КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Соціально-філософські погляди І.Франка та М. Драгоманова
І.Франка (1856-1916). 1893 р. Одержав ступінь доктора філософії в Відні. Написав 50 томів прань. Стояв поліціях матеріалізму. Підтримує діалектику Маркса, але виступає проти закону переходу кількісних змін в якісні. За сучасним людина повинна пізнати майбутнє(для цього потрібен критичний розум, який спирається на дослідження) Виділяє два рівні пізнання: здоровий глузд і наука. Суб'єктом пізнання є не тільки конкретний індивід, й народ і нація. Народ - це духовна спільність. Ф. пропагував і перекладав на укр.. мову твори Маркса і Енгельса. Але він не сліпо поклонявся марксизму, а критично його переосмислював, мав власне розуміння сутності і спрямованості суспільного розвитку. Виступав проти диктатури пролетаріату - бо це приведе до знищення культури. Вищим ідеалом е свобода людини. Ф. Докладав значних зусиль для формування свідомості укр. народу. Виступав за звільнення кожної нації від політичної залежності, створення своєї держави, а потім об'єднання у слов'янську федеральну державу. Соціалізм Ф. грунтується не на класових, а на загальнолюдських цінностях, на найвищому самоуправлінні общин, повітів, країн. Розробляє теорію поступу. У центрі теорії поступу стоїть не питання про те, що у світі все міняється, а про те, що міняється краще,чи гірше для людини. Це вчення враховує багатосубстанційність світу, його поліцентричність (світ - це не тотальність матерії або духу, а є зв’язок різних субстанцій і "центрів", кожне з яких має своє “биття серця", свою особливу логіку). Тому світовий процес не є прогрес, ні розвиток, а своєрідне " ступання", перелив хвиль від центра до центра. Завданням теорії поступу є визначення можливого і неможливого. А тому є і гадка про фатальну передвизначеність світових процесів. Поступ на першому етапі не охоплює все людство, бо велика частина його й досі живе в стані дикості або близько до нього. поступ здійснюється хвилеподібне (підйом - упадок, знесилення, зневіра) поступ не держиться одного місця, а йде мов буря, з одітого краю до другого лишаючи на часах жвавого руху пустоту і занепад. Поступ не досяг вселюдського масштабу. Поділ праці, який є головною рушійною силою поступу, в купі з властивою людям неоднаковістю сил, вдачі і здібностей, продовжує й загострює нерівність між людьми, поділяючи людство на протилежні табори. Критерієм поступу є людське щастя, влаштованість людини в світі. Михайло Драгоманов Видатний письменник і публіцист, етнограф і історик Михайло Петрович Драгоманов (1841— 1895) належить до прогресивної плеяди філософів та соціологів України. Народився в Гадячі. Після закінчення київського університету працював на кафедрі античної історії. За активну політичну антиімперську діяльність звільнений з університету і емігрував за кордон. У Женеві видає український політичний журнал «Громада». За допомогою Михайла Павлика та Сергія Подолинського створює «Женевський гурток» — першу українську соціалістичну організацію. Вважав за необхідне докорінно змінити економічний лад, у процесі чого не виключене революційне перетворення суспільства. У багатьох творах Д. обґрунтовує ідею багатофакторного і визначеного історичного процесу: традиції, культури, національного характеру тощо. Відкидав установлення диктатури, рішуче виступав за республіканський федеративний устрій суспільства, заснований на вільному об'єднанні національно-історичних регіонів, за широке місцеве самоврядування і соціальні гарантії прав людини. Д. — конституціаналіст, який спирається на практику народовладдя в Україні, про що свідчать його фольклористичні та популярно-історичні твори. Соціалізм в Україні вважав закономірним явищем, породженим капіталізмом та зростаючим пролетаріатом. Шлях України до соціалізму пролягає через політичні та культурні реформи і громадське самоврядування. Джерело соціального прогресу — об'єктивний хід історії, потреба суспільства у соціальних змінах. Мета прогресу — здійснення ідеалів лібералізму і соціалізму, а вищий ідеал людства — добровільна асоціація гармонійно розвинутих особистостей, безначальство. Філософською основою соціально-політичних суперечливих поглядів Михайла Драгоманова є матеріалізм та позитивізм. Закликаючи українську інтелігенцію позбутися провінціалізму, вказував на необхідність засвоєння сучасної західної філософії Конта, Оуена, Прудона, Фейєрбаха, Маркса, як передумови руху за політичну свободу і демократію. Тим самим Д. прямував до подолання громадського світогляду, культурно-просвітницького етапу розробки філософії української ідеї, готував грунт для покоління «Молодої України», яскравим та оригінальним представником якого став письменник Іван Франко.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 3603; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |