КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Світогляд і його основні різновиди
V Філософія Релігія
Основні питання Щ Походження Всесвіту, Землі та людини ",-• •* Функції релігії Д* Функції фіпШІ>ІЇ3Щ
Світоглядна
Пояснення причинно- наслідкових зв'язків у повсякденному житті Компенсаторно-терапевтична Методологічна
у Визначення сенсу життя людини, життя та смерті, причин діяльності й вчинків людини Комунікативна Розумово-теоретична
Питання добра та зла, честі й обов'язку Інтегративна Аксіологічна
Дезінтегративна Критична
Регулятивна Виховна, гуманістична
Легітимна Прогностична
Онтологія Гносеологія
Антропологія Таблиця 1 Буття Дуалізм Ідеалізм Картина світу Матеріалізм Метод Методологія Міфологія Натурфілософія Наука Основне питання Ьії Пізнання Релігія Філософія Світоглкщ ГОЛОВНІ КАТЕГОРІЇ ТА ПОНЯТТЯ ДО ТЕМИ філософська категорія для позначення реально існуючої, самостійної, об'єктивної, вічної, безкінечної субстанції, що містить у собі все суще (від лат. йиаіш —• «подвійний») — філософське вчення, яке визнає рівноправне існування двох субстанцій — матеріальної та ідеальної, духу й матерії філософський напрям, який у вирішенні основного питання філософії стверджує, що дух, свідомість, мислення, ідеальне є первинним, а буття, природа, матеріальне — вторинним одна з форм світоглядного відображення об'єктивної реально(ті в суспільній свідомості, суб'єктивний образ освоєної в про цесі практичної діяльності навколишньої дійсності філософський напрям, який у вирішенні основного питання фі лософії стверджує, що буття, природа, матеріальне є первин ним, а дух, свідомість, ідеальне — вторинним (від грец. «шлях дослідження чи пізнання») — спосіб матері ального або духовного опанування дійсності вчення про способи організації й побудови теоретичної іг практичної діяльності людини (від грец. «розповідь») — архаїчні розповіді про діяльність ге роїв, богів, що віддзеркалювали фантастичні уявленим про сві і богів, які ним керували форма суспільної свідомості, світогляд первісного суспільства, який є поєднанням фантастичних і реалістичних уявлень про навколишній світ, у вузькому сенсі слова світ сприймається не таким, яким він є, а таким, яким би хотілося філософія природи, система умоглядних і почасти фантастичних уявлень про природу в її цілісності сфера діяльності людей, функцією якої є розроблення й теоретична систематизація об'єктивних знань про дійсність традиційно вважається питання про відношення свідомості до буття й духовного до матеріального, проблема цього відношення має два аспекти: 1) що первинне? 2) чи можна пізнати світ? творча діяльність суб'єкта, зорієнтованого на отримання істинних знань про світ світовідчуття, світосприйняття та світорозуміння, а також ви повідна до них практика, в основі яких лежить віра в і снувані г < надприродного трансцендентного абсолюту, який у зрілих рг лігіях називається богом у широкому сенсі слова означає форму суспільної свідомості, " самопізнання людини, а загалом учення про загальні принципи г існування буття (за античною традицією) сукупність поглядів та уявлень людини про світ, що визнача Філософія як різновид світогляду Що таке філософія? Як і чому вона виникла? Чим пояснити те, що сьогодні існує безліч різноманітних філософських напрямів, окремих шкіл та вчень? Чому для одних людей вона є метою життя, а для інших — марнуванням часу? Відповіді на ці та багато інших питань можна отримати в процесі вивчення курсу філософії у вищих навчальних закладах, а також під час обговорення філософських проблем на семінарських заняттях і самостійної роботи з філософськими першоджерелами та монографічними критичними дослідженнями проблем сучасної філософії. Починаючи знайомство з філософськими знаннями, доцільно розкрити сутнісні характеристики філософії, специфіку її предмета, функції та значення для сучасної цивілізації. Відомо, що слово «філософія» походить від грецьких слів «люблю» та «мудрість» (любов до мудрості), у широкому сенсі — це форма СдМОПІЗНання людини, суспільна свідомість (можливість адекватного пізнання навколишнього світу), вчення про загальні принципи існування буття (за античною традицією). Дещо пізніше філософію стали трактувати як науку про найзагальніші закони розвитку природи, суспільства й мислення (у марксизмі). Зауважимо, що цей термін ввели античні філософи. Одним з перших ним став послуговуватися Піфагор, який вважав, що мудрістю про істини світу володіє лише Бог, пересічна людина може лише любити цю мудрість і прагнути до неї. З огляду на це людей, які жили за такими принципами, стали називати філософами. Подальший розвиток філософії пов'язаний з епохою європейського Середньовіччя, що розвивала цінності християнського віровчення в поєднанні з античною філософією Греції та Риму. Перегодом середньовічну філософію було критично переосмислено культурою Відродження (Ренесансу). А далі розпочався її новий етап розвитку в умовах Нового часу й епохи Просвітництва. У XIX — на початку XX ст. філософське знання отримало свої класичні форми в межах німецької класичної філософії й з XX ст. трансформувалося в так звані некласичні філософські системи, до яких належали марксизм, емпіріокритицизм, філософія життя, фрейдизм тощо. А вже згодом з'являються найновіші сучасні філософські системи, до яких належать екзистенціоналізм, феноменологія, неофрейдизм, філософський антропологізм, філософська герменевтика та ін. Таким чином, становлення й розвиток поняття «філософія» ідійснювалося впродовж тривалого історичного часу, коли виникали й вирішувалися все нові й нові проблеми пізнання навколишнього світу та формувалися ті чи ті його картини. Філософські шапня, ідеї, учення, зрештою, становили узагальнюючу систему тань про світ, мета яких — пояснити закони й принципи навколишнього світу з необхідністю їх практичного використання. Вищезазначене дає нам можливість запропонувати більш широке визначення поняття «філософія»: філософія є формою світоглядних знань (її найвищим теоретичним рівнем) про буття людини, найістотніші взаємовідносини з природою, суспільством і духовним життям у всіх основних формах його існування. Філософія раціональним способом прагне створити щонайбільш узагальнену картину світу п визначити в ній місце людини (що збігається з основним завданням світогляду). Щоб якнайглибше зрозуміти сутність філософії та її генетичний взаємозв'язок зі світоглядом, необхідно докладніше зупинитися на розвитку основних різновидів світогляду. Відомо, що розвиток філософської картини світу органічно випливає зі світогляду (як окремої людини, так і суспільства загалом). Головним питанням світогляду є питання про місце людини у світі та ставлення світу до неї. Відповідь на нього дає можливість сформувати певну картину світу, отримати узагальнені знання про світобудову, загальну структуру, закономірності виникнення й розвитку навколишнього світу. Світогляд у своїй основі, як і картина світу, має специфічні категорії. Поняття «світогляд» є набагато ширшим, ніж поняття «філософія». Як відомо, світогляд може бути міфологічним, релігійним, науковим тощо. Світогляд також може бути індивідуальним і суспільним. Буденний світогляд (свідомість) формується стихійно на ґрунті безпосереднього повсякденного досвіду (збігається зі здоровим глуздом) і є результатом вирішення проблем повсякденного життя. Буденна свідомість разом з історією людської цивілізації проходить три найзначущі стадії розвитку — міфологічну, релігійну й філософську. Міфологічна свідомість із самого початку була пов'язана з культурою первісного суспільства (ЗО—40 тис. років тому). Зага- лом це був конгломерат знань, відповідей на такі питання, як причини існування світу; причинно-наслідкові зв'язки у світі; що таке живе й неживе; що таке смерть, що таке добро й зло тощо. Особливого значення набували такі складні питання, як сенс життя, добропорядність тощо. Міфологічні знання передавалися зазвичай усно за допомогою сказань, переказів, магічних формул, заклинань. Концентрованим вираженням міфологічного світогляду є міф як конкретний фрагмент світовідчуття, світосприйняття й світорозуміння. Міф поєднує як фантастичну, так і реалістичну форми сприйняття навколишньої дійсності. Він єднає людину й природу, наділяючи останню психологічними характеристиками, якостями одухотвореної істоти. Водночас раціональний зміст міфу й визначає його практичну значущість, міф не тільки пояснює світ, а обов'язково містить практичні моделі поведінки (практичні знання). Міф покликаний захищати людей від зла (хаосу, ворогів, хвороб), яке зазвичай приходить із навколишнього світу, що знаходиться за межами племені, роду, родини. Отже, із розвитком людської цивілізації розвивається свідомість (як окремої особи, так і суспільства загалом), вона авто-номізується, отримує свободу, індивідуальність, у результаті чого розривається єдність людини й дійсності (природи й суспільства). Міф перестає бути єдиною домінуючою формою свідомості, але він не зникає повністю, а залишається у свідомості людини й існує в ній як потенційне бажання позараціонального єднання з навколишньою дійсністю. Наступним історичним різновидом світогляду є релігія. Поняття «релігія» походить від латинського слова геіщаге — «зв'язок», або гееіщаге — «відновлювати». Особливістю цього різновиду світогляду є віра в існування надприродного абсолюту, з яким людина прагне встановити контакт (спілкування), щоб отримати гарантію щасливого життя й уникнути можливого зла. Релігію визначають як світовідчуття, світорозуміння, світобачення, а також відповідну до них практику, в основі яких лежить віра в існування трансцендентної абсолютної сили, яка у світових релігіях називається Богом. Характерною рисою релігійного світогляду є домінування чуттєво-надчуттєвого способу пізнання навколишнього світу (тобто перевага образно-емоційного світобачення) за щонайменшого його раціонального осмислення. Подібно до міфології, релігія має два испекти: теоретичний, до якого належить віровчення, що фіксу-("і ься в догматах, і прагматичний, що містить культову діяльність (виконання певних нормативів і вимог, спрямованих на узгодження життя віруючої людини з нормами й вимогами пануючого у Всесвіті Абсолюту — Бога). Способи, рівень і напрями релігійного впливу на суспільство й окрему особу виявляються у функціях релігії (від лат. /ипсііо — «завершення»). Функцій релігії дуже багато, тому проаналізуємо лише головні з них. 1. Світоглядна функція релігії — дає змогу людині визначити 2. Компенсаторно-терапевтична функція усуває почуття об 3. Комунікативна функція реалізує потребу спілкування ві 4. Інтегративна функція забезпечує безконфліктний зв'язок 5. Дезінтегративна функція є реалізацією в соціальних відно 6. Регулятивна функція (за змістом подібна до інтегративної) принципів, ідей, цінностей, традицій, які характерні для кожного історичного етапу розвитку людської цивілізації. 7. Легімітивна (від лат. Іе§ітііиз — «законний») функція. Реалізація цієї функції в соціальній практиці означає накладання обмежень на людину через певні зразки необхідної поведінки. Наприклад, бути християнином означає вести такий спосіб життя, який відрізняється від способу життя представників інших релігій, і бути християнином передусім за своїми вчинками. Усі функції релігії спрямовані на формування гармонійного співіснування (відновлення порушеної єдності) людини й Бога. Доволі рельєфно зазначена особливість виявляється у світових релігіях, насамперед у християнстві. Релігійна свідомість пройшла складний і суперечливий шлях розвитку, що позначилося на конкретних релігійних системах. Так, ранні релігійні вірування виникли 30—40 тис. років тому. До них належали анімізм, тотемізм, фетишизм, магія, шама-нізм, рільничі культи, язичництво тощо. Наступний етап — етно-національні релігії (VI—IV тис. до н. є.) з характерною їх особливістю — політеїзмом. До нього належали релігії Давнього Єгипту, Давньої Індії, Давнього Китаю, зороастризм, індуїзм тощо. І, нарешті, виникають світові релігії з їх характерною особливістю — монотеїзмом: буддизм (VI ст. до н. є.), християнство (І ст. н. є.), іслам (VII ст. н. є.). Сучасний світ стає творцем нових релігійних форм, які отримали назву «новітні релігійні течії», або «неокульти». Отже, формування та розвиток релігійних систем (і водночас релігійної свідомості) тісно пов'язано з розвитком людсько'/ цивілізації, зростанням людського інтелекту й появою теоретичного мислення. Релігія на тих чи тих етапах свого історичного поступу була та є системоорганізуючим чинником людської культури й розвитку цивілізації. Специфіка предмета філософії. Функції філософії. На відміну від інших різновидів світогляду, інтерес філософії спрямований не на окремі сфери буття, а на світ загалом, світ як цілісність. Завдання філософії — дати пояснення існування свіїу загалом через постановку специфічних філософських питань і відповідей на них. Це, зокрема, питання про сутність буття та його походження; сутність матеріального світу; про субстанцію світу; походження свідомості; взаємодію матерії та свідомості; про появу людини, мету її життя; наявність душі та духовного світу людини; взаємодію природи й суспільства; особливості процесу пізнання; учення про істину; перспективи розвитку людини й суспільства; розвиток філософських категорій та ін. Ці питання філософія вивчає в таких розділах: онтологія (учення про буття), гносеологія (учення про пізнання), антропологія (учення про людину), соціологія (учення про суспільство). З огляду на це предметом філософії є історично змінні форми співвідношення буття й духовності, матерії та духу, де співвідношення матеріальної та духовної сфери визначається рівнем розвитку матеріальної та духовної культури суспільства. Питання про предмет філософії тісно пов'язане з питанням про функції філософії. Знання цих функцій допомагає розкрити механізми виникнення й розв'язання згаданих філософських питань. Під функціями філософії розуміють основні напрями використання її в суспільній (матеріальній і духовній) практиці, у результаті чого реалізуються її мета, завдання й призначення. Назвемо найважливіші функції філософії. 1. Світоглядна функція сприяє формуванню цілісної картини 2. Методологічна функція філософії виробляє основні методи 3. Розумово-теоретична функція (гносеологічна) має на меті 4. Аксіологічна функція (ціннісна) дає можливість адекватного 5. Критична функція має на меті все піддавати сумніву, шука 6. Виховна, гуманістична функція філософії сприяє генеру 7. Прогностична функція сприяє осмисленню перспектив роз Слід зазначити, що функцій філософії набагато більше, ніж ми перелічили. У той чи той історичний період розвитку суспільства домінуючими стають одні або інші функції, на наш погляд, наведені нами функції є найактуальнішими саме в умовах сучасної цивілізації. Загалом усі функції є результатом одухотвореності людського існування, наповнення людського життя вищим сенсом, вищими ідеями й неминущими цінностями. Реалізуючи гносеологічну функцію, філософія генетично поєднується з наукою та є її методологією. Відомо, що будь-яке наукове знання — це єдність теорії й методу. Теорія є системою ідей, поглядів, спрямованих на пояснення (пізнання) оточуючого світу, вона відповідає на питання: «Яким є предмет»? або «Чим є предмет»? це дає можливість розкрити природу, сутність і все-сторонні зв'язки предметів, явищ і процесів об'єктивної дійсності. Головними характеристиками наукових знань є істинність та їх практична цінність. Метод є одночасно й способом і засобом пізнання, а також практикою використання цих знань, прогнозуванням можливих змін в об'єкті пізнання. Метод відповідає на питання: «Як пізнати світ»? Позаяк філософія як найвища форма теоретичного світогляду головним об'єктом (предметом) свого пізнання вважає найбільш універсальні зв'язки, закони й принципи об'єктивної дійсності, то вона є одночасно й методом пізнання світу, його особливостей, способу існування, що робить її водночас методологією для всіх конкретних наук (визначає їх стратегію, напрями наукових досліджень, стає безпосереднім або опосередкованим зміс- том наукових ідей, теорій, сприяє науковому прогнозу, який спирається на філософські знання про закони й принципи об'єктивної дійсності). Філософські методи специфічним способом впливають на науку. Це пов'язано з тим, що вони мають щонайбільше узагальнюючий характер. Найвищим рівнем філософської методології є діалектика, яка дає змогу аналізувати світ, зокрема й духовний, через його постійний саморозвиток, а джерело руху шукати у внутрішніх суперечностях предмета (діалектична логіка)1. Філософська методологія дає можливість розробити такі основоположні принципи науково-теоретичного знання, як єдність логіки пізнання з об'єктивною логікою світу (єдність логічного й історичного); сходження від абстрактного до конкретного (рух від першої абстракції до всебічного п конкретного знання) тощо. Сучасна філософія є зразком зміни предмета філософських досліджень. Сьогодні доведено неможливість однозначно відповісти на основне питання філософії — воно є вічним і відкритим для подальших філософських роздумів. У XX і XXI ст. воно втратило актуальність. Натомість у філософії стала переважати проблема людини, дослідження екзистенціальноеті людського існування, сенсу життя, свободи вибору в досягненні індивідуального щастя. Сучасна філософія покликана вирішувати актуальні проблеми людини, сприяти пошуку ідеалів і конкретної практики для їх досягнення не в далекому майбутньому, а вже сьогодні на основі знання про людські можливості. Філософія має стати практичним інструментом, який дасть можливість людині, окремій особі визначити свою життєву позицію відносно світу, людей і власного «Я». 1 Крім діалектики, методами філософії є метафізика, догматика, еклектика, софіс 2 Основним питанням філософії традиційно вважають питання про відношення сві Дослідження предмета філософії та її соціальних функцій буде продовжено в наступних розділах під час аналізу проблеми генези й становлення філософських знань (історії філософії). Систему філософії визначають специфічні завдання, проблематика й предмет філософії, що дають змогу виокремити її основні структурні компоненти (структуру). Уже в античному світі під структурою філософії розуміли логіку (правильне мислення), фізику (учення про природу), етику (учення про людину). Водночас вважалося, що головною є етика, а всі інші структурні елементи мали підпорядковуватися практичній філософії, яка з необхідністю була спрямована на вирішення людських проблем, наприклад, філософія стоїцизму. В основному ця структура філософського знання зберегла своє значення й сьогодні. У німецькій класичній філософії вчення про систему філософії репрезентував Ґеорґ Геґель. Він вважав, що філософія обов'язково має складатися з трьох частин: логіки (що поєднується з об'єктивною діалектикою й теорією пізнання), філософії природи та філософії духу (філософія держави й права, філософія історії, філософія релігії, філософія мистецтва та історія філософії). Логіка, діалектика й методологія пізнання стали ядром філософії як системи. Структура сучасної філософії (онтологія, гносеологія, антропологія, соціальна філософія) є набагато ширшою за її ядро. Нові філософські дисципліни доповнюють її структурні елементи. До них належать етика, естетика, метафізика, філософія науки, філософія мови, філософія історії, філософія права тощо. Окремо слід сказати про таку філософську дисципліну, як історія філософії. Вона відбиває процес історичного розвитку філософської думки; віддзеркалює невпинний діалог філософських сентенцій; описує історію суб'єктів філософського мислення, що стали генераторами головних філософських ідей у конкретний історичний період їхнього життя. Історія філософії є прикладом розвитку філософських знань на основі адекватного віддзеркалення проблем сучасної цивілізації через процес рефлективності, критичного переосмислення своїх попередніх положень, самовдосконалення власних методів і теоретичного аналізу. На практиці це означає, що будь-який філософ, маючи право на оригінальність, завжди говорить від імені всіх попередніх мислителів (філософії загалом). Історичний досвід розвитку філософії свідчить про те, що головною її цінністю стає плюралістичний метод інтерпретації історико-філософських знань. Згідно з цим методом, жодний окремий погляд філософа не є істинним для всіх часів, а тому всі окремі філософські позиції мають право на існування в межах певних логічних кордонів (які вміщують частину абсолютної істини), що робить їх усі значущими й необхідними. Завдяки історії філософії людство може доповнити власне знання про себе, мету свого існування — щастя, шляхи його досягнення, реінтерпретуючи вже відкриті раніше філософські істини. Становлення філософського знання відбувалося впродовж більш ніж двохтисячолітньої історії людства з IX—VI ст. до н. є. до XXI ст. н. є., починаючи від міфологічної свідомості й релігії до утвердження філософського світогляду як раціонального осягнення світу. Отже, філософія — це форма суспільної свідомості, самопізнання людини, учення про загальні принципи існування буття (за античною традицією). До головних функцій філософії належать світоглядна, методологічна, розумово-теоретична, аксіологічна, виховна, гуманістична, прогностична. Систему філософських знань становлять онтологія (учення про буття), гносеологія (теорія пізнання), антропологія (учення про буття людини), соціальна філософія (учення про суспільство як цілісну систему). Однією з основних філософських дисциплін є історія філософії, що вивчає процес історичного розвитку філософії, діалог філософських систем та описує історію суб'єктів філософського мислення. Історія філософії стає не просто механічною частиною філософії, а її основою, сутністю, самосвідомістю.
1. Назвіть історичні форми світогляду. 2. Що таке філософія, її предмет і функції? 3. Коротко охарактеризуйте структуру філософського знання. 4. Що вивчає історія філософії? 5. Дайте коротку характеристику міфології як історично першої 6. Охарактеризуйте релігію як другу історичну форму світогляду. 7. Як співвідносяться філософія та наука?
1. Антология мировой философии: В 4 т. — М., 1969 — 1972. 2. Арцишевский Р. А. Мировоззрение: сущность, специфика, разви- 3. Бердяев Н. А. Самопознание. — Я, 1991. 4. Герасимчук А. А. Філософія: Курс лекцій: Навч. посіб. для вузів — 5. Ипьенков 3. В. Философия и культура. — М., 1991. 6. История философии. Учебник для вузов. — Ростов н/Д, 2002. 7. Історія філософії: Підручник / В. І. Ярошовець, І. В. Бичко, 8. А. Бугров та ін.; За ред. В. І. Ярошовця — К., 2002.
8. Канке В. А. Философия. Исторический и систєматический курс: 9. Любутин К. Н. Человек в философском измерении. — Свердловск,
10. Мамардашвили М. К. Как я понимаю философию. — М., 1992. 11. Мир философии: Книга для чтения: В 2 т. — Ч. 1: Исходньїе фило- 12. Ортега-и-Гассет X. Что такое философия. — М., 1991. 13. Саух П. Ю. Філософія: Навч. посібник. — К., 2003. 14. Світогляд і духовна культура. — К., 1993. 15. Спиркин А. Г Философия: Учебник для вузов. — М., 1998. 16. Философия: Учеб. пособие для вузов. — Ростов н/Д, 2003. 17. Философскии знциклопедический словарь. — М, 1989.
ФІЛОСОФІЯ СТАРОДАВНЬОГО СХОДУ: ІНДІЯ, КИТАЙ Схема 2
Ведичний період (приблизно VI—V ст. до н є. — III — II ст до н є.) Першоджерела' реліпйно-фшософські трактати «Веди» (знання)
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 698; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |