КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Становлення української філософії 1 страницаО (^ І, нарешті, зазначимо, що Еріх Фромм став засновником гума- ) ністичної етики. Він вважав, що найвищим проявом продуктив-/ ної діяльності особи є любов (взаємоповага) до окремої людини, що об'єктивно містить любов до людей взагалі. Любов до інших є водночас любов 'ю до самого себе (до «Я») як до представника роду людського (ставлення до інших є водночас ставленням до самого себе й навпаки). Культивування всезагальної любові (коли бажання життя витісняє бажання смерті) є основою вирішення головних суперечностей суспільства: між патріархатом і матріархатом, гуманістичною та авторитарною свідомістю, між владою й підкореними, між особистим (історією життя) та історичним буттям (історією загалом), між «свободою від» і «свободою для», негативною та позитивною свободою. Отже, гуманістична етика Еріха Фромма, учення про егоїзм, любов до себе відіграли важливу роль у становленні комплексу ідей, ідеалів гуманізму в сучасному світі. Найвищою цінністю людського існування є домінування в житті гуманістичної етики (єдність цілісної людини та її інтересів). Людина, якій властива гуманістична совість, може досягти індивідуального щастя. Вільгельм Райх (1897 — 1957 рр.) — лідер ліворадикального фрейдизму, учень і колега Зігмунда Фрейда, один з основоположників фрейдомарксизму. В основі неофрейдистських концепцій Райха лежали ідеї Фрейда, Альфреда Адлера, Карла Маркса, Анрі Бергсона, буддистської філософії та ін. Головними працями Вільгельма Райха, що репрезентували його неофрейдистські позиції, є такі: «Функції оргазму», «Аналіз характеру», «Генітальні та невротичні характери», «Масова психологія фашизму», «Сексуальна революція» та ін. Райх вважав, що засадами людської життєдіяльності є сексуальна практика й оргазм. Аналізуючи взаємовплив нормальної жит- тєдіяльності людини та сексуальної практики, він пропонував розробити нову науку про «сексуальну економіку», що визначатиме всі суспільно-економічні та суспільно-політичні взаємовідносини сучасної цивілізації. На його думку, ця наука логічно витікає із соціологічної концепції К. Маркса й психоаналізу 3. Фрейда. Зазначені ідеї В. Райха стали поштовхом до розвитку такого напряму в неофрейдизмі, як фрейдомарксизм. Найхарактернішим^ твором, що висвітлює питання фрейдомарксизму, є робота «Діа-^ лектичний матеріалізм і психоаналіз». Вільгельм Райх брав активну участь у робітничому русі з ме-4 тою пропаганди сексуальної революції (сексуальної політики пролетаріату). Останню він вважав передумовою й атрибутом світового революційного процесу. На його думку, сексуальна революція повинна звільнити особу (чоловіка або жінку) від сексуального рабства, споживацьких інтересів у статевих стосунках, негативних соціальних явищ, які пригнічують статевий потяг людини. Однією з основоположних ідей Вільгельма Райха стала концепція про необхідність подолання сексуальної репресивності (суспільної системи, яка існує на рівні родинних відносин, політики, культури), що пригнічує статевий потяг, а отже, й деформує свободу людського існування. На його думку, сексуальна репресивність викликає в суспільстві реакційно-консервативні явища, прояви садомазохізму, що за певних суспільно-політичних умов породжують сліпе підкорення однієї людини іншою та призводять до створення диктаторських режимів (фашизму). Отже, Вільгельм Райх вважав, що в основі нормальної' життє- і діяльності людини лежить сексуальна енергія, однак суспільс- (тво пригнічує її за допомогою моралі, культури, етикету; особа змушена жити в «лещатах зовнішнього тиску», постійно адаптуватися до суперечливого оточуючого світу (влади, керів- (ництва тощо), у результат/ чого суспільство нєвротизується, людина втрачає своє власне «Я», прагнучи стати «Ми». Єдиний спосіб порятунку людини — ліквідація негативного впливу культури, розкріпачення її, здійснення сексуальної революції. Альфред Адлер (1870 — 1937 рр.) — психолог, фрейдист, засновник концепції індивідуальної психології. Основні праці А. Адлера були пов'язані з психологією та психіатрією, наприклад, такі, як «Нервовий темперамент», «Пізнання людини», «Наука життя», «Сенс життя» та ін. Але згодом його доробки отримали філософську інтерпретацію на ґрунті неофрейдизму. Учений вважав, що головною причиною особливостей людської діяльності та конкретних учинків людини є процес подолання (компенсації) окремою особою почуття неповноцінності. ^ Він висунув ідею про те, що почуття неповноцінності притаманне кожній людині на рівні несвідомого як віддзеркалення прагнення отримати перевагу над іншими людьми. Ця ідея стала основою його вчення. Адлер критично переосмислив учення 3. Фрейда про вплив несвідомого на життя окремої людини. Він вважав, що цей вплив необхідно доповнити соціальними елементами, наприклад, потребою особи в самоствердженні, успіху, самовдосконаленні, які також віддзеркалюють потребу мати перевагу над іншими людьми. Особливого значення набуває почуття самоідентифікаціі, що формується в дитячі роки. і Надзвичайно популярною була ідея Адлера про необхідність \подолання комплексу неповноцінності. Комплекс неповноцінності — це сформоване в ранньому дитинстві почуття власної ні-! кчемності, неповноцінності й прагнення за будь-яких умов їх подолати, що є передумовою екстраординарної поведінки людини. Згодом ця ідея набула характеристик окремого вчення про прагнення особи до суспільної інтеграції. У разі браку бажання конструктивної компенсації почуття неповноцінності або використання патологічних способів компенсації людина не може реалізувати свій сенс життя, що призводить до певного психопатологічного стану (насамперед неврозу). На думку вченого, суспільство повинно тримати під контролем можливі негативні наслідки патологічних способів подолання комплексу неповноцінності, які виявляються в надмірній тиранії в родинних відносинах, у спробах «втечі в хворобу» тощо. Способом корекції таких негативних наслідків є метод ілімінсщіі., створення комунікативних цінностей, що схвалюють діяльність або вчинки окремої особи, але так, щоб це схвалення не перевищило межі припустимого й враховувало в оцінках загальнолюдські параметри. Отже, Альфред Адлер вважав, що в основі всіх великих учинків і дій людини, гіпєрактивності, екстраординарності (а також психічних захворювань) лежить витіснений комплекс неповноцінності, людина впродовж свого життя прагне його компенсувати шляхом отримання вагомих здобутків у науці, мистецтві, політиці, бізнесі, особистому житті. 156 1. Розкрийте сутність учення Зігмунда Фрейда про сферу несвідо 2. Які головні чинники психіки людини виокремив Фрейд? 3. Охарактеризуйте топографічну та динамічну схему психіки, роз 4. У чому сутність теоріїГерберта Маркузе? 5. Вирішення проблеми суперечностей людського існування у філо 6. Охарактеризуйте особливості теорії «сексуальної революції» 7. Дайте короткий аналіз теорії компенсаторної творчості Альф- 1. Всемирная знциклопедия: Философия / Главн. науч. ред. и сост. 2. Гловер 3. Фрейд или Юнг. — СПб., 1999. 3. Гуггенбюль-Крейг А. Наивньїе старцьі. Анализ современньїх мифов. — 4. Джонс 3. Жизнь и творения Зигмунда Фрейда. — М., 1997. 5. Новейший философский словарь. — Мн., 1999. 6. Реале Дж., Антисери Д. Западная философия от истоков до наших 7. РоузенД. Дао Юнга. Путь целостности. — К., 1997. 8. Скирбекк Г, Гилье Н. История философии: Учебное пособие. — М., 9. Современная западная философия: Словарь. — М., 1991.
10. Фрейд 3. Введение в психоанализ: Лекции. — М., 1989. 11. Фрейд 3. Избранное. — М., 1992. — Кн. 1, 2. 12. Фрейд 3. Психология бессознательного. — М., 1989. 13. Фромм 3. Анатомия человеческой деструктивности. — М., 1994. 14. Фромм 3. Душа человека. — М., 1992. 15. Фромм 3. Иметь или бьіть? — М., 1990. 16. Фромм 3. Психоанализ и зтика. — М. 1993. 17. Юнг К.-Г. Архетип и символ. — М., 1991. ТРАДИЦІЇ ТА ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ФІЛОСОФСЬКОЇ ДУМКИ В УКРАЇНІ Схема 11 Основні періоди та етапи ^ розвитку української філософії
Докласичний (XI—XVII ст.) Ет апи розвитку Другий період і
— міфологічна культура дав — філософія Київської доби; — філософія доби Відродження — філософія в Києво-Могилян-
— філософія Г. С Сковороди — університетська філософія в — українська філософія другої — новітня українська філософія
\ ГоловніРЩ%фт «Поліфонізм» Антеїзм Кордоцентризм Екзистенціальність Таблиця 11 ГОЛОВНІ КАТЕГОРІЇ ТА ПОНЯТТЯ ДО ТЕМИ Антеїзм поняття, що віддзеркалює домінування жіночого начало в міфологічній культурі слов'ян, в історії філософії означає єдність людини з природою («землею-матір' ю») Кордоцеитризм певна світоглядна орієнтація на внутрішній свіч людини, «філософія серця» (де серце — емоцій но-вольова сутність людини)
Екзистенціальність заглибленість філософського аналізу у внутрішнє буття людини, акцент на її неповторності та потребі свободи як способу людського існування
Ісіхазм (від грец. «внутрішній спокій, безмовність, зречення») -— містична течія, що виникла у Візантії (з'явилась у середовищі монахів Афона в XIV ст чк етико-аскетичне вчення про шляхи єднанш людини та Бога через очищення серця слізьми й зосередження свідомості на самій собі) Ноосфера (від грец. «розум» і «куля») — сфера взаємодії суспільства й природи, визначальною особливістю якої стає розумова діяльність людини Конкордизм (від фраті. сопсогйе — <<згода») — світогляди і позиція, згщчо з якою людина повинна жити / згоді із самою собою та іншими іиодьми Софія у християнській традиції «софія» (мудрість) є аналогом істинного знання про світ. У релігійно-філософській традиції має подвійне тлумачення з одного боку, це сутність Бога, «душа світу», з іншого — першопричина інтеграції світу, людини й Бога «ДЕоліфонпм» багатоголосся різних культур —■ трипільської, іраномовної (скіфи, сармати), тюркської (половці та печеніги), германської (готи), грецької, римської, праслов'янської, що було однією з передумов розвитку філософської думки в Україні Д Найдавніші (дохристиянські) пласти духовності українського народу відомі недостатньо, адже пам'ятки духовної культури цієї доби були переважно знищені після 988 р. як такі, що суперечили новим християнським цінностям. Але, незважаючи на це, сьогодні є всі підстави говорити, що і після прийняття християнства в Київській Русі мала місце традиційна для давніх слов'ян міфологічна культура язичницької доби. Вона стала ґрунтом, на якому спершу розвивалось язичництво, а згодом — християнство (з відомим феноменом двовір'я). Міфологічний світогляд цього періоду мав синкретичний характер, тобто був конгломератом пантеїстичних ідей з елементами анімізму, тотемізму, фетишизму, магії, рільничих культів тощо. Передумовою початкового етапу розвитку духовної культури українського народу стали трипільська культура, іраномов-ні культури скіфів, сарматів, тюркська культура печінігів і половців, праслов'янська культура тощо. Звідси — найхарактерніші ознаки оригінальної духовної культури, які згодом стали відрізняти український народ серед інших синхронних цивілізацій. До таких характерних ознак належать, по-перше, «поліфонізм» (вплив різних культур синхронних цивілізацій), по-друге, антеїзм (домінування ідеї про нерозривну єдність людини й природи), по-третє, кордоцентризм (як певна світоглядна орієнтація на внутрішній світ людини). Вказані ознаки згодом були доповнені ек-зистенційними ідеями (цінністю свободи й свободи волевиявлення), що загалом стали основними рисами української філософської думки. Якісно нового змісту філософська думка набула в добу Київської Русі, особливо після введення на її території християнства (X ст.), у процесі християнізації духовного життя (у результаті вирішення суперечностей між слов'янським язичництвом і запровадженою християнською культурою). Центрами духовного життя Київської Русі стали монастирі, про що свідчить авторство перших релігійно-філософських творів. У 1054 р. з'явилася перша релігійно-філософська праця Київського митрополита Іларіо-на «Слово про закон і благодать», а на початку XII ст. — «Повість временних літ», авторство якого приписують ченцю Пе-(черського монастиря Нестору. Саме в цьому творі чи не вперше у 'вітчизняній літературі вживаються терміни «філософ» і «філо- софствувати». Домінуюча релігійна проблематика в творах православних богословів отримувала філософську інтерпретацію. До таких проблем належали питання про буття Бога, взаємовідносини між церквою й княжою владою, про добро та зло як протиставлення Бога й сатани. Релігійна філософія своїм домінуючим принципом вважала можливість отримання знання через софістичну мудрість. Софі-стичність стала визначальною особливістю української філософської думки. «Софія-мудрість» — сутність Бога, «душа світу», водночас вона вважалася першопричиною інтеграції світу, людини й Бога. Отримання особистістю «софшного» знання ставало одночасно й пізнанням Бога. Саме таке подвійне розуміння привело до виникнення екзистеційно «софійного» спрямування релігійно-філософських систем Київської Русі. Мудрість і любов до мудрості визнавалися не лише знанням, вони були пізнанням Бога, який є сутністю речей, предметів та явищ оточуючого світу, зокрема й людей, сенсом і метою їхнього існування. Любов до мудрості спрямована не просто на розуміння оточуючого світу, а й практичне оволодіння ним завдяки божественній мудрості «софії». Органом розуміння (віддзеркалення) зовнішнього світу, згідно зі слов'янською міфологічно-релігійною культурою, є серце. Тільки завдяки йому можна отримати істину життя. Серце — це точка, в якій поєднуються думки, воля й віра, воно стає інструментом прогнозування результатів матеріальної або духовної діяльності людини. Почуття серця вважалося критерієм істини в процесі розуміння оточуючого світу. Тому є всі підстави говорити, що кордоцентризм як світоглядна позиція набув подальшого розвитку у філософській думці Київської Русі. Розвиток філософської думки Київської доби завершується якнайпильнішою увагою до людини, закладанням підвалин гуманістичної традиції. Це знайшло відображення в «Повчанні Володимира Мономаха» та культі Діви Марії як захисниці конкретної людини, що, напевно, сягає своїм корінням у міфологічні образи Берегині або Великої Богині. Отже, філософія Київсько)' доби мала християнський характер, у ній переважали ідеї визнання Бога як найвищої першопричини, а існування оточуючого світу — як результату його творіння. В основі розуміння сутності людського існування, діяльності й вчинків лежала етична проблематика. Суспільство розгляда- лося крізь призму вічного конфлікту добра й зла (Бога й диявола). Елементами соціальної філософії стали патріотичні ідеї єдності всіх руських земель, зміцнення й централізації держави для відсічі іноземним загарбникам, необхідність розвитку культури та освіти. Зі становленням феодального ладу українська філософія набула патристичного характеру. Отримати знання про оточуючий світ можна було лише у разі превалювання віри над цими знаннями, вищою метою пізнання був Бо%> а єдиним методом пізнання — божественне одкровення. Антропологічні ідеї витікали з позиції, що людина спершу була створена як богоподібна, а потім «опоганена первородним гріхом». Як наслідок — її страждання й бажання через есхатологічну просвітленість (покаяння) отримати безсмертя душі (Царство Небесне). Філософія доби Відродження (XIV— XVI ст.). Наприкінці XIV ст. починається новий етап у розвитку духовної культури України як результат впливу західноєвропейської Реформації та утвердження характерних для неї реформаційної ідеології й цінностей ренесансного гуманізму. Вплив європейської Реформації на українську духовну культуру набув специфічних форм. З одного боку, розвивалися рє„нет_ сансні духовні цінності, що було пов'язано з реформацією като-лйцизмуГ а" з" "іншого, виникало протистояння ортодоксальної православної церкви всім культурним впливам, що надходили із зовні й могли зашкодити її цілісності та ефективності функціонування. Це поглиблювало етноконфесійний конфлікт між католицизмом і православ'ям. Страх перед польською католицькою експансією призводив до ізольованості духовної культури в межах православних (візантійських) традицій. Але, незважаючи на всі спроби уникнути кризових явищ у житті церкви, православ'я в Україні відчуло необхідність адаптації до нових соціально-історичних умов. Криза православної церкви тут не була такою масштабною, як у Західній Європі, й тому вихід з неї вбачався не в її внутрішньому реформуванні, а в поєднанні інтересів церкви з інтересами українського народу в націо- нально-визвольній боротьбі (єднання церкви з народом задля за-/ хисту православної віри як віри предків). Православ'я стало в авангарді боротьби проти полонізації українського народу й прагнуло бути гарантом перемоги в боротьбі за незалежність і збереження національної культури. Ідеї ренесансного гуманізму розвивалися представниками Острозької академії (Острозького культурно-просвітницького центру)1, а також діячами української полемічної літератури, насамперед, Іваном Вишенським. Іван Вишенський (бл. 1545/50 — 1620/30 рр.) — один з найвідо-міших полемістів, який захищав духовні цінності українського православ'я, апелюючи до містико-екзистенційної аргументації. Більшу частину свого життя він прожив у монастирях Афона (Греція), спершу був послушником, потім ченцем, а під кінець життя — аскетом-самітником. Головними творами, що репрезентують його релігійно-філософські погляди, стали «Книжка», «Обли-ченіє діавола-миродержца», «Писаніе к утекшим от православной вірьі єпископам», «Краткословньш отвіт... Петру Скарге», «По-сланіе Домникії», «Зачапка мудрого латьшника з глупьім русином» та ін. У цих та інших творах І. Вишенський обстоював ідею, згідно з якою основою духовного життя людини повинна бути мудрість Бшка_—- Софія, що виявляється в культових особливостях православ'я (храмах, іконах тощо). Полеміст різко протиставляв Бога й матеріальний світ, вважаючи, що Бог є найвищою трансцендентною силою, яка існує вічно сама по собі, він є непізнаний за сво- €їо сутністю і є творцем світу та людини. Бог є ідеалом справедливості, мудрості, чесності. Йому протидіє матеріальний світ, де панує зло (диявол), гріховність, тимчасовість, смерть. Серед головних філософських проблем, якими цікавився Іван Вишенський, були пошуки сутності людини та її місця в світі. На його погляд, сутність людини витікає з єдності антагоністичних протилежностей матеріального тіла й душі. Місце людини в житті залежить від того, як вона користується власним волевиявленням, що, зрештою, дає їй змогу зробити вибір між тілесною або духовною формою існування. Неправильний вибір (задоволення тільки тілесних потреб) призводить до смерті тіла й душі, і навпаки, правильний гарантує безсмертя душі й вічне блаженство. Духовний вибір людини — це передусім вивчення Святого Письма, творів східної патристики, а також: самопізнання й заглиб- 1 Острозьку академію засновано в 1576 р. в м. Острог українським магнатом Костянтином Острозьким. У ній викладалося сім вільних наук (граматика, риторика, діалектика, арифметика, геометрія, фізика й астрономія). Крім цього, значну увагу в академії приділяли вивченню іноземних мов — грецької, латинської, старослов'янської. Але головне — в цьому навчальному закладі викладала вся інтелектуальна еліта тогочасної України. Більшість викладачів мала європейський рівень освіти, була знайома з філософією та могла використовувати ці знання для філософських узагальнень під час викладання «вільних наук». На основі академії було створено відому друкарню Івана Федоро-ва (1525—1583 рр.), який отримав тут прихисток від переслідувань з боку російської церкви. У 1636 р. Острозька академія як культурно-просвітницький центр припинила своє існування. лення у свою внутрішню природу. Єдність цих двох процесів веде до містичного просвітлення духовного розуму Божою істиною. І. Вишенський вважав, що Бог дає людині свободу волевиявлення, щоб вона самостійно визначилася, з ким вона хоче бути — з Богом (духом, добром) чи дияволом (утіленням зла). Найкоро-тший шлях до Бога — це правильний вибір, який починається з прийняття аскетичних цінностей. Як приклад — подвижницьке життя аскетів-самітників у горах, печерах, їхні подвиги, пов'язані з молитвою й постами. «Стару людину» аскетизм змінює на «нову», зцілюючи її тілесні пристрасті, які є причиною гріховності людини та її страждання через втілення в ній божественного духу. Релігійно-філософською основою, що обґрунтовує ідею поєднання людини й Бога стає ідеологія ісіхазму. Ісіхазм — етико-аскетичне вчення про шляхи єднання людини та Бога через очищення серця слізьми й зосередження свідомості на самій собі. Зазвичай включає психофізіологічні вправи, (піст, непорушність, контроль дихання тощо), що має на меті К.отрим(тня, богоодкровенних істин. У' Аскетизм, чернецтво, самовідлучення — це не втеча від суперечливого матеріального світу, а навпаки, надлюдська праця над своїм тілом і душею з метою отримання очищення від їх гріховності, отримання есхатологічної просвітленості, Божих істин і найвищого блага. Тому Іван Вишенський не абсолютизував власне самітництво, в монастирі він активно цікавився світським життям, критикував суспільний лад, в якому панували цінності тілесного життя й диявольські спокуси. Заслуговує на увагу обстоювання полемістом цінностей рідної. мови як відповідь на її приниження з боку латинників. Як і інші полемісти, він уважав, що старослов'янська мова має чудодійну силу, завдяки якій можна отримати божественну істину. Читання Святого Письма та інших богословських текстів рідною мовою, що віддзеркалюють божественну мудрість, — найкоротший шлях очищення душі від гріховності, шлях самовдосконалення та отримання Божих істин. Вивчаючи рідною мовою Святе Письмо, людина може розвинути повноцінну віру в Бога, а отже, отримати внутрішню свободу, захистити власну віру й національну церкву від зовнішніх зазіхань. Отже, творчість Івана Вишенського, як і діяльність Острозького культурно-освітнього центру, зробили значний внесок у розвиток філософії в Україні. Філософія сприймалась як конкретна мудрість, що давала змогу осягнути божественні істи- ни завдяки містичному єднанню з надприродним (Богом). Релігійно-філософські сентенції XIV — XVI ст. поєднувалися з позицією захисту й розвитку старослов'янської культури, цінностей православної церкви. Крім того, у цей період в українській духовній культурі опосередковано знайшли своє місце об'єктивні цінності Реформації п ренесансного гуманізму.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 539; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |