КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Заняття 1. нозованого руху або розвитку
У 66, нозованого руху або розвитку. Водночас не відкидається можливість пізнання явища або процесу, але заперечується спроможність людини пізнати його закономірності. А пізнання, яке не фіксує закономірність, заперечує можливості пізнання світу загалом. У сучасному світі агностицизм і скептицизм репрезентовано такою філософською течією, як конвенціоналізм1. Протилежну позицію щодо агностицизму і скептицизму посідає матеріалістична діалектика, яка послідовно обстоює можливість адекватного пізнання об'єктивного світу (здобуття істинних знань). Матеріалісти декларують, що пізнання є процес, у результаті якого матерія (завдяки своїй здатності відображення — свідомості) може пізнати саму себе. Важливим аргументом, що свідчить на користь ідеї про можливість адекватного пізнання світу, є розвиток духовної культури, вся історія людської цивілізації та її ефективне практичне перетворення на основі істинних знань. Предметом гносеології є процес досягнення істинного знання, способи доведення істини, структура, форми п методи пізнавальної діяльності. Зазначимо, що головний метод сучасної гносеології виокремити неможливо, філософія науки орієнтує на існування феномену методологічного плюралізму — відсутності обмежень у використанні найоптимальніших та найефективніших методів під час вирішення конкретної пізнавальної проблеми (ситуації). В основі сучасної гносеології лежать кілька принципів. Назвемо їх. Принцип об'єктивності визнає самостійне існування предметів, явищ, процесів як об'єкта пізнання, їх незалежності від волі та свідомості суб'єкта пізнання. Принцип пізнавальності — визнання того факту, що пізнання можливе; пізнанню людини немає меж, хоч на кожному конкретно-історичному етапі пізнання воно обмежено рівнем розвитку людської практики. Принцип активності — визнання того, що процес пізнання є творчим актом відображення навколишнього світу у свідомості людини. Принцип діалектики визнає необхідність застосування до процесу пізнання основних законів, категорій і принципів діалектики. 1 Конвенціоналізм — філософська позиція, згідно з якою наукові положення, які визнаються всіма членами наукового співтовариства, с результатом певцої домовленості, а не логічного доведення їх істинності. Принцип практики спрямовує на те, що практика як діяльність людини з перетворення довколишнього світу та самої себе є головною рушійною силою, метою пізнання. Принцип історизму вимагає досліджувати всі предмети та явища навколишнього світу в контексті їх історичного розвитку (що було, що є і що буде). Принцип конкретності істини орієнтує дослідника на пошук індивідуальності, достовірності знання (істини) залежно від конкретних умов його здобування. Оскільки процес пізнання є складним і системним явищем, то є всі підстави виокремити й розглянути його основні елементи. 1. Суб'єкт пізнання — це людина, якій притаманний розум та 2. Об'єкт пізнання, до якого належить довколишній світ, бут 3. Істина — адекватне відображення суб'єктом пізнання пред Питання про істину є чи не найголовнішим у гносеології, тому розглянемо його докладніше. Історико-філософський аналіз проблеми істини свідчить про те, що впродовж історичного розвитку філософських знань її вирішення не було однозначним. Наприклад, Платон уважав, що істина — це незмінна якість ідеальних об'єктів; Арістотель зауважував, що істина є співвідношення наших знань та об'єктивної дійсності; Геґель зазначав, що істина є момент досягнення Абсолютної ідеї способом раціонального пізнання тощо. Не менш різноманітними (почасти полярними) є погляди на істину в сучасних філософських системах. Діалектико-матеріалістична філософія характеризує істину на основі теорії відображення об'єктивної дійсності людською свідомістю, де істина визначається як знання, яке достовірно відображає об'єкт пізнання. Загалом проблема істини вирішується через зв'язок таких понять, як «об'єктивна істина», «суб'єктивна істина», «абсолютна істина», «відносна істина» та «конкретна істина». Ключовою ознакою істини є її об'єктивність. Водночас істина є суб'єктивною, вона пізнається людиною і виражається в певних формах мислення. Істина є процес, а не одноразовий акт пізнання об'єкта в повному його обсязі. Зрозуміло, що головною ознакою є її об'єктивність (зміст істинного знання не залежить від суб'єкта пізнання). Положення про об'єктивність не означає, що істина належить тільки об'єктивному світу. Істина є водночас результатом суб'єктивної діяльності, вона пізнається людьми, які надають їй певних форм людської думки. Ступінь достовірності людських знань має певні обмеження, зумовлені низьким рівнем практики, індивідуального досвіду. Долаючи ті чи ті обмеження процесу пізнання, людина розвиває об'єктивний зміст істини. Істина є процес, об'єктивний за своїм змістом і суб'єктивний за своєю формою. Істина досягається не відразу, а поступово. Філософи говорять про процесуальність істини, тобто вона є нескінченним процесом суб'єктивного наближення до об'єкта пізнання, який перебуває в стані постійного розвитку. Для аналізу істини як процесу використовується категорія «відносного» (нетривкого, змінного). Тому, коли істину визначають як відносну або абсолютну, мають на увазі два необхідних моменти тієї самої істини. По-перше, відносна істина (відносність щодо об'єктивної істини) — це таке знання, яке відображає зміну ступеня його достовірності. Кінцевою метою розвитку відносної істини має стати досягнення абсолютного знання. По-друге, абсолютна істина (абсолютність у межах об'єктивності) означає наявність повного адекватного знання про об'єкт пізнання. Абсолютність в об'єктивній істині означає, по-перше, що подібна істина в процесі свого розвитку ніколи не заперечується (не спростовується), вона лише доповнюється новим змістом. Часто така істина належить до так званих вічних істин, фактів історії тощо. Абсолютна істина є певним ідеалом пізнання, якого ніколи не можна досягти. Абсолютність істини складається з фрагментів відносних істин (кожна відносна істина є носієм моменту абсолютності). Це не механічна сума істин, а процес їх синтезу (поєднання). Отже, відносна й абсолютна істини є двома моментами об'єктивної істини. Зауважимо, що нечітке розуміння діалектики абсолютного та відносного в істині на практиці призводить до догматизму й релятивізму. Догматизм (як уже зазначалося) видає своє вчення, ідею, теорію як раз і назавжди встановлену істину (догму) без урахування можливого розвитку предмета, який вона відображає. Догматизм підмінює об'єктивну дійсність суб'єктивістськими конструкціями, що одразу призводять до упереджених (хибних) знань. Догматизм виводить ідеї, теорії не з реального життя, а із суб'єктивістських умоглядних форм, відірваних від реальності, і видає їх за універсальну форму вирішення будь-яких проблем суспільного життя. Але незважаючи на це, кваліфікувати догматизм як негативне явище неправомірно, адже в ньому є елементи розумного консерватизму, які по-своєму сприяють розвитку й утвердженню наукового пізнання. Релятивізм намагався довести повну відносність знань, заперечував момент абсолютного, істинного в них і на цій основі відкидав об'єктивний зміст цих знань. Релятивісти спиралися на факти неповноти людських знань, що раніше були істинними, а згодом ставали хибними, що призводило до зміни одних теорій іншими. Будь-яке істинне знання завжди залежить від конкретних умов (місця та часу), які у процесі пізнання слід обов'язково враховувати. Надмірне розширення істини за межі її конкретності перетворює її в оману (помилкове мислення). Омана — це такий зміст людського знання, в якому об'єкт пізнання відтворюється неадекватно (об'єкт не збігається зі знаннями суб'єкта). Омана (наукова й ненаукова) підтверджується фактами існування ілюзій, утопічних ідей, наявністю помилок (логічних і фактичних), фантазій тощо. Але досвід переконує, що істина пов'язана з процесом подолання омани (як необхідної умови в процесі досягнення істини). Омана, помилковість створюють проблемне поле (усвідомлення суперечності між тим, що пізнане, і тим, що не пізнане) і орієнтує на дальший пошук їх правильного розв'язання. Оману й хибність важливо відрізняти від брехні. Омана й хибність мислення — це не спеціальна (штучна) фальсифікація істини, а результат обмеженості, суперечливості процесу пізнання істини, абсолютизації здобутого знання. Хибність — термін, який означає результат неправильної (нерозумної) дії в будь-якій сфері діяльності, насамперед у сфері пізнання. За своїм значенням цей термін дуже близький до омани. Брехня — це „навмисне фальшування істини з метою реалізації вузько-прагматичних інтересів соціальної групи або окремої особи. На практиці брехня поєднується з міфологією загального схвалення, все, що суперечить зацікавленій особі, видається за підозрілі ідеї, за які «інакомислячі» зазнають переслідувань. Ґрунтом для розростання догматизму, омани та брехні стають невігластво, користолюбство, паразитизм панівних партійних і державних структур. Розвиток суспільної практики (досягнень людської цивілізації) свідчить про те, що омана, хибне мислення можуть бути подолані, і при цьому відкриються ті чи ті боки істинного знання. Критерії істини дають змогу впевнитися, що знання не є ома-пою. Історія філософії репрезентує різноманітні погляди з цього питання. Так, Р. Декарт зазначав, що критерій істини — це ясність, очевидність. Л. Фоєрбах уважав критерієм істини позитивні відчуття людини, а ще згодом критерієм істини стала корисність (у прагматизмі) або узгодженість з іншими істинами (конвенціоналізм) тощо. Діалектико-матеріалістична філософія вважає, що головним критерієм істини є практика. Критерій практики є одночасно абсолютним і відносним (абсолютний, бо тільки практика може довести ті чи ті теоретичні положення). Водночас цей критерій є відносним, адже практика сама суперечливо розвивається й почасти не може адекватно довести істинність тих чи тих знань. Практика (досвід) стає базою для розробки, виокремлення інших критеріїв істинності, наприклад, внутрішньонаукових (формально-погічних), а також таких як краса, доцільність тощо, котрі, без сумніву, опосередковано виводяться практикою. Практика стає основним елементом процесу пізнання. Матеріалістична філософія вважає практику головною причиною й метою пізнання. Практика визначається як цілісна система матеріальної діяльності людей, спрямованої на трансформацію довколишньої' дійсності (адекватної адаптації до неї відповідно до соціальних і природних умов її існування). Назвемо найважливіші різновиди практики. 1. Матеріальне виробництво (праця, перетворення природи, 2. Соціально-політична практика є трансформацією суспі 3. Науково-експериментальна практика. У процесі пізнання
Найважливішими структурними елементами пізнання є чут--/ ' тєвий та раціональний рівні пізнання в іх діалектичній взаємодії. Матеріалістична філософія зауважує, що об'єкт пізнання має ніби два боки — зовнішній (явище) та внутрішній (сутність). Вектор спрямованості пізнання розгортається від явища до сутності. На цьому шляху людина використовує всі свої здібності, серед яких першорядне значення мають її почуття («живе споглядання»), а потім розум (мислення, раціональне). / Чуттєвий рівень пізнання — це суб'єктивний образ об'єктивного світу, що його свідомість людини формує за допомогою використання органів чуття (зір, слух тощо), які є не тільки результатом біологічної еволюції людини, а й продуктами історичного розвитку суспільства. Чуттєвий рівень пізнання реалізує свої можливості у трьох взаємозв'язаних формах — відчутті, сприйнятті та уявленні. Відчуття є найпростіша форма відображення об'єктивного світу за допомогою чуттєвого досвіду, завдяки якому людина одержує суб'єктивний образ об'єктивного світу. Результатом відчуття є розуміння окремих боків, властивостей предметів, що безпосередньо контактували з органами чуття людини. Відчуття є складовою частиною сприйняття. Сприйняття — це цілісний образ предмета, синтез окремих відчуттів (чуттєвих образів). Результати сприйняття утримуються у свідомості людини завдяки пам'яті. Свідомість має можливість оперувати цими суб'єктивними образами за допомогою уявлення. Уявлення — це узагальнений чуттєвий образ предмета, що був зафіксований і сприйнятий раніше, але в цю мить уже відсутній. На цьому рівні, поряд з елементарним узагальненням, виокремлюються деякі суттєві характеристики, а несуттєві, випадкові відкидаються. Суто чуттєвого рівня пізнання без впливу на нього мисдення не існує. Сучасна гносеологія вносить істотні корективи в розуміння чуттєвого пізнання, доповнюючи його новими знаковими компонентами, наприклад феноменом розуміння1. На відміну від чуттєвого пізнання, раціональне пізнання, мислення, пов'язане з об'єктивним світом не безпосередньо, а опосередковано (завдяки таким посередникам, як слова, знаряддя праці тощо). Раціональне пізнання виявляє сутність, закони досліджу- 1 Розуміння є найважливішою ідеєю герменевтики Цей філософський напрям виходить з того, що пізнання істини є результатом діалогу науковців, особистостей, текстів, культур, знакових систем тощо, що вимагає розуміння та взаємопорозуміння Розуміння характеризується як процес пошуку певного змісту, що закладений авторами в текстах Розуміння с рух, пошук змісту, бо зрозуміти можна лише те, що має зміст. ваних явищ, досягає об'єктивної істини в її конкретності. Формами раціонального пізнання стають поняття, судження та умовиводи. Поняття — основа абстрактного мислення, форма думки, в якій узагальнюються внутрішні суттєві характеристики предмета, явища або процесу. Поняття фіксуються в дефініціях (визначеннях). Судження — це форма мислення, яка що-небудь стверджує або, навпаки, заперечує стосовно об'єкта пізнання. Словесною формою судження є речення. Об'єднання кількох суджень створює таку форму абстрактного мислення, як умовивід. Умовивід — це логічний процес, під час якого з кількох суджень на основі закономірних зв'язків виводяться нові судження. За характером отримання нового знання умовиводи поділяються на такі основні види: індуктивні, дедуктивні та умовиводи за аналогією. Чуття людини і процес мислення перебувають у тісному діалектичному взаємозв'язку. Чуттєві дані завжди є у свідомості в тих чи тих раціональних формах пізнання, водночас наше мислення (раціональне) послуговується мовою — системою чуттєво сприйнятих знаків. Чуттєве п раціональне лише в єдності можуть давати адекватну картину дійсності. У процесі пізнання, поряд з раціональними операціями та процедурами, беруть участь і нераціональні. До таких нераціональних процедур належить творчість. Творчість — це механізм адаптації / людини до надзвичайно мінливого світу. Творчість є діяльністю, що створює щось якісно нове (те, чого раніше не було). У гносеології — це створення нових теорій, наукових дисциплін, бачення нових явищ, уведення нових понять тощо. Основа творчої діяльності зазвичай поєднується з несвідомими та ірраціональними (інтуїтивними) чинниками, але водночас творчість тісно пов'язана з раціональним способом мислення. Інтуїція — властивість людської свідомості, що дає змогу, осягнути істину без попередньої логіки доведення. Основна риса' інтуїції — брак усвідомленого процесу пошуку істини (здобуття кінцевого знання). У матеріалістичній філософії інтуїція є своєрідним різновидом мислення, що проходить на рівні несвідомого, а усвідомлюється (як «вибух») тільки результат такого мислення. У дальшому істина, яку осягнуто інтуїтивно, переусвідомлюється й доводиться звичайними методами. Таємного та містичного тут нічого немає. Головними передумовами інтуїтивної істини є особистий досвід, професійне володіння інформативним полем про ,іШШі об'єкт пізнання, схильність до інтуїтивного прийняття рішень, обдарованість тощо. Такі найважливіші форми пізнання, як гіпотеза й теорія, стають можливими завдяки єдності чуттєвого та раціонального способів відображення навколишнього світу. Гіпотеза — це науково обґрунтований прогноз існування можливих предметів, явищ і процесів у об'єктивній реальності, це знання, яке може бути доведеним фактом у майбутньому. Теорія — це найадекватніша форма наукового знання, система істинних знань про дійсність, яка має строгу й логічно вивірену структуру, що дає цілісне й синтетичне знання (уявлення) про закономірності існування предметного світу або процесів, що відбуваються в ньому (докладніше про гіпотезу й теорію йтиметься в темі 6). Отже, процес пізнання у своєму діалектичному розвитку проходить шлях від простих чуттєвих образів до складних наукових теорій. Це діалектичний процес переходу від явища до сутності першого порядку до явища й сутності другого порядку і так далі — у цьому виявляється головна закономірність процесу пізнання. Цей процес ґрунтується на: визнанні об'єктивного існування дійсності як об'єкта пізнання, її незалежності від свідомості та волі суб'єкта; визнанні того факту, що людські знання є результатом адекватного віддзеркалення дійсності. Вони дають об'єктивну істинну картину світу, орієнтують на те, що пізнання людини не має меж, хоча на кожному історичному етапі воно обмежено рівнем розвитку практичної діяльності людини; визнанні того, що процес пізнання є цілеспрямованим творчим відображенням дійсності у свідомості людини; визнанні необхідності використання в процесі пізнання основних принципів, законів, категорій діалектики; визнанні суспільно-історичної предметно-чуттєвої діяльності людини з перетворення природи, суспільства та самої себе основною рушійною силою, метою пізнання й критерієм істини; визнанні необхідності дослідження всіх предметів і явищ навколишнього світу в їх історичному розвитку; визнанні того факту, що абстрактної істини не існує, істина завжди конкретна, будь-яке положення наукового пізнання слід аналізувати в конкретних умовах місця і часу. , Пипі'аннЯрля сарібперевіріш 1. Охарактеризуйте сутність пізнавального процесу. 2. Проблема пізнання в історії філософії. 3. Що таке практика? Що пов'язує практику з процесом пізнання? 4. Що таке істина? Критерії істини. 5. Принципи пізнання. 6. Структура пізнання (головні елементи).
1. Знання та віра. 2. Істина, брехня, омана. 3. Істина та корисність. 4. Пізнання й творчість. 5. Агностицизм та його головні напрями. 6. Чуттєве пізнання та його форми. 7. Форми логічного пізнання. 8. Розум, здоровий глузд, їх особливості та взаємозв'язок. 9. Конкретне та абстрактне.
10. Взаємодія пізнавальної та практичної діяльності людини. 11. Характеристики критеріїв істини в процесі пізнання. 12. Агностицизм і скептицизм — що їх поєднує й відрізняє? Списом рекомендованої літератури ||4,* 1. Алексеев П. В., Панин А. В. Теория познания и практика. — М., 2. Андрос Е. И. Истина как проблема познания и мировоззрения. — 3. Гайденко П. П. Проблемьі рациональности на исходе XX века // 4. Порский Д. П. О критериях истиньї (к диалектике теоретического 5. Загадка человеческого понимания. — М., 1991. 6. Крьімский С. Б., Парахонский Б. А., Мейзерский В. М. Зпистемоло- 7. Лекторский В. А. Обьект, субьект, познание. — М., 1980. 8. Ойзерман Т. И. Принцип познаваемости мира // Филос. науки. — 9. Порус В. И. Зпистемология: некоторьіе тенденции развития // Вопр.
10. Хабермас Ю. Познание и интерес // Филос. науки. — 1990. — № 1. 11. Хазиев В. С. Философское понимание истиньї // Филос. науки. — 12. Хайдеггер М. О сущности истиньї // Филос. науки. — 1992. — № 2.
1. Загальна характеристика німецької класичної філософії та її історичне значення. 2. І. Кант – засновник німецької класичної філософії. 3. Філософія Г. Гегеля. Система і метод, їх суперечливість 4. Антропологічний матеріалізм Л. Фойєрбаха.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 557; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |