КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Політичні режими. Демократія і політика
Політичні системи сучасності. Політичний режим Розділ II. ФУНДАМЕНТАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПОЛІТОЛОГІЇ: ВЛАДА ПОЛІТИЧНА СИСТЕМА, ДЕРЖАВА Панов Це один з важливих елементів, що характеризує форму держави. У широкому контексті політичний режим є сукупністю головних прийомів і засобів здійснення політичної влади; як зазначав Д. Істон, «це правила і цілі політичної взаємодії». У більш конкретному сенсі політичний режим розглядають як державний режим. Але це не змінює його сутності щодо системи методів і засобів, які використовує державна влада. Порядок політичної взаємодії логічно ґрунтується на: 1) цінностях — життєво важливих цілях, ідеалах, подіях; 2) нормах — правилах, традиціях, на основі яких організується життя суспільства і держави; 3) авторитеті — готовності та здатності громадян діяти за усталеними правилами і підкорятися чинній державній владі. Ж.-Л. Кермон, аналізуючи сутність політичних режимів, спирається на такі визначальні показники: принцип легітим-ності; структура інститутів; система партій; форма і роль держави. Залежно від співвідношення цих елементів режиму можна оцінити характер політичної влади, спосіб її формування, ефективність засобів і методів реалізації владних повноважень. За змістом і співвідношенням зазначених вище компонентів визначають типи політичних режимів. Тоталітарний режим характеризується абсолютним контролем держави над усіма галузями суспільного життя, повним підкоренням людини політичній владі та пануючій ідеології. Проблеми тоталітаризму XX ст. розробляли у своїх творах видатні політологи і соціологи: Ф. Хайек «Шлях до рабства» (1944), Г. Арендт «Джерела тоталітаризму» (1951), К. Фридрих і 3. Бжезинський «Тоталітарна диктатура і автократія» (1956) та ін. Термін «тоталітарний» ввели до політичного лексикону в 1920-х pp. Дж. Амендолані та П. Табетті для характеристики режиму лідера італійських фашистів Б. Муссоліні. Сутність такого політичного ладу він закріпив у формулі: «Все в державі, нікого поза державою, нічого супроти держави». У кожній з країн, що пережили цей режим, тоталітаризм мав специфічні вияви, але можна виокремити й систему його загальних ознак: 1. Загальна політизація та ідеологізація суспільства, але фактично воно відчужене від політичної влади, хоч і не усвідомлює цього, адже в масовій свідомості діє міф про «єдність і злиття» народу і влади. 2. Держава прагне до глобального панування і контролю над усіма сферами соціального життя; законодавча, виконавча і судова системи влади контролюються з одного центру — правлячою партією. 3. Монопольний державний контроль над економікою, ЗМІ, культурою, освітою, релігією, аж до приватного життя громадян та їх поведінки; діє політична цензура. 4. Неправова регламентація суспільних відносин, коли закони фактично захищають інтереси держави; політичні права і свободи громадян закріплені лише формально; діє принцип — «дозволено лише те, на що прямо вказує закон». 5. Державна влада дуже бюрократизована; еліта влади є номенклатурою, що рекрутується за системою «гільдій», її оточує «ореол таємності» та недоторканності. 6. Домінуючим методом управління стає насильство, примус і терор. 7. Однопартійна система, фактичне панування однієї партії; легальна політична опозиція заборонена і фактично відсутня; духовна опозиція виявляється здебільше у формі дисидентства. 8. Функціонує тільки офіційна державна ідеологія, яка визначає всі суспільні цінності, зразки щодо виховання, стандарти поведінки тощо; будь-які інші ідейні течії жорстоко переслідуються. 9. Безконтрольність репресивних органів держави: армія, поліція, служби безпеки, крім охорони правопорядку, виконують функції державних каральних органів, тобто діють як інструменти масових репресій. 10. Економічною основою є велика власність: монополістична, державна, громади. 11. Надцентралізація і надконцентрація державної влади на чолі з диктатором (фюрер, ватажок) та його оточенням. 12. Громадянське суспільство відсутнє чи придушене. 13. Права національних меншин формально декларовані, а в дійсності — суттєво обмежені. 14. Суспільство живе за подвійною мораллю, керується так званою «тоталітарною свідомістю». Авторитарний режим є державно-політичним устроєм суспільства, за якого встановлюється режим особистої (групової) влади за формальною участю народу. Авторитаризм домінував як режим влади протягом усієї політичної історії людства; усі стародавні тиранії, деспотії, диктатури були автократіями. Кредо середньовічного авторитаризму було закріплене в англійській політико-юридичній максимі: «Король не може переступити закон, адже закон тотожний його волі». Втіленням класичного авторитаризму стала абсолютна монархія (її апологія знайшла розкриття в теорії Ж. Бодена). Сучасна політологія вважає авторитаризм проміжним станом суспільства між тоталітаризмом і демократією. Він виникає внаслідок різкого послаблення прерогатив парламентських та інших демократичних інститутів, нестійкості уряду і його неспроможності проводити ефективну політику, через спроби лавірувати між різними соціальними верствами заради збереження правлячої еліти. Усе це використовується як привід для встановлення режиму «твердої влади» чи «залізної руки». Нерідко сучасні автократії формуються як реакція правлячої групи на зростання соціальної напруги в суспільстві — такі режими стають авторитарними диктатурами: військовими, клановими, релігійними. Головними рисами авторитаризму слід вважати: надмірну централізацію, строгу ієрархію у відносинах між суб'єктами влади, пряме спирання на військово-каральний апарат. Крім того, авторитарні режими сучасності мають ряд важливих ознак: 1. У центрі й на місцях відбувається концентрація всієї влади в руках однієї особи (групи) чи державного органу та водночас відбувається відчуження народу від реальних важелів влади. 2. Принцип розподілу влади на законодавчу, виконавчу і судову практично ігнорується. 3. Роль представницьких органів влади обмежена, хоча вони можуть існувати. 4. Політичні права і свободи громадян значною мірою обмежені; закон здебільшого захищає інтереси держави; роль суду викривлено, поряд з ним діють позасудові органи. 5. Держава припускає існування легальної опозиції, але всемірно намагається звузити можливості її дії. 6. У країні може існувати декілька партій, але «карликових» і невпливових; їх політична роль мізерна, вони мають лояльно ставитися до влади; політичний плюралізм — імітується. 7. Принципів виборності державних органів та підконт-рольності посадових осіб з боку населення майже немає. 8. Методи державного управління здебільшого командні, адміністративні, але терор і масові репресії практично не застосовуються; режим часто звертається до соціальної демагогії. 9. Держава відмовляється від тотального контролю над усіма сферами суспільного життя. 10. Зберігається часткова цензура (зокрема над ЗМІ), в режимі «напівгласності» дозволено критикувати окремі недоліки державної політики. 11. У суспільстві домінує офіційна ідеологія, але дозволяються й інші ідейні течії за умови лояльності до режиму влади. 12. Церква формально відокремлена від держави, але фактично підтримує правлячий клас та перебуває під державним контролем. 13. Силові структури практично непідконтрольні суспільству та використовуються нерідко у суто політичних цілях; особистість не має гарантій безпеки у взаємовідносинах із владою. 14. Державний сектор економіки досить великий і жорстко регулюється державою; вільне приватне підприємництво дозволяється, але не є високоефективним; громадянське суспільство може існувати, але залежить від держави. 15. У суспільстві та державі процвітає корупція, кумівство, клановість; норми моралі в основному консервативного, традиційного характеру. 16. Права національних меншин суттєво обмежені. 17. Соціальною опорою влади є більшість населення, що поділяє офіційну ідеологію; легітимність лідера ґрунтується на силі, вольових якостях, інколи на харизмі. Одна з сучасних типологій авторитарних режимів належить німецькому політологу Д. Берг-Шлоссеру. Він виокремлює такі різновиди авторитаризму: — традиційна абсолютистська монархія — режим, при якому донині немає розподілу влади та політичної конкуренції, панує ідеологія аристократії (наприклад, країни Персидської затоки, Непал, Марокко, монархії напівфеодальних племен аборигенів деяких островів та континентів); — традиційний авторитарний режим олігархічного типу, поширений у Латинській Америці. Економічна і політична влада, як правило, зосереджена в руках декількох впливових родин; один лідер зміщує іншого за допомогою перевороту чи фальсифікації результатів виборів; еліта тісно пов'язана з церквою та військовою верхівкою (наприклад, режими Гватемали, Колумбії); — гегемоністський авторитаризм нової олігархії — режим, що відбиває інтереси компрадорської буржуазії, яка здійснює посередництво між іноземним капіталом і національним ринком (режим Маркоса на Філіппінах (1972-1985 pp.), режими Тунісу, Камеруну). Саме ці режими найчастіше формуються у вигляді «військових диктатур» трьох видів: а) терористичне правління однієї персони (режим Аміна в Уганді, Дювальє на Гаїті, Франко в Іспанії, Салазара в Португалії); б) військові хунти, які провадять структурні економічні реформи (режим Піночета в Чілі, Ро-Де У і Чон Ду Хвана в Південній Кореї); в) однопартійні режими (при Г. А. Насері в Єгипті, при X. Пероні в Перу). Зрештою, слід виокремити ще один різновид авторитаризму — теократичні режими, за яких церква цілком або частково замінює інститути держави, а влада концентрується в руках духовних осіб (правлячий рух «талібан» в Афганістані (кінець 1990-х рр.)> «ісламська держава» в Ірані). Демократичний режим. Демократія є найскладнішим різновидом політичного режиму. Сам термін «демократія» в перекладі з грецької мови означає «влада народу». Людство використовувало демократію з глибокої давнини поряд з іншими ранніми формами політичної організації суспільства; це були — безпосередня первісна, общинна демократія, військова племінна демократія додержавних етапів розвитку людства (стародавні германці, слов'яни). Державні форми демократії були добре відомі античному світу: в Греції вона тривалий час чергувалася з тираніями і деспотіями (монархічним правлінням), а в Стародавньому Римі республіканська рабовласницька демократія панувала декілька століть, аж до імперії. Афінський стратег Перікл, пояснюючи сутність демократії, наголошував, що цей лад зветься демократичним, тому що базується не на меншості, а на більшості: «Щодо приватних інтересів — закони наші надають рівноправності всім». Проте первинний сенс демократії як народовладдя часто суттєво відрізнявся від численних форм її практичної реалізації, що й внесло чимало розбіжностей та суперечок щодо розуміння цього терміна. Більш широке визначення поняття «демократія» було сформульоване президентом США Авраамом Лінкольном — «народний уряд, обраний народом і для народу». Однак з часів першого вживання цього терміна в трактаті Арістотеля «Політика» між вченими і публічними політиками йдуть нескінченні спори щодо його змісту, окремих складових демократії, спрямованості, етнічної оцінки тощо. Можливо, народу і державі, що відмовилися від тоталітаризму і прямують до демократичного режиму, доцільно враховувати думку Карла Поппера: «Демократію ми обираемо не тому, що вона багата чеснотами, а тільки для того, щоб запобігти тиранії. Обираємо із розумінням її недоліків і пошуками, як їх подолати». У політичній науці існує декілька інтерпретацій змісту демократії. В одних випадках її трактують досить широко, як суспільну систему, що ґрунтується на добровільності всіх форм життєдіяльності громадян. В інших випадках її тлумачать більш конкретно — як форму держави, в якій всі громадяни володіють рівними правами на владу (на відміну від монархії чи олігархії). Врешті, демократію визначають як ідеальну модель громадського устрою, визначений суспільний світогляд, що базується на цінностях свободи, рівноправності, прав людини. У такому значенні під демократією розуміють політико-ідео-логічно зорієнтований соціальний рух, що втілюється у програмах і діях певних партій та громадських організацій. Автори різних політологічних теорій демократії виходять або з принципу повинності (нормативно-ціннісний підхід), або з практики її елітарного застосування (неопозитивістський підхід), таким чином моделюючи очікувані політичні режими правління. Ліберальна теорія демократи ґрунтується на англо-сак-сонській традиції (класичний лібералізм Т. Гоббса, Дж. Лок-ка, Ш.-Л. Монтеск'є), яка розглядає демократію як відповідальне і компетентне правління. Ліберальна ідея «суспільного договору» як основи утворення держави і концепція розподілу влад як умова обмеження влади правителя обумовили принципи взаємовідносин громадянина і держави: народ є джерелом влади; він делегує свою волю через обраних повноважних представників; особистість автономна щодо держави і суспільства; парламентська форма представницької демократії може бути ефективною, оскільки спирається на підтримку більшості людей; лише Конституція закріплює обсяг тих повноважень, які народ передає своїм обранцям тощо. Теорія прямої (колективістської) демократії, одним із авторів якої був Ж.-Ж. Руссо, відкидає принцип представництва. Демократію розуміють як пряме правління народу, що сам здатен висловити свою власну волю. Теорія соціалістичної демократії, на відміну від ліберальних настанов, трактує її як форму і засіб класового панування. Даний підхід мав дві традиції — ортодоксальну (К. Маркс, Ф. Енгельс, В. І. Ленін) та реформістську (Е. Бернштейн, К. Каутський). Ортодокси ідентифікували демократію з диктатурою пролетаріату, а соціал-реформісти трактували її як своєрідний компроміс різних соціальних сил. Концепція плюралістичної демократії, розроблена на рубежі XIX—XX ст. (М. Вебер, Г. Ласкі, С. Ліпсет та ін.), ґрунтується на ідеї політичного плюралізму та включенні в життя сучасних країн множини громадських рухів і партій, які мають різні політичні цілі та виборюють владу. Головною відмінністю плюралістичної демократії є те, що в ході виборчих кампаній та парламентської діяльності партії та рухи представляють інтереси численних соціальних груп суспільства, через які також реалізуються інтереси окремої особистості. Отже, процес прийняття політичних рішень проходить через боротьбу «груп інтересів» та є своєрідним компромісом. Серед політологів є також послідовники елітарної теорії демократії (Й. Шумпетер, Ж. Бодуен, П. Бірнбаум, Р. Арон, Д. Бернхем), які вважають, що слід відштовхуватися не від ідеалу демократії, а від практики, що єдина може вважатися нормою. Підготовка й прийняття політичних рішень вимагає «поділу праці» на управлінців (політичну еліту) та керованих. Пануюча еліта, яку обрали на певний строк, набуває функцій політичного представництва інтересів більшості населення, що добровільно на цей термін обмежило свою політичну активність. Елітизм поступається демократії в методах формування інститутів влади. В останні роки у політології з'явилася теорія «хвиль демократизації», автори якої (наприклад, С. Хантінгтон «Третя хвиля. Демократизація XX ст.») вважають, що розбудова сучасних інститутів демократичного правління відбувалася в три етапи з підйомами і тимчасовими занепадами, але на кожному етапі це стосувалося цілої окремої групи країн. Періодами підйому хвиль демократії у XX ст. є 20-ті, 50-60-ті, 70-ті та 90-ті роки. Однак прибічники різних концепцій і теорій є одностайними у виділенні загальних ознак демократи: визнання народу джерелом влади і сувереном у державі; рівноправність громадян; підлеглість меншості більшості під час прийняття рішень; повага до прав та інтересів меншості; виборність ключових органів держави. З цього випливають і головні характеристики демократичного режиму: 1. Населення бере участь у формуванні та здійсненні державної влади завдяки безпосередній (референдум, плебісцит) та представницькій (вибори) демократії. 2. Владу поділено на незалежні гілки — виконавчу, законодавчу і судову. 3. Закон панує в усіх галузях суспільного життя; він юридично закріплює, а політична практика гарантує широкий спектр прав і свобод особистості; діє принцип: «все, що не заборонено — дозволено». 4. Правову державу розбудовано; діє громадянське суспільство з розвинутою інфраструктурою. 5. Легальна опозиція користується всіма політичними правами і свободами, діє в межах закону; політичні рішення приймаються з урахуванням інтересів соціальної меншості; громадяни вільно висловлюють свої думки та позиції. 6. Виборність та змінюваність центральних і місцевих органів державної влади, їх підзвітність виборцям; легітим-ність державної влади. 7. Функціонує багатопартійна (чи двопартійна) система, за якої одна партія (блок) змінює іншу на законних засадах у результаті виборів. 8. Засоби масової інформації цілком вільні від цензури; існує принцип гласності. 9. У політиці домінують методи переконання, узгодження, компромісу; легальні засоби насильства звужені до необхідного мінімуму державного примусу та юридичного припинення. 10. Дії силових структур (армії, поліції, спецслужб) регулюються законом і перебувають під демократичним контролем суспільства. 11. У суспільстві й державі немає пануючої офіційної ідеології; за умов плюралізму більшість ідейних течій протистоять одна одній. Зберігаються та пропагуються загальнолюдські й соціальні національні цінності, згідно з якими формується суспільна свідомість. 12. Церкву відокремлено від держави, держава не втручається у справи церкви й релігії; державна влада має світський характер, у суспільстві діє свобода совісті й віросповідань. 13. Права національних меншин забезпечуються, як правило, у повному обсязі. У демократичних суспільствах також наявні негативні явища: тимчасові політичні конфлікти і кризи; економічні негаразди й кризи; корупція в державних органах влади; зростання злочинності тощо. Проте, критикуючи дії влади, більшість населення все ж свідомо підтримує демократичні цінності. Водночас, як свідчить політична практика багатьох демократичних країн, демократія як ідеал і демократія як система інститутів і процедур прийняття рішень не збігаються абсолютно. Саме цю думку послідовно доводить американський політолог Р. Даль, який інституціональну інфраструктуру сучасних демократій визначив поняттям «поліархія» (багатовладдя, правління багатьох). На його думку, це специфічний вид політичного режиму для управління сучасною демократичною державою. Сутність поліархії як політичного порядку передбачає наявність досить високої терпимості до опозиції та досить широких можливостей для населення впливати на уряд і навіть брати участь в усуненні мирним шляхом офіційних осіб. Р. Даль виокремлює сім інститутів, які забезпечують ефективність режиму поліархії: 1. Виборні посадові особи; контроль за рішеннями уряду конституційно закріплений за обраними від народу представниками. 2. Вільні та чесні вибори, що виключають будь-яке насильство і примус. 3. Загальне голосування; право обирати і бути обраним має все доросле населення. 4. Досить висока залежність уряду від виборців та результатів виборів. 5. Свобода слова, що забезпечує можливість вільно висловлювати свою думку, включаючи критику уряду, режиму, суспільства, пануючої ідеології. 6. Існування альтернативних джерел інформації, які конкурують між собою та не є підконтрольними урядові. 7. Висока міра свободи в утворенні відносно автономних і незалежних організацій, партій, груп інтересів (у тому числі опозиційних). Отже, поліархія як правління багатьох, між тим, забезпечує захист і повагу прав меншості — таким чином суспільство захищає себе від диктатури (тиранії) більшості. Чим надійніше захищені інтереси соціальної меншості, тим міцніше та ефективніше демократичні устрої і механізми управління. Запитання для самоконтролю 1. Визначте принцип системного підходу до аналізу політичної сфери суспільства. 2. Як діє механізм функціонування політичної системи за ідеєю Д. Істона? 3. Як слід визначати сутність «політичної системи» в аспекті соціологічного підходу? 4. Яких суттєвих ознак набуває політична система в процесі свого формування? 5. Розкрийте зміст основних компонентів, які містить політична система: інституційного, функціонального, регулятивного, комунікативного, ідеологічного. 6. Які функції політичної системи виокремили американські політологи Г. Алмонд і Дж. Пауелл? 7. Як Г. Алмонд типологізує політичні системи за геополітич-ним критерієм та відмінностями політичної культури? 8. Які моделі політичної системи містить телеологічна класифікація? 9. Здійсніть порівняльну характеристику політичних режимів тоталітаризму та авторитаризму.
Рекомендована література 1. Давид Р., Жоффре-Спиноза К. Основные правовые системы современности. — М., 1999. 2. Эндрейн Ч. Ф. Сравнительный анализ политической системы, — М., 2000. 3. Журавський В. С. Політична система України: Проблеми становлення і розвитку (правовий аспект). — К., 1999. 4. Зіллер Ж. Політико-адміністративні системи країн ЄС: Порівняльний аналіз. — К., 1998. 5. Конституции государств Европейского Союза. — М., 1997. 6. Конституційне право України / За ред. В. Я. Тація, В. Ф. Погорілка, Ю. М. Тодики. — К., 1999. 7. Конституції нових держав Європи та Азії. — К., 1996. 8. Мишин А. А. Конституционное (государственное) право зарубежных стран. — М., 1996. 9. Пугачев В. П., Соловьев А. М. Введение в политологию. — М., 2002. 10. Чиркин В. Е. Конституционное право зарубежных стран. — М., 2000. 11. Шаповал В. Зарубіжний парламентаризм. — К., 1993.
Дата добавления: 2015-06-29; Просмотров: 1172; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |