КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Позитивізм, неопозитивізм, пост позитивізм
Позитивізм виник у XIX сторіччі як філософія без «метафізики», тобто як така, що цікавиться не фундаментальними засадами всього існуючого, а як філософія так званого «позитивного», тобто в першу чергу природничонаукового знання, знання, підтвердженого досвідом, експериментом. Фундатор позитивізму французький філософ Огюст Конт (1798 - 1857 р.) розділив історію пізнання природи на три стадії, кожна з яких відповідала певному типу світогляду: теологічному, метафізичному й позитивному. На першій, теологічній, стадії людський розум намагався пояснити явища впливом надприродних сил. Бога. Метафізичний світогляд, за Контом, є видозміною теологічного. Основу всіх явищ, згідно з метафізичним світоглядом, складають абстрактні метафізичні сутності. На зміну теологічному й метафізичному світогляду, за Контом, приходить «позитивний метод», що вимагає відмови від «абсолютного знання». Базуючись на цьому, О. Конт формулює основний висновок позитивізму: учений повинен обмежуватися лише описом власних відчуттів, що формулюються на основі відчуттів. Поняття ж, закони - це лише зручний засіб опису відчуттів. Вони не мають ніякого відношення до об'єктивного світу, а якщо і мають, то ми ніколи не зможемо цього перевірити. Завдання філософії як спеціальної науки «перші» позитивісти (О. Конт, Г. Спенсер) вбачали у систематизації й узагальненні спеціально — наукового знання. ' Представників «другого» позитивізму часто називають махістами або емпіріокритиками. В основі всіх явищ, як вважав австрійський фізик і філософ Ернст Мах (1836 - 1916 р.), лежать факти чуттєвого світу, відчуття, що бувають по-різному пов'язані між собою, і з ними бувають пов'язані настрої, почуття, прояви волі. Стійкі та постійні відчуття закарбовуються в пам'яті, й можуть бути виражені за допомогою мови. Насамперед це «комплекси» кольорів, тонів, різноманітних ступенів тиску та ін., функціонально пов'язані між собою просторовими й часовими характеристиками. Вони одержують особливі назви. Їх, вважає Мах, називають тілами. Відносно постійними видаються «комплекси» спогадів, настроїв, почуттів, пов'язані з особливим, живим тілом. Цей комплекс позначається словом «Я». За Махом, не тіла викликають відчуття, а комплекси різних елементів, комплекси відчуттів утворять тіла (пригадаємо Берклі). Мах вважає «елементи» (тобто відчуття) нейтральними, не відносячи їх ні до фізичної (об'єктивної), ні до психічної (суб'єктивної) сфер. Вони покликані забезпечити безперервний перехід від фізичного до психічного в рамках єдиного знання, де фізика і психологія виступають як різні напрямки в дослідженнях тих самих елементів досвіду. Виходячи з цього. Мах намагався переосмислити основні категорії науки. Такі поняття, як сила, маса, простір, час, причинність він вважав позначеннями комплексів відчуттів та їхніх функціональних зв'язків, що відповідають певним органам, сформованим біологічними потребами. Метою науки є «чистий опис» фактів чуттєвого сприйняття, до яких пристосовується думка. Неопозитивізм як «третя» історична форма позитивізму, склався на початку 20-х років XX сторіччя майже одночасно в Австрії, Англії, Польщі. Він включає різноманітні школи, підходи, позиції. Специфічними рисами постпозитивізму є: 1) Відхід від орієнтації на символічну логіку і звертання до історії науки; 2) Поступовий відхід від демаркаціонізму; 3) Відмова від комулятивізму у розумінні розвитки знання (теорія антикомулятивізму); 4) Істотна зміна проблематики методологічних досліджень. Характерними для постпозитивізму є проблеми фальсифікації (правдоподібності наукових теорій); раціональності; розуміння; соціології знання.
Дата добавления: 2013-12-14; Просмотров: 470; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |