КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Питання 1. Природа людини
1. Розумність поведінки людини 2. Доцільність поведінки людини 3. Специфічні властивості людини 1. Мораль є характеристикою особи (сукупність моральних якостей) і відносин між людьми (сукупність моральних норм). Вона показує ступінь панування розуму людини над афектами (пристрастями). Мораль - характеристика душі людини. Душа - діяльно-вольовий початок, синтез розумної і безрозсудної частин (Аристотель): • розумний початок - раціональний, це здатність об'єктивно оцінювати навколишню дійсність; • безрозсудний початок - "природність" індивіда, суб'єктивна думка про світ. Безрозсудні процеси, що протікають на вегетативному рівні, не залежать від розуму, а відбуваються на рівні афектів, емоцій можуть регулюватися розумом. Етичні норми всіх народів, релігійні моральні норми проголошують стриманість, помірність, обмеження природних афектів, в деяких випадках - заборона природних бажань (відвага - протидія інстинкту страху і т. п.). Аристотель в праці "Велика етика" писав, що якщо чеснота заснована на розумі, то відчуття опираються йому. Оптимальна умова етики - коли "вірно направлений розум... згоден з рухами відчуттів". Поведінка людини є етичною тоді, коли її направлено на досягнення абсолютної мети, вищого блага. 2. Розумність поведінки має на увазі його доцільність. Людина ставить перед собою мету - очікуваний результат діяльності. Мета (слідство) виступає в ролі причини діяльності. Цілі людської діяльності знаходяться в ієрархічному зв'язку: кожна мета може стати засобом по відношенню до іншої. На вершині ієрархії цілей - вища мета. вище благо, яке: • абсолютно; • додає свідомість діяльності людства; • виражає позитивну спрямованість діяльності людей (прагнення до досконалості). З. Всі живі істоти, включаючи людину, є конкретно-плотськими, емпіричними, зв'язаними в єдину систему, підлеглу загальним біологічним законам. Але в житті людини біологічні закони - тільки основа. Від решти істот людину відрізняють наступні якості: * самосвідомість - людина усвідомлює своє "я", відділяє себе від навколишнього світу, оцінює навколишню дійсність з своєї точки зору (він центр системи координат); * відчуття окремості від світу вимагає компенсації, об'єднання з іншими людьми (соціокультурні співтовариства); * незапрограмованість. На відміну від тварин людина: * вільна від біологічно заданих стереотипів поведінки; * має універсальну нагоду; * прагне до звільнення від біологічних обмежень; * прагне за межі плотського життя (до ідеалів, до Бога); * свобода вибору - поведінка людини не підлегла жорстким біологічним нормам. Свобода може виявлятися в: * безкорисливому милосерді (альтруїзм); * у невиправданій жорстокості (садизм, тероризм). Вибір типу поведінки належить людині. При бажанні вона здатна протистояти своїм природженим, генетично закладеним негативним схильностям; * усвідомлення смерті, кінцівки свого існування. Страх смерті призводе до серйозних роздумів про значення життя (приклад - знаменитий монолог Гамлета). Питання про значення життя носить етичний характер. Від відповіді на нього залежать поведінка людини, його взаємовідношення з іншими людьми; * культура. На відміну від інших живих істот людина не тільки пристосовується до навколишнього середовища, але і змінює природні умови відповідно своїм потребам. Культура - "штучна природа", рукотворні зміни в навколишньому середовищі. Вона породила: * принципово нові, небіологічні відносини між людьми; * нові способи дій, не закладені в інстинктах; * нові регулятори, що обмежують афекти, егоїзм людей. Культура сформувала нову систему заборон. * табу, священна заборона (якнайдавніша форма заборон); · систему засобів, що регламентують поведінку людей, уявлення про етичну поведінку.
Питання 2. Походження моралі 1. Формування моралі в первісному суспільстві 2. Етичні відносини в класовому - суспільстві 1. Мораль сформувалася в процесі: • виділення людини з світу тварин; • утворення соціальних спільнот; • виникнення суспільних відносин Виживання первісних людей було можливе тільки в колективі - родовій общині. Колективна праця, спільне мешкання вимагали узгодженої поведінки, формування і дотримання правил гуртожитку. Порядок в первісній общині підтримувався за допомогою системи табу - заборон (на певні види їжі, сексуальних відносин і ін.). Порушення табу строго каралося всією общиною. В ході історичного розвитку на основі табу склалися звичаї, традиції, які: • спиралися на громадську думку; • розповсюджувалися тільки на членів общини; • деякі з них носили етичний характер (шанування старших і т. п.); • регулювали найважливіші для людей процеси (народження, брак, праця, смерть, війни); • лежали в основі ритуалів. Людина первісного суспільства не мала індивідуальних етичних переконань, орієнтувалася на етичні представлення суспільства. Він засвоював норми поведінки, слідував іншим членам суспільства. Деякі норми поведінки регулювали взаємостосунки общин. Справедливість ґрунтувалася на принципі подяки (нанесення рівноцінного збитку, мести) - таліоне. 2. Етичні відносини в суспільстві почали формуватися в процесі соціального розшарування суспільства: • розподіл і спеціалізації праці, підвищення її продуктивності; • майнового розшарування общини. Одиницею (осередком) суспільства стає патріархальна сім'я, що складається з декількох поколінь, що живуть разом і самостійно ведуть спільне господарство. Залежність сім'ї від общини слабшала. Автономність сім'ї викликала виникнення індивідуальної етичної орієнтації, самовизначення особи. Етичні норми общини стають гнучкішими, узагальненими. Виникає етична оцінка поведінки людей: • порушення норм караються з урахуванням міри вини і намірів провинився; • вчинки оцінюються з точки зору не тільки корисності, але і відповідності уявленням про добро. З виникненням держави, що об'єднала розрізнені общини, з'явилася необхідність моральної рівності всіх шарів суспільства, вироблення універсальних правил поведінки, принципів справедливості. Мораль рабовласницького суспільства: • спиралася на звичаї і традиції; • регулювала класові конфлікти; • забезпечувала соціальну спадкоємність; - була ідеологічним інструментом правлячих класів; • не враховувала індивідуальності людини. Питання 3. Моральна регуляція в родовому суспільстві 1. Родоплемінної общини 2. Патріархальна община 1. Община (спочатку родоплемінна, потім патріархально-сімейна) мала загальний культ, була заснована на принципі самоврядування. Первісна людина родоплемінної общини ототожнювала свою особу з суспільством, підкорялася колективній моральності. В ході історичного розвитку біологічні форми діяльності (поведінка, обумовлена інстинктами) почали підкорятися соціальним закономірностям і моральній регуляції. Від членів общини потрібні: • об'єднання зусиль (колективна праця); • взаєморозуміння і взаємодопомога (кругова порука і ін.); • обмеження біологічних інстинктів, що заважають життю і праці общини (харчові, сексуальні і інші табу). Виконання табу було одночасно соціальною і моральною вимогою. Вимоги моралі в первісному суспільстві: • носили обов'язковий і загальний характер; • були закріплені в звичаях, традиціях, правилах; • виражали інтереси суспільства в цілому (не враховуючи інтересів окремих людей). Були визначені такі поняття, як борг, сором, підпорядкування старшим і т.д. Етичні поняття і традиції передавалися подальшим поколінням за допомогою колективної праці, спеціальних обрядів, ритуалів (ініціація і т. п.). Етичні норми родових племен розповсюджувалися тільки на членів общини (наприклад, вбивство чужака не засуджувалося), розповсюджувалися на всіх членів общини в рівній мірі. Людина первісного суспільства одухотворяла сили природи, рослин, тваринних і поширювала на них моральні вимоги. Моральне регулювання суспільства здійснювалося за допомогою: • табу; - традицій, звичаїв, ритуалів; • колективної трудової діяльності. Особливості взаємостосунків в общині: • моральна рівність всіх членів; • тотожність особистих і колективних інтересів; • община задає людям стереотипи поведінки (це створює комфорт в общині, зводить можливість порушення норм до мінімуму); • громадська думка оцінює кожен вчинок кожного члена общини. 2. Територіальна община об'єднує безліч патріархальних сімей, які: • самостійно обробляють свій земельний наділ; • є співвласниками колективної власності (пасовищ, річкових заплав, доріг і т. п.); • беруть участь в колективних обговореннях загальних проблем (зібрання, віче і ін.). В ході розвитку суспільства формуються моральні заповіді, виконання яких не обов'язкове (у людини з'являється право вибору). Статтевовіковий розподіл праці створює основу для усвідомлення власного "я" людини, виділення індивіда з колективу. З'являються порушення норм моральності, пов'язані з соціальною нерівністю (викликаною підвищенням продуктивності праці). Прості норми моральності, вироблені в общинах, об'єднуючих патріархальні сім'ї: • шанування батька (голови сім'ї) і старших; - протекційне відношення до молодших, слабкіших; • патріотизм; • культ предків, приналежності до роду; • пошана до померлих; • колективізм і т. д Питання 4. Мораль в рабовласницькому суспільстві. Антична філософія 1. Мораль класового суспільства 2. Філософія античної епохи 1. У класовому суспільстві відбулася зміна колективної моралі на мораль класового суспільства. Етика формувалася шляхом: • пристосування старих норм і принципів моралі до нових соціальних умов; • створення норм і принципів, відповідних рабовласницькому суспільству. Можна виділити мораль: • пануючого класу, вільних людей; • рабів. Єдина мораль, що відстоює інтереси гнобленого класу, не була сформована унаслідок роз'єднаності рабів, їх приналежності до різних національностей (мовний бар'єр і т. п.). Раби прирівнювалися до робочих тварин. Вважалося, що рабам не властиві позитивні моральні якості. Мораль пануючого класу була визнана головною (провідною) в суспільстві. Норми і цінності, що відображають інтереси рабовласників, підносилися як загальні. 2. На початку свого становлення етика була тісно пов'язана з філософією. Основою філософії була так звана передфілософія - єдність знання, міфології і буденної свідомості, осмислення етичних проблем. Філософія виникла в 1-й половині I тис. до н.е. в Китаї, Індії і Греції як "світоглядне мислення", розповсюдження мислення на всесвіт. В коло питань філософії входили і питання моральності. Особливості філософії Сходу і Заходу: • філософія Індії була частиною міфологічного світогляду; • філософія Китаю була тісно пов'язана з буденною, етичною свідомістю; • філософія Стародавньої Греції була відокремлена від передфілософії. Ці відмінності були обумовлені різним співвідношенням елементів предфілософії, національними особливостями, специфікою способів виробництва і ін. У філософії Стародавньої Греції: • формулюються основні загальні поняття; • долається синкретизм мислення (єдність переказів, символіки, образів-архетипів); • починається відділення від міфологічних уявлень. У античній філософії і етиці були поставлені найважливіші етичні проблеми (місце людини в світі, суперечність інтересів індивіда і суспільства і т. п.), намічені варіанти рішення цих проблем, виникли майже всі типи світогляду, які розвивалися в подальші епохи. Характеристики античної етики: • розуміння моральності (мислення, поведінки) як розумності; • орієнтація етики на людину ("Людина є міра всіх речей". Протагор); • проголошення етичної самоцінності і суверенності особи; • прагнення до досягнення гармонії (у душі людини, в суспільстві). Питання 5. Індивідуалістично орієнтовані етичні вчення античної епохи 1. Софізм
Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 381; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |