Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Основні етапи розвитку філософії в Стародавній Індії




Філософська думка зародилася в епоху формування перших класових суспільств і ранніх держав. Це був час, коли відходила в минуле міфологічна культура, на ґрунті якої виникли перші ре­лігійно-філософські системи, що згодом стали справжньою філо­софією. УII- —/ тис. до н. є. цей процес охопив територію Ста­родавньої Індії, де й з'явилися перші філософські традиції та школи. Підтвердження цьому знаходимо в ранньому релігійно-літературному тексті, (геніальній пам'ятці давньоіндійської ду­ховної культури) — «Ведах» (приблизно 1500 р. до н. є.). У них у міфологічній та релігійній формі сконцентровано всі існуючі на той час знання, що характерні для цього періоду історії Індії, а також викладено практичні рекомендації для жерців щодо прави­льного виконання релігійних обрядів тощо.

«Веди» складаються з чотирьох розділів.

1. Рігведа — збірник релігійних гімнів міфологічного й кос­
мологічного змісту.

2. Самаведа — зібрання наспівів, пісень, що реінтерпретують
тексти Рігведи для їх використання в ритуально-обрядовій діяль­
ності.

3. Яджурведа — опис ведичних ритуалів і правил жертвопри­
ношення.

4. Атхарваведа — зібрання текстів магічних заклять і формул.

До «Вед» також належать тексти, які їх інтепретують (тлума­чать), наприклад, Брахмани, у яких пояснюються мета й послідо­вність жертвоприношень, а також правильність їх виконання. До такої літератури належала й інша частина Вед — Упанішади, в яких, власне, й містяться засадові ідеї давньоіндійської філософії, що згодом розроблялися філософськими школами або окремими філософськими течіями (даршанами). До таких ідей належали вчення про карму, про реінкарнацію душі, сансару, тотожність атмана й брахмана тощо.

Ці ідеї спонукали появу перших філософських систем, які до­сліджували проблеми людського існування, життя, інтересів, здійснювали пошуки шляхів подолання тих труднощів, що об'єктивно існували в людському житті. Вони допомагали знайти відповіді на одвічні філософські питання про добро й зло, карти­ну Всесвіту, сенс людського життя, хоча загалом відповіді на них мали песимістичний характер. Перші давньоіндійські мислителі вважали, що зло є домінуючим атрибутом людського існування в матеріальному світі. Людина усвідомлює своє страждання, а то-


му перебуває в постійному пошуку шляхів його уникнення або подолання. Головною причиною страждання вважалася залеж­ність людини від впливу на неї Всесвітнього закону (карми).

Поняття «карми» стає одним з найважливіших у давньоіндій­ській філософії. Воно віддзеркалює ідею про те, що результати повсякденної діяльності й учинків людини впливають на майбут­ню форму іі переродження. При цьому вважалося, що карма не обмежує можливості індивідуального волевиявлення людини, во­на детермінує (визначає) її долю, але це не є чимось абсолютним, бо, змінюючи обставини свого життя й свого місця в ньому, лю­дина може вплинути й на свою карму.

Таким чином, сенсом людського існування стає прагнення управляти своєю кармою, аби подолати зло, яке домінує в реаль­ному житті та є небезпечним для майбутнього. Інакше кажучи, кожну мить свого життя людина має використовувати для ке­рування своєю кармою, щоб забезпечити собі щасливе майбутнє.


       
   


Розмірковуючи над причинами існування зла у світі, давньоін­дійські філософи зробили висновок: головна причина злаце незнання істини про справжні причинно-наслідкові зв'язки, що існують у житті людини та Всесвіті. Отже, стверджували вони, звільнення від зла, страждань можливі тільки через пі­знання істини та адекватних їй правил поведінки.


Істини людина отримує як одкровення, яке приходить до неї за певних умов особистого життя (використання правил самокон­тролю, дисципліни, аскетичних цінностей, які допомагають якіс­но змінити стан своєї душі, психіки й досягти стану просвітлено­сті, отримати остаточну мудрість про світ, істинумокшу).

Істина (самоконтроль) необхідна для того, щоб звільнити людину від матеріальних «кайданів» світу (людських бажань, чуттєвих потреб тощо), які є безпосередньою причиною існу­вання зла (страждань). Матеріальний світ не дає душі можли­вості поєднатися з вічним абсолютом (Брахмою), який перебу­ває в стані вічного незмінного спокою, щастя й блаженства (якийу буддизмі отримав назву «нірвана»).

Вищі істини орієнтують людину на те, що «нижчі» потреби людського життя (в їх матеріальній формі) мають підкорятися вищим. На практиці це означає, що в повсякденному житті лю­дина має прагнути жити життям і цінностями аскета, щоб прибо­ркати свої природні потреби й бажання. На цих ідеях побудовано етику діяльності й поведінки в давньоіндійському суспільстві.


Приблизно з 500 р. до н.е. починається епоха становлення класичних філософських систем. Філософія долає обмеження брахманізму й отримує підтримку наиширших верств населення. Історики релігійно-філософської думки Стародавньої Індії нази­вають шість класичних систем: санкх'я та йога; ньяя та вай-шешика; міманса та веданта. До некласичних систем умовно від­носять буддизм, джайнізм і чарваку-локаяту.

На відміну від безіменної релігіжо-міфологічноі думки ведичної епохи нові світоглядні системи позначилися конкретними історич­ними датами й іменами. Стають відомими такі імена, як Бріхаспаті, Вардхаман, Готама, Будда, Канада, Капіла, Патанджалі та ін. Зазви­чай це були історичні постаті, засновники тих чи тих релігійно-філософських систем, які залишили по собі так звані сутри (букв, «нитка, на яку нанизано намистинки»). Сутри — короткі практичні рекомендації, що відображали сутність їх учення. Згодом вони ста­ли правовими принципами, конкретними рекомендаціями до вико­нання ритуалів, жертвоприношень, способів організації повсяк­денного життя, виконання громадських обов'язків. Сутри ставали об'єктом подальших коментарів, вони розвивалися й критично пе­реосмислювалися згідно з новими історичними умовами. Таким чи­ном, даршани, сутри й прагнення знайти спосіб звільнення від страждання лежали в основі філософії Стародавньої Індії.

Історичну добу після 1000 р. н. є. визначають як період пост-класичної індійської філософії. А з початку XIX ст. говорять про сучасний етап розвитку філософії Індії з характерною особливіс­тю подолання її самоізоляції, входження до кола західної культу­ри. Репрезентували цей період такі відомі мислителі, як Гададхар Чаттерджі (Рамакришна) (1834—1886 рр.), Вівеканда Свамі (1863—1902 р.), Ауробіндо Гхош (1872—1950 рр.), Тагор Рабін-дранат (1861—1941 рр.), Кришнамурті Джидду (1895—1986 рр.).

Ш

~~^ Узагальнюючи, зауважимо, що давньоіндійська філософія) пройшла кілька етапів розвитку. Назвемо їх. Ведичний період ^ у (1500—600 рр. до н. є.), який збігається в часі з розселенням

----- арійців і поширенням їхньої духовної культури, виникненням

ведичної релігії, брахманізму й формуванням Вед. Епічний етап (VI ст. — II ст. до н. є.) — це період від ранніх Упанішад до даршанів (систем філософії). Найвідомішими першодже­релами були епоси «Махабхарата» та «Рамаяна». У цей час виникають буддизм, джайнізм, чарвака-локаята й класичні філософські школи — санкх'я, йога, веданта, вайшешика, ньяя, міманса, веданта. Ера сутр (II ст. до н.е. — VII ст. н. є.), що містить у собі скорочені та узагальнені філософські сис­теми. Вона завершує період давньоіндійської філософії.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 3234; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.039 сек.