КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Ортодоксальні філософські системи
Школа санкх'я (санскритське слово — буквально «число, розрахунок») — філософська система, що розвивала ведичне вчення й була відома своїм дуалістичним світобаченням. Засновником цієї школи вважають мудреця Капілу, який навчав, що існує два вічних джерела світу, дві першопричини — пуруша (чистий дух) і пракріті (матерія) — основа всього багатогранного світу. Пуруша є носієм чистої свідомості, як першопричина світу він є абсолютно пасивним і не здатен діяти самостійно. Пракріті, навпаки, є активною енергією (силою), яка не має свідомості й власного вектора розвитку. Еволюція світу розпочинається з миті поєднання пуруші й пракріті, у результаті чого виникає велетенський зародок всесвіту («махат»), який має інтелект, що починає розбудовувати світ предметів та явищ. Розвиток світу в своїй основі має активність трьох енергій пракріті («гун»): енергії світла та радості; енергії руху й пристрасті; енергії темряви та браку розуму. До об'єднання з пурушою ці енергії перебувають у стані спокою, та як тільки вони стихійно об'єднуються, виникають 24 елементи світобудови, серед яких розум, самосвідомість, почуття тощо. Незважаючи на момент єдності, пракріті протистоїть пуруші (по суті, вони залишаються відносно самостійними). Наприклад, на рівні людини зв'язок душі й тіла є завжди відносним: «Я» людини (душа) є вільним елементом, який прагне продовжити своє існування в просторі та часі за межами матеріального буття. Але через те, що «Я» людини не знає істини життя, матеріальна залежність обмежує його потенційні можливості самостійного існування, внаслідок чого виникають страждання душі (драматизм життя) окремої людини. Санкх'я пропонує шлях до звільнення від страждання, де першим кроком є необхідність усвідомлення того, що «Я» п тіло — це різні субстанції. Тому «Я» має уникати матеріальних бажань, світських цінностей життя з метою зміни своєї карми та отримання вічної істини життя. Школа йоги (від санскрит, «поєднання», «зв'язок») — одна з шести даршан давньоіндійської філософії, виникла в II ст. н. є. Засновником йоги вважають філософа Патанджалі, автора праці під назвою «Йога-сутра» (приблизно II ст. до н. є.). Елементи вчення йогів частково містились у Ведах, що орієнтували людину на отримання надприродних здібностей шляхом спеціальної духовної практики (аскетизму, глибоких роздумів, концентрованої думки), а також в Упанішадах і «Махабхараті», де йога розглядалась як спосіб отримання істинного знання. Безпосередньою філософською основою йоги стає санкх'я. Згідно з філософським ученням йоги, пракріті (матеріальна субстанція) й пуруша (духовна субстанція, свідомість) із самого початку існували незалежно одна від одної. Але пуруша через незнання, невігластво потрапила в залежність від матерії й прагне подолати її, тобто повернутися до свого початкового незалежного стану. Людина є уособленням цього суперечливого поєднання матерії та душі (свідомості), тому йога вважає, що людина має «звільнити» душу від кайданів матеріального світу. Головними способами отримання вищих знань і звільнення душі від матеріальних пут світу є концентрація, медитація й аскетичні цінності. Саме звільнення піднімає людський дух до нових висот життя, перериває коло перероджень (сансару) й веде до злиття атмана («Я» людини) з Брахманом (абсолютом). Класична йога пропонує вісім щаблів практичної самореалізації на шляху до звільнення, що є кінцевою метою людського життя: — «яма» — приборкання, стриманість. Людина утримується — «ніяма» — етична культура. Виховання в собі гарних зви — «асана» — дисципліна тіла, тренування тіла, що сприяє — «пранаяма» — регулювання дихання; — «пратьяхара» — ізоляція душі від матеріальних почуттів і — «дхарана» — концентрація психіки на одному об'єкті мис — «дх'яна» — роздуми з метою внутрішнього споглядання — «самадхі» — прозріння, відчуття блаженства, перехід від зов Традиційно йогу поділяють на чотири різновиди: — джнана-йога (йога роздумів, шлях пізнання), яка ствер
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 676; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |