Драча, Л. Костенко, М.Вінграновський. У кіно - фільми С.Параджанова ”Тіні забутих предків”(1965), Л.Осики „Камінний хрест”(1968), „Захар беркут”(1971), Ю.Іллєнка „білий птах з чорною ознакою”(1972), Л.Бикова „В бій ідуть тільки старики”(1974). В українській естраді – В.Івасюк (співак, композитор, автор „Червоної рути”, „Я піду в далекі гори”), С.Ротару, Н.Яремчук, Білоножки, І.Бобул, Л.Сандулеса, М.Дворський, композитори П.Майборода, І.Шамо, Білаш. Розвиваються нові наукові напрямки: кібернетика(у 1961 році створено Інститут кібернетики АН УРСР), ракетобудування (ракети і штучні супутники Землі „Космос”, „Циклон”, „Зеніт”), авіаційна техніка (АНТК ім. Антонова, розробка АН-ів), електрозварювання, порошкова металургія, виробництво синтетичних алмазів, Київ став міжнародним центром теорії нелінійності і турбулентності, де формувалися нові підходи до фізики мікросвіту. Йдеться про сучасність: в українській поезії постмодернізм притаманний Е.Андієвській, Р.Бабовалу. С.Гостиняку, поетам "Нової дегенерації", у прозі - В.Медведю, Ю.Андруховичу. Є.Пашковському, О.Забужко та іншим. Додамо, паралельно в нашому часі триває в Україні розвиток модернізму нової (другої половини XX ст.) хвилі, що посвідчує творчість І.Драча, М.Вінграновського. Ліни Костенко, ДЛавличка, В.Кордуна, В.Шевчука та інших.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 631; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |